امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۱:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 142979
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 7
غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران و و عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره اهمیت

غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه ایران و و عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره اهمیت تمدن‌سازی اسلامی و ضرورت توجه به آن عنوان کرد: تمدن اسلامی بر مبنای وحی ساخته می‌شود، بنابراین اگر وحی و کسی که توسط او وحی به انسان‌ها ابلاغ شد؛ یعنی پیامبر اسلام(ص) را نداشتیم، تمدنی نیز در کار نبود، بنابراین این نکته را نباید از یاد ببریم که این تمدن بر اساس وحی و پیامبر اسلام(ص) ساخته می‌شود.
وی با تأکید بر اهمیت تفسیر صحیح از وحی الهی افزود: آیه «یُعَلِمه الکتاب و الحکمه» در مصداق پیامبران الهی نازل شده است، چرا که همه انبیاء حکیم هستند و آن‌ها هستند که می‌توانند وحی را به درستی تفسیر کنند و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
اعوانی درباره چند خصوصیت اصلی در اسلام اظهار داشت: یکی از آن‌ها جهانشمول بودن اسلام است، به این معنی که همه دنیا و مردم آن را می‌تواند، در بر بگیرد و این وحی به درد همه می‌تواند بخورد و دوم اهمیت عقلانیت در دین اسلام است، همان طور که همیشه هم گفته‌اند اسلام دین عقلانیت است، اساس حکمت نیز در همین عقلانیت ائمه(ع) نهفته است.
چهره ماندگار فلسفه ایران با تأکید بر اینکه حکمت در یونان هیچ‌گاه از فلسفه دور نشده بوده،‌ یادآور شد: این دو واژه حکمت و فلسفه همیشه با هم به کار رفته‌اند و در کنار هم بوده‌اند، البته یک جاهایی معانی آن از هم جدا شده، ولی در یونان به هم پیوسته است، در تمدن اسلامی نیز همینطور این دو فلسفه و حکمت با هم مترادف بوده‌اند.
عضو فرهنگستان علوم با بیان اینکه پیش از دوران قرون وسطی در غرب نیز این دو واژه با هم مترادف بوده، اما در دوره‌ای اینها از هم جدا شده است، توضیح داد: این فلسفه‌ای که از حکمت دور شود، در مبادی تمدن اسلامی تفسیر و معنی نمی‌شود، عده‌ای تصور می‌کنند افرادی چون دکارت، هگل، هایدگر و کانت و ... که سردمداران فلسفه غرب هستند جزو حکما محسوب می‌شوند، حال آنکه اینها از مبانی حکمت به دور هستند.
وی ادامه داد: حکمت تعاریف مختلفی دارد، اما در یک تعریف عبور کردن از پدیدارها و علم پدیدارها به سمت حقیقت اشیاء است، این حکمت است که ما را از پدیدار به حقیقت می‌رساند و فلسفه نیست، بنابراین این حقیقت است که علم مربوط به حقایق اشیاء محسوب می‌شود و در واقع این در فیلسوفان غربی دیده نمی‌شود.
اعوانی با تأکید بر اینکه بزرگان ما چون شهید مطهری، علامه طباطبایی، آقاعلی مدرس زنوزی و ... جزو حکمای ما محسوب می‌شدند، توضیح داد: این حکمت بوده که در ایران جایگاه خود را یافته بوده است و بزرگانی از جمله ابن سینا تا فارابی و سهروردی و میرداماد و ... را پرورش داده است، این اندیشمندان به دور از گرایشات عقل‌گریز، اشعری و سلفی و ... براساس اندیشه‌های عقلانی و کتاب خدا و وحی پیامبر (ص) تفکر و تعقل می‌کردند.
وی درباره دیگر جوامعی که تلاش داشتند مباحث حکمی را ترویج دهند،‌ افزود:‌ اینها در واقع حکمت را جریان ندادند، بلکه تمدن‌سازی که تلاش داشتند انجام دهند، براساس تفکرات غربیان بوده است.
اعوانی بیان داشت: بنابراین این قرآن و وحی است که برای رستگاری انسان و رسیدن به تعالی آمده است، بدون عقل نمی‌توان به حکمت دست یافت، همانگونه که اشعریت و سلفیت و دیگر تفکرات نتوانستند، برای رسیدن به تمدن اسلامی نیز باید با عقلانیت خود حرکت کنیم و از وحی راهنمایی بطلبیم تا بتوانیم بنایی صحیح را پایه‌ریزی کنیم، اما این بدین معنا نیست که از تفکرات غربیان تبعیت یا تقلید کنیم.
وی درباره اهمیت اسلام شناسی توضیح داد: غربیان بسیاری از شخصیت‌های دنیای اسلام را شناخته و از آنها استفاده کردند اما متأسفانه ما خودمان کمتر بر اندیشه این بزرگان تمرکز کردیم، در صورتی که بتوانیم این کار را انجام دهیم، به فهم صحیحی از اندیشه خود و هستی‌شناسی اسلامی دست می‌یابیم.
وی یکی از مشکلات کنونی خود ما را نشناختن یکدیگر و تکفیر هم به شمار آورد و گفت:‌ خود غربیان به شناخت صحیحی از خود و ما رسیده‌اند، اما متأسفانه ما هنوز خودمان را نمی‌شناسیم، فرقه‌های مختلف همدیگر را تکفیر می‌کنند و این اشتباه و دشمنی است، باید برای تمدن‌سازی این مسائل را فراموش کنیم، علما هم باید بیشتر به این مباحث توجه کنند، پس از رفع این مباحث به حوزه عقیدتی بپردازیم.
انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار