امروز : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 12
۰۲:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 146944
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۶
تعداد بازدید: 78
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب ساعتی پیش (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب ساعتی پیش (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام داود فیرحی و حسن رحیم‌پور ازغدی از اساتید حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شد.

در این همایش حجت‌الاسلام فیرحی با اشاره به اینکه زندگی سید قطب به چند قسمت قابل تقسیم است، گفت: ایشان تقریباً با تاریخ تولد نظام مشروطه ما یکی هستند یک دوره از زندگی ایشان از سال 1946 می‌شود که عازم آمریکا شدند ،دو سال آنجا ماندند این دوره از دوره‌های مهمی است که درباره او می‌توان صحبت کرد.

وی در ادامه افزود: در سال 1953 تمایل او به اخوان پیدا شد و بین همین سال‌ها به اخوان پیوست در 45 سالگی وی می‌گوید که من در این سال متولد شدم. به تدریج جنبش اخوان رشد کرد، 1945 روزنامه اخوان را سردبیری کرد مفهوم جاهلیت ادبیات او به ادبیات امروز بسیار نزدیک دارد تئوری جاهلیت قبل از آثار او مطرح بود. او خالق این مفهوم نیست اما راه را ادامه داده است واژه جاهلیت ناب یا خالص مفهومش نگاه‌های ماتریالیستی به انسان است آنچه در ادبیات او دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام فیرحی با تأکید بر اینکه این دهه 90 ما شاهد دگرگونی اساسی جنبش‌های رادیکال هستیم،‌ توضیح داد: این مفهوم جهاد در ادبیات سیر مفهومی دارد. این بت شده که مسلمان‌ها حاکمان سعودی و حاکمان اردن را که اهل نفاق می‌دانند اهل بدعت و دمکراسی بدعت پذیر شمرده است. این ادبیات سبب شده شرک، نفاق و بدعت یک حکم عمومی داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: بنابراین خواستم بگویم که چه اتفاقی افتاده از سال 1966 که سید قطب ادبیات جاهلیت را مطرح می‌کند و دنبال تأسیس حکومت اسلامی است تا همین سال‌ها یک دگرگونی در مفاهیم پیدا شده که نوعی مصادره در آثار سید قطب است که این مصادره دگرگونی در مفهوم جهاد و مفهوم تأسیس حکومت شرعی است اگر ما مطالعه داشته باشیم متوجه می‌شویم که در  جریانات سیاسی سنت اسلامی اگر با تفسیرهایی از اصول گرایی سید قطب عبور کنیم به رادیکالیزم می‌رسیم و آن را تولید خواهیم کرد.
انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار