امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۱:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 146471
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 231
پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -زهرا قزیلی: فیلم سینمایی «ابوزینب» ساخته علی غفاری براساس داستان زندگی «عامر کلاکش» یکی ...

پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; -زهرا قزیلی: فیلم سینمایی «ابوزینب» ساخته علی غفاری براساس داستان زندگی «عامر کلاکش» یکی از شهدای حزب& zwnj;الله است که نام مستعار «ابو زینب» باعث شده بود هویت او ناشناخته بماند تا اینکه سیدحسن نصرالله مدت‌ها بعد از شهادتش او را معرفی کرد. با ساخت این فیلم بالاخره ایرانی‌ها توانستند  فیلم قابل قبول برای حزب‌الله لبنان بسازند. فیلمی با استاندارد جهانی و بین المللی اما این فیلم تنها به دلیل این که در جشنواره مقاومت به نمایش درآمد، نتوانست در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشته باشد. این نگاه که بر جشنواره فجر حاکم است فیلمسازان حوزه سینمای دفاع و مقاومت را نگران کرده است زیرا عدم توجه به فیلم‌ها با موضوع دفاع باعث می‌شود فیلمسازان رغبت چندانی به ساخت اثر در این حوزه که بسیار سخت و طاقت فرساست نداشته باشند. با «علی غفاری» کارگردان این اثر سینمایی  درباره فیلم «ابوزینب» به گفت‌وگو نشستیم. به نظر می‌رسد مدیریت فرهنگی کشور نباید اجازه دهد دلسردی و رخوت در میان سازندگان آثار با موضوع دفاع و مقاومت با بی توجهی شکل بگیرد. کارگردانی که کار خود را به لحاظ تکنیکال در اثری به نام استرداد به اثبات رسانده است، «ابوزینب» با همه اشکالاتی که در فیلمنامه به صورت تخصصی دارد اما از حیث کارگردانی فیلمی با تراز بین‌المللی است.  

مادر نماد صبر و ایثار است/ مادر شهید عامر در صحنه بازسازی شهادت حضور داشت

 به نظر می‌رسد بیش از آن که بخواهید قهرمان داستان ابوزینب را دنبال کنید رشادت‌های مادر مد نظرتان بود. به خوبی هم به مخاطب منتقل می‌شود دلیل این هدف را بفرمایید. 

مادر این خانواده نماد واقعی صبر و ایثار و مقاومت است. این مطلب را در طول مدتی که مراحل تحقیق و نگارش و تولید فیلم ابوزینب را می‌گذراندیم از نزدیک و در گفتگوهای رو در رو با این شخصیت بزرگوار و خانواده‌اش دریافتم. مادر این خانواده در برخی از صحنه‌های فیلمبرداری نیز حضور داشت. مهمترین حضور او در فیلمبرداری سکانس شهادت یکی از فرزندانش (شهید عامر) بود. تا پیش از آن با خودم می‌گفتم برای او چقدر دشوار خواهد بود که شاهد بازسازی صحنه شهادت فرزندش باشد. دیدن صحنه‌ای که فرزندش به تنهایی بیش از یکصد تن از نیروهای نطامی اشغالگر اسراییلی به جهنم فرستاد. گویی تاریخ برایش تکرار شده بود، او قرار بود که در این صحنه شاهد تکه تکه شدن عزیزترین فرزند خود نیز باشد. با احتیاط و احترام از او کسب اجازه کردیم چنان عزم استوار و راسخی را در نگاه این مادر قهرمان دیدیم که دیگر تردیدی برای آغاز فیلمبرداری باقی نماند. او افتخار شیعیان جنوب لبنان است. مادری که در طول سال‌های اشغال دو فرزندش شهید و دو فرزند دیگرش اسیر ارتش اسراییل شده است، هنوز هم اسطوره صبر و مقاومت است. به همین دلیل خط اصلی داستان را بر اساس شخصیت واقعی او طراحی کردیم.  

دشوارترین بخش تولید بازسازی پایگاه اسرائیلی بود

 صحنه‌های جنگ بسیار خوب از آب کاردرآمده، اما همانطور که در «استرداد» توقف قطار روی پل ورسک زمان زیادی را به خود اختصاص داد اینجا هم هلی شات‌های ماشین ابوزینب در جاده زیاد به نظر می‌رسد. 

خوب به هر حال شاید دشوارترین بخش تولید این فیلم هم از نظر پروداکشن به همین صحنه‌ها تعلق دارد. بازسازی یک پایگاه اسرائیلی و تامین و راه‌اندازی یک کاروان از خودروها و زره پوش‌های نظامی کار سختی بود و انرژی زیادی از ما گرفت. ولی با این وجود مجموعا سه پلان کل نماهای هلی‌شات از اتومبیل عامر در این فیلم است که عامدانه و برای انتقال یک حس خدایی و ارائه تصویری از نگاه دانای کل در زمان عملیات طراحی گردیده است. اتفاقا تمام تلاش من این بود که خیلی به جزئیات عملیات شهادت‌طلبانه ابوزینب نپردازیم و همانطور که به درستی اشاره کردید برای من پرداختن به شخصیت مادر خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار بود و این مهم در طول فیلم کاملا مشخص است.

سخنرانی سید حسن نصرالله نقطه عطف فیلم است/ با افتخار صدای سید حسن را استفاده کردم 

نگران این موضوع نبودید که متهم شوید که از صدای سید حسن نصرالله  استفاده کردید. 

چرا باید نگران باشم ؟ این یک ماجرای واقعی است. سخنرانی مهم آقای سید حسن نصرالله در روز پیروزی مردم لبنان (سال 2000) میلادی، نقطه عطف داستان ابوزینب است. ایشان طی آن سخنرانی تاریخی پرده از راز شخصیت واقعی ابوزینب برداشتند و مردم لبنان پس از پانزده سال پی به هویت واقعی شهید ابوزینب بردند. در واقع پیش از این سخنرانی حتی پدر شهید و نزدیک‌ترین افراد خانواده نمی‌دانستند که هویت واقعی ابوزینب کیست و این رازی بود که توسط سید حسن نصرالله برای مردم آشکار گردید. به اعتقاد من استفاده از صدای ایشان در پایان‌بندی این فیلم یک امتیاز بزرگ برای این اثر سینمایی است و من با افتخار و با اجازه خودشان از این صدا استفاده کردم.





برخی از منتقدین اطلاعات درستی از تاریخ معاصر ندارند

به ساخت آثار در تاریخ معاصر علاقه زیادی دارید و کار کردن در این حوزه باعث می‌شود که منتقدان زیادی داشته باشید. 

پرداختن به اتفاقات تاریخ معاصر از دغدغه‌های من در حوزه سینماست و همانطور که به درستی اشاره کردید ممکن است انتقاداتی را در پی داشته باشد برخی از منتقدین به دلیل عدم مطالعات تاریخی مناسب و فقط برای اینکه بگویند ما منتقدیم با دیدن هر فیلمی با موضوعات تاریخی بلافاصله لب به انتقاد و اعتراض می‌گشایند و از هر گونه بحث رو در رو و سازنده اجتناب می‌کنند که البته تعدادشان اندک است. برخی از منتقدین هم آگاهانه و از سر دلسوزی و اصلاح انتقاد می‌کنند که قطعا از نظرات سازنده آنان استقبال و استفاده خواهم کرد. در مجموع می‌خواهم بگویم برای کار کردن در این حوزه باید خیلی حرف و حدیث‌ها را به جان خرید.

هدف‌گذاری ما نمایش گسترده فیلم در کشورهای عرب‌زبان بود

 استفاده از بازیگران عرب‌زبان برای فیلم کاملا منطقی است اما مخاطب تصاویر را به خاطر خواندن زیرنویس از دست می‌دهد. ... 

تاثیری که صدای اصلی فیلم بر روی مخاطب می گذارد قطعا با انجام دوبله کم‌رنگتر خواهد شد زیرا حس و حال بازیگری که در لحظه ایفای نقش سخن می‌گوید واقعی تر است . به همین دلیل اصرار داشتم که حداقل نسخه ای که در جشنواره نمایش داده می‌شود با صدای اصلی به مخاطب حرفه ای جشنواره ارائه شود . با توجه به موضوع منطقه ای فیلم هدف‌گذاری ما از ابتدا نیز نمایش گسترده در کشورهای عرب زبان بوده است ولی در نظر داریم برای نسخه ای که در ایران نمایش داده خواهد شد فیلم را به زبان فارسی دوبله کنیم .

بی توجهی به فیلم های با موضوع مقاومت در جشنواره/ فیلم‌های جشنواره عبوس و فاقد ریتم سینمایی هستند

 جشنواره امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید با توجه به این مطلب که ابوزینب خارج از مسابقه بود و امکان اظهار نظر برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. 

طبق آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر،  ابوزینب به دلیل شرکت در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت از حضور در بخش رقابتی فجر (سودای سیمرغ) باز ماند. با این وضعیت بعید می‌دانم که در جشنواره چهاردهم فیلم مقاومت شاهد نمایش آثار جدید در حوزه سینمای مقاومت باشیم و این موضوع بشدت نگران کننده است و قطعا شاهد کمتر شدن تولیداتی در این حوزه خواهیم بود.

به اعتقاد من همانطور که به درستی و برای تشویق فیلمسازان کودک و نوجوان این محدودیت برای حضور در بخش مسابقه فجر برداشته شد بهتر است این امتیاز را برای فیلمسازان حوزه مقاومت نیز قائل شویم.

در مورد بخش آخر سوال‌تان هم باید عرض کنم به جز تعداد اندکی از آثار جذاب و مخاطب پسند، امید زیادی به اکران موفق بسیاری از آثار در سال آینده ندارم. درصد قابل توجهی از فیلم‌ها عبوس و افسرده و فاقد ریتم و تمپوی مناسب برای سینما بودند. از نظر من عدم حضور قهرمان در آثار سینمایی امسال پررنگ‌تر از گذشته بود و همچنان شاهد آثاری هستیم که پایان باز را سرلوحه کار  قرار داده بودند و اساسا چیزی به عنوان قصه و داستان در بسیاری از فیلمها وجود نداشت. البته در بخش نگاه نو آثار قابل توجهی به چشم می‌خورد که همه ما را به آینده سینمای ایران امیدوار کرد.

انتهای پیام/ 

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار