امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۰۲:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 141315
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 29
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، نام کهک را اهل قم زیاد شنیده و به آنجا سفر کرده‌اند. آب و هوای مطبوع، وجود امامزادگان و ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از قم، نام کهک را اهل قم زیاد شنیده و به آنجا سفر کرده‌اند. آب و هوای مطبوع، وجود امامزادگان و بزرگانی چون ملاصدرای شیرازی و بناهای قدیمی از جمله مواردی است که می‌تواند هر رهگذری را به سوی خود جذب کند.

همانطور که گفته شد در شهر کهک بناهای تاریخی زیادی مانند خانه ملاصدرا، غار کهک و ... وجود دارد، در این بین آثار تاریخی برجسته‌ای قرار دارند که حتی اطلاعات دقیقی از آن در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قم یافت نمی‌شود و به دست فراموشی سپرده شده است.

پس از چند بار پرس و جو و چرخیدن در شهر و طی کردن آدرس‌هایی اشتباه، عاقبت در گوشه‌ای از بافت قدیمی و کهنه شهر کهک ماشین را پارک می‌کنیم. گذر از چند کوچه ما را به خانه‌ای تاریخی و نیمه مخروبه می‌رساند که به «خانه حاج باقر عربشاهی» معروف است.

مقابل خود، در میان زمین‌هایی ناهموار و کنار چندین خانه مخروبه دیگر و البته برخی خانه‌های نوساز درب ورودی بنای عربشاهی را می‌یابیم. خانه‌های اطراف هرچند اسم و معروفیتی ندارند ولی آنها هم دارای سبک معماری خاص و قابل توجه‌ هستند.

ورود ما به بنای عربشاهی مواجه است با احساسی متضاد که هم سرشار از غرور غنای هویت و عظمت تمدن، فرهنگ و هنر کشور و تاریخ و مذهب و مردممان است و هم متأثر و متأسف و اندوهناک از برخوردی که امروز با این سرمایه‌ها می‌شود.





گزارشی مختصر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره خانه عربشاهی که دارای معماری اصیل ایرانی است چنین آمده است:

«خانه عربشاهی مربوط به اواخر دوره قاجار است. مصالح به کار رفته در بنا آجر و خشت بوده و برای زیرسازی‌ها از سنگ استفاده شده است. نماهای داخلی و خارجی نیز با کاهگل و سیم‌گل است. نمای اصلی بنا کاملاً قرینه و دارای یک ایوان مرکزی است. این اثر در حال حاضر متروکه بوده ولی می‌تواند به عنوان مهمانسرا کاربری مناسبی داشته باشد.»

گزارشی که هیچ اطلاعات دقیقی از وضعیت معماری و ویژگی‌های بنای عربشاهی به دست نمی‌دهد.

بنای عربشاهی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

1- بنای اصلی در دو طبقه بالا و پایین و شامل ایوان یا تالار مرکزی، اتاق‌های اصلی، اتاق مهمان، اتاق‌های پشتی، راه پله‌ها و...

2- حیاط

3- بنای جنبی شامل ورودی و هشتی و راهرو، مطبخ، اتاق کنار راهرو

بخش اصلی خانه در دو طبقه بنا شده است که شامل یک ایوان یا تالار مرکزی با ابعاد 4 در 7 متر است و در طرفین آن اتاق‌های بنا در دو طبقه قرار گرفته‌اند. این بنا در طرفین ایوان به صورت کاملاً قرینه وجود دارد که البته بخشی از اتاق‌های سمت چپ ایوان مرکزی کاملاً تخریب شده است. تاقچه‌های داخلی دارای تزئینات گچی هستند و ایوان اصلی نیز دارای تزئینات هندسی زیبا و دقیق و به اصطلاح کاربندی است.





در حیاط بنا جز زباله و تلی از خاک و خشت چیز دیگری به چشم نمی‌آید. البته باریکه‌ای در طول و درست در وسط حیاط خودنمایی می‌کند که حاکی از عبور یک جوی آب در میان آن است.





در بخش جنبی دو اتاق وجود دارد که یکی از آنها مطبخ یا به قول بومی‌های کهک «تندور خونه» است. سقف سیاه و دود اندود آن نشان از روزهایی دارد که بوی مطبوع نان تازه، خانه عربشاهی را پر می‌کرده است. در کنار مطبخ اتاق دیگری است که به عنوان انباری از آن استفاده می‌شد.





کارشناسان معماری معتقدند سبک ساخت بنای عربشاهی با سبک معماری بسیاری از منازل شهر کاشان قرابت دارد.

با حضور ما در خانه، کنجکاوی یکی از اهالی محل را به داخل می‌کشاند. فرصت را غنیمت شمرده و سئوالاتمان را از او می‌پرسیم. می‌گوید از 40 سال پیش این مکان را به یاد دارد و از وضعیت خانه در این دوران برایمان تعریف می‌کند، از اختلافاتی که در مورد بنا بین وراث عربشاهی، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی وجود داشته است و اینکه همین موضوع موجب شد این بنا مورد تعمیر و مرمت قرار نگرفته و به مخروبه تبدیل شود.

یکی از دلایل متروکه بودن خانه عربشاهی که موجب آسیب دیدگی شدید آن در دهه اخیر شده است، عدم سکونت در آن بود. درب و پنجره‌های چوبی بنا مفقود و بارش باران و عدم رسیدگی موجب آسیب‌های کالبدی به بنا شده بود. از طرفی در جاهای مختلف خانه، برخی زمین را به طمع اشیاء با ارزش حفر کرده و علاوه بر تخریب ملک، وجهه نامناسبی به بنا داده بود.





سکوت مطلق در بنای عربشاهی حاکم است. بنایی که روزگاری در آن همه چیز مرتب بود؛ کودکان می‌دویدند و می‌خندیدند و زنان تلاش می‌کردند این بنای باشکوه را مدیریت کنند، مردان خسته از کار به خانه آمده و آرامش می‌یافتند و آبی روان وسط حیاط در جریان بود، هیچ درب و پنجره‌ای بی‌دلیل باز یا بسته نبود و کسی نمی‌گذاشت چیزی در غیر جای خود باشد. ولی چه زود نام این بنا برای آیندگان به معما تبدیل شد.

******************

گزارش از زهره پوراحمد

******************

انتهای پیام/78017/صا40/ض1002


 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار