امروز : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
۰۲:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 146548
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۳:۰۲
تعداد بازدید: 226
رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج این رویکرد علمی یعنی پیوند آموزه‌های عقلی و نقلی، و به کار گیری آن را درعلوم پایه همچون داروسازی و پزشکی ...

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج این رویکرد علمی یعنی پیوند آموزه‌های عقلی و نقلی، و به کار گیری آن را درعلوم پایه همچون داروسازی و پزشکی … قابل توجه دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم چنین با مطلوب دانستن این نوع روش شناسی علمی در برخی دانشگاه‌های مالزی، اندیشمندان بزرگ اسلامی همچون غزالی، فارابی و ابن رشد را از صاحبان این نظریه خواند و اندیشۀ حضرت آیت الله جوادی آملی دراثر گرانسنگ «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را به عنوان مبنای نظری این نوع رویکرد عنوان نمود.
وی در پایان این نشست؛ ضرورت برگزاری کنفرانسهایی با عناوینی همچون اسلامی سازی علم و معرفت را در کشور خواستار شد و برگزاری آن را موجب قرابت و نزدیکی میان نهادهای علمی جوامع اسلامی و نیز بسط و گسترش مباحث حکمت اسلامی و حکمت متعالیه برمبنای فکری و نظری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جهان اسلام دانست.

به گزارش پیروان موعود، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در دیدار با مدیران گروه های علمی و پژوهشگران پژوهشگاه معارج به ارائه گزارشی از سفر علمی اخیر خود به کشور مالزی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا با اشاره به حضورخود در دانشگاه پنانگ مالزی، در تبیین چگونگی شکل گیری حرکت علمی در این کشور اظهار داشت؛ نظام علمی در این کشور و در برخی دانشگاه ها و مراکز علمی به صورت تکثر در حوزۀ معرفت علمی است و نخبگان علمی این کشور راهکارهایی را برای مقابله با روش شناسی علم غربی ارائه نموده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین این مدّعا به برگزاری کنفرانسی با عنوان «علم و اسلام» در دانشگاه جامعه العلوم الأسلامیه اشاره نمود و استفاده هماهنگ از عقل و نقل را به عنوان مهمترین هدف علمی این دانشگاه بر شمرد.

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج این رویکرد علمی یعنی پیوند آموزه های عقلی و نقلی، و به کار گیری آن را درعلوم پایه همچون داروسازی و پزشکی... قابل توجه دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم چنین با مطلوب دانستن این نوع روش شناسی علمی در برخی دانشگاه های مالزی، اندیشمندان بزرگ اسلامی همچون غزالی، فارابی و ابن رشد را از صاحبان این نظریه خواند و اندیشۀ حضرت آیت الله جوادی آملی دراثر گرانسنگ «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را به عنوان مبنای نظری این نوع رویکرد عنوان نمود.

حجت الاسلام پارسانیا همچنین با اشاره به حضور خود در دانشگاه ناتینگهام در مالزی اظهارداشت، لزوم واکاوی مسألۀ علم اجتماعی ملسمین و جمع میان عقل و نقل در علوم اسلامی و ضرورت بازشناسی روش شناسی این رویکردعلمی در نهادهای علمی کشور و دیگر جوامع اسلامی همچون دانشگاه های مالزی ضروری است.

پارسانیا در تبیین این رویکرد به مباحث معرفتی تاریخی اجتماعی جهان اسلام اشاره نمود و تأکید کرد؛ هدف از رویکرد تجمیع میان عقل و نقل تأیید علم اجتماعی به معنی غربی آن نیست، لذا برخلاف برخی مشهورات وارداتی از غرب، متفکّرانی همچون ابن خلدون در جهان اسلام، نه به عنوان پیشگام در جامعه شناسی مدرن غربی، بلکه به عنوان مُبدع نظریه اجتماعی بر اساس مبانی اشعری مطرح می باشد.

وی در ادامه کتاب بحران دنیای متجدد اثر رنه گنون؛ محقق سنت‌گرا و پرآوازه فرانسوی را بر مبنای رویکرد عرفانی اسلامی درنیمۀ اول قرن بیستم، به عنوان بخشی از حقایق علوم اجتماعی جهان اسلام مورد تأکید قرار داد.

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در ادامه لزوم تعامل میان فرهنگی میان مرکز علمی و پژوهشی ایران و مالزی را خواستار شد و تصریح کرد: حضور اندیشمندان مسلمان به ویژه هیأت شرکت کننده ایرانی درسلسله کنفرانس های دانشگاه های مالزی خیره کننده و قابل توجه است.

وی در پایان این نشست؛ ضرورت برگزاری کنفرانسهایی با عناوینی همچون اسلامی سازی علم و معرفت را در کشور خواستار شد و برگزاری آن را موجب قرابت و نزدیکی میان نهادهای علمی جوامع اسلامی و نیز بسط و گسترش مباحث حکمت اسلامی و حکمت متعالیه برمبنای فکری و نظری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جهان اسلام دانست.

برچسب ها:
آخرین اخبار