امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۰:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 144379
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 257
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی» ظهر امروز (14 بهمن ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی» ظهر امروز (14 بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ابراهیم دادجو رئیس گروه معرفت‌شناسی و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت کانون اندیشه جوان در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، یکی از دغدغه‌های مهم متفکران مسلمان عصر حاضر را بحث علوم انسانی به شمار آورد و گفت:‌ این مسئله را نباید مربوط به انقلاب اسلامی کنیم کما اینکه عده‌ای از مخالفان تلاش دارند این را بحثی سیاسی کنند درحالیکه ما در برخی آثار مسلمانان معاصر می‌بینیم به طور مثال مرحوم اقبال جایی اشاره می‌کند که علوم انسانی اسلامی را پاره پاره کرده و تصویر درستی از انسان ارائه نمی‌دهیم!

وی در ادامه افزود: بنابراین مسئله علوم انسانی برای تمام متفکران اسلامی در دوره جدید و تمام کسانی که به خودآگاهی خاص رسیده‌اند و با مباحث جدید مواجه هستند، مطرح است. نکته دیگر اصلاً مسئله علوم انسانی اختصاص به متفکران داخلی و ایرانی ندارد برخی کشورهای آسیای شرقی و عرب زبان نیز این بحث‌ها را به شدت دنبال می‌کنند پس قضیه را نباید سیاسی قلمداد کنیم، مسئله فکری است در دوره تاریخی قرون وسطی هم علوم انسانی به غرب انتقال یافت و الان هم بازخورد علوم جدید به عالم اسلام مطرح است، بنابراین وضعیت الان ما برعکس دوران قرون وسطی شده است.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا، بحث دغدغه علوم انسانی را مسئله طبیعی عالم فکر قلمداد کرد و گفت: طرح مسئله اسلامی بودن علوم بدیهی است و نباید آن را سیاسی دانست و اتفاقی است که مرتب در تفکر افتاده است، منتها تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته این است که دوره ما ممتاز به لحاظ تاریخی است و علوم از هم جدا شده و پارادایم‌های خاصی یافته و مسائل و تئوری‌ها مشخص شده است چنینی رشدی را در گذشته شاهد نبودیم اما این مسئله مانع نمی‌شود که مسئله اسلامی یا دینی بودن علوم انسانی طرح شود.

وی با تعریفی از علم به فرآیند حل مسئله معطوف به کشف واقعیت، توضیح داد: برخی متفکران پراگماتیسم نکته‌ای گفته‌اند که در نزاع گالیله و کلیسا ما در تاریخ حق را به گالیله دادیم اما بعید نیست که روزگاری سخنان کلیسا را مفیدتر از گالیله بیابیم و مبنای علوم قرار دهیم این نگاه سودمندی و پراگماتیستی است نگاه‌های پراگماتیستی فرآیند حل مسئله را از کشف واقعیت جدا می‌دانند البته علم را نباید آینه تمام نمای واقعیت به حساب بیاوریم، علم آیینه محدب یا مقعر است که مسائل را بزرگ یا کوچک نمایی می‌کند.

قائمی‌نیا با تأکید بر اینکه اگر علم را توصیف تمام نمای واقعیت بدانیم، نمی‌توانیم بحث علم دینی را مطرح کنیم، افزود: پوزیتویست‌ها اینگونه هستند در این تفکر تفوق با معرفت علمی است ، علم مخزن حقایق عالم است و توفیقات و ناکامی‌هایی داشته است از آن سوی دست ما هم از واقعیت کوتاه نیست، پس اگر دینی نگاه کنیم عناصر زیادی در خود این فرآیند دخیل است بخش نخست علم آن چیزی است که از دید عالم پنهان است بنابراین عالمی که نیوتن برای ما ترسیم کرد واقعیت بود اما غلوآمیز بود و ما را به توهم سوق داد فلاسفه بعد او گفتند که نیوتن فقط فرضیه ارائه می‌داد و با عالم واقع این فرضیه‌ها تفاوت داشت.

وی در ادامه افزود:‌ بنابراین در علوم انسانی ما فراوان دخالت خلاقانه بشر را شاهد هستیم این باعث می‌شود علم خصلت ذهنی یابد و دانشمند با عالم واقع پوست کنده مواجه نشود بلکه با خلاقیت خود واقعیت را سیر کنند. در علوم انسانی خلاقیت بشر و دخالت ایده‌های دینی بیشتر است.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار