امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۱:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 145711
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: 233
رقص هیپ هاپ برای كشف استعداد!گفتن این جمله كه شخصيّت افراد از دوران كودكی شكل می‌گیرد، شاید حرفی تكراری باشد و از آن تكراری‌تر، تأكید بر ...

رقص هیپ هاپ برای كشف استعداد!
گفتن این جمله كه شخصيّت افراد از دوران كودكی شكل می‌گیرد، شاید حرفی تكراری باشد و از آن تكراری‌تر، تأكید بر نحوه تربیت درست آنهاست؛ همان كه حضرت علی(ع) از آن، با عنوان حكّاكی بر روی سنگ یاد می‌كنند.


گفتن این جمله كه شخصيّت افراد از دوران كودكی شكل می‌گیرد، شاید حرفی تكراری باشد و از آن تكراری‌تر، تأكید بر نحوه تربیت درست آنهاست؛ همان كه حضرت علی(ع) از آن، با عنوان حكّاكی بر روی سنگ یاد می‌كنند.
این روزها خانواده‌ها و دغدغه‌هایشان، اشتغال والدین و دوری از پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها و حتّی قبول نداشتن نحوه تربیتی آنها، امری است كه باعث شده مهدكودك‌ها، قارچ‌گونه در هر كوچه و خیابانی رشد كنند و با تخصّص و بی‌تخصّص و با قیمت‌های نجومی، به تربیت كودكان مشغول باشند.
قیمت‌هایی از ماهی یكصد هزار تومان تا ماهی سیصد هزار تومان، در نوسان است. برای آنكه بتوانیم از برنامه‌های آموزشی مهدكودك‌ها اطّلاع كسب كنیم، با عنوان مراجعه‌كننده به سراغشان رفتیم.

كشف استعداد با رقّاصی
مهدکودکی در منطقه شمال شرق «تهران» اوّلین محلّ مراجعه ما است و زمانی كه با یكی از مسئولانش صحبت می‌كنیم و برنامه‌های مهد را می‌پرسیم، می‌گوید: كلاس‌های ما شامل زبان انگلیسی عمومی، نقّاشی و ژیمناستیك هستند كه هزینه‌اشان، جزو هزینه ثبت نام است؛ امّا اگر زبان خصوصی، موسیقی یا آموزش رقص بخواهید، هزینه‌اش جداست.
درباره آموزش رقص می‌پرسیم كه می‌گوید: ما فعلاً آموزش رقص عربی و فارسی داریم كه معلّم مخصوص دارد. البتّه در نظر داریم تا چند وقت دیگر هیپ هاپ را هم به كلاس‌هایمان اضافه كنیم.
وقتی از راهنمایی كه دارد گوشه گوشه مهد را نشانمان می‌دهد، می‌پرسیم كه آیا برای آموزش مجوّز دارند یا نه؟ می‌خندد و می‌گوید: حواسمان هست كه بیرون درز نكند وگرنه اگر بهزیستی بفهمد، مجبورمان می‌كند تعطیلش كنیم.
از یكی از مادرانی كه برای ثبت نام كلاس باله اصرار دارد، می‌پرسم چرا باله؟ و جواب می‌گیریم: خواهرزاده‌ام در «فرانسه» كلاس آواز و باله دارد. من نمی‌دانم چرا ما نباید در «ایران» چنین كلاس‌هایی برای بچّه‌ها داشته باشیم تا استعدادشان كشف شد؟
معنی استعداد را كه خوب متوجّه شدیم، به سراغ یكی از مهدهای سعادت‌آباد می‌رویم. وی در خصوص آموزش زبان انگلیسی به كودكان، از پخش فیلم‌ها و كارتون‌های زبان اصلی برای بچّه‌ها می‌گوید. از آنها می‌پرسم كه آیا كارتون‌ها سانسور هم می‌شوند؟ و جواب می‌گیرم كه: نه! لازم نیست. كارتون است دیگر.!!!
وی می‌گوید: ما فقط رقص فارسی آموزش می‌دهیم و معلّم سایر رقص‌ها را نداریم. این كلاس‌ها هم خصوصی هستند. بقیه كلاس‌هایمان هم نقّاشی و كولاژ هستند كه روی هم رفته، تقریباً دویست تا دویست و پنجاه هزار تومان هزینه كلاس‌هایمان است. 
در جواب به كنجكاوی‌ام در این خصوص كه رقص به چه درد بچّه‌ها می‌خورد؟ می‌گوید: بچّه‌ها در خانه از تنهایی می‌پوسند. تلویزیون هم كه اصلاً برنامه شاد ندارد. به خاطر همین ما دنبال این هستیم كه یك فضای شاد جمعی برای بچّه‌ها ایجاد كنیم كه هم فعّال باشد و هم شاد.
یكی از مسئول‌های مهدهای مذهبی درباره كلاس‌های رقص می‌گوید: ما به اندازه كافی برای بچّه‌ها برنامه شاد و فعّال داریم. بالأخره در خانه‌های آپارتمانی الآن كه امكان تحرّك بچّه‌ها كم است و استخوان‌بندی‌هایشان دچار مشكل می‌شود، نیاز به تحرّك و ورزش سالم است؛ امّا لازم است ما این كار را به جای اینكه با رقص و آواز انجام بدهیم، با برنامه‌های سرود دسته جمعی و ورزش و بازی‌ها انجام دهیم. برنامه‌های ما در مهد، شامل «قرآن» و داستان‌های جذّاب قرآنی هم می‌شود.
مادر یكی از كودكانی كه تازه از مهد خارج شده است، می‌گوید: من شاغل نیستم؛ امّا به توصیه‌خیلی‌ها برای اجتماعی‌تر شدن بچّه‌ام، او را مهد می‌گذارم.
از او می‌پرسم كه به نظرش فرزندش اجتماعی‌تر شده است یا نه؟ می‌گوید: خواه ناخواه مهد كودك بچّه را كمی بی‌ادب می‌كند و بچّه خیلی چیزهایی را كه در خانه مدام مراقب بودیم یاد نگیرد، یاد می‌گیرد كه این خوب نیست؛ امّا در كنارش، در جمع بودن و دوست پیدا كردن را هم یاد می‌گیرد.
شاید تعداد زیادی از مؤسّسات باشند كه بر اساس اصول سازمان بهزیستی فعّالیت كنند و در چارچوب آن عمل نمایند؛ امّا این روزها مدام، از دغدغه والدین برای یافتن یك مهد خوب بیشتر می‌شنویم و كمتر رضایتشان را از انتخاب‌هایشان می‌بینیم.

بهره‌كشی از زنان
حجّت‌الاسلام محمّدرضا درّانی در خصوص برنامه‌های فشرده‌ای كه در مهد برای بچّه‌ها وجود دارد، می‌گوید: بر اساس اسلام، هفت سال اوّل زندگی كودكان، هفت سال آزادی است و این هفت سال، سال آموزش و تربیت نیست؛ در حالی كه در مهدهای كودك، اصل كار بر یادگیری و آموزش قرار داده ‌می‌شود. در این سن، بچّه‌ها باید بیشتر مهارت یاد بگیرند و با عمل، آموزش ببینند؛ نه بر اساس اصول آكادمیك و برنامه‌هایی چون زبان و كامپیوتر و ... . این مسائل تربیتی، بیشتر مربوط به هفت سال دوم زندگی بچّه‌هاست.
از سوی دیگر، مهدها محدوديّت‌های زیادی برای بچّه‌ها ایجاد می‌كنند و آزادی عملی را كه اسلام به آن سفارش كرده، از آنها می‌گیرند. همچنین تنوّع فكری‌ای كه بچّه با آن رو به رو می‌شود، باعث می‌شود اصالت خانوادگی خود را نتواند بروز دهد.
الگوسازی نامناسب
وی همچنین افزود: در شرایطی مهد می‌تواند مناسب باشد كه اوّل از همه، مشكلات گفته شده را مرتفع كند و از سوی دیگر، توان استعدادیابی داشته باشد؛ نه استعدادپروری. ما حتّی در آموزه‌های دینی‌امان هم داریم كه به تدریج به بچّه‌ها آموزش داده شود و استعدادهایشان كشف گردد. از سوی دیگر، فطرت‌های بچّه‌ها هم نباید دستكاری شود. برنامه‌هایی که در آن افراط و تفریط وجود دارد، چه آموزش رقص و آواز و چه اجبار بچّه‌ها به حفظ قرآن یا اجبار چادر برای آنها هم آسیب‌زاست؛ امّا در هر حال، هیچ جایی، امن‌تر و سالم‌تر از دامن مادر برای بچّه‌ها وجود ندارد؛ حتّی اگر تمام موارد ذكر شده هم در آن مهدها رعایت شده باشد.
الگوسازی‌هایی كه توسط خاله‌های مهد كه بعضاً فاقد تخصّص علمی و تجربه و هرگونه حسّ مادری هستند، تا تماشای فیلم‌ها و كارتون‌هایی كه خوب می‌دانیم سنّ محتوایی‌اشان از سنّ خوردسالان بالاتر است، برای بچّه‌ها شكل می‌گیرد. موسیقی‌هایی كه رنگ و بویی از موسیقی اسلامی ندارند، پوشش‌ها و لباس‌هایی كه بین بچهّ‌ها، چشم و هم‌چشمی ایجاد می‌كند و آرایش‌هایی كه برای رفتن به مهد می‌كنند تا به دنبال كشف استعداد رقّاصی و آوازخوانی دختربچّه‌ها و پسربچّه‌ها بودن، دغدغه‌هایی است كه نمی‌توان از آن چشم پوشید.

كاش یادمان نرود این نقش، تا ابد بر سنگ وجود كودكانمان حك خواهد شد.

منبع:موعود

برچسب ها:
آخرین اخبار