امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۹:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 144640
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۲۰:۳۲
تعداد بازدید: 101
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از سایت خبری توانیر کوروش ملکی زندی حرکت به سمت خصوصی سازی در صنعت برق را از نیمه اول دهه 70 ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از سایت خبری توانیر کوروش ملکی زندی حرکت به سمت خصوصی سازی در صنعت برق را از نیمه اول دهه 70 عنوان کرد که طی آن شرکت توانیر شرکتهای مشاور را به منظور تدوین و تبادل قراردادهای خرید برق با سرمایه گذاران خصوصی به کار گرفت و قرارداد نیروگاه پره سر و خرید برق از این نیروگاه خصوصی، اولین قرارداد از این دست بود که در سال 82 مبادله شد.

وی با اشاره به اینکه در این قراردادها سرمایه گذار خصوصی کار احداث نیروگاه را برعهده دارد افزود: نیروگاه زرگان (شهید مدحج اهواز) تنها نیروگاه تحت نظارت این دفتر است که از این وضع تبعیت نمی کند و در واقع این نیروگاه مشتمل بر 2 واحد بخار 145 مگاواتی و 4 واحد گاز 32 مگاواتی، از نیروگاههای قدیمی است که به وسیله صنعت برق احداث و بهره برداری می شد و واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی به منظور تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش انجام و قرارداد آن سال 84 با بخش خصوصی مبادله شد.

*پیشگامی صنعت برق در خصوصی سازی

ملکی زندی با اشاره به پیشگامی صنعت برق در خصوصی سازی، آغاز واگذاری نیروگاهها به بخش خصوصی طبق اصل 44 قانون اساسی را از سال 88 به بعد عنوان کرد.

مدیر کل دفتر نظارت بر نیروگاههای خصوصی، قراردادهای این دفتر با سرمایه گذاران خصوصی را شامل قراردادهای Boo (ساخت، تملک و بهره برداری) و Bot (ساخت، بهره برداری و انتقال مالکیت) برشمرد و تصریح کرد: در ابتدای مذاکرات قراردادی احداث نیروگاههای خصوصی، سازمان توسعه برق ایران بنابر تجاربی که در زمینه ساخت نیروگاهها دارد، به عنوان نماینده شرکت توانیر وارد عمل می شود و با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی، روند احداث نیروگاه تا رسیدن به بهره برداری تجاری را کنترل و نظارت می کند و سپس به شرکت توانیر تحویل می دهد و در این مرحله توانیر، راهبری قرارداد طی دوره تعیین شده را از طریق دفتر نظارت بر نیروگاههای خصوصی پیگیری می کند.

ملکی زندی افزود: قراردادهای BOT، ساخت و بهره برداری به وسیله بخش خصوصی طی یک دوره 20 ساله و سپس انتقال مالکیت به توانیر را شامل می شود و در قراردادهای BOO، شرکت توانیر قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 5 سال را با سرمایه گذار خصوصی امضاء می کند و پس از این مدت شرکت خصوصی به طور مستقیم برق را به بازار یا مصرف کننده خصوصی می فروشد.

وی تصریح کرد: در هر دو مدل BOO و BOT، قراردادها به عنوان قرارداد تبدیل انرژی (ECA) شناخته می شود به این معنی که نیروگاه خصوصی سوخت را از توانیر تحویل می گیرد و پس از تبدیل، برق تولیدی را به توانیر تحویل و هزینه تبدیل انرژی را دریافت می کند.

ملکی زندی ظرفیت نیروگاههای خصوصی که تاکنون در قالب قراردادهای BOO و BOT تحت نظارت این دفتر فعالند را 9 هزار مگاوات عنوان کرد که در مجموع 12 نیروگاه را شامل می شود.

وی نیروگاههای BOT را شامل نیروگاه جنوب اصفهان به ظرفیت اسمی 954 مگاوات، پره سر به ظرفیت اسمی 968 مگاوات و فارس به ظرفیت اسمی 972 مگاوات برشمرد و با اشاره به اینکه نیروگاههای BOO به 2 بخش تیپ یک و تیپ 2 دسته بندی می شوند، تصریح کرد: قرارداد نیروگاههای تیپ 2 بر مبنای خرید ظرفیت و انرژی و در نیروگاههای تیپ یک بر مبنای خرید آمادگی و انرژی تنظیم شده است.

ملکی زندی نیروگاههای تیپ 2 BOO (خرید ظرفیت و انرژی) را شامل نیروگاههای فردوسی با 954 مگاوات ظرفیت، عسلویه با 942 مگاوات ظرفیت و رودشور با 789 مگاوات ظرفیت ذکر کرد که نیروگاه اخیر طبق توافق، هزینه آمادگی و انرژی را دریافت می کند.

وی نیروگاههای تیپ یک BOO (خرید آمادگی و انرژی) را شامل 484 مگاواتی شیرکوه، 972 مگاواتی علی آباد، 648 مگاواتی خرمشهر، 484 مگاواتی زواره، 484 مگاواتی گناوه و 418 مگاواتی زرگان که به طور خاص در سال 84 خصوصی شد برشمرد و افزود: در قرارداد تیپ 2 سرمایه گذار تعهد می کند ظرفیت مشخصی را در طی سال در اختیار توانیر قرار بدهد و این ظرفیت هر 6 ماه یکبار تست و صحه گذاری می شود و درصورتیکه نیروگاه به ظرفیت تعیین شده رسیده باشد، ماهانه مبلغ ثابتی را به عنوان هزینه ظرفیت از توانیر دریافت می کند و علاوه بر آن بابت هر کیلووات ساعت انرژی تولید شده نیز هزینه جداگانه ای به نیروگاه پرداخت می شود.

ملکی زندی درخصوص چگونگی محاسبه و خرید آمادگی و انرژی در قرارداد تیپ یک اظهار داشت: در این نوع قرارداد، مبلغ هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی براساس نرخ تعیین شده به نیروگاه خصوصی پرداخت می شود و در صورتیکه نیروگاه خصوصی به دلایل منتسب به توانیر مانند دستور دیسپاچینگ ملی، عدم تامین یا کمبود سوخت، عدم نیاز و غیره نتواند تولید انجام دهد، توانیر آمادگی تولید نشده نیروگاه را تا سقف قابل تولید محاسبه و 90 درصد نرخ را برای هر کیلووات ساعت پرداخت می کند. لازم به ذکر است در قراردادهای BOT نیز خرید براساس ظرفیت و انرژی انجام می شود.

وی درباره چگونگی نظارت و کنترل این دفتر بر عملکرد نیروگاههای خصوصی گفت: مطابق قراردادهایی که با نیروگاههای خصوصی مبادله شده است باید یک سری مؤلفه ها را اندازه گیری و براساس آن پایان هر ماه هزینه ها را پرداخت کنیم که از جمله این مؤلفه ها، آمادگی، انرژی تولیدی، کارکرد با سوخت پشتیبان، جرایم ناشی از تریپ یارد بار، تعداد راه اندازیهای موفقیت آمیز بیش از 25 بار در سال و .. را می توان نام برد که متناسب با نوع قرارداد متفاوت است.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی نیروگاهها در سراسر کشور، شرکتهای برق منطقه ای را به عنوان دستگاه نظارت بر نیروگاههای مستقر در حیطه عملکردشان تعیین کردیم و از طرفی برای جلوگیری از حجیم ترشدن دولت به شرکتهای برق منطقه ای توصیه شد بخش نظارت مقیم در نیروگاه را برون سپاری و به شرکتهای مشاور بسپارند.

*نرخ خرید برق از نیروگاههای خصوصی بر 2 مدل استوار است

ملکی زندی نرخ خرید برق از نیروگاههای خصوصی را بر 2 مدل استوار دانست و افزود: هزینه های تبدیل انرژی در نیروگاههای BOT با استفاده از مدل مالی محاسبه و استخراج می شود و در قراردادهای BOO نیز نرخ خرید برق از متوسط فروش برق در بازار در بازه زمانی یکسال قبل از انعقاد قرارداد، استخراج و مورد محاسبه قرار می گیرد.

وی افزود: 2 فاکتور مهم نیز در قراردادهای BOO وجود دارد که یکی ضریب آمادگی سالانه و دیگری راندمان نیروگاه است. این 2 فاکتور با متوسط ضریب آمادگی و راندمان شبکه در سال قبل از قرارداد مورد مقایسه قرار می گیرد و در صورتیکه نسبت به آن کمتر یا بیشتر باشد، نرخ پرداختی نیز به تناسب کاهش یا افزایش می یابد.

مدیر کل دفتر نظارت بر نیروگاههای خصوصی شرکت توانیر درباره چگونگی ورود و خروج نیروگاههای خصوصی از چتر نظارتی این دفتر اظهار داشت: نیروگاههایی که دوره خرید تضمینی برق آنها (دوره 5 ساله) به پایان می رسد به تدریج از فرایند نظارتی این دفتر خارج و نیروگاههای تازه احداث خصوصی که به بهره برداری تجاری رسیدند، جایگزین آنها می شوند و امیدواریم با اتمام دوره 5 ساله خرید تضمینی برق از نیروگاههای خرمشهر و علی آباد در آینده نزدیک، نیروگاههای گناوه و شیرکوه (جزو 12 نیروگاه خصوصی) که اخیراً به بهره برداری تجاری رسیدند، به همراه نیروگاه کهنوج که انتظار می رود تا سال آینده به بهره برداری تجاری برسد، جایگزین شوند.

ملکی زندی با تاکید بر اینکه تمامی اهرمهای نظارتی پیش بینی شده در قرارداد نیروگاههای خصوصی، تحت نظارت این دفتر قرار دارد، از عزم دفتر نظارت بر نیروگاههای خصوصی شرکت توانیر بر جلوگیری از تضییع حقوق طرفین قرارداد و محترم بودن حقوق شرکت توانیر و سرمایه گذار خصوصی طبق چارچوب قرارداد خبر داد.

وی شرکتهای سرمایه گذار در 12 نیروگاه بزرگ خصوصی را شامل آرین ماهتاب گستر (نیروگاه رودشور)، شرکت تولید نیروی برق جنوب غرب صبا (نیروگاههای خرمشهر و زرگان)، شرکت سرمایه گذاری مپنا (نیروگاههای جنوب اصفهان، عسلویه، حافظ، فردوسی، پره سر و گناوه)، شرکت تولید نیروی آذرخش (نیروگاه علی آباد)، سرمایه گذاری پرشین فولاد (نیروگاه زواره) و شرکت فراب (نیروگاه شیرکوه) برشمرد.

ملکی زندی با اشاره به اینکه نیروگاههای خصوصی نیز مانند سایر نیروگاهها، پروانه تولید را مطابق دستورالعملهای هیات تنظیم بازار اخذ و پروانه بهره برداری دریافت می کنند و از این مسیر کنترل می شوند، اظهار داشت: ارزیابی خاصی برای رتبه بندی نیروگاههای خصوصی انجام نمی شود هر چند شرکت مپنا فرمهایی را برای این دفتر ارسال می کند و ما نیز نیروگاههای خصوصی این شرکت را ارزیابی و به آنها اعلام می کنیم.

وی افزود: شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز ارزیابی هایی با معیارهای شبکه در سطح نیروگاههای کشور انجام می دهد که در برخی از این ارزیابی ها نیروگاههای خصوصی حائز رتبه شدند.

*چالشهای احتمالی که نیروگاههای خصوصی با آن مواجه هستند

ملکی زندی درباره چالشهای احتمالی که نیروگاههای خصوصی با آن مواجه هستند گفت: موضوع ارتقاء سیستمهای کنترلی، مخابراتی و ارتباطی که بنا به گسترش شبکه ضرورت می یابد و شرکت مدیریت شبکه الزام آن را به نیروگاهها اعلام می دارد، نیاز به سرمایه گذاری جدید دارد و باید راهکار آن در قراردادها به شکلی دیده شود که در اجرا با مشکل مواجه نشود.

وی با تاکید بر تلاش شرکت توانیر در تکمیل روند به روزرسانی پرداخت هزینه های تبدیل انرژی به نیروگاههای خصوصی، دیدگاه کلی خود در مورد نیروگاههای خصوصی را اینگونه بیان می دارد: به نظر من بخش خصوصی در ارتباط با بهره برداری، تعمیر و نگهداری نیروگاههایش چابکتر از بخش دولتی عمل می کند به عنوان مثال نیروگاههای خصوصی جنوب اصفهان، رودشور و اخیرا نیروگاه خرمشهر، رکورد دوره تعمیرات اساسی در بین نیروگاههای کشور را بهبود داده و آن را به حداقل زمان ممکن کاهش دادند.

ملکی زندی ظرفیت نیروگاههای خصوصی را 400 تا هزار مگاوات عنوان کرد و از اجرای فازهای توسعه ای و افزایش ظرفیت در برخی از این نیروگاهها خبر داد.

 

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار