امروز : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۰۳:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 145376
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۲
تعداد بازدید: 132
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، حجت­‌الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین‌الملل ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه، حجت­‌الاسلام محمدحسن زمانی معاون بین‌الملل حوزه­& zwnj;های علمیه با تأکید بر لزوم شناخت صحیح از تحولات بیداری اسلامی در کشورها اظهار داشت: مصر یکی از این کشورهاست که دارای تمدن چهار هزار یا شش هزار ساله است که آثار تاریخی به دست آمده از این کشور نیز این مدعا را ثابت می­‌کند.
وی افزود: حوزه علمیه قم با قدمت 1200 ساله و تأسیس به وسیله زکریا بن ادریس در زمان امام رضا و امام جواد(علیهماالسلام)، حوزه علمیه نجف با قدمت تاریخی هزار ساله، دانشگاه زیتونه تونس با قدمت 1150 سال و دانشگاه الازهر مصر با تاریخ 1050 سال، چهار دانشگاه کهن و به نام جهان اسلام به شمار می­‌آیند.

معاون بین­‌الملل حوزه­‌های علمیه مصر کنونی و دانشگاه الازهر آن را مرکز و پایگاه علمی کشورهای عربی دانست و بیان داشت: نیم میلیون دانشجوی دانشگاه الازهر، مردم این کشور را تبدیل به مسلمانان مقید به احکام عبادی کرده­‌اند، به گونه‌­ای که در مقایسه با بسیاری از کشورهای عربی ممتاز به شمار می­‌آیند.

*از مغازه و تاکسی­‌های مصر نوای قرآن به گوش می­‌رسد

زمانی با بیان اینکه در ایام حضورم در مصر، شاهد نمازهای پرجمعیت، متراکم و پیوسته ده­‌ها نماز جمعه قاهره بودم، به گونه­‌ای که در بیرون مساجد نیز فرش­‌های متعددی برای نمازگزاران گسترده بود، ابراز داشت: التزام به قرائت، تفسیر و حفظ قرآن نیز در بین مصریان رواج دارد، در مغازه­ خیابان­‌های قاهره، صدای صوت قرآن از رادیو به گوش می­‌رسد و از بسیاری از تاکسی­‌های این کشور نیز نوای قرآن شنیده می­‌شود و برخی رانندگان آن‌ها همزمان در حال حفظ قرآن هستند، با وجودی که مردم مصر فقیر هستند، اما شاهد کمترین میزان سرقت در این کشور هستیم.

وی ادامه داد: با یکی از دانشجویان مصری مقطع دکترا که در حال نگاشتن رساله و دفاعیه خود بود، آشنا و دوست شدم، خطاب به او گفتم که زودتر رساله خود را دفاع کن تا آسوده خاطر شوی، اما او در جوابم گفت: قصد دارم تا هر چه زودتر رساله­‌ام را دفاع کنم تا پس از آن به کارهای علمی خود برسم، این نگاه شایعی در بین عالمان مصری است که در هر مقطعی اهتمام مستمر به مباحث علمی خود دارند.

*اعتقاد مصریان به ائمه هدی(ع)

معاون بین‌­الملل حوزه­‌های علمیه با اشاره به محبت شدید مصریان به اهل­ البیت(ع) اظهار داشت: با وجود آنکه اکثریت جمعیت مصر را اهل­ سنت تشکیل می­‌دهند، اما معتقدند که پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) شفیع در نزد خدا و واسطه فیض الهی هستند، از این رو متوسل به این بزرگوران می­‌شوند و به زیارتشان می­‌روند و حوائج خود را از آنان می­‌گیرند.

وی افزود: مردم مصر حتی به امامزادگان نیز علاقه وافری دارند، برای نمونه، سیده نفیسه(س) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) مورد احترام، اعتقاد و زیارت بسیاری از مردم این کشور هستند که برای زیارت به مرقد شریف ایشان مشرف می­‌شوند و این بانوی گرامی نیز حاجت­‌های بسیاری را به آن‌ها داده­‌اند.

*مصریان، اسلام­‌مداران سیاسی و وهابیت ستیز هستند

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه داشتن بینش سیاسی از اسلام نیز از دیگر محاسن مصریان است، ابراز داشت: افکار چهره­‌های به نام مشاهیر مصری همانند سیدقطب و حسن­‌البناء و آثار علمی آن‌ها در موضوع اسلام سیاسی مورد توجه اندیشمندان اسلامی قرار دارد.

وی وهابیت ستیزی مردم مصر را مورد توجه قرار داد و گفت: دانشگاه الازهر، مخالف هر گونه اشاعه افکار وهابی­گری در بین مسلمانان است و حتی در چند دهه گذشته، چند استاد خود را به این اتهام از دانشگاه اخراج کرده است، مردم مصر نیز با تبعیت از مفتیان مذهبی خود با افکار وهابیت و تبلیغ آن در این کشور مبارزه می­‌کنند.

*محافظه­‌کاری و غرب­زدگی، دو آفت رایج در مردم مصر

زمانی با اشاره ضعف­‌های رفتاری مردم در جامعه مصر بیان داشت: محافظه­‌کاری و روحیه نه چندان انقلابی در میدان عمل را می­‌توان یکی از نقیصه­‌های عیان آن‌ها به شمار آورد، نمی­‌توان در میان مردم مصر، شجاعت فریاد رسای مردم ایران در سر دادن شعار «الموت لآمریکا» و «الموت لاسراییل» را مشاهده کرد، علت به بن­‌بست خوردن انقلاب مصر را نیز می­‌توان در همین محافظه­‌کاری شدید و وحشت از قدرت­‌ها دانست.

وی غرب­‌زدگی را نیز آفت دیگر گریبانگیر مردم مصر دانست و ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم، دولتمردان و حتی علمای دینی مصر نیز به نوعی فرهنگ و ارزش­‌های غربی را پذیرفته­‌اند و آن را ملاک در تصمیم­ و رویکردهای خود قرار می­‌دهند، روحیه محافظه­‌کاری و غرب‌زدگی مردم و علمای مصری منجر به آن شده است که پس از انقلاب خود نسبت به اقامه حکومت اسلامی بی­‌تفاوت باشند و علمای آن به این نتیجه برسند که تشکیل حکومت اسلامی لزومی ندارد.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) خاطرنشان کرد: هرچند که مردم مصر، مردمانی وهابی­‌ستیز هستند، اما قدرت مقابله با هجوم‌های تبلیغی وهابیت را ندارند، در چند سال اخیر شاهد حضور فعال وهابیون با پشتیبانی مالی عربستان در مصر هستیم که جریان‌های سلفی مانند حزب نور را به وجود آورده­‌اند.

*جایگاه اخوان­‌المسلمین در مصر

وی با اشاره به میزان تأثیرگذار اخوان­‌المسلمین در جامعه مصر افزود: جنبش اسلامی اخوان­‌المسلمین مصر به وسیله حسن­‌البناء به وجود آمد، او عالمی انقلابی بود که اندیشه تقریب مذاهب اسلامی را در سر می­‌پروراند و بر اساس این تفکر بود که به همت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، مؤسسه «دارالتقریب بین­ المذاهب­ الاسلامیه» در قاهره احداث شد.

زمانی حاصل گسترش جغرافیایی اخوان­ المسلمین در کشورهایی همانند سوریه، لیبی و مغرب و رنگ گرفتن اخوانی­‌ها بر اساس شرایط بومی آن کشورها را عامل ضعف و دوری از اهداف عالی این جنبش اسلامی برشمرد و ادامه داد: پس از حسن­ البناء، رهبران و مرشدهای فراوانی بر سر کار آمدند که بنا به اندیشه خود، جریان­‌سازی متفاوتی در اخوان­‌المسلمین ایجاد کردند که حاصل این دگرگونی‌ها، به وجود آمدن جریان­‌های فکری متفاوت در این جنبش و فاصله گرفتن بیشتر از اندیشه مؤسس آن شد.

وی جریان­ انقلابی متعدل به رهبری حسن­ البناء در اخوان را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: بسیاری از اخوانی­‌های کنونی مرید حسن­­ البناء و افکار ناب او هستند و علاقه خاصی نیز به انقلاب اسلامی ایران و امام راحل و مقام معظم رهبری دارند، اما در مقابل نباید از جریان غرب­‌گرا همانند آقای مرسی که تفکر سازش با آمریکا و اسراییل را در سر دارند و جریان سلفی­‌گری در اخوان­‌المسلمین که نزدیک به وهابیت هستند، غافل گشت.

*شاکله انقلابیون مصر خارج از پیکره اخوان­ المسلمین بود

معاون بین‌­الملل حوزه­‌های علمیه جریان بیداری اسلامی مصر را حاصل حرکت انقلابی گروهی از جوانان مصر خارج از پیکره اخوان دانست و ابراز داشت: قبل از انقلاب مصر، اخوان­ المسلمین در شش دهه تلاش­‌های خود در میان جامعه مصر با وجود شکنجه­ و زندانی­‌شدن‌های بسیار، پایه­‌های فکری بیداری اسلامی در مصر را به وجود آوردند، اما آماده پذیرفتن انقلاب جوانان مصری نبودند. از این رو در آغاز بیداری اسلامی اعلام کردند که رئیس­‌جمهور معرفی نخواهیم کرد.

وی افزود: پس از مدتی اخوان­ المسلمین به شکل نسنجیده­‌ای کاندیدای غرب­زده­‌ای را برای ریاست­ جمهوری وارد میدان کرد و از آنجایی که منابع مالی لازم برای تحقق اهداف انقلابی خود را نداشتند، به طرف عربستان سعودی و پول­ وهابیون آن کشیده شدند.  

*عوامل سقوط دولت مرسی و اخوان ­المسلمین

زمانی عدم انسجام در مدیریت داخلی و کادرسازی مناسب را عامل سقوط زودهنگام دولت مرسی و حامیان اخوانی آن دانست و اظهار داشت: نتیجه عدم مدیریت دولت مرسی در معادلات بین­‌المللی آن شد که نتوانست با جریان انقلابی مردمی، جریان مخالف دولت، جریان انقلابی ایران و جریان حامیان دولت یعنی آمریکا و عربستان همراهی کند که در نهایت به سقوط دولت او مبدل شد.

وی، با اشاره به تفاوت ساختاری دانشگاه الازهر مصر با جریان اخوان­ المسلمین ادامه داد: اخوان، تنها یک جریان فکری اسلامی سیاسی است که رهبری خاص دارد و بر اساس رویکرد حزبی خود رفتار می­‌کنند، اما دانشگاه الازهر نهادی دانشگاهی و دینی محض است که تنها به دنبال تعلیم و تعلم علوم دینی است و کاری به سیاست ندارد.

*ریشه ایرانی بیداری اسلامی مصر

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به سیر تأثیرپذیری بیداری مصر از انقلاب ایران بیان داشت: جرقه بیداری اسلامی در مصر، از ابتدای قرن حاضر بود، نقش­‌آفرینان اصلی و الهام بخشان اصلی این اندیشه در مصر عالمان ایرانی بودند و مصر و الازهر قرن معاصر که پرچم­دار اندیشه اسلام و انقلاب اسلامی در عالم است، معلمان ایرانی دارد، شیخ محمد عبدو که از مفاخر الازهر مصر و داعیه­‌دار اسلام انقلابی در مصر است، از شاگردان سید جمال­‌الدین اسدآبادی به شمار می­‌آید که همزمان با ورود شیخ به مصر، از محضر او ارکان اسلام انقلابی را آموخت.

*الهام­‌گیری حسن­ البناء از مرحوم آیات عظام بروجردی و کاشانی

وی افزود: دومین شخصیت تأثیرگذار در تاریخ بیداری اسلامی مصر را می­‌توان حسن­ البناء، مؤسسن اخوان­‌المسلمین دانست که از مبلغ اعزامی مرحوم آیت­الله بروجردی به مصر، یعنی شیخ محمدتقی قمی بهره جست و اندیشه ناب اسلامی دارالتقریب را به اخوان­‌المسلمین تزریق کرد.

معاون بین­‌الملل حوزه­‌های علمیه ابراز داشت: حسن­ البناء، در سفر مکه معظمه دیداری با آیت­­‌الله کاشانی داشت و آنچنان مجذوب اندیشه­‌های انقلابی او قرار گرفت و آن را در بین اعضای اخوان­‌المسلمین تبلیغ کرد که پس از شهادت او، آیت­‌الله کاشانی یکی از کاندیدای احراز رهبری اخوان شد که نشان از تأثیرگذاری یک عالم ایرانی در عمق افکار این حزب در مصر دارد.

*سخنرانی جنجالی شهید نواب صفوی در الازهر مصر

وی نواب صفوی را از دیگر تأثیرگذاران جریان بیداری اسلامی در مصر عنوان کرد و گفت: این مرد بزرگ، زمانی که دریافت اخوان­‌المسلمین از درون خود رو به سستی در افکار و آرمان­‌های خود می­‌رود، از حوزه علمیه قم به دانشگاه الازهر رفت و در سخنرانی با شکوه و با حرارتی که داشت، آن چنان اعضای اخوان­ المسلمین را به خروش آورد که دولت وقت احساس خطر کرد و برای نخستین بار تصمیم به انحلال این حزب گرفت، قدرت تأثیرگذاری شهید نواب صفوی تا به آنجا بود که مقام معظم رهبری در یکی از بیاناتشان تصریح کردند که وقتی چهره و صلابت این شهید و قدرت سخنوری انقلابی و مجاهدانه ایشان را شنیدم، تصمیم گرفتم که این حرکت انقلابی را ادامه دهم.

*ماجرای اطلاعیه­‌های امام راحل در دستان مردم مصر

زمانی با اشاره به نقش انکارنشدنی امام راحل در تحولات بیداری اسلامی مصر اظهار داشت: شروع انقلاب امام خمینی(ره) در سال 1342 شمسی تأثیر شگرفی در میان توده مردم مصر داشت و پیروزی آن نیز بر هیجان مردم آن افزود، در ایام حضورم در مصر، از استادان مذهبی مصر شنیدم که وقتی حضرت امام در نجف و یا پاریس اطلاعیه­‌ای به ملت ایران می­‌دادند، ما آن را ترجمه و در میان فرهیختگان و دانشجویان توزیع می­‌کردیم و همزمان با راهپیمایی ایرانی­‌ها در تهران و قم، ما نیز در قاهره راهپیمایی می­‌کردیم.

وی در ادامه کتاب «ولایت­ فقیه» امام راحل را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: این کتاب همزمان به عربی ترجمه و به وسیله دکتر حسن حنفی یکی از بزرگان و فیلسوف کنونی کشور مصر در آن زمان در قاهره منتشر شد که مزین به مقدمه هفتاد صفحه­‌ای این شخصیت مصری در اثبات نظریه ولایت فقیه است، انتشار این کتاب در مصر آن روزگار، نشان از تأثیرگذاری عمیق اندیشه بیداری اسلامی و روحیه انقلاب­‌گری حضرت امام در میان اندیشه مصریان دارد.

*نقش مقام معظم رهبری در ایجاد و صیانت از انقلاب مصر

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه مقام معظم رهبری که خود آشنا به اندیشه و بزرگان مصر هستند و بسیاری از کتاب‌های آن‌ها و به خصوص کتاب حسن­ البنا را ترجمه کرده­‌اند، در سال­‌های پس از رهبری خود توانستند راهبری علمی- سیاسی در خور توجهی در میان مردم مصر ارائه دهند، ابراز داشت: برای نمونه، نخستین اجلاس بین­‌المللی بیداری اسلامی که چند سال گذشته در تهران برگزار شد، همچون بزرگترین کلاس دانشگاهی بین­‌المللی در عالم اسلام در خصوص آموزه­‌های بنیادین اسلام انقلابی و بیداری اسلامی در قرن­‌های اخیر بود که مزین به کرسی تدریس حضرت آیت­‌الله­‌العظمی خامنه­‌ای شد، در آن جلسه شاهد بودم که چگونه حضار از بیانات معظم­‌له به شگفت آمده بودند و با گوش دل به آن توجه می­‌کردند.

وی با بیان اینکه دشمن بیکار ننشسته و در پی مصادره سیل بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و مصر است، افزود: این همان هشداری بود که پس از پیروزی اولیه مردم مصر، حضرت آقا در یکی از خطبه­‌های نماز جمعه خود به زبان عربی دادند که ملت مصر دسیسه­‌های دشمن ملت مصر را رصد کنند، این سخنرانی در میدان اصلی مبارزات مردمی یعنی التحریر قاهره، در میان صدها هزار انقلابی متحصن و از تلویزیون­‌های تعبیه شده در آن پخش شد و مورد توجه آنها نیز قرار گرفت، ولی افسوس که اندرون محافظه­‌کار بودن مصریان، تاب مقاومت در قبال تهدیدهای فرارو را از آن‌ها گرفت.

* حضور در فضای مجازی و زبان­‌آموزی، وظیفه خطیر کنونی طلاب غیرایرانی

زمانی با اشاره به اینکه طلاب غیرایرانی حوزه علمیه قم باید با بومی­‌سازی و ارائه قالب­‌مدار آموزه­‌های قرآن و حدیث در حاکمیت اسلامی، ولایت فقیه و شیوه مردم­سالاری در عرصه بین­‌الملل نقش خطیر خود در بیداری اسلامی را به انجام برسانند، ابراز داشت: طلاب غیرایرانی که مسلط به زبان­‌های زنده دنیا هستند و اکنون حضور فیزیکی در کشورهای خود ندارند، می­‌توانند در فضای سایبری و مجازی فعال باشند و پیام اسلام ناب را از این رسانه به جهان مخابره سازند.

وی با تأکید بر حضور طلاب غیرایرانی در نشست و همایش‌­ها و رسانه­‌های ارتباط جمعی مجازی، نوشتاری و ماهواره­‌ای دنیا ادامه داد: لازمه این ارتباط، فراگیری طلاب غیرایرانی در زبان­‌های پرکاربرد غیر از زبان مادری خود است، تنها طلاب و مدیران زبان­‌دان هستند که می‌توانند در معادلات مذهبی دنیا تأثیرگذار ظاهر شوند.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار