امروز : سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 23
۱۸:۱۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 147211
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در دومین روز ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در دومین روز گردهمایی نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: شورای عالی آموزش و پرورش بعد از مجلس شورای ملی سابق و مجلس شورای اسلامی فعلی باسابقه‌ترین شورایی است که کار خودش را مستمرا ادامه داده و چیزی حدود 118 سال از تاسیس آن می‌گذرد.

وی ادامه داد: در کمتر جایی است که چنین انباشته‌ای از اسناد فکری مربوط به آموزش و پرورش داشته باشیم و این قدمت و اصالت بسیار مهم است.

حداد عادل افزود: شورای عالی آموزش و پرورش اتاق فکر این وزارتخانه است و تجربه ثابت کرده است مدیران تا قبل از اینکه مسئولیت برعهده گیرند به مقصد و آرمان‌ها فکر می‌کنند اما بعد از قبول مسئولیت فشار کار اجرایی و گرفتاری‌های روزمره به اندازه‌ای زیاد می‌شود که بیش از فکر کردن به هدف به حرکت کردن فکر می‌کنند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: با درک چنین واقعیتی است که شورای عالی آموزش و پرورش باید تکیه‌گاهی باشد.

وی اضافه کرد: این شورا زمانی که به وجود آمد متکفل همه امور آموزشی، فکری و فرهنگی کشور بوده است.

حداد عادل با بیان اینکه ضرورت پشتیبانی ملی از شورای عالی آموزش و پرورش را درک می‌کنم گفت: از سال 1360 تا امروز در این شورا بوده‌ام و همیشه این دغدغه بوده است که آن چیزی که تصویب می‌کنیم چقدر بر واقعیت بوده و چقدر کار پژوهشی در آن وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر شما از شورای عالی آموزش و پرورش پشتیبانی کنید و قبل از اینکه لایحه و قانونی برای رای‌گیری آماده شود درباره آن اظهار‌نظر کرده و از همکاران خود پرسش کنید و جمع‌بندی‌ها را به دبیرخانه ارسال نمایید اعتبار بیشتری داشته و سودمند‌تر است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دغدغه دیگر این است که قانون تصویب می‌شود و حالا چه کسی اجرا می‌کند و شورای عالی آموزش و پرورش مجلس قانونگذاری آموزش و پرورش است و همان کاری می‌کند که مجلس انجام می‌دهد؛ برای نمونه تصویب می‌کنیم مدرسه‌های غیرانتفاعی این شرایط را داشته باشد و حالا چه کسی تضمین می‌کند و اهمیت نظارت نیز کمتر از قانونگذاری نیست.

*کار آموزش و پرورش آینده‌سازی است

حداد عادل با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در واقع یک ملت‌سازی است افزود: کار آموزش و پرورش ساختن یک نسل و کشور است و دقیقا کار آن آینده‌سازی است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مسئول امور جاری اینجا و اکنون نیست بلکه مسئول آینده است و اگر اشکالی در امور اکنون است نتیجه اشکالی است که 30 تا 50 سال پیش در آموزش و پرورش بوده است.

*مدیران تصمیم‌گیرنده به اموری که نتیجه فوری‌تری دارد علاقه بیشتری دارند

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش یادآور شد: اگر امروز در آموزش و پرورش مشکلی دیدید مطمئن باشید فردا در کشور مشکل خواهید دید و بسا که خیلی از مدیران تصمیم‌گیرنده نیز به اموری که نتیجه فوری‌تر دارد علاقه بیشتری بدهند تا سرمایه‌گذاری برای کاری که 30 سال دیگر نتیجه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درک اهمیت آموزش و پرورش و توجه به آن و سرمایه‌گذاری در آن هم یک قدرت آینده‌نگری بالا و هم به اخلاص نیاز دارد و فرد باید بداند این کار برای مملکت مفید است و شهرتی نیز ایجاد نکند.

*کار در آموزش و پرورش کشورها مسابقه برای تسخیر آینده است

حداد عادل با اشاره به وضعیت جهان یادآور شد: کار در آموزش و پرورش در کشورها مسابقه‌ای است برای تسخیر آینده و هر کسی در این میدان موفق باشد آینده از آن اوست.

وی اضافه کرد: اگر به تاریخ استعمال در کشورهای استعمار‌زده مراجعه کنید می‌بینید ابتدا با لشکر‌کشی و نظامی‌گری وارد شده‌اند و بعد برای اینکه در حالت سخت جنگ نباشند بلافاصله به سراغ آموزش و پرورش رفته‌اند و استعمار‌گران به هر کشوری که رفته‌اند سراغ آموزش و پرورش آن رفته تا نسلی از خود آن کشور تربیت کنند تا مثل ارزش‌های آنها فکر کرده و آنها را بر سر کار آورده‌اند تا کشور مطابق میل آنها اداره شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: برای نمونه برای فروپاشی امپراتوری عثمانی باید ملی‌گرایی در اعراب تقویت شود تا آنها بگویند ما عرب هستیم و استانبول ترک است پس تا جنگی صورت گیرد و عرب‌ها جدا شوند و جنگ داخلی صورت گیرد و قدرتی که در جنگ جهانی اول متلاشی شود و این فکر ملی‌گرایی عربی و جانشین شدن پان عربیسم به جای پان اسلامیسم چگونه باید رشد کند؟ با تاسیس چند دانشگاه در بیروت که اینجا باید روشنفکران عرب بیایند و چند نسل تقویت شوند و این فکر در کشورهای عربی رواج پیدا کند که هنوز هم هست و از آن حزب بعث بیرون می‌آید.

*عربستان امروز مدرسه بیشتر از مسجد می‌سازد

حداد عادل بیان داشت: واقعیت‌های امروز این است که در کشورهای اسلامی عربستان سعودی در مقایسه با 40 سال پیش که بیشتر مسجد می‌ساخت امروز علاوه بر مسجد‌سازی به مدرسه‌سازی روی آورده است؛ یعنی وقتی به کشور چین می‌روید می‌بینید مدرسه‌های مسلمانان آنجا را عربستان ساخته و مربیان و معلم‌‌های آنها نیز از آنجا پشتیبانی می‌شود و یا در پاکستان نیز همین را می‌بینید و اوضاعی که پاکستان دچار شده است بی‌ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های وهابیون سعودی نیست.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: اول انقلاب آنها به پاکستان رفتند و زبان فارسی را از مدارس پاکستان حذف کردند و زبان عربی را جایگزین آن کردند. توصیه این بود که زبان قرآن و اسلام است و باید این زبان، زبان دوم بعد از زبان انگلیسی در مدارس باشد. حالا پاکستانی‌ها متوجه می‌شوند این زبان عربی‌ که سعودی‌ها ترویج کرده‌اند به فهم درست‌تر اسلام کمک نکرد و باعث شد مدرسه‌های طلبگی طالبان بیش از 20 میلیون طلبه داشته باشد و از آن اوضاعی به وجود آید که در سوریه، عراق و لبنان اتفاقاتی می‌افتد.

حداد عادل اضافه کرد: در چنین شرایطی جهان اسلام بخصوص شیعیان از جمهوری اسلامی انتظار کمک دارند و دست نیاز دراز کرده‌اند تا الگو، کتاب و برنامه درسی به ما بدهید و مدیران مدارس مختلف آنها به ایران می‌آیند و چه بخواهیم و نخواهیم وظیفه‌ای فراتر از مرز‌های‌مان داریم.

*احساس نیاز به آموزش و پرورش در همه جای جهان اسلام به وجود آمده است

وی با بیان اینکه احساس نیاز به آموزش و پرورش در همه جهان اسلام به وجود آمده است گفت: یک خود‌آگاهی وجود دارد و همه متوجه شده‌اند مبداء حرکت آموزش و پرورش است و در چنین شرایطی جمهوری اسلامی به برکت تقوا و همت امام (ره) به وجود آمده است که می‌تواند مورد اعتماد مسلمانان باشد.

حداد عادل تصریح کرد: آموزش و پرورش را باید خوب اداره کنید و هم از نظر مقررات، قوانین، کتاب و روش‌ها هدیه‌ای به دست‌های نیازمندی که به سمت ما دراز می‌شود بدهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته در آموزش و پرورش مشکلات زیادی داریم و هرچه بودجه آن زیاد می‌شود باز تورم و گرانی باعث می‌شود معلمان از دیگر قشر‌ها عقب بمانند و همه چیز در آموزش و پرورش بی‌روح است و عنصر ذی‌روح معلم است یعنی نقش معلم در آموزش و پرورش مثل راننده در یک خودرو است.

وی خاطرنشان کرد: معلم عنصری است که فکر می‌کند و در آموزش و پرورش روح دارد و دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم، گزینش آن، تامین و رفاه معلم قلب آموزش و پرورش است.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار