امروز : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 21
۲۰:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 144778
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 21
سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره آثار سی و سومین جشنواره فیلم فجر ...

سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درباره آثار سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: در بین آثاری که تاکنون در برج میلاد تهران به نمایش در آمده فیلم& zwnj;های سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «دوران عاشقی» و «ناهید» را دیدم و آنها را دوست دارم.

وی با اشاره به مضمون واقعی سینمای امید گفت: امید واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که از پذیرش واقعیت‌های جامعه سر باز نزنیم، با گفتن امید، امید در جامعه رخ نمی‌دهد بلکه با ایجاد شرایط امید جامعه به امید خواهد رسید.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: امید محصول تامین خاطر است، بخش اول این موضوع اهالی سینما هستند که باید شرایط کارشان فراهم باشد، امکان تولید داشته باشند و بخش دوم هم اینکه فیلمساز به عنوان یک انسان مسئول جامعه خود را میبیند. گاهی ممکن مضمون فیلمی تلخ باشد اما در مسیر امید باشد و این به معنای نا امیدی در فضای جامعه نیست به هر حال سینما بازتاب جامعه است و فیلمساز مسئول است تا نسبت به جامعه خود بازخورد نشان بدهد. اگر بعضی از فیلم‌‌‌ها تلخ هستند نباید تلخی فیلم موجبات قضاوت ما باشد، قضاوت ما باید به این شکل باشد که آیا آن فیلم مسئولانه است یا خیر، اگر نگاه فیملسازی به یک آسیب اجتماعی نگاه مسئولانه است این فیلم غیرتمند است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: من فیلم سینمایی «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را محصول سینمای امید می‌دانم علیرغم اینکه تلخ است و علیرغم اینکه به سیاهی‌ها واکنش نشان داده است.

طباطبایی نژاد با اشاره به مرزبندی بین امید و سیاه‌نمایی عنوان کرد: فیلمی که نگاه غیرتمند پشت آن نیست اگر به آسیب های اجتماعی میپردازد آن فیلم سیاه‌نما است ولی اگر در متن سیاهی ها باشد ولی نگاه متعهد داشته باشد این سیاه نمایی نیست این اصلاح گر است، زمانی موضوعی به سیاه نمایی تبدیل میشود که ما از پس آن دریافت صحیحی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی یک فیلمی یک سیاهی و بدی را به عرف تبدیل کند مثلا خیانت در خانواده به قدری متداول شود که عرفی شود این بد است، اما اگر این خیانت در خانواده به شکل یک هشدار نشان داده شود مسئولانه است. از این جهت مرز ظریفی بین سیاهنمایی و امید وجود دارد که یک فیلم سیاه‌نما را به یک فیلم مسئولانه تبدیل کند و البته درک این موضوع نیز بسیار مهم است.

طباطبایی نژاد گفت: هر آسیبی که در اجتماع وجود دارد قابل عرضه در فیلم است اما شرط این است که ما نسبت به آن مسئول باشیم و واکنش مخاطب را برانگیزیم.

طباطبایی نژاد توضیح داد: هر وقت معدل میانگین فیلمهای متوسط رو به بالا باشد سینما رو به تعالی خواهد بود، و اساسا من معتقدم که قضاوت ما در مورد موفققیت و عدم موفقیت فیلمها نباید به فیلمهای عالی یا شاهکار برگردد چون آنها مواردی هستند که بر اساس خلاقیت های فردی بروز میکنند، به یاد داشته باشیم فیلمهای خیلی خوب از دل فیلم‌های متوسط خوب بیرون می آیند وقتی در دوره ای از جشنواره میانگین معدل فیلمهای متوسط رو به بالا زیاد میشود یعنی آن جشنواره جشنواره موفقی بودخه است.

وی افزود: اتفاقی که در جشنواره فیلم فجر امسال افتاد دو وجه است که این دوره از جشنواره را از سایر ادوار گذشته متمایز میکند این است که سطح حرفه ای فیلمهای بخش «نگاه نو» بسیار بالا رفته است، از تعداد فیلمهای اول جشنواره سی و سوم فیلم فجر تعدادی از آنها متوسط رو به بالا و تعدادی هم خوب هستند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار داشت: وجه دوم جشنواره سی و سوم فیلم فجر این است که فلش فیلمهای متوسط امسال نیز رو به بالا است یعنی ساختمان و ساختار یک فیلم قابل قبول را دارند، ممکن است در قصه و قصه گویی نقص هایی داشته باشند اما استیل دارند و میتوان فهمید که این سینما سینمایی حرفه ای است و از این جهت این دو وجه تمیز نسبت به ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر مشخص تر است.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: ما چون همه چیز را مبنا قرار نمیدهیم در برخی از مواقع قضاوت ما درباره استقبال از فیلم ها و فروش آنها در گیشه درست از آب در نمی‌آید،‌ اکر معدل فروش آثار را برای گیشه ملاک قرار دهیم سال آینده سال بسیار بسیار خوبی برای مجموعه فیلم‌ها خواهد بود و در بین آثار این دوره از جشنواره فیلم‌های میلیاردی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار