امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۴:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 142845
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۵۹
تعداد بازدید: 95
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در پی برگزاری سیزدهمین دوسالانه عکس ایران، سه عکاس فعال در جشنواره‌

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، در پی برگزاری سیزدهمین دوسالانه عکس ایران، سه عکاس فعال در جشنواره‌ ها و بینال‌های ضد انقلاب از جمله نادر داودی، گوهر دشتی و نیوشا توکلیان به عنوان داوران این دوسالانه انتخاب شدند. پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ;  طی گزارش خبری از انتخاب این اعضاء انتقاد کرد اما نه تنها مسئولان برگزاری دوسالانه اقدام به تجدید نظر در انتخاب این افراد نکردند، بلکه از سوی افراد وابسته به انجمن عکاسان، تماس‌های متعددی با پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; مبنی بر توجیه و تهدید انجام گرفت.

بر این اساس، صبر کردیم تا موعد مقرر فرا برسد و آثار منتخب که توسط همین داوران برگزیده شده بود را ببینیم؛ بنابر گفته دبیر دوسالانه عکس، 3618 اثر به سیزدهمین دوسالانه عکس رسید؛ از بین این آثار، 57 اثر در بخش‌های عکاسی هنری و خلاقانه انتخاب شده و به نمایشگاه راه یافت.

نمایشگاه سیزدهمین دوسالانه عکس ایران، روز پنجم بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر گشایش یافت؛ به گفته یکی از عکاسان کشورمان «طی سال های اخیر برخی از آثار این نمایشگاه متفاوت‌ترین و بهترین عکس‌ها در بخش هنری و خلاقلانه بوده، اما نمی‌دانم انتخاب برخی از آثار به چه قیمتی بوده است!» و آنچه که در این نمایشگاه دیدیم.

بعد از ورود به نگارخانه، اولین مجموعه‌ای که نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب ‌می‌کند، عکس «سرتاسر پنجره» اثر «نازنین رحیمی» است. پروژه برنده شده این عکاس، زندگی افراد یک آپارتمان را از پشت پنجره به تصویر کشیده، در شرح عکس این گونه نوشته بود: «پنجره‌ها روزنی شدند برای ورود به زندگی افراد که شاید اجازه دیدن آنها را نداشته باشیم. برای تقلیل حس کنجکاوانه‌ام در پشت پنجره‌ها چندین روایت را به تصویر کشیدم، روایت‌هایی که در آن همزمان در یک آپارتمان اتفاق افتاده است».





برگزیده شدن و نمایش این تصویر ساختگی که نوعی هنجارشکنی در جامعه اسلامی ـ  ایرانی است، تعجب جمعی از بازدیدکنندگان را بر انگیخت؛ یکی از قاب‌های این عکس اتاق خواب خانواده‌ای را به تصویر کشیده که یک مادر با پوشش شخصی در حریم شخصی اش در حال شیر دادن نوزادش است. در یک قاب دیگر این عکس زن و شوهری دیده می‌شود که در حال خوردن شام هستند. زنی در حال صحبت کردن با تلفن و زن دیگری در حال تماشای تلویزیون با پوششی که معمول برای خانه هر فرد است، در قاب‌های دیگر دیده می‌شود.





این عکس با اصول و قوانین عکاسی در هر جای کره زمین تناقض دارد.

در رابطه با این عکس، نظر علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پرسیدیم؛ وی در پاسخ گفت:

شما می‌توانید یک دیدگاه موضعی نسبت به یک مقوله داشته باشید. مثلاً به یک مسئله در یک رابطه خاص. اما یک نکته وجود دارد و اینکه نشان دهیم زندگی برای یک جامعه باثبات در جریان است. این در حالی است که در کشورهای اطراف ما مردم، درگیر استرس و مسائل زندگی هستند. اما این پنجره برای خیلی از جوامع رشک‌برانگیز است. اینکه آنها می‌بینند در جامعه ما همه چیز با آرامش در حال سپری شدن است.

در پاسخ به این اظهار نظر معاون وزیر باید گفت، حریم خصوصی خانواده تصاویر بسیاری را برای در جریان بودن، نشان می‌دهد، آیا باید از دریچه دوربین وارد این حریم شده و آن را برای دیگران به تصویر بکشیم؟!




مجموعه اسم مشترک


در بین این آثار مجموعه‌ای با عنوان «اسم مشترک» روی دیوارهای نگارخانه موزه هنرهای معاصر نقش بسته که صاحب اثر «محبوبه کاظمی» به دنبال افرادی رفته است که اسم‌شان برای همه آشناست اما در این مجموعه تصاویر دیگری از این اسم‌ها در فضای عمومی می‌بینیم.

در این مجموعه تصویری از زنی که اسمش «الهام حمیدی» است را می‌بینیم؛ این زن متولد سال 61 در کرمان بوده، اکنون هم روی مجموعه کشتار کار می‌کند. صاحب اثر عکسی بی‌حجاب از این زن را به نمایشگاه آورده، این درحالی است که الهام حمیدی از بازیگران نجیب کشورمان بوده، عموم نقش‌های وی هم ارزش‌محور است.

تصویر دیگری که از این مجموعه به نمایش درآمده، تصویر فردی به نام «محمود احمدی‌نژاد» است؛ وی در این تصویر این شخص را فردی بی‌‌سواد معرفی کرده که آرزو دارد فرزندانش درس بخوانند. در بخش آخر این مجموعه، تصویر فردی به نام «حسن روحانی» را می‌بینیم که این فرد، شخصیتی محافظه‌کارانه دارد و دچار بیماری کبدی است؛ وی تحصیلات دانشگاهی در رشته تبلیغات داشته، معتقد است که محمود احمدی‌نژاد کارهای مثبت زیادی کرده و نباید این کارها فراموش شود.

این اثر هنری در بحث ردیف‌نگاری سوژه جالبی به نظر می‌رسد، اما ظاهر امر نشان می‌دهد که فرد به صورت تلطیف‌شده به دنبال تخریب برخی شخصیت‌هاست.

در گذر از این محدوده، به نگارخانه‌ای رسیدیم که تابلوهایی از رختخواب‌های خیس بر روی دیوارهایش به نمایش درآمده بود! صاحب این اثر «مریم اسپندی» است؛ وی مجموعه «شب ‌ادراری» را به تصویر کشیده است، آیا این موضوع دغدغه داوران سیزدهمین دوسالانه عکس بوده؟!! آیا بین بیش از 3 هزار عکس، این مجموعه لایق تقدیر است؟!





مهدی سروری از مدیران رسانه‌ای در حوزه عکس ضمن انتقاد از انتخاب این مجموعه می‌گوید: «در شرح این اثر که تابلوهای شب ادراری را به نمایش گذاشته شده است، می‌بینیم که نوشته شده، عامه مردم قبل از سن بلوغ به این مشکل دچار هستند. برای من سوال است که چقدر از مردم کشور ما با این موضوع درگیر هستند که در شرح مجموعه از آن به عنوان مشکل عامه مردم یاد شده است؟! عکسی که قرار است برای همیشه در سیزدهمین دوسالانه عکس به عنوان اثر برگزیده بماند».

در پایان بازدید از نمایشگاه پای حرف‌های مهدی سروری می‌نشینیم، وی می‌گوید: با مراجعه به این نمایشگاه باید بتوانیم رنگ و بوی فرهنگ و اصالت‌ خودمان را ببینیم؛ هر بیننده‌ای توقع دارد یک رگ و ریشه ایرانی ـ اسلامی را مشاهده کند، آن هم نه در پوسته‌های ظاهری بلکه در عمق تصویر. ضمن اینکه الزاماً با یک تابوت شهید نمی‌توانیم بگوییم که این نمایشگاه الان موجه است.

وی ضمن تأکید بر رویکرد فراخوان سیزدهمین دوسالانه ی عکس ایران به تفکیک هنری، خلاقه و فتوآرت، چیدمان نمایشگاه را قابل تحسین و اختلاف کیفی سطح موضوع‌های ارائه شده را قابل بحث و بررسی دانست.

سروری ادامه می‌دهد: یکی از نقاط ضعف در این نمایشگاه این است که آن قدر به جو فضای هنری گرفتار شده که شناسنامه خود را کاملاً فراموش کرده است؛ چرا که این آثار به هرجا که می‌رود باید نشان دهد برای کدام ملیت، کدام تفکر و چه طیفی است اما اینطور نیست. حتی بر این تأکید می‌کنم کارهایی که رگ و ریشه مذهبی هم دارند، ضعیف هستند البته بین کارها، اثر شاخص هم دیده می‌شود. ضمن اینکه به نظرم عکس هنری با آن تعریفی که در فراخوان داده بودند و آنچه که اینجا دیدیم، خیلی فاصله دارد.

وی با نام بردن و مرور مجموعه‌های موفقی که الگویی مناسب برای تأکید بر تصویرسازی اهداف و رویکرد این دوسالانه بوده است، وجود مجموعه‌هایی که مضامینی مشترک را در دیگر رقابت‌ها و دوسالانه‌ها هم تکرار کرده و فاقد تألیفی صحیح از اصالت اخلاق و نگاه عکاس است، نقطه ضعف نگاه داوران دانست.

سروری در خصوص داوری آثار، یادآور می‌شود: در داوری حضور نداشتم، اما به عنوان یکی از مدیران رسانه‌های عکس کشور می‌گویم که با وجود کارهای قوی در مجموعه کارهای ارسال شده به سیزدهمین دوسالانه عکس ایران حس کردم، برخی از کارها بر اساس اسم صاحب اثر مطرح شده است نه بر اساس قدرت اثر؛ در واقع فراز و فرودهایی در این نمایشگاه مشاهده می‌شود، فراز در جاهایی بوده که اثر دیده شده و فرود در جاهایی است که صاحب اثر دیده شده است.

از فضای نگارخانه بیرون می‌رویم، نگارخانه می‌ماند و قاب‌های روی دیوار و ...

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار