امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۱۹:۲۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 146942
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۶
تعداد بازدید: 38
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب ساعتی پیش (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب ساعتی پیش (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام داود فیرحی و حسن رحیم‌پور ازغدی از اساتید حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد با اشاره به سه کاستی طیف اعتزال نو که سیدقطب هم از بانیان این جریان است، توضیح داد: فقر فلسفی، فقدان منطق کارآمد در مقام فهم دین و فقدان روح حماسی، مانع کارآمدی این جریان شده است. در تاریخ اسلام انحرافی بالاتر از اشعریت وجود نداشته است. اشعریتی که دامنگیر اکثریت جامعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در اشعریت شاخصه عقل وجود ندارد، اظهار داشت: جان و جوهر روشنفکری، عقلگرایی است و اشعریت تفاوت جوهری و ذاتی با روشنفکری دارد، در واقع نوعی سفاهت کلامی است. افزون بر 10 قرن اکثریت امت اسلامی گرفتار این آفت بوده‌اند.

حجت‌الاسلام رشاد در ادامه افزود: پیامد نگرش اشعری، انسداد اجتهاد بوده است. در تاریخ جریانات قالب و مسلط اسلامی بعد از چهار فقیه برجسته عامه اهل‌سنت، اجتهاد تعطیل شد. کمتر از دو قرن اخیر نیز افرادی به عنوان عناصر مطلع و دلسوز و خیرخواه جامعه اسلامی به چاره‌اندیشی برای حل این معضل اهتمام کردند، این چاره‌اندیشی بدین منظور بود که به مقوله اشعریت که بلای جان امت اسلامی شده چه کنیم، بنابراین جریانی را بنا نهادند که از آن طیف اعتزالیون پدید آمد.

حجت الاسلام رشاد در تعریف نوع اعتزال‌گرایی گفت: نوع اعتزال‌گرایی تلاشی برای زدودن آثار سوء حاکمیت و سلطه طولانی اشعریت به اکثریت امت اسلامی است. این جریان مبانی شفافی ندارد، بنابراین مکتب و دستگاه فکری نیست، بلکه یک نوع رویکرد معرفتی است. سیدقطب متعلق به همین زمره پیشگامان تفکر نوع اعتزال باید باشد. با توجه به اینکه خود جریان نوع اعتزال‌گرایی نیز دارای مشکلات قبلی جریانات فکری اشعریت و اعتزال‌گرایی است.

وی در ادامه یادآور شد: جریان نوع اعتزالی، فرار از اشعریت است، ولی نتوانسته به اعتزال تاریخی و عقلانیت دقیق و استوار برسد. زمانی که می‌گوییم فقر فلسفی، فقط فلسفه به معنای متافیزیکی را مدنظر نداریم بلکه نوعی عقلانیت است و توجه به شأن انسانی را در نظر داریم. در مجموع جریان اعتزال نو ما با یک فلسفه دین جامع مواجه نیستیم، نتیجه این است که آراء این جریان نیز سست، سطحی و غیرفاخر است. بنابراین جریان اعتزال نو نیز نتوانسته تشدید عمیقی در اسلام و جهان اسلام داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: در آثار سیدقطب هیچ اثر عمیق و ماندگاری که منشأ تحولات عمیق معرفتی باشد نمی‌یابیم، بلکه یک روح محافظه‌کاری در عملکرد او به چشم می‌خورد که درنهایت دچار تفرقه می‌شود. شاید فروپاشی نظام‌های بهار عربی ناشی از فقدان همین دستگاه گسترده و کارآمد و فقر روح حماسی باشد. زمانی به محضر مقام معظم رهبری نقل کردم که برادر سیدقطب به آل‌سعود پناه برده است. رهبری گفتند که اینها مردم عمل نیستند!

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار