امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۲:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 145017
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 13
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ـ پس از کش وقوس های فراوان درخصوص جایگاه و عملکرد سازمان فضایی کشور ریاست محترم جمهور بخشی از ماموریت سازمان ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ـ پس از کش وقوس های فراوان درخصوص جایگاه و عملکرد سازمان فضایی کشور ریاست محترم جمهور بخشی از ماموریت سازمان فضایی را به معاونت علمی و فن‌آوری و بخش دیگر را به وزارت ارتباطات واگذار نمودند در این راستا محمدحسین ذوالفقار طراح طرح ارتقای سازمان فضایی طی یادداشتی به بررسی جایگاه سازمان فضایی می‌پردازد:

آنچه که مسلم است این است که معاونت محترم علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در راستای تجاری‌سازی فن‌آوری و تولید دانش فن‌آور محوردر قالب ستادهای صف فعالیت می‌کند. حال با تشکیل مرکز ملی فضایی ذیل نظر معاونت یک ناهمگونی خاص در ساختار این معاونت ایجاد می‌شود چرا که این مرکز نه در چارچوب ستادها قرار می‌گیرد و نه در قالب اجرایی می‌تواند موثر باشد.

از سوی دیگر سیستم تجاری‌سازی در ستادهای فن‌آوری معاونت علمی ریاست جمهوری بر مبنای فروش محصولات دانش‌بنیان استوار می‌باشد. و این درحالی است که فن‌آوری فضایی برمبنای توانمندی داخلی هنوز در مرحله تثبیت فن‌آوری قرار دارد. و نیازمند سرمایه‌گزاری های کلان می‌باشد. اما آنچه را که مرکز ملی فضایی درقالب ماموریت معاونت علمی ریاست جمهوری می‌تواند شکل بدهد سیاستگذاری در قالب ستاد ملی فضایی درکنار سایر ستادها می‌باشد که می‌توان آن رابه سه‌بخش اصلی تقسیم نمود:

1)تسهیل ورود بخش خصوصی در پروژه‌های فضایی: در این راستا ابتدا می‌بایست فن‌آوری فضایی را به دو دسته سودده و غیرسودده تقسیم نماییم.

در بخش سوددهی: می‌توان به خدماتی اشاره کرد که از طریق ماهواره‌های مختلف بین‌المللی توسط ارگان‌های مختلف خریداری می‌شود. اعم از خدمات مخابراتی، تصاویر جغرافیایی و غیره اشاره نمود.

در این راستا ستاد ملی فضایی کشور می‌تواند با ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های بهره‌بردار از این خدمات و بخش خصوصی در حوزه سیاست‌گزاری اقدام به تدوین راهبرد استفاده از این خدمات نماید. و توازن منطقی را میان عرضه و تقاضا باتعریف تعرفه‌های واقعی تدوین کرده و بخشی از ارزش افزوده این بخش را در حوزه پروژه‌های فضایی سرمایه‌گزاری نماید.

بخش غیرسودده که همان طراحی و ساخت ماهواره‌های فضایی ، کاوشگرهای حامل موجود زنده و انسان به فضا می‌باشد. مرکز ملی فضایی می‌تواند شرایط لازم برای ورود بخش خصوصی در این حوزه را فراهم آورده و با اسپانسر شدن این شرکت‌ها زمینه تبلیغ برندهای تبلیغاتی آنها در محصولات فضایی را فراهم آورد.که در این راستا می‌توان به گردش مالی رقابت برندها در فوتبال اشاره نمود. که سرمایه‌گزاری‌های کلانی را در زمینه رقابت برندهای تجاری ایجاد کرده است.

2)ستاد ملی فضایی کشور می‌تواند فاصله تصمیم تا اجر را در پروژه های فضایی با تدوین الگوهای مناسب کنترل پروژه و تضمین محصول فراهم آورد. و زمینه‌ساز حل اختلاف پیمانکاران و کارفرماها باشد و در حوزه ارتباطات بین المللی با هم‌افزایی طرح کلان دیپلماسی علمی در معاونت علمی وفن آوری ریاست جمهوری با قدرت و تسلط کامل بر گلوگاه های فن آوری و نوآوری درکشور زمینه سازی لازم در راستای  توسعه دیپلماسی فضایی را فراهم آورد.

3) با قرار گرفتن  ستاد ملی فضایی کشور زیر نظر معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری زمینه هم‌افزایی شرکت‌های دانش بنیان بین رشته فراهم می‌شود چرا که این معاونت با هدایت و توسعه  شرکت‌های دانش بنیان زیرنظر خود قادر خواهد بود شرکت‌هایی را که در بخش تولید فن‌آوری های مشترک با حوزه فضایی و سایر رشته‌ ها فعالیت می‌کنند را به صورت یک شبکه منسجم هم‌افزا نماید. و سوددهی چند گانه و بین رشته ای را برای این شرکت‌ها فراهم آورد.

از سوی دیگر سیستم ستادی و اجرایی که قابلیت پیاده‌سازی چنین اهدافی را داشته باشد باید از تاثیرگزاری و اقتدار بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند سیاست‌های کلان فضایی کشور را به اجرا در آورد. با محدود کردن این سیستم درچارچوب ماموریت وزارتخانه‌ها قابلیت مدیریت و اجرای پروژه‌های فضایی به کندی پیش خواهد رفت و در تعامل با سیاست‌های ستاد ملی فضایی کشور با مشکل روبه رو خواهد شد. فلذا همانگونه که در حوزه سیاستگذاری برمبنای تجاری‌سازی ستاد ملی فضایی به صورت یکپارچه عمل خواهد کرد در حوزه اجرا نیز یک سازمان یکپارچه، چالاک و مقتدر در قالب معاونت ریاست جمهوری باید بتواند در پیاده‌سازی این سیاست‌ها نقش موثر ایفا کند.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار