امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۸:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 146945
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۶
تعداد بازدید: 37
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب عصر امروز (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب عصر امروز (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌ الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام داود فیرحی و حسن رحیم‌پور ازغدی از اساتید حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخش پایانی این مراسم، حسن رحیم‌پور ازغدی درباره تشابه و دوگانگی در آثار سید قطب توضیح داد:‌ اولین اشکال به برچسب‌هایی که امروز به امثال سید قطب زده می‌شود که برای افرادی که در تلاش برای بنیان‌گذاری یک حرکت عمیق در جهان عرب بودند، مطرح است. اگر به تعداد انگشت دست افرادی را بخواهیم نام ببریم که در بنیانگذاری فکری اسلامگرایی نقش دارند،‌ یکی از اینها سید قطب است.

وی در ادامه افزود: اگر آثار او را بررسی انتقادی کنیم همه دلایلی مذهبی و انتقادی، کلامی و فقهی می‌شود انتقادی داشت اما از دریچه امروز باید نگریست، سید قطب قطعاً از کسانی است که به گردن مسلمین در دوره کنونی حق داشت و در حرکات آزادی‌بخش نقش جدی داشت. چرا با برچسب زدن نسبت به او باید حساس بود، نه فقط سید قطب بلکه همه کسانی که تا نیم قرن پیش نظریه‌پردازی‌هایی کردند که اینها امروز جزو مشهورات ایدئولوژی جریان فکری انقلابی است و اساسا بسیاری این مفاهیم آن روز و در آن شرایط پیام دیگری داشت.

ازغدی یادآور شد: تاریخ تفکر را معکوس نمی‌توان معنا کرد از آنچه امروز گفته می‌شود امروز تفسیر نمی‌کنند اگر منشأ افکار را در آن دوران ندانیم جای مقدم و مؤخر را عوض می‌کنیم، هم در تفسیر تاریخ و تفسیر اندیشه‌های افرادی همچون سید قطب دچار مشکل می‌شویم. یک دورانی امثال سید قطب حرف‌هایی زدند که آن زمان کامل و تازه بود و نسبت خاص با نوع حاکمیت‌ها برقرار می‌کرد مجموعه این پدیده‌ها در آن دوران ترکیبی از ناسیونالیسم عربی و قومیت و ملی‌گرایی و حتی کودتای انقلابی در کشورهای عرب بلوک قدرت را جلوی سرمایه داری تشکیل می‌دهد، جهان اسلام در بدترین شرایط فروپاشی تمدن اسلامی است و آخرین بقایای دولت عثمانی پاشیده و همه سرزمین‌های اسلامی تقسیم شدند و دراین شرایط صحبت از جامعه جاهلی و اینکه کدام جامعه کافرانه هستند و نقد تمدن غربی و مبارزه با ساینتیزم معانی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید براینکه هم‌اکنون می‌بینیم هر چند ماه یک حکومت در جهان عرب سقوط می‌کند، توضیح داد: بنابراین بسیاری پایتخت‌های عربی به اردوگاه انقلاب اسلامی ملحق شدند و تشکیل حکومت با ادبیات جمهوری اسلامی است که این کلید واژه‌ها خیلی در ایران دیده می‌شود، پس اتفاقاتی در حال افتادن است، نباید گفت ادبیات تکفیری الان داعش خیلی منشأ تفکر سید قطب است، چرا که در اندیشه او این امر بوده است یا گروه فرقان محصول فکری شریعتی بوده است.

وی افزود: سید قطب اولا مراحل مختلفی در زندگی داشته، از دوران سکولار بودن تا اینکه برخی گفتند گرایش چپ و ضد امریکایی و صهیونیسم داشته و ایدئولوگ اخوان نامیده می‌شده، حتی بین انقلابیون شیعه هم بی‌تأثیر نبوده تا وقتی که عده‌ای گفتند او ایدئولوگ تکفیری‌هاست. در مقالات او می‌بینیم از نواب تا دکتر شریعتی این مفاهیم در دورانی کنار هم قرار گرفته که نباید بگوییم تفکر او با الان قابل قیاس است.

انتهای پیام/ک

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار