امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۶:۳۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 145673
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 152
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمد تویسرکانی ضمن گرامیداشت سی و ششمین سالگرد ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمد تویسرکانی ضمن گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، باتشریح فعالیت‌های این سازمان بعد از پیروزی انقلاب گفت: حجم انبوه امور و بروکراسی پیچیده اداری باعث تأخیر در ارائه خدمات ثبتی، کاهش سلامت اداری و نارضایتی مردم شده بود.

وی افزود: این شرایط باعث ضرورت بازنگری در شیوه‌های اداری و تحول در رویه‌های ثبتی شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هم اکنون با خذف ده‌ها میلیون اوراق بهادار و میلیون‌ها مکاتبه کاغذی درون دستگاهی که در فرآیند خدمت رسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، پنجره جدیدی در امر ارائه خدمات گشوده شده است.

معاون قوه قضائیه ادامه داد: جستجو در صدها میلیون سابقه ثبتی به نحو سنتی که در گذشته عملاً خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه کرده بود، امروز با کمک فن آوری‌های نوین و ایجاد بانک‌های اطلاعات در محیط مجازی شرایط جدیدی را رقم زده و باعث شفاف‌سازی امور و سرعت و دقت در امر خدمت‌رسانی شده است.

وی افزود: طی بیش از یک‌صد سال فعالیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اسناد مالکیت به صورت دفترچه‌ای و در انواع 8، 16 و 32 برگ دست‌نویس صادر می‌شد که این شیوه سنتی به دلیل وجود آسیب‌هایی نظیر جعل، امکان ایجاد جابجایی، تعارض املاک، تعدی اشخاص به حریم های مجاور، وجود اشتباهات ثبتی در اسناد، مستلزم واکاوی و بازنگری بود.

وی تصریح کرد: این سازمان با اتخاذ سیاست‌های دقیق، ضمن تسریع در اجرای کاداستر اراضی شهری که اجرای آن از سال 1373 آغاز و تا سال 1388 کمتر از 50 درصد آن انجام شده بود، نسبت به تکمیل آن و آغاز اجرای کاداستر پوششی کشور اقدام و تبدیل اسناد مالکیت از شکل دفترچه‌ای به اسناد مالکیت کاداستری تک برگ را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر 7/99 درصد از مجموع اسناد مالکیت، در سیستم کاداستر و به صورت مکانیزه صادر می‌شود.

چاپ سند به صورت سیستمی، ذخیره سازی اطلاعات ملک در بانک جامع املاک، درج کدپستی و کد ملی، درج مختصات جهانی موقعیت ملک، ترسیم نقشه کاداستر ملک، شفاف سازی و رقومی کردن اقلام اطلاعاتی، رفع تعارض در مالکیت ها، انطباق اطلاعات حقوقی پلاک‌ها با نقشه‌های هوایی، ایجاد قابلیت لازم به منظور جستجوی موقعیت دقیق ملک و نصب هولوگرام امنیتی بر روی سند از جمله مزایای سند کاداستری است که وی به آنها اشاره کرد.

تویسرکانی خاطر نشان کرد: طی ده‌ها سال فعالیت دفاتر اسناد رسمی، اسناد تنظیمی بر روی اوراق بهادار و به صورت دست‌نویس صادر می‌شد که این شیوه سنتی به دلیل وجود آسیب‌هایی نظیر عدم شفافیت عملکرد دفاتر اسناد رسمی و وجود میلیون‌ها مکاتبه کاغذی و عدم دقت در این مکاتبات و مفاسد ناشی از آن، در راستای سیاست‌های سازمان از جمله شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، ایجاد و تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان و کاهش مراجعات حضوری و ارتقای سلامت اداری با تولید و استقرار سامانه ثبت الکترونیک اسناد تغییر پیدا کرد.

به گفته وی با اجرایی شدن ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صدور تمامی اسناد رسمی و همچنین استعلامات و صدور خلاصه معاملات در دفاتر اسناد رسمی، از طریق سامانه و به صورت متمرکز انجام می‌پذیرد و این سیستم  باعث شفاف‌سازی در میلیون‌ها سند رسمی، حذف ده‌ها میلیون اوراق بهادار، امکان نظارت و گزارش‌گیری برخط، انضباط مالی در نقل و انتقالات ، ایجاد شفافیت لازم در درآمدهای وصولی سازمان، تمرکز اطلاعات پرداختی، حذف هزینه‌های ناشی از تردد میلیون‌ها مراجعه حضوری متقاضیان خدمت و تسهیل در فرآیندهای ارائه خدمات شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به مسئولیت این سازمان در ساماندهی اطلاعات اشخاص حقوقی، طراحی و ایجاد پورتال و پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور در دستور کار قرار گرفت و در شهریور ماه 1390 راه اندازی شد.

وی افزود: در این سامانه، شماره‌ای یکتا و اختصاصی به همه اشخاص حقوقی کشور تخصیص یافته و امکان استعلام از پایگاه داده مرکزی برای مراکز ذی‌صلاح و ارائه سرویس الکترونیکی به سامانه جامع املاک، بانک‌ها و مراکز مالی به منظور استعلام از آخرین وضعیت اشخاص حقوقی فراهم شده است.

تویسرکانی با اشاره به طراحی و راه اندازی سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به عنوان خدمتی دیگر از این سازمان ادامه داد: با راه‌اندازی این سیستم به صورت الکترونیکی، تقاضای ثبت شرکت و مؤسسات غیرتجاری و ثبت تغییرات در سراسر کشور امکان پذیر شده است و متقاضی از تمام فرآیند ثبت شرکت از طریق پیام کوتاه و یا با پیگیری مستقیم از پورتال سازمان با استفاده از کد پیگیری از وضعیت ثبت نام خود مطلع می‌سود.

وی تأکید کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی کامل شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری، حذف مراجعات حضوری، مدیریت یکپارچه سیستم ثبت شرکت‌ها، پیشگیری از جعل و تخلفات و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذیربط در خصوص ثبت شرکت از مزایای این سامانه است که وی به آن‌ها اشاره کرد.

معاون قوه قضائیه همچنین با اشاره به راه‌اندازی سیستم جامع ثبت الکترونیکی مالکیت‌های صنعتی اظهار داشت: از ویژگی‌های این سیستم می‌توان به امکان دریافت، ثبت و نگهداری اینترنتی انواع اظهارنامه، مدارک و مستندات پیوست، پیگیری و اطلاع از مراحل رسیدگی به اظهارنامه از طریق اینترنت، اطلاع رسانی به متقاضی ثبت از طریق ارسال پیامک و ایمیل، تشکیل پرونده بر اساس اظهارنامه اینترنتی ثبت شده اشاره کرد.

وی افزود: سیستم خدمات الکترونیک حوزه اجرای مفاد اسناد رسمی از سال 1392 به منظور استانداردسازی و اصلاح فرآیند اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا در کلیه واحدهای ثبتی کشور استقرار یافت که در این سیستم با ورود اطلاعات و گردش فرآیند اقدامات اجرایی، دفاتر کاغذی جمع آوری و ارتباط واحدهای اجرا در سراسر کشور با یکدیگر و ستاد سازمان برقرار شده است.

به گفته وی، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات ثبتی به ذی‌نفعان، کاهش مراجعات حضوری، ارتقاء سلامت اداری در حوزه پرونده‌های اجرا و امکان تبادل الکترونیک اطلاعات با مراجع ذی ربط در خصوص پرونده‌های اجرا از امکانات و ویژگی های این سیستم است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به طراحی سامانه ثبت الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق در سال 1391 افزود: با راه اندازی این سامانه، ثبت تمامی وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق از طریق سامانه و به صورت متمرکز صورت می پذیرد.

وی اظهار داشت: با بهره‌برداری از این سیستم، امکان تبادل الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال کشور، دستیابی به آمار و اطلاعات قابل اتکاء جهت تحلیل‌های اجتماعی در این حوزه، امکان نظارت و بازرسی برخط این وقایع و ارائه اطلاعات لازم به مراجع ذی ربط به صورت برخط فراهم شده است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار