امروز : دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 20
۱۷:۰۵
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 144382
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 88
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی» ظهر امروز (14 بهمن ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، دومین روز همایش «جهان انسانی،‌ حکمت اسلامی» ظهر امروز (14 بهمن ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ابراهیم دادجو رئیس گروه معرفت‌شناسی و حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت کانون اندیشه جوان در تالار کمال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

ابراهیم دادجو در این همایش عنوان کرد: برای مشخص کردن ظرفیت فلسفه اسلامی باید به چارچوب علوم انسانی توجه کنیم در باب تحول بحث‌های زیادی شده برخی اصلاً قائل به تحول از منظر یک مکتبی مثل اسلام نیستند، مثلاً استاد مصطفی ملکیان قائل به یک مغالطه دراین باره است، درست است که فهم ما از دین و علوم انسانی و اسلامی ناقص است و اگر بخواهیم متحول کنیم بازهم علم ما ناقص است اما همواره دانش ما ناقص است چه اگر نبود، همه چیز کامل می‌شد دیگر نیازی به پیشبرد دانش نبود، بنابراین نمی‌توان گفت اصلاً نمی‌توان از علم دینی و علوم انسانی اسلامی صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای گفته‌اند علوم انسانی فعلی بدرد ما نمی‌خورد و ما علوم اسلامی دیگری باید تأسیس کنیم که موازی علوم انسانی فعلی پیش برود، گفت: عده‌ای دیگری هم گفته‌اند که علم فعلی را باید بازسازی کرد اما عالم شیعه اینها را باور ندارد چون واقع هر اندیشمندی معتقد است که باید عقل گرا باشیم بنابراین قائل به تأسیس علوم دیگری نمی‌توان شد، چرا که یک دلیل دینی در علم اصول جامعه حوزوی ماست که می‌گوید نظر دین و شرع در مستقلات عقلیه، تأسیس نیست بلکه دین می‌گوید ای عقل هر چه تو می‌گویی عقلانی است بنابراین فهم می‌پذیرد دست کم یک سوم علوم انسانی فعلی عقلانی است مثل فلسفه،‌ معرفت، منطق، فلسفه‌های مضاف و ...

وی با تأکید بر اینکه در تاریخ تشیع و بین دانشمندان هم هیچ کس نگفته که بروید و علم جدید بیاورید، پس نمی‌توان دنبال تأسیس به این معنا بود بلکه باید دنبال این باشیم که چکار باید در این مرحله بکنیم، افزود: هیچ کس نمی‌تواند مدعی باشد من کمک می‌کنم این علم پیش برود و به حقایق برسد اما من مکتب فکری و نظریه ندارم هر کس می‌تواند مکتب فکری داشته باشد و هر صاحب مکتب دینی و غیردینی و فلسفی می‌تواند مکتب فکری داشته باشد، قالب اندیشمندان غربی هم عقل گرا هستند به ندرت غیر عقلی‌اند که آنها هم کنار زده می‌شوند.

دادجو در پاسخ به این سؤال خود که دین چه کاری می‌تواند در علوم انسانی بکند، گفت: دین نمی‌تواند علوم انسانی دیگری تولید کند اما می‌تواند علوم فعلی را بازسازی کند این بازسازی از طریق تولید مکتب و دانش صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مشکل فعلی ما سمینار، نوشتار و مقاله نیست ما نمی‌توانیم مکتب درست کنیم هیچ اندیشمندی نداریم که بگوید علوم انسانی را چه نحو می‌شود اسلامی کرد، یک نظریات جسته گریخته‌ای هست ولی کامل نیست چون مکتب نداریم این مکتب فکری را باید در فلسفه علوم انسانی اسلامی ایجاد کرد البته اندشیمندانی همچون آیت‌الله مصباح یزدی و جوادی آملی، استاد ملکیان،‌ خسرو باقری و اعضای فرهنگستان علوم اسلامی هستند.

دادجو همچنین اظهار داشت: امروز در دانشگاه‌ها بحث تحول علوم انسانی و تغییر سرفصل‌ها مطرح است بنده نمی‌گویم که این کارها درست نیست دانشجو دست کم باید با این مباحث آشنا شود ولی کافی نیست و علوم انسانی از منظر اسلامی تولید نمی‌شود بلکه یک عده محورها را تغییر می دهند که به جای اینکه به دانش آبرو بدهند آبروی علوم انسانی را هم می‌برند!

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار