امروز : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 24
۱۹:۱۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 143649
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۵۹
تعداد بازدید: 68
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، «در حوزه تاریخ غرب و تاریخ تمدن کتاب‌هایی که داریم تقریباً به جز چند ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، «در حوزه تاریخ غرب و تاریخ تمدن کتاب‌هایی که داریم تقریباً به جز چند استثناء آثاری است که از موضع سکولاریستی، مدرنیستی و عمدتاً لیبرالی نوشته شده است، نظیر تاریخ تمدن ویل دورانت و... اینها در دانشگاه تدریس می‌شود و منابع پایان نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی افراد مختلف است بنابراین این نگاه به خوبی منتقل می‌شود و خواه ناخواه نگاه لیبرالیستی این کتاب‌ها را تکثیر می‌کند، بنابراین یک نفر در این جامعه این نیاز را احساس نمی‌کند که از منظر انقلابی و دینی اسلامی به تاریخ غرب توجه کند مگر ما نمی‌خواهیم غرب شناسی کنیم؟»
شهریار زرشناس عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این موضوع ادامه می‌دهد: متأسفانه نشریه فرهنگ عمومی ما تعطیل شد،‌ من تلاش کردم این نشریه پا برجا بماند ولی نشریه‌ای که در حوزه فرهنگ تئوریک عمومی و معطوف انقلاب و حوادث آن و دغدغه‌های انقلاب بود به سرعت درباره آن موضع گرفتند. ما اعتقاد داشتیم که باید نشریه‌ای بسازیم که بچه‌های انقلاب را تجهیز فکری کند ،منتها بعد از دو یا سه شماره در فشار اقتصادی شدید قرار گرفتیم. کسانی که باید از ما حمایت می‌کردند ادعا می‌کردند که نمی‌توانند یا اینکه وضع مالیشان اجازه نمی‌دهد. خلاصه در تنگنا قرار گرفتیم، مجبور شدیم تولیداتمان را کم کنیم و در نهایت هم تعطیل شدیم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم. (بخش اصلی این مصاحبه از اینجا قابل مطالعه است)





*لطفاً درباره فعالیت‌‌های رسانه‌ای خود بگویید و اینکه چرا نشریه‌تان تعطیل شد.

-متأسفانه «فرهنگ عمومی» را بستند من تلاش کردم که این نشریه پا برجا بماند ولی نشریه‌ای که در حوزه فرهنگ تئوریک عمومی و معطوف انقلاب و حوادث آن و دغدغه‌های انقلاب بود به سرعت درباره آن موضع گرفتند. ما اعتقاد داشتیم که باید نشریه‌ای بسازیم که بچه‌های انقلاب را تجهیز فکری کند منتها بعد از دو ـ سه شماره در فشار اقتصادی شدید قرار گرفتیم کسانی که باید از ما حمایت می‌کردند ادعا می‌کردند که نمی‌توانند یا اینکه وضع مالیشان نمی‌رسد خلاصه در تنگنا قرار گرفتیم، مجبور شدیم تولیداتمان را کم کنیم حتی دیگر تحریریه‌مان به سه نفر رسیده بود با مجله‌ای دویست صفحه‌ای! خلاصه یک بار در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح شد که اصلاً این نشریه به چه دردی می‌خورد؟ اگر قرار باشد به روشنفکری پاسخ داده شود دانشگاه پاسخ می‌دهد! خلاصه تعطیل شدیم و بعد هم کسی از ما حمایت نکرد.

*چرا اینگونه است که تا طیف روشنفکر کتابی منتشر می‌کند چند جا رونمایی می‌کنند یا نشریه‌هایی منتشر می‌شود اما برای طیف انقلاب اینگونه نیست؟

-دقیقاً مشکل ما همین است و این از فقدان تفکر ناشی می‌شود کسی که می‌گوید این نشریه به چه دردی می‌خورد، تفکر ندارد! حتی ممکن است این فرد صداقت هم داشته باشد اما درک و تفکر صحیح ندارد که بفهمد این نشریه نه تنها نباید تعطیل شود بلکه باید بیست تای دیگر از این نوع نشریات اضافه شود! این فقدان تفکر در همه سطوح تا مدیریت دیده می‌شود اینها متوجه نیستند که ما باید چگونه در این بازی مبارزه کنیم و این جنگ نرم ابزارش کتاب، پژوهشگاه و نشریات است، بنابراین آقایان باید متوجه شوند که ما در جنگ نرم قرار داریم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که کلاً خارج از این گود است و لطف می‌کند اگر کمکش را به معاندان کمتر کند!

از نشریه‌ای که در حال جنگ است توقع سود مادی نداشته باشیم!

رسانه‌های این سمت هم که اصلاً متوجه ماجرا نیستند بنابراین کسی درد این موضع‌گیری را ندارد زمانی که نشریه‌ای تعطیل می‌شود،‌ انتشاراتی بسته و نویسنده‌ای گرسنه می‌ماند، هیچ کس متوجه نمی‌شود ولی آن طرفی‌ها تا فضا گیر بیاورند فوراً انتشارات راه می‌اندازند و نشریه می‌زنند. چرا که ابزار مبارزه را می‌دانند که در جنگ نرم باید با ابزار خاص آن وارد شد دقت کنید در همین دو سال گذشته چند نشریه مجوز گرفته و راه اندازی شده و چند اثر این آقایان تجدید چاپ شده است؟ اینها می‌دانند که باید برای کارهای فرهنگی پول خرج کنند چرا که این کارها سود اقتصادی ندارد اما ما هنوز در پارچه نویسی و سفر خارجی و برخی دیگر کارها گیر کرده‌ایم این بی‌بصیرتی و بی‌بینشی ناشی از فقدان تفکر است.

بنده یک مثالی بزنم برای کسانی که می‌گویند این نشریات باید خودشان پول خودشان را دربیاورند، این دید غلطی است که ما از نشریه‌ای در حال جنگ، انتظار پول درآوردن داشته باشیم! مثل اینکه بگوییم یک رزمنده‌ای بجنگد و از او توقع پول درآوردند هم داشته باشیم زمانی که به یک نشریه می‌گوییم تو باید ظرف شش ماه پول خودت را دربیاوری وگرنه تعطیل می‌شوی یعنی اصلاً متوجه هدف این نشریه نشده‌ایم!

بنده زمانی که مشاور دبیرکل در نهاد کتابخانه‌ها بودم بسیاری از این ناشران روشنفکری آن دوره مشغول بودند و تمام کتاب‌های اکبر گنجی، عبدالکریم سروش، عطاءالله مهاجرانی و ... را با تیراژهای بالا ـ حتی تا 9 مرتبه ـ تجدید چاپ می‌کردند، انبارها پر از این کتاب‌ها شده بود ما خواستیم این روند را متوقف کنیم به سمت حمایت از کارهای انقلابی ببریم، بسیاری از این ناشران که نمی‌خواهم اسم ببرم به خاکستر نشینی افتادند چرا که دیگر وزارت ارشاد از اینها حمایت نمی‌کرد و ما هم در نهاد خریداری نمی‌کردیم خلاصه اینها داشتند ورشکست می‌شدند بعضی‌ها فروشگاه‌هایشان بسته شد و برخی به مرز تعطیلی افتادند، این نشان می‌دهد که اینها تماماً از کانال‌های دولتی تغذیه می‌شدند. الان که ما از نهاد بیرون آمدیم دوباره همه این ناشران به میدان آمده‌اند، همه آنهایی که برای ما برای ورشکستگیشان نامه می‌نوشتند، الان بیش از چند کتاب در ماه منتشر می‌کنند!

*وضعیت مؤسسات دولتی الان چگونه است؟ خود پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه وضعیت نشر کتاب و نشریاتش چگونه است؟ آیا بودجه کافی در اختیار دارد؟

-بنده اتفاقاً از وضع کنونی پژوهشگاه نیز ناراحت هستم البته در جریان جزئی امور نیستم ولی می‌دانم وضع مالی‌شان افتضاح است! حتی سال گذشته حقوق اعضا را نصفه و نیمه پرداخت می‌کردند، بنده تصور می‌کنم وضعیت مالی اینها را به اینجا کشانده که نه جلسه‌ای بگذارند و نه بودجه‌ای اینها داشته باشند یک زمانی ظاهراً اینها کمک دولتی داشتند که بحران مالی احمدی نژاد آن عده‌ای را قربانی کرد که پژوهشگاه هم جزو آنها بود خلاصه با کلی دوندگی یک ردیف بودجه‌ای در مجلس تعیین شد که این هم در حد زنده ماندن است الان خیلی‌ها کلی کتاب در پژوهشگاه زیرچاپ دارند که تکلیفش معلوم نیست.





*شما خودتان وضعیت کتاب‌های در دست انتشارتان به چه صورت است؟

-بنده عمدتاً سعی می‌کنم یک جوری به لحاظ اقتصادی سرپا بمانم و الان مشغول کارهای مبنایی نظری هستم که احساس خلاء عظیمی در این حوزه می‌کنم بنده معتقدم که ما در تهاجم فرهنگی چند لایه قرار داریم که یک لایه آن جنگ تئوریک است یعنی جنگی که اینها مشهورات تئوریک نولیبرالی و سکولاریستی به معنای وسیع کلمه را از طریق کلاس‌ها، نشریات و .. به جامعه منتقل می‌کنند و فرهنگ جامعه را به سمت سکولاریزه شدند سوق می‌دهند اینها تلاش دارند سخن حاکم جامعه را تغییر دهند بنابراین ما بیشترین ضعف را دراین حوزه داریم.

الان در حوزه تاریخ غرب و تاریخ تمدن کتاب‌هایی که داریم تقریباً به جز چند استثنا کتاب‌هایی است که از موضع سکولاریستی، مدرنیستی و عمدتاً لیبرالی نوشته شده است، نظیر تاریخ تمدن ویل دورانت و ... اینها در دانشگاه تدریس می‌شود و منابع پایان نامه‌ها و کارهای تحقیقاتی افراد مختلف است بنابراین این نگاه به خوبی منتقل می‌شود و خواه ناخواه نگاه لیبرالیستی این کتاب‌ها را تکثیر می‌کند و بنابراین یک نفر دراین جامعه این احساس نیاز را نمی‌کند که از منظر انقلابی و دینی اسلامی به تاریخ غرب توجه کند مگر ما نمی‌خواهیم غرب شناسی کنیم؟

بنده امروز روی این مسائل کار می‌کنم راجع به ماهیت روانشناسی مدرن،‌ جامعه‌شناسی مدرن و اقتصاد و سرمایه داری مدرن در تاریخ غرب، تاریخ روانشناسی و ورود علوم انسانی غربی به ایران و سیر تطور آن کار می‌کنم.

علوم انسانی و نهیلیسم ابزورد

یک کتابی درباره علوم انسانی نوشته‌ام که جلد نخست آن را می‌خواهم ادامه دهم ولی با این وضعیت نمی‌دانم پژوهشگاه می‌تواند منتشر کند یا خیر. این اثر کاوشی در چیستی علوم انسانی و اثری نظری درباره چگونگی پدیداری علوم انسانی و نسبت بین آن با علم مدرن است و اینکه بانیان علوم انسانی چه کسانی بودند، نسبت علوم انسانی با انقلاب چیست و چطور می‌تواند برای ما خطرساز باشد.

کتاب دیگرم هم درباره نهیلیسم ابزورد و ظهورات آن در ادبیات است که دو سال است آماده انتشار شده؛ چهار چهره را در این اثر مورد بررسی قرار دادم کافکا، سارتر، کامو و داستایوفسکی که این قرار است با افراد دیگر ادامه پیدا کند.





این 3 نئولیبرالیسم

اثر دیگر هم «این سه نئولیبرالیسم» است که درباره نفوذ فکری و فرهنگی سه فرد ریچارد دورتی، میلتون فریدمن و فون هایک نوشته شده است، این سه در ایران نیز متأثرانی دارند حتی در دانشکده اقتصاد ما مدل اقتصادی که ارائه می‌شود، مدل فون هایک است که الان دولت فعلی همین روش را دارد. بازسازی دولت سازندگی هم نئولیبرالی بود و بسیاری از استادان اقتصاد فعلی ما پیروان هایک هستند.

یک کار دیگرم هم اثر شش جلدی از سوی انتشارات سروش است که درباره روشنگری، پست مدرنیته، نهیلیسم، داستان نویسی ویرجینیا وولف و ... اینها است که کم کم منتشر خواهد شد.

*یک «واژه‌نامه فرهنگی‌سیاسی» نیز کار کرده بودید، درست است؟

-بله یکی از آثار در دست انتشارم همین واژه نامه است که با حوزه هنری کار می‌کنم البته هنوز تمام نشده و زیرچاپ نرفته این خیلی مفصل و حدود 600 مدخل مفصل و خیلی خاص دارد که همه مفاهیم از جمله تاریخ ایران و غرب و ... در آن است، این از کارهای در دست انجامم است.

3 جلدی تاریخ غرب

یک اثر دیگر سه جلدی نیز به زودی منتشر می‌شود درباره تاریخ غرب با توجه به همان دغدغه‌ای که خدمتتان عرض کردم که انتشارات تسنیم منتشر می‌کند جلد چهارم این اثر نیز هنوز آماده نشده که امیدوارم برای فروردین ماه بیرون بیاید که درباره رم باستان است همینطور این آثار جلو می‌رود و درباره غرب مدرن و ... کار می‌کنم.

سرمایه‌داری مدرن

یک کار دیگر هم درباره سرمایه‌داری مدرن انجام دادم کار پرحجمی درباره ماهیت سرمایه‌داری مدرن است این اثر درباره سرمایه قدیمی، مختصات سرمایه داری، سرمایه داری و یهودیت و ... است بنابراین این اثر را نیز براساس خلاء تئوریک درباره سرمایه داری نوشتم و الان اسیر سرمایه داری شبه مدرن شده‌ایم که در ذیل سرمایه داری مدرن معنا می‌شود این هم ناشرش تسنیم است.

یک اثر دیگرم هم ایدئولوژی‌های مدرن درباره مفهوم ایدئولوژی، لیبرالیسم کلاسیک،‌ مارکسیسم و ... است که توسط مؤسسه کیهان چاپ خواهد شد همچنین درسنامه جامع ایدئولوژی‌های مدرن نیز از سوی نشر مشرق منتشر خواهد شد.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

-من هم از شما سپاسگزارم.

 

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار