امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۰۲:۳۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 145156
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 7
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -حسین سلیمی: بیش از یک سال از استقرار تیم جدید دفتر موسیقی گذشته و شاید هم اکنون زمانی مناسبی باشد تا عملکرد دفتر ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -حسین سلیمی: بیش از یک سال از استقرار تیم جدید دفتر موسیقی گذشته و شاید هم اکنون زمانی مناسبی باشد تا عملکرد دفتر موسیقی را مورد ارزیابی قرار داد. در گزارش که در تاریخ 11/1 منتشر شد، به چهار مورد از وعده‌های عمل نشده مدیریت جدید دفتر موسیقی پرداختیم. در این گزارش هم به برخی موارد و نواقص‌ها و سو مدیریت‌های این نهاد زیر مجموعه معاونت هنری پرداخته‌ایم.  

پنجم: بودجه موسیقی

چندی پیش پیروز ارجمند در نشست جشنواره سی‌ام موسیقی فجر از رقم بودجه دفتر موسیقی گلایه کرد و گفت: «کمبود منابع مالی در طی سال‌ گذشته خیلی از فعالیت‌های ما را محدود کرد. ما امروز در سال 93 با بودجه سال 76 کار می‌کنیم و به همین دلیل بسیاری از اقدامات انجام نشد. با وجود اینکه چرخش مالی در موسیقی از همه هنرهای فعال در کشور بالاتر است اما بودجه موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما است اما با این حال بودجه‌ای که دکتر روحانی برای راه‌اندازی ارکسترها اختصاص داده‌اند بی‌سابقه است. متأسفانه بودجه ما بودجه قابل توجهی نیست. بودجه دفتر موسیقی بودجه انقباضی است که رقم آن واقع‌بینانه نبود و به همین دلیل بسیاری از برنامه‌های دفتر موسیقی عملی نشد.» کمبود بودجه بهانه‌ای تازه است برای عملی نشدن وعده‌های مدیر دفتر موسیقی. در این خصوص می‌توان به دو نکته اشاره کرد: اول این که اصولا هر مدیری چه مدیر فرهنگی و چه مدیر یک سوپر مارکت، بر اساس منابع و بودجه‌ای که در اختیار دارد عمل می‌کند. یعنی این که مدیر اول میزان بودجه را می‌سنجد و بر اساس آن وعده‌های محقق شدنی‌اش را بیان می‌کند. این که ما مدام با جیب خالی وعده‌های رنگارنگ بدهیم و سر آخر هم بگویم بودجه نداشتیم و عملی نشد و چه و چه، هنر نکرده‌ایم. دوم اینکه یکی از وظایف اصلی یک مدیر فرهنگی یا شاید مهمترین آن این است که مدیر برای بودجه مرکز مطبوعش بجنگد و با همه افرادی که در بودجه کشور تصمیم گیری می‌کنند چانه بزند و رایزنی کند و آن‌ها را قانع کند تا بودجه بیشتری تزریق شود. در ضمن کسی که بر مسند یک نهاد دولتی تکیه زده همه شرایط را پذیرفته و حاضر شده با این شرایط کار کند.   

ششم: سند راهبردی و توسعه موسیقی

با روی کار آمدن دولت جدید و با استقرار تیم جدید در معاونت هنری وزارت ارشاد، قرار شد تا سندی راهبردی برای موسیقی کشور تدوین شود. دکتر آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور در خصوص این سند گفته بود: «این سند سیاست ملی موسیقی کشور است چون موسیقی وضعیت مشخصی ندارد نیازی به وجود این سند احساس می‌شود. سندی که بتواند در همه زمینه‌ها از جمله ساماندهی تولید، ترویج، واردات و صادرات موسیقی راهگشا باشد. موسیقی دستاویز نیست بلکه دستاورد است». جلسه بررسی سند راهبردی و توسعه موسیقی در اویل مرداد ماه برپا شد و قرار بر این بود که با اجماع اهل موسیقی این سند تدوین شود اما امروز با گذشت 6 ماه از این جلسه این سند هنوز وضعیت مشخصی ندارد و شنیده های خبرنگار فارس حاکی از این دارد که این سند به انجمن موسیقی ایران ارجاع داده شده است و هنوز وضعیت مشخصی ندارد.  سند راهبرد و توسعه موسیقی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده بود و اما معاونت هنری قصد داشت تا سندی جایگزین را به عنوان سند پیشنهادی مطرح و به رئیس‌جمهور ارائه کند.

هفتم: وضعیت نامشخص صندوق حمایت از هنرمندان

سالی که طی کردیم و هم اکنون به پایان آن نزدیک می‌شویم؛ سالی تلخ برای بسیاری از هنرمندان موسیقی بود. چندین و چندتن از آن‌ها پس از مبارزه با بیماری از میان ما پر کشیدند و بسیاری دیگر نیز هم اکنون در بستر بیماری هستند. پروین بهمنی یکی از همین هنرمندان است که هم‌اکنون با بیماری سرطان در حال مبارزه است و هیچ کدام از نهادهای مسئول هیچ اقدامی را برای حمایت و تامین هزینه‌های سنگین بیماری او انجام نداده‌اند. همه حمایت این صندوق و معاونت هنری، تنها مربوط به یک تماس تلفنی مرادخانی و پرداخت مبلغ یک میلیون تومان از طرف معاونت هنری بوده است. از طرفی همه اهالی رسانه و موسیقی وضعیت مرحوم پورعطایی را در بیمارستان به یاد دارند. فرزند مرحوم پورعطایی در زمان بیماری پدرش در مصاحبه‌ای گفته بود: «همه مسوولان در جریان بیماری او هستند، اما متاسفانه خیلی در حق پدرم اجحاف می‌کنند.» وضعیت این دو هنرمند تنها مشتی نمونه خروار است. کم نیستند هنرمندانی پر تلاشی که امروز در سایه هستند و کسی آن‌ها را نمی‌بیند. گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس این صندق و  سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر و علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، جلال رسول اف مدیرعامل بانک آینده، مرتضی کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقتصاد فرهنگ و هنر ومهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی به عنوان اعضای هیات امنا در این صندوق حضور دارند.

هشتم: جشنواره موسیقی

سال گذشته با توجه به استقرار مدیریت جدید در دفتر موسیقی، عملا برگزاری نه چندان موفق دوره بیست و نهم جشنواره موسیقی فجر به پای مدیریت سابق نوشته شد. اما با پایان جشنواره و انتخاب مجدد حسن ریاحی به عنوان دبیر جشنواره، همه منتظر بودند تا ببینند پیروز ارجمند و همکارانش چه تدارکی را برای دوره سی‌ام جشنواره می‌بینند. تا این که چندی پیش جدول اجراهای دوره سی‌امین منتشر شد و با مشاهده گروه‌های شرکت کننده در بخش‌های مختلف، همگان متوجه دست خالی برگزار کنندگان جشنواره شوند. البته شاید بسیاری از اهالی موسیقی و رسانه با انتخاب مجدد حسن ریاحی از دوره سی‌ام جشنواره نیز ناامید شدند چرا که می‌دانستند که اگر قرار بود اتفاق ویژه‌ای در جشنواره موسیقی بیافتد در همان دوره‌های گذشته جشنواره که دبیری آن بر عهده ریاحی بود می‌افتاد. به هر روی آن طور که از شواهد و قراین برمی‌آید، باری دیگر باید شاهد رخوت و بی‌ثمری جشنواره موسیقی فجر به عنوان خنثی‌ترین جشنواره هنری کشور باشیم.

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; در آینده با هدف آسیب‌شناسی وضعیت موسیقی روز کشور، گزارش‌های دیگری را در خصوص عملکرد یک ساله معاونت هنری ارشاد در حوزه موسیقی منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار