امروز : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 17
۱۷:۰۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 143373
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 145
اردشیر صالح‌پور در گفت و گو با خبرنگار تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره جشنواره تئاتر فجر این دوره که روزهای پایانی خود را سپری ...

اردشیر صالح‌پور در گفت و گو با خبرنگار تئاتر پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; درباره جشنواره تئاتر فجر این دوره که روزهای پایانی خود را سپری می کند گفت: هر جشنواره ای تجربه و برکات خود را دارد و این تازه ترین دستاورد ایران است که در یک مجال رویاروی و در خانواده تئاتر ایران اجرا می شود تولیدات و تازه های تئاتر ایران در جشنواره نشان داده می شود و فرصتی یافتیم برآیند یکساله تئاتر ایران را ببینیم . همه تئاتر ایران در جشنواره خلاصه نمی شود بلکه  بخشی ازآن را به بهانه جشنواره مورد ارزیابی قرار می دهیم در یک مجال ویژه و مغتنم.

استقبال گروه ها برای حضور در جشنواره بی سابقه بود

وی درباره آثار ایرانی شرکت کننده در جشنواره گفت: به نظر من آثار ایران در شکل و شمایل خودش  فوق العاده حایز اهمیت است. به رغم همه کمبودها وکاستی ها استقبال به نسبت سالهای گذشته بیشتر بوده است. به طور مثال در یک بخش تقاضای حضور 548 اثرکار را داشتیم در حالی 12 کار را باید انتخاب می کردیم . این آمار نشان می دهد تئاتر  ایران در حال رشد و توسعه یافتگی است  و روند و روال خودش را پیدا می کند که از برکات جشنواره است.

کاهش بودجه  به کیفیت تئاتر خارجی لطمه زد

وی در پاسخ به این سوال که امسال گروه های خارجی شرکت کننده در جشنواره نتوانستند نظر مخاطبان حرفه ای تئاتر را جلب کنند گفت:بودجه ما به نسبت دوره گذشته نصف شد و وقتی بودجه نصف شده است هزینه های برگزاری جشنواره این قدر زیاد است که نمی توان از گروه های حرفه ای دعوت کرد. وقتی بودجه نصف شد طبیعتا باید گروه ها را کم می کردیم و چند گروه حرفه ای بزرگ که از مسکو ،فرانسه ، گرجستان، صربستان و ایتالیا دعوت کرده بودیم گروه های بسیار خوب با 25 بازیگر و آثار ارزنده که مجبور شدیم در آخرین روزها آن ها را در ایران پذیرا باشیم، چون بودجه کاهش یافته بود. از این باب ما نگرانیم که به لحاظ کیفی در کارهای خارجی تاثیرگذاشته باشد اما اینها هم بخشی از دستاوردجهان است که سعی کردیم با این نمونه ها هم آشنا شویم.

وی درباره نداشتن بالانویس آثار خارجی که دیالوگ محور بودند نیز توضیح داد: بسیاری از خلاصه داستان ها  را به شکل بروشور در اختیار تماشاچی قرار دادیم برخی را در بکراند پخش می کردیم گروه فرانسه مایل نبود بالانویس صورت بگیرد و می گفتند تمرکز تماشاگر را می گیرد. آلمان هم اثری بر مبنای حرکت بود و داستان بازگشت اودیسه  که یک اثر کلاسیک یونان است. عمدتا باید به سمت کارهایی برویم که دیالوگ نداشته باشند . بالانویس را در امکانات داشتیم مگر این که گروه خودش به دلیل تمرکز به ما اجازه بالانویس نداده باشد. در بسیاری از سالن ها تاکید کردم داستان پیج بشود که مخاطب در جریان خلاصه داستان قرار بگیرد که در تالار هنر،چهارسو و سنگلج این اتفاق افتاد.

یازدهم به جمع بندی می رسیم

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر درباره جمع بندی داوران در این دوره از جشنواره گفت: در شب یازدهم جمع بندی ها را انجام می دهیم و آراء هیات داوران را در اختیامیه قرائت می کنیم . بخشی از کیفیت تئاتر را ازنظر داوران جویا می شویم.

هنوز در حوزه متن مشکل داریم

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک فعال عرصه تئاتر ارزیابی خودتان از تئاتر ایران چیست گفت: من تئاتر ایران را همواره دوست دارم، تعلق دارم ودنبال می کنم به عقیده من در بخش جوان حضور ما خوب بود. حضور خانم ها بسیار خوب بود و در بخش تازه های تئاتر ایران هم اتفاقات چشمگیری صورت می گیرد. من فکر می کنم در زمینه بازیگری رشد بسیار خوبی کردیم. کارگردانی هوشمندانه تر عمل می کند . طراحی ما زیباتر شده به سمت سادگی و ایجاز رفته است اما هنوز در زمینه متن باید بیشتر تلاش کنیم. ما ملتی دارای اندیشگی هستیم و حرف های زیادی برای گفتن داریم تئاتر ما چنانچه با فلسفه و اندیشگی آمیخته بشود اتفاقات خوبی خواهد افتاد ما به لحاظ منظر و شکل تئاتر پیشرفت داشته و از آن سبک های کلاسیسم فاصله گرفته ایم و همراه جوان ها شده با زبان معرفت شناسی نوین در اشکال تازه است. تاثیر دانشکده ها را نباید فراموش کرد. همچنین دپارتمان دانشکده ها تاثیر خود را بر تئاتر کشور گذاشته است 80 درصد هنرمندان شرکت کننده زیر 40سال هستند و 80 درصد تحصیلات آکادمیک دارند. 

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار