امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۱:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 140959
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ساعت ۱۵:۵۴
تعداد بازدید: 15
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ـ سجاد اسلامیان: کمتر از یک هفته پیش بود که احمد الطیب، شیخ الازهر در بیانیه‌ای که پس از دیدار با نخست وزیر ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ـ سجاد اسلامیان: کمتر از یک هفته پیش بود که احمد الطیب، شیخ الازهر در بیانیه‌ای که پس از دیدار با نخست وزیر عراق منتشر کرد، اعلام کرده بود که خواستار بازگشت مراجع شیعه به الازهر برای بررسی مسائلی شد که در درگیری‌ها مورد سوء استفاده برخی قرار گرفته است و به زودی مراجع و مقامات شیعه را به الازهر دعوت خواهد کرد تا مسائل اختلافی را که مورد سوء استفاده افراط‌گرایان برای درگیری بین شیعه و سنی قرار می‌گیرد را بررسی کنند.

* الازهر می‌تواند نقش مهمی در حل اختلافات مذهبی ایفا کند اما در طول چند سال اخیر نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد

در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با فارس، گفت: توطئه شیعه‌هراسی در جهان اسلام و همچنین ایجاد جنگ و تنازع در بین مذاهب اسلامی و شیعیان و اهل‌سنت از توطئه‌های متأسفانه موفقی بود که توسط استکبار جهانی تهیه و اجرا شد و با کمال تأسف میوه‌ها و نتایج تلخ خودش را داد و جمعی از افراد ساده‌لوح است اسلامی مجریان این توطئه استکباری شدند.

وی با بیان اینکه برای حل این معضل لازم بود مصلحان کنار هم بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند، افزود: ایران و بقیه کشورها نیز اقداماتی در این زمینه انجام داده اما الازهر در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند به دلیل اینکه قوی‌ترین مرکز اهل‌سنت معتدل جهان است و بالتبع تا حدی مورد قبول جریان‌های اهل‌سنت و مورد تأیید بخشی از جریان‌های شیعه است و آمادگی و ظرفیت را برای یک نحوه آشتی علمی و رفع کدورت‌ها را دارد.

حجت‌الاسلام زمانی، با بیان اینکه الازهر در طول چند سال اخیر نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد که این می‌تواند ناشی از وابستگی دانشگاه الازهر به دولت مصر باشد، تاکید کرد: سیاستمداران و حکام مصر از زمان مبارک تا امروز اجازه ورود الازهر به جریان‌های حل عادلانه اختلافات امت اسلامی را نمی‌دادند و این آفت وابستگی الازهر به دولت، جلوی انجام دین الازهر را گرفته است اما به هر حال شیخ‌الازهر به دلیل اینکه شخصا آدم دانشمند، خوشفکر و مطلع از معارف اهل‌تشیع و اهل‌سنت و محب اهل‌بیت(ع) و مخالف وهابیت است بالتبع زمینه روحی و شخصی برای انجام این کار را دارد لذا در دیدار با نخست وزیر عراق برای حل سوء تفاهم‌های فیما بین اظهار علاقه کرده که میزبان علمای شیعه و اهل‌سنت باشد و ما از این اعلام آمادگی ایشان استقبال می‌کنیم.

* مناسب است علمای شیعه عراق به الازهر پاسخ مثبت دهند و برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کنند

وی با اشاره به قید دعوت شیخ الازهر برای علما و مراجع شیعه عراق، افزود: این قید مقداری برای ما معنادار است و نشان از عدم آمادگی الطیب و بالتبع عدم آمادگی دولت مصر برای میزبانی نمایندگی علمای شیعه ایران دارد اما به هر حال در اصل این درخواست امید داریم و به فال نیک می‌گیریم و به نظرم مناسب است که علمای شیعه عراق اعلام آمادگی کنند و نمایندگانی را طبق یک برنامه حکیمانه و برای اینکه تبلیغات سوء مابین با نشست‌های صمیمی عالمانه برطرف شود به مصر اعزام کنند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه این گفت‌وگو درباره تقاضای شیخ الازهر از مراجع شیعه ایران و عراق در اعلام فتوا در حرمت توهین به صحابه با بیان اینکه از طرف احمد‌ الطیب دو درخواست صورت گرفته است، گفت: در یک سال گذشته وی دو بار از مراجع شیعه ایران و عراق درخواست کرده فتوای صریح خودشان را مبنی بر حرمت توهین به صحابه و خلفا و عایشه همسر پیامبر اسلام(ص) اعلام کنند؛ این درخواست اعم بوده از مراجع شیعه عراق و ایران و مراجع شیعه ایران و عراق پاسخ مثبت داده‌اند و تاکنون بیش از ده نفر از مراجع و بزرگان جهان تشیع ایران و عراق فتوای خودشان را در ممنوعیت و حرمت سب و ناسزاگویی و بدگویی به صحابه پیامبر اسلام (ص) و خلفا و همسران پیامبر اکرم (ص) عنوان کرده‌اند.

* وزارت‌خارجه کتابچه فتواهای حرمت توهین به صحابه را به دست شیخ الازهر برساند

وی در تبیین این فتاوا افزود: گرچه دیدگاه ما و اهل‌سنت نسبت به خلفا و صحابه اندکی متفاوت است و ما آنها را معصوم نمی‌دانیم و هر کدام ضمن دارا بودن خصائل نیکو ممکن است خطاهایی نیز داشته باشند اما سب یعنی ناسزا گفتن لذا آن را برای همه اعم از مسلمان و غیر مسلمان حرام می‌دانیم چرا که قرآن کریم سب و ناسزا و بد زبانی را کلا ممنوع کرده حتی برای معبود مشرکان حرام است چه اینکه قرآن می‌فرماید «ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم» یعنی به معبودهای مشرکان هم سب و ناسزا و بدزبانی نکنید که عکس‌العمل آنان این خواهد بود که آنها به معبود شما ناسزا می‌گویند لذا اصولا این کار خطایی است چه نسبت به غیر مسلمانان و چه به مسلمانانی که ما ممکن است احیانا نقدی به عملکرد آنها داشته باشیم.

زمانی با بیان اینکه فتوای مراجع تقلید شیعه بالاتفاق بر حرمت توهین به صحابه بوده است و فتاوا صادر شده، ادامه داد: این فتواها در یک کتابچه‌ای در کشورهای اسلامی منتشر شد و اگر به دست شیخ الازهر و علمای الازهر نرسیده پیشنهاد می‌کنم وزارت خارجه از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در مصر این کتابچه را به دست شیخ الازهر برسانند تا بالعیان ببینند که بزرگان شیعه ایران و عراق به این درخواست شیخ‌الازهر پاسخ مثبت دادند.

* تا شیخ الازهر و دولت مصر مستقلانه تصمیم نگیرند رابطه علمای قم و الازهر ضعیف خواهد بود

حجت‌الاسلام زمانی در ادامه به دعوت دوم و درخواست دوم الازهر اشاره کرد و گفت: دعوت دوم، دعوت حضور نمایندگان مراجع شیعه است که این قید عراق دارد که بر اساس شناختی که من از دکتر احمد الطیب دارم و ایشان را آدم خوش‌ نفسی می‌دانم و جلسات متعددی با ایشان نشستم و ایشان را دوست دارم و ایشان محبت خودش را بارها به بنده اعلام کرده است و شناخت مستقیمی از دیدگاه‌هایش دارم لذا حدس می‌زنم مایل است علمای شیعه ایران نیز در الازهر حضور پیدا کنند و سخنان خودشان را بازگو کنند اما برداشت من این است که ایشان جرأت لازم را از سوی دولت مصر ندارد و شاید جریان‌های فشاری که از جهان غرب و ارتجاع عرب به حکومت مصر فشار می‌آورند اجازه اینکه اقای احمد الطیب اعلام کند نمی‌دهند و تا وقتی این تحلیل بنده درست باشد تبعا میدانی برای حضور رسمی عالمان ایرانی در مصر وجود ندارد مگر اینکه حاکمان مصر به این جمع بندی برسند که فشار آمریکا و ارتجاع عرب را تا حدی از شانه خود بردارند و گامی به سوی استقلال و تصمیم‌گیری مستقلانه پیش بروند و در این صورت حضور علمای شیعه ایرانی و متفکران و دولتمردان ایرانی در مصر به نفع دولت و ملت مصر و الازهر خواهد بود اما فکر می‌کنم هنوز آن روز نرسیده است و هنوز دولت مصر این شجاعت را در خودش حس نکرده است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه در پاسخ به فعال‌شدن دیپلماسی مرجعیت در صورت دعوت شیخ الازهر از مراجع تقلید، گفت: من نمی‌توانم سخنگوی مرجعیت باشم و آمادگی آنها برای حضور در الازهر را اعلام کنم و توقع هم نداریم مراجع بزرگوار با شرایط جسمی که دارند شخصا در الازهر حضور پیدا کنند اما می‌توانم علاقمندی مراجع عظام تقلید را نسبت به اصل نشست‌های مشترک بین عالمان بزرگ شیعه ایران و علمای بزرگ مصر اعلام کنم و مطمئنم مرجعیت استقبال خواهد کرد و حاضرند نمایندگان ویژه خودشان را به الازهر بفرستند و همکاری صمیمانه را در این زمینه با الازهر داشته باشند.

انتهای پیام/س

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار