امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۹:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 147591
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 26
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، جواد نخعی در همایش «نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی و بکارگیری توسعه فناوری ...

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، جواد نخعی در همایش «نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی و بکارگیری توسعه فناوری سلامت& raquo; که امروز در سالن همایش ستاد مرکزی در حال برگزاری است، گفت: اقتصاد ما آزاد است و محدودیتی برای تبلیغات حوزه سلامت در صدا و سیما وجود ندارد.

وی ادامه داد: پس از آنکه مشخص شد نوعی کرم که در صدا و سیما از آن تبلیغ زیادی می‌شد برای سلامت ضرر دارد، توانستیم وزارت بهداشت را متقاعد کنیم که این کرم به درد نمی‌خورد و در نهایت تبلیغ آن از رسانه ملی حذف شد، اما پیش از آن به دلیل مجوزی که این کرم داشت نمی‌توانستیم تبلیغات آن را متوقف کنیم.

وی اظهار داشت: به دنبال راه‌اندازی رشته طب و رسانه در دانشگاه صدا و سیما هستیم.

عضو سابق شورای سیاست‌گذاری سازمان صدا و سیما گفت: زمانی برخی خرافات مانند ریختن آب روی حیوانات و زگیل درآوردن بین مردم رایج بود. امروز با تهدیدات بزرگتری مواجه هستیم که نمونه آن جستجوی عوارض برخی داروهای مهم توسط بیماران در اینترنت و قطع دارو توسط آنها است.

*همه ابعاد سلامت از مسیر رسانه‌ها می‌گذرد

امیرعباس فتاح‌زاده، میر مسئول روزنامه سپید، نیز در این همایش گفت: تقریباً همه ابعاد سلامت به طور مستقیم و غیر مستقیم از مسیر رسانه‌ها می‌گذرد. آموزش، تسهیل خدمات و حمایت از سلامت ابعاد آن را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تبدیل باورها، رفتارها و عادات ناسالم به رفتار سالم، تبدیل موازین سلامت به ارزشی فردی و اجتماعی، ایجاد حس مسئولیت و مشارکت نسبت به موضوعات سلامت فردی و اجتماعی هدف آموزش سلامت است.

مدیرمسئول روزنامه سپید اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در آموزش سلامت مهندسی نظام ارزشی و اخلاقی در آحاد مردم و افزایش مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌پذیری مردم است، همچنین نقش رسانه‌ها در تسهیل خدمات سلامت بسترسازی برای بسیج امکانات و منابع اجتماعی از طریق ارتقای آموزه‌ها، دانش و آگاهی و اصلاح نگرش، ‌موج‌آفرینی، ایجاد انگیزه و هوشیاری است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حمایت از سلامت، ادامه داد: بسترسازی برای تغییر و ارتقای قوانین و رفتارهای سازمانی، فراهم کردن الزامات اجرایی قوانین و سیاست‌های حوزه سلامت نقش رسانه‌ها در حمایت از رسانه است.

فتاح‌زاده گفت: مهمترین و بهترین ابزار تأثیرگذاری رسانه‌ها هستند به شرطی که درست مدیریت شود و راهکارهای آنها نیز درست تعبیه شده باشد. هر برنامه‌ای که می‌خواهیم در رسانه طراحی کنیم، باید مبتنی بر تحلیل بازار موضوعی باشد که این مهم با تحلیل مخاطب برای دانستن دغدغه‌ها و درآمد او، پیام، ذینفعان و کانال ارتباطی میسر است.

وی افزود: تولید برنامه در رسانه‌ها، امری خطیر و حساس است و به مثابه شمشیر دولبه می‌ماند در واقع برنامه‌سازی در طراحی مبتنی بر شواهد است.

مدیرمسئول روزنامه سپید با اشاره به برخی موانع ساخت برنامه‌های مؤثر گفت: کمبود منابع محتوایی کمی و کیفی مبتنی بر شواهد پژوهش‌شده جامعه‌نگر، کمبود مراکز پژوهشی جامعه‌نگر یا ناهماهنگی آنها با برنامه‌سازان، نگرش نامناسب مدیران و سیاست‌گذاران کلان و میانی حوزه سلامت در مورد رسانه‌ها جزو موانع ساخت برنامه‌های مؤثر است.

وی افزود: ما مسئول آداب و سنن غلط جامعه هستیم و می‌توانیم زمینه ارتقای سلامت جامعه را فراهم کنیم.

*فرهنگ 6 لایه دارد

صدیقه اعتماد سعید،‌ مدیر رادیو سلامت، نیز در این همایش با اشاره به نقش رسانه در فرهنگ سازی اظهار داشت: فرهنگ و ارتباطات بی‌شک با یکدیگر ارتباط جدی دارند، اصولاً پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی به دلیل اینکه اشیاء و رویدادهای مادی نیستند، باید در شبکه از روابط تعریف شوند و انتقال یابند.

وی افزود: انسان‌ها بدون ارتباطات توانایی زندگی را دارند و بدون آن ساختن جامعه ممکن نیست. بین فرهنگ و ارتباطات رابطه‌ای دوسویه وجود دارد و به جرئت می‌توان گفت که فرهنگ بدون رسانه معنا ندارد.

اعتماد اظهار داشت:‌ در پیام؛ تولید، اشاعه، سازماندهی، تنظیم اجتماعی و هدایت آن به سوی جامعه مهم است.

وی گفت: جامعه‌شناسان معتقدند فرهنگ دارای 6 لایه است، 3 لایه نخست هسته فرهنگ و 3 لایه بعد پوسته آن را تشکیل می‌دهد.

مدیر رادیو سلامت اظهار داشت: باورها، ارزش‌ها، هنجارها، نمادها و اسطوره‌ها، آئین‌ها و آداب و رسوم و فناوری، مهارت‌ها و نوآوری‌ها، لایه‌های فرهنگ را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها نمی‌توانند در 3 لایه نخست، تحول و تغییری ایجاد کنند، بلکه بیشتر تلاش می‌کنند به فرهنگ‌سازی، اندیشه‌پردازی و ارزش‌گذاری بپردازند.

اعتماد افزود: هرچند ممکن است کار رسانه‌ها در 3 لایه اول سخت باشد اما با بحث‌های رسانه‌ای این 3 لایه نیز در درازمدت قابل تغییر است.

وی گفت: رسانه بیشتر تلاش دارد از رهگذر اندیشه‌پردازی، ارزش‌گذاری و هنجارسازی به تعمیق و تثبیت باورها، ارزش‌ها و هنجارها بپردازد. رسانه‌ها با ارائه اطلاعات یا خبرهایی اهمیت موضوعاتی را که عامه مردم به آنها فکر می‌کنند، تعیین می‌کند تا در مهندسی ذهنی جامعه جزو اولویت‌های اول قرار گیرد.

مدیر رادیو سلامت اظهار داشت: اگر فرهنگسازی سلامت می‌خواهد موفق باشد، باید برای رسانه محتواسازی کند. می‌توان با مشارکت اجتماعی تغییر دائمی پایدار و پویا ایجاد کنیم.

*حوزه سلامت از طریق شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کند

رسول نوری، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، نیز در این همایش به موضوع «بازاریابی خدمات سلامت از طریق شبکه‌های اجتماعی» پرداخت و اظهار داشت: بازاریابی به عنوان علمی مدیریتی جای خود را در صنایع مختلف به خوبی باز کرده است. در دنیای پر رقابت امروز، بیمارستان‌ها باید به بازاریابی بپردازند، از طرفی شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای کم هزینه اما قدرتمند در این راستا هستند.

وی افزود: رسانه‌های جمعی یا گروهی مجموعه‌ای از وسایل ارتباطی هستند، همچنین تعریف جهانی جامع و مشخصی برای رسانه اجتماعی وجود ندارد. برخی تعاریف، تولید و انتشار محتوا را برجسته‌تر کرده‌اند و رسانه اجتماعی را رسانه‌ای دانستند که در آن امور تولید ویدئو،‌صدا، متن یا چند رسانه‌ای توسط کاربران انجام و در محیط اجتماعی منتشر و بین همتایان به اشتراک گذارده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: دکتر شکرخواه معتقد است، هر حرمت رسانه‌ای که امکان تعامل اجتماعی را فراهم کند، رسانه اجتماعی است. شبکه اجتماعی نیز ساختار متمرکز اجتماعی است که از گره‌هایی اغلب به عنوان فرد یا سازمان تشکیل شده است.

وی با بیان انواع شبکه‌های اجتماعی، ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی عمومی بر موضوع خاصی متمرکز نیستند، شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی با تمرکز بر ارتباط کاربران با یکدیگر و لذت بردن از فیلم یا موسیقی فعالیت می‌کنند، همچنین در شبکه‌های اجتماعی موبایل، کاربران این قابلیت را دارند تا جلسات کاری خود را بدون حضور در شرکت تنظیم کند.

وی افزود: در شبکه‌های اجتماعی نیز علاقه‌مندان منابع بسیار خوبی برای سرگرمی دارند و در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار نیز افراد می‌توانند به لیست مشاغل دسترسی پیدا کنند.

نوری درباره تقسیم‌بندی دیگری از شبکه‌های اجتماعی گفت: ارتباطات اجتماعی، آموزشی، سرگرمی و آکادمیک جزو تقسیم‌بندی‌های دیگری از شبکه‌های اجتماعی هستند.

وی افزود: رتبه‌بندی شبکه‌های اجتماعی بر اساس میزان کاربر ثبت‌نام شده نشان می‌دهد که گوگل پلاس با یک میلیارد و 600 میلیون کاربر ثبت شده در زمان نخست و فیس‌بوک با یک میلیارد و 280 میلیون کاربرد ثبت شده در مقام دوم قرار دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: کلوب با بیش از یک و نیم میلیون کاربر و 240 هزار بازدید روزانه، فیس‌نما با بیش از یک میلیون کاربر، هم میهن با چند ده هزار کاربر، فارس تویتر و افسران جزو معروفترین شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند.

وی با بیان گزارش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بر اساس گزارش مرکز سوشیال مدیال تو دی در 2014 اظهار داشت: طبق این گزارش 80 درصد مدیران بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در بازاریابی و معرفی برند آنها ایفا می‌کنند. همچنین 60 درصد مشترکان لینکداین روزانه روی یک آگهی تبلیغاتی کلیک می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: از نظر بخش‌های مختلف کارمندان بازاریابی 78 درصد و فناوری اطلاعات 64 درصد را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین 70 درصد مراکز بازاریابی از روی فیس‌بوک مشتریان موردنظر خود را پیدا می‌کنند.

وی افزود: در خصوص بازاریابی خدمات سلامت نسبت به بخش صنعت محدودیت‌هایی وجود دارد، بازاریابانی که از سایر صنایع وارد حیطه سلامت می‌شوند، بسیار متعجب می‌شوند.

وی افزود: تکنیک‌های بازاریابی ما با محدودیت‌هایی مواجه است، ما تعریف واضحی از خدمات نداریم و مدیران و مسئولان سلامت عادت نکرده‌اند که نسبت به تعریف محصولات خود اقدام کنند، همچنین عدم درک درست از مشتری محدودیت و کمبود داده‌های مفید برای بازاریابی در عرصه بهداشت و درمان و عدم امکان اندازه‌گیری روشن و سریع داده‌ها جزو محدویت‌ها و مشکلاتی است که حوزه سلامت در بازاریابی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در حوزه صنعت بازاریابان به راحتی می‌توانند اثربخشی بازاریابی خود را ارزیابی کنند در حالی که در حوزه سلامت این امر به سختی انجام می‌شود. این درحالی است که بازاریابی مختص واحدهای تجاری نیست و همه سازمان‌ها با هر هدفی که داشته باشند، نیاز به تعیین هدف و برنامه‌ریزی در این زمینه دارند.

وی افزود: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظر مساعدی به بازاریابی ندارند و این موضوع در عرصه سلامت برای آنها ناآشنا است.

نوری اظهار داشت: انگیزه ارتباط با بیماران،‌رشد رضایت آنها و فضای تعاملی شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل موجود در آنها جزو انگیزه‌های بیمارستان‌ها برای استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی است.

وی افزود: با کمک بازخوردهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دورنمایی ترسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه سلامت، پتانسیل‌های زیادی وجود دارند و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان ابزاری برای بازاریابی در این زمینه باشند.

*فعالیت شبکه‌های اجتماعی بر حوزه های زیبایی، تناسب اندام، مسائل جنسی و بیماری‌های مزمن

فتاح‌ زاده نیز در این همایش اظهار داشت: فناوری جریان کالاها را تسریع می‌کند، وقتی می‌خواهیم در رسانه راجع به فناوری صحبت کنیم گروه مخاطبی که باید با آنها صحبت کنیم را باید بشناسیم. ایجاد نیاز و تبدیل آن به تقاضا کاری است که رسانه‌ها می‌توانند بر آن متمرکز شوند.

فتاح‌ گفت: اکنون در شبکه‌های اجتماعی بر 4 حوزه زیبایی، تناسب اندام، مسائل جنسی و بیماری‌های مزمن کار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در 4 حوزه پیشگیری و سبک زندگی، رفتارهای جستجوی درمان، فراهم‌سازی و رفتارپذیرندگی بیشتر توسط بیماران کار کنیم.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار