امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۱:۴۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 142247
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 5
جیمز استوارت ساترلند از کشور نیوزیلند یکی از داوران بخش رقابتی سی و سومین جشنواره تئاتر فجر است او  درباره سادگی آثار به نمایش درآمده در جشنواره ...

جیمز استوارت ساترلند از کشور نیوزیلند یکی از داوران بخش رقابتی سی و سومین جشنواره تئاتر فجر است او  درباره سادگی آثار به نمایش درآمده در جشنواره در گفت و گو با خبرنگار تئاتر فارس گفت : به نظرم سادگی همانقدرکارآیی دارد که کارهای سخت درتئاتر دارد. این سادگی به مخاطب این امکان را می دهد که از تخیل خودش استفاده کند. به نظرم تئاتر روی صحنه اتفاق نمی افتد  بلکه روی تخیل جمعی مخاطبان شکل می گیرد آنجاست که می توانیم بگوییم سادگی قدرت بزرگی برای تئاتر است یا خیر. البته با یک نگاه دیگر می توانیم بگوییم سادگی در برخی از کارها نمادی از تنبلی یا بهانه تراشی باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: به نظرم باید دقت زیادی داشته در انتخاب و گزینش سادگی  داشته باشیم که این سادگی همراه با تفکر باشد. به عنوان مثال دو کار«کودک وحشی» و «گفت و گوی فراریان» هر اجزای نمایش سادگی خودش را داشت اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم اجازه تخیل در کار فرانسه بیشتر به تماشاچی داده می‌شد تا در کار ایران. می تواند دلیلش این باشد که نمایش «گفت و گوی فراریان» مضمون  تئاتر در تئاتر بود این دو نمایش یک جورهایی در تضاد با هم هستند و  سادگی متفاوتی را  در او ثر می توان دید.

مشکلات مالی یکی از دلایل سادگی آثار است

وی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی سادگی در اجرای تئاتر چیست؟ گفت: خیلی ساده بخواهیم بگوییم دلیل مالی است، شاید پشیتبانی مالی اجازه ندهد  آنچه در ذهن سازنده است به درستی اجرا شود. در همه جای  دنیا ممکن است وجود داشته باشد طبیعت تئاتر است. شاید دلیل دیگر این باشد که فقط 30 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مدارس هنر می توانند از طریق  هنر امرار معاش کنند.

ساخت تئاتر هدیه دادن به تماشاچی است

داور بین المللی سی و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به این سوال که عمق و تفکر چقدر در کارهای ایرانی دیده می شود گفت:  منطقا این گونه است که باید فکر زیادی انجام شود تا کار روی صحنه برود که قطعا فکر می کنم این اتفاق رخ می دهد مثالی که می توانم بزنم  این است که  کارگردانی تئاتر مثل هدیه دادن به تماشاچی است  و کسانی که در ساخت این هدیه مشارکت می کنند باید به صورت یک گروه کار کنند،  به عنوان مثال نقاش می تواند به تنهایی کار را انجام دهد اما تئاتر یک کار گروهی است و یک فکر جمعی می خواهد که ساخته و مدیریت شود تا قابل عرضه به عنوان یک هدیه باشد لزوما این گونه نیست که این هدیه باید مقبول واقع شود این کار اتفاق می افتد بین این که تماشاچی  این هدیه را دوستش داشته باشد یا نداشته باشند تفاوت وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار