امروز : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
۰۰:۳۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 1422
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: 178
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، رییس سازمان سینمایی عصر روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در دیدار نوروزی خود با سینماگران با اشاره به اینکه سال 91 نقطه ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، رییس سازمان سینمایی عصر روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در دیدار نوروزی خود با سینماگران با اشاره به اینکه سال 91 نقطه عطفی برای سینما بود گفت: درباره سینمای ایران به زعم من سال 91 نقطه عطفی برای سینمای ما بود و از درون و بیرون حلمه‌هایی به سینما شد که البته بخشی به حق بود و بخش زیادی ناحق،اما سینماگران با صبوری همه آنها را به جان خریدند و ققنوس وار به کار خود ادامه دادند تا اینکه دیدیم در جشنواره فجر سی‌ویکم با فیلم‌هایی که عرضه شد، حتی مخالفان هم به تمجید از سینمای ایران پرداختند. بدون شک سینمای ایران راه خود و نسبتش را با نظام، انقلاب اسلامی و مردم پیدا کرده است.
 

*تبدیل معاونت به سازمان مانند تبدیل «پیکان» به «پژو پارس» بود
 

وی همچنین در خصوص نگرانی عده‌ای برای ادامه ندادن برنامه‌هایش در سازمان گفت: بارها از من سوال شده است که نگران نیستید مدیر بعدی این مسیر را تغییر دهد و من هم در جواب گفته‌ام، این موضوع مثل این می ماند که «پیکان» را به «پژو پارس» تغییر دهید و بعید می‌دانم، کسی علاقه نداشته باشد که با «پژو پارس» ادامه مسیر بدهد و از این ظرفیت استفاده نکند هرچند که ما هم از تمام این ظرفیت هنوز استفاده نکرده‌ایم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان سینمایی در حال حاضر با مشکل جا و مکان روبرو است اظهار داشت: از آنجائیکه سینما سال گذشته نقطه عطفی را پشت سر گذاشته است می خواهم مروری به شرایط سینمای ایران داشته باشم و امیدوارم همه آنهایی که دلسوز سینمای ایران هستند این مورد را به بحث بگذارند چرا که اگر در این حوزه‌‌ها به شرایط خوبی برسیم قطعا سینمای ایران پیشرفت خواهد کرد.
 

* با دیدن «از کرخه تا راین» جانبازان شیمیایی دغدغه همه مردم شد
 

وی ادامه داد: سینمای ایران یک پدیده زنده و پویاست و پدیده زنده طبیعتا رویش و ریزش خواهد داشت. این موجود زنده باید همیشه با تغییرات همراه شود و مدام تولید و فکر و محتوا داشته باشد و آنگاه رشد و گسترش پیدا می‌کند. این دغدغه وجود دارد که باید بیندیشیم که چه خوراک فکری به مخاطب می‌دهیم. یادمان باشد که داستان جانبازان شیمیایی ما زمانی دغدغه همه ایرانیان شد که «از کرخه تا راین» دیدیم.
 

* محورهای 7 گانه شمقدری برای پیشرفت سینمای ایران
 

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌هاییش با اشاره به 7 مورد به عنوان محورهای موثر پیشرفت سینمای ایران گفت: مخاطب، سینماگر، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها،ارزش‌های فنی و هنری،ارزش‌های محتوایی و اخلاقی، مدیریت فرهنگی و شناخت سینما و ماهیت عناصر موثر در بقای سینمای ایران هستند که من برای هرکدام از آنها 40 مورد را استخراج کرده‌ام.

وی مخاطب  را اساسی‌ترین عامل برای بقای سینمای ایران دانست و بیان داشت: سال گذشته اکران دستمایه یک فتنه شد و مشکلاتی که به وجود آمد، تلخی را حتی برای کسانی که مبدع این طرح‌ها بودند هم ایجاد کرد. به نظر من مهم‌ترین مساله سینمای ایران، اکران خوب فیلم‌هاست. همچنین در این بخش ما در بخش سالن‌های سینمایی مشکلات عمده‌ای داریم که باید به شکل روزافزون آنها را حل کنیم. در بحث ارتباط با مخاطب در سال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی عرصه جدی پیش رویمان قرار داده است اما مشکلات این بخش که یکی از آنها قاچاق است، به اندازه وسعتش جدی است؟

وی ادامه داد: در کنار شبکه نمایش خانگی، شبکه‌های تلویزیونی و نحوه نمایش فیلم‌های سینمایی در آنها نیز عرصه‌های مهم برای جذب مخاطب برای سینمای ایران است که باید توجه بیشتری به آن شود.

شمقدری همچنین با تاکید بر اکران بین‌المللی فیلم‌ها به عنوان یکی دیگر شاخص‌های مهم جذب مخاطب گفت:متاسفانه اکران بین‌المللی همیشه مورد غفلت واقع شده است در حالی که حداقل یک پنجم فیلم‌های سینمای ایران قابلیت اکران عمومی جهانی را دارند.
 

* نیاز جدی سینمای ایران به فیلمساز مولف و ستاره سینمایی
 

رییس سازمان سینمایی همچنین به سینماگران به عنوان شاخص دوم بقای سینمای ایران اشاره و با تاکید بر لزوم رویش در این بخش گفت: ما چه از روش تجربی و چه از روش آکادمیک به رویش نیاز داریم. داشتن فیلمسازان مولف و ستاره‌های سینما (نه به آن معنی بازاری‌اش) قطعا نیاز سینمای ایران است که باید به آن توجه شود.

شمقدری همچنین با اشاره به مشکلات سینماگران در حوزه صنوف خاطرنشان کرد: ما در حوزه صنوف سینمایی مشکلاتی جدی داریم. البته در این بخش گام‌هایی برداشته شده که امیدواریم به نتیجه برسد. در بخش صنوف سینمایی و سینماگران، امنیت شغلی مهم‌ترین بحث است که اکنون دغدغه‌ای جدی را برای ما و سینماگران ایجاد کرده است.
 

* دو سال و نیم دیر به فکر اصلاح اساسنامه خانه سینما افتادند
 

شمقدری در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع بازگشایی خانه سینما خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید، اساسنامه خانه سینما توسط کمیته هفت نفره اصلاح شده است. در ماده یک اساسنامه آمده که خانه سینما باید تحت نظارت ارشاد تشکیل شود و فعالیت کند. هفته قبل این اساسنامه به وزارت ارشاد ارائه شد و طبیعی است که سیر طبیعی خودش را در وزارتخانه طی خواهد کرد و احتمالا به سازمان سینمایی ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم با کمک بدنه سینما، فرآیند بازگشایی خانه سینما را طی کنیم.

وی با انتقاد از عمل نکردن هیات مدیره خانه سینما به توصیه‌هایش برای اصلاح اساسنامه گفت:: زمانی که هیات مدیره آخر خانه سینما انتخاب شدند، با یکدیگر جلسه‌ای داشتیم و گفتم اکنون مهم‌ترین کار اصلاح اساسنامه است و تاکید کردم که ما هم روند این اصلاح را تسریع خواهیم کرد اما در هر صورت چنین کاری انجام نشد، خوشبختانه بعد از دو سال و نیم به اینجا رسیدیم که اساسنامه اصلاح شده است و امیدوارم در ادامه مسیر، اقدامات خوبی انجام شود.
 

* در سینمای ایران امنیت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی وجود ندارد
 

شمقدری همچین با اشاره به چرخه معیوب صنعت سینمای ایران تصریح کرد: متاسفانه در چرخه صنعتی سینمای ما نقاط مفقوده‌ای دیده می‌شود و فکر می‌کنم اولین اقدام مورد نیاز در این حوزه، اصلاح چرخه صنعت سینمای ایران باشد.

وی افزود: متاسفانه در سینمای ایران امنیت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی تا حد زیادی وجود ندارد. معتقدم وقتی بخش خصوصی در فیلمی سرمایه‌گذاری می‌کند، باید امنیت بازگشت حداقل سرمایه اولیه‌اش بیمه شود تا از فعالیت در سینمای ایران مایوس نباشد. این اتفاق بسیار مهمی است که ما دنبالش هستیم.
 

* سینمای ایران باید سقف قرار داد داشته باشد
 

وی همچنین توازن نداشتن بین هزینه و دستمزد در سینمای ایران را یکی از مشکلات جدی امروز دانست و خاطرنشان کرد: اکنون توازن منطقی بین هزینه‌ها، دستمزدها و بازگشت سرمایه در سینمای ایران وجود ندارد. اینکه 300 میلیون از هزینه یک میلیاردی تولید فیلمی، دستمزد یک بازیگر باشد، معنی ندارد! من برای حل این موضوع راه‌حلی پیشنهاد داده‌ام که آن را نیز با شما در میان می‌گذارم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به اینکه برای این موضوع یک راه‌حل عملیاتی پیشنهاد کرده است گفت: راه‌حل من این است که در هر رشته‌ای سقف پرداخت دستمزد مشخص شود، اگر سینماگری از آن مبلغ بالاتر با تهیه‌کننده توافق کرد، باید آن افزایش را از طریق سهام فیلم دریافت کند. اینگونه همه عوامل دخیل در تولید یک فیلم دغدغه فروش آن را پیدا خواهند کرد و توازنی در پرداخت دستمزدها ایجاد می‌شود. البته ممکن است راهکارهای دیگری هم برای برقرار این توازن وجود داشته باشد که دوستان می‌توانند آن را پیشنهاد دهند.
 

*دود سنگ‌اندازی‌ها به چشم همه سینمای ایران رفت
 

جواد شمقدری در ادامه سخنان خود پس از اشاره به لزوم جدی گرفتن  ارزش‌های محتوایی و اخلاقی و همچنین ارزش‌های فنی و هنری سینمای ایران با انتقاد از سنگ‌اندازی‌های انجام شده برای پیاده سازی برنامه‌هایش اظهار داشت:متاسفانه عده‌ای که با اصل سینما مخالف هستند، با عده‌ای که نگاهی محدود در داخل سینما داشتند، متحد شده و با اقداماتشان انرژی ما را گرفته‌اند. اینکه بخشی از انرژی ما صرف رفع سنگ‌اندازی‌ها شود، جای تاسف است. ما آماده بودیم که به اصطلاح، چند موتوره کار کنیم اما بخشی از انرژی‌مان را به شیوه دیگری صرف کرده که متاسفانه دودش به تمام سینمای ایران و بالطبع هنر کشورمان رفت.

شمقدری با تاکید بر اینکه می‌خواست علاوه بر سینما به هنرهای دیگر هم کمک کند، خاطرنشان کرد: واقعا دیدگاه ما این بود که علاوه بر سینما برای هنرهای دیگر هم کار کنیم. جالب است بدانید که من چندی قبل جلسه‌ای در یک وزارتخانه داشتم و آنها می‌گفتند که تنها برای یک پروژه‌شان هزار میلیارد تومان هزینه شده است. من آنجا به حال فرهنگ و هنر افسوس خوردم چراکه بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کشور 500 میلیارد تومان است که تنها 50 میلیارد تومان از آن سهم سینمای ایران است، در هر صورت امیدوارم سینمای ایران در سال آینده جایگاه بسیار بهتری داشته باشد. 

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در خاتمه این مراسم قرار بود از سه کتاب جدید سازمان سینمایی رونمایی شود که در کمال تعجب به بهانه کمبود وقت تنها از کتاب حمید دهقانپور رونمایی شد.

براساس این گزارش، جلیل عرفان‌منش، سیداحمد میرعلایی، شفیع آقامحمدیان، مهدی عظیمی میرآبادی، هاشم میرزاخانی، محمدرضا عباسیان،سعید رجبی فروتن، محسن علی‌اکبری، سیدضیاء هاشمی، جمال شورجه، مهری شیرازی،سعید الهی، بهمن حبشی، حبیب کاوش، سید امیر پروین حسینی، حبیب اسماعیلی،حسینعلی لیالستانی، محمد تقی فهیم، هادی آفریده، نادر ترکمانی، حسین ترابی، اکبر حر، هادی انباردار، اصغر پورهاجریان، صادق صادق‌دقیقی، حسین طلابیگی، علی غفاری، سیدجمال ساداتیان، مهدی احمدی، عباس بابویهی، محمود گبرلو، علی قوی‌تن، و... از جمله مسولین و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار