امروز : یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 19
۲۰:۴۵
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 143661
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۵۹
تعداد بازدید: 42
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، بیست و هفتمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت شاعر کودک و نوجوان کمال شفیعی با حضور دکتر ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، بیست و هفتمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت شاعر کودک و نوجوان کمال شفیعی با حضور دکتر محمدباقر نجف& zwnj;زاده بارفروش، محمود پوروهاب، حمیدرضا شکارسری، کیانوش گلزار راغب و جمعی از شاگردان کمال شفیعی عصر روز گذشته در پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; برگزار شد.

*اگر شفیعی در سوئد بود از هانس کریستین اندرسون بالاتر بود

محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در ابتدای این مراسم گفت: عبارات و تشبیه‌هایی که شفیعی در شعرش به کار برده بسیار توجه‌ برانگیز است و اگر این تشبیه‌ها و عبارات را پروین دولت‌آبادی و افرادی مانند وی به کار برده بودند آنها را بُت می‌کردند ولی چون کمال شفیعی شاعری از نسل انقلاب است وی را تحویل نگرفتند.





وی افزود: کمال انسان خاصی است و این خاصیت وی موجب شده بارها به همسرش توصیه کنم از کمال جدا شود، اگر شفیعی در سوئد بود بالاتر از هانس کریستین اندرسون بود و باید وی را تحسین کرد. کمال شفیعی فردی است که باید بنشیند و اثر خلق کند و از این تعریف‌ها بی‌نیاز است.

*رشد چشمگیر ادبیات کودک و نوجوان بعد از پیروزی انقلاب

محمود پوروهاب در ادامه بیست و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» گفت: افراط و تفریط در جامعه ما وجود دارد ولی برگزار کردن پاسداشت برای افرادی مانند شفیعی یک حرکت شایسته است. در طول مدت آشنایی با شفیعی دو نکته در وی توجه من را به خود جلب کرده است ذوق و قریحه شاعری در کنار آشنایی با نظریه‌های ادبیات کودک و نوجوان دو نکته برجسته در وی است و این دو در کنار یکدیگر به شفیعی کمک می‌کند تا موفق باشد.





وی افزود: شفیعی در شعر نوجوان سرآمد است و شعر نوجوان وی از سایر سروده‌هایش بالاتر است. ادبیات کودک و نوجوان پیش از مشروطه وارد ایران شد و اگر تاریخ را درست نگاه کنیم متوجه ورود شعر کودک به ایران می‌شویم شعر ایرج میرزا از جمله اولین اشعار کودک است، وقتی از وی در مورد این نوع شعر می‌پرسند می‌گوید به خاطر مُد این اشعار را سروده‌ام شعر کودک با این روال جلو آمد تا به امروز رسید. امروز عده‌ای هستند که هنوز به شعر کودک جدی نگاه نمی‌کنند و اساتیدی از دانشگاه وجود دارند که شعر کودک را قبول ندارد ولی در عین حال اساتیدی هستند که می‌گویند شعر کودک و نوجوان مهم‌ترین اتفاق ادبیات ما است. شعر کودک و نوجوان از بعداز پیروزی انقلاب رشد چشمگیری داشته است.

این منتقد و شاعر اضافه کرد: در جریان شعر نوجوان دو گروه وجود داشتند، گروهی مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند که معتقد بودند نباید حرف‌های بزرگترها را در شعر نوجوان وارد کرد ولی عده‌ای دیگر که گروه مجله سروش بودند در شعرشان موضوعات بزرگترها را وارد کرده بودند اما به آنها عبارتی نسبت به می‌دادند که شعرشان آلوده به ویروس بزرگسالی است.





پورواهاب یادآور شد: مهدی مرادی اهوازی، کبری بابایی و کمال شفیعی شعرایی هستند که در سال‌های اخیر با نگاهی فلسفی و نیمه عرفانی به شعر نوجوان نگریسته‌اند و شعر سروده‌اند. آشنایی‌زدایی و همچنین تشخص بخشیدن به اشیا از ویژگی‌های شعر کمال شفیعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*شعر انقلاب راه خود را طی کرده است

حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد برجسته ادبی در ادامه گفت:‌ به ندرت سراغ دارم شاعری را که شعر کودک و نوجوان بسراید و در شعر بزرگسال وی تأثیری از شعر کودک و نوجوان نگیرد. شفیعی از جمله شعرایی است که شعر بزرگسالش بر شعر کودک و نوجوان وی اثر گذاشته و این تأثیر یک تأثیر یک طرفه است.

وی افزود: در شعر دهه 70 کودک و نوجوان توجه به فرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توجه به محتوا در مرحله دوم قرار داشت و این جریان به هر دلیل موجب فاصله گرفتن مخاطب عام از آن شده است و شاهد بودیم که فقط در مجامع شاعرانه این اشعار مورد توجه قرار می‌گرفت. شعر دهه 80 و بعد از آن شعر دهه 90 یک عکس‌العمل فعال به شعر دهه 70 است. شعر انقلاب همچنان به راه خود ادامه می‌دهد اما در شعر روشنفکری با تعدیل روبه‌رو هستیم و در این قبیل اشعار وجه فرمی به نفع وجه محتوایی تعدیل شده است. جایگاه شفیعی در شعر دهه 80 و 90 ما قرار دارد و از اساس شعر این دو دهه محتوا گرا است و شعر شفیعی را در این جریان می‌توان بررسی کرد.





*اشعار شفیعی رنگین‌کمان موضوعات است

شکارسری یادآور شد: شعر شفیعی پیچیدگی فرمالیستی ندارد و شاعر به دنبال پیچیده‌گویی نیست تا به واسطه آن فقدان معنا را بپوشاند. وی کمتر از بازی‌ها زبانی استفاده می‌کند شعرهای شفیعی از تظاهرات فرمالیستی فاصله می‌گیرد و جای آن را معنا و مفهوم پر کرده است. اشعار وی رنگین‌کمانی از موضوعات را در بر می‌گیرد. شفیعی منتظر شعر نمی‌نشیند بلکه به سراغ شعر می‌رو ود آگاهانه به معماری کلمات می‌نشیند و این ویژگی به وی یک شخصیت انتقادی داده است.

وی در ادامه این نشست گفت: عینی‌‌گرا و جزنگر بودن در شعر شفیعی موجب مدرن شدن شعر وی شده است. شاعر آگاهانه از وجه نمادین کلمات فاصله می‌گیرد و همین موجب شده که در شعر نوجوان موفق شود. حس نوستالژی و بازگشت به گذشته ناشی از روحیه خاطره‌باز شفیعی است ولی وی برای دوری کردن از خاطره‌نویسی در اشعارش از وجه شاعرانه استفاده می‌کند گستردگی دایره واژگان و کلمات به خاطر اینکه وی دنبال سمبل‌ها نیست موجب شده شعر وی شعر امروز و مدرن باشد.

شکارسری در پایان گفت: اشعاری با وجوه سیاسی و وجوه پرشمار اجتماعی نشان از این دارد که شعار به اطرافش بی‌توجه نیست. وی در مجموعه شعر «دمیدن در ساز برنجی باد» موتیو یا عناصر تکرار شونده کمتر دارد که می‌تواند در کتاب‌های بعدی از آنها استفاده کند. شعر بزرگسال وی مدرن است همانطور که شعر نوجوان وی به دلایلی مدرن است.

*ادبیات کودک و نوجوان متحول خواهد شد

کمال شفیعی در انتهای این مراسم گفت: کمال شفیعی این همه که گفتند، نیست. وقتی هنر از سوی خداوند به انسان داده می‌شود یک تعهدی برای وی ایجاد می‌شود و فرصت هنر یک پاره‌ای از خدا است. آرزو دارم اگر فرصت به من داده شود به اندازه وسعم برای آن تلاش کنم.





وی اضافه کرد: چند سالی است که احساس کردم باید حوزه کودک و نوجوان در شعر را یک قدم جلو برد. امروز به شعر نیمایی ظلم شده و ظرفیت‌های آن فعال نشده اما این سال‌ها با فعالیت‌های اساتید این حوزه گام‌های جدی برداشته شده است و من اکنون پیش‌بینی می‌کنم که 10 سال آینده ادبیات کودکان و نوجوانان متحول خواهد شد. این شاعر کودک و نوجوان اضافه کرد: وقتی برای کودکان و نوجوانان خوراک مناسب تهیه نشود این گروه مجبور هستند غذای دیگران را بخورند. باید مانیفستی برای شعر کودکان و نوجوانان تهیه کنیم. ادبیات کودک ما امروز به بن‌بست رسیده و نیاز به جوانانی داریم که خلاقیت داشته و ادبیات را از بن‌بست خارج کنند.

وی در ادامه به خاطره‌ای از مرحوم امیرحسین فردی اشاره کرد و گفت: مرحوم امیرحسین فردی  انسانی جا مانده از یک نسل دیگر بود و به اشتباه در این دوره مانده بود. مرحوم فردی انسان‌ساز بود و همیشه تلاش وی این بود که انسان‌ها را رشد دهد. در اولین برخورد با امیرحسین فردی که مصادف با روز میلاد امام جواد (ع) بود به وی گفتم ادبیات ما پایتخت‌نشین است و نسبتی با استعدادهای ادبیات در سایر نقاط کشور ندارد. امیرحسین فردی ادبیات را از حالت تهرانی - شهرستانی خارج کرد. وی برای نویسنده‌های شهرستانی ساعت‌ها وقت می‌گذاشت.





در حاشیه این مراسم هنگامی که حمیدرضا شکارسری قطعه شعری از شفیعی را می‌خواند و نقد می‌کرد اشک در چشمان شفیعی جمع شد. همچنین دو تن از شاگردان شفیعی در این جلسه از استاد خود گفتند.





در پایان این مراسم از سوی حوزه هنری و پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; از فعالیت‌های ادبی کمال شفیعی قدردانی شد.

انتهای پیام/و

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار