امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۵:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 147858
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 296
به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، امروز 30 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 29 ربیع الثانی 1436 هجری و 19 فوریه 2015 میلادی است وقایع زیر روی ...

به گزارش پایگاه خبری ، مهدوی پیروان موعود ; ، امروز 30 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 29 ربیع الثانی 1436 هجری و 19 فوریه 2015 میلادی است وقایع زیر روی داده‌اند.

*گشایش سفارت فلسطین در محل سابق سفارت اسراییل در تهران، پس از پیروزی انقلاب (1357ش)

روز 30 بهمن 1357 به فاصله یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین ، سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت اسراییل گشایش یافت.

*رحلت فقیه بزرگ و عالم مجاهد آیت ‏اللَّه "میرسیدعلی آیت نجف آبادی" (1321ش)

عالم مجاهد آیت‏ اللَّه میرسید علی آیت نجف‏ آبادی در سال 1247ش (1287ق) در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. ایشان بعد از سن بیست سالگی در اثر حادث‌ه‏ای، به علم و دانش علاقه‏ مند شد و وارد حوزه علمیه اصفهان شد. وی در اصفهان از محضر استادانی همچون: سید محمد فشارکی، سید ابوالحسن جلوه و سید مهدی نحوی استفاده برد و پس از آن رهسپار نجف اشرف شد. آیت اللَّه نجف آبادی در نجف از محضر استادان بزرگی همچون: سید اسماعیل صدر، میرزا محمد تقی شیرازی، حاج آقا رضا همدانی، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی کسب فیض کرد و در مدت کوتاهی با طی مراحل رشد، در فقه، اصول، فلسفه و عرفان و اخلاق به مقام تبحّر و استادی رسید. وی از آن پس عازم اصفهان گردید و حلقه درس خود را تشکیل داد. آیت‏اللَّه نجف‏آبادی یکی از مشهورترین استادان حوزه اصفهان در دوره سرکوب این پایگاه دینی توسط رضاخان بوده است. ایشان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت خاصی می‏‌داد و با حاکمان مستبد محلی و خوانین زورگو مبارزه می‌‏کرد.

همچنین در مقطعی که ایران توسط بیگانگان اشغال شد، آیت‌اللَّه نجف آبادی با خودکامگی روس‏‌ها مجاهده و مبارزه زیادی کرد؛ در نتیجه خانه‌‏اش توسط اوباشِ تحریک شده و مزدوران و مأمورانشان غارت شد و خودش نیز در کنسولگری شوروی در اصفهان زندانی شد. در آن ایام که در اثر حضور متفقین در ایران، قحطی و گرانی بیداد می‌‏کرد، ایشان و عالم دیگر اصفهان، میرسید حسن چهارسوقی، ابتکاری به خرج داده و مشترکاً طی اعلامیه‏‌ای از مردم مسلمان و بازاریان متمکن خواستند در نقاط مختلف شهر، انجمن‏‌های خیریه تشکیل داده و از بینوایان، بیکاران و گرسنگان، حمایتِ برنامه‏ ریزی شده کنند. این برنامه در بین مردم بسیار مؤثر واقع شد؛ به گونه‌‏ای که اغلب انجمن‏‌های خیریه فعلی اصفهان نیز از بقایای همان انجمن‌‏ها هستند. در کنار فعالیت‏های سیاسی و اجتماعی، حلقه درس آیت اللَّه نجف‏آبادی، محفل فضلا و فرهیختگان بود و شاگردان نامداری در آن پرورش یافتند که حضرات آیات ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی، شیخ احمد فیاض، حیدرعلی صلواتی، سید روح‏ اللَّه خاتمی، سید علی علامه فانی و سید مرتضی پسندیده از آن جمله‌‏اند.

ایشان مسائل فقه و اصول را به خوبی تجزیه و تحلیل می‏‌کرد و در کلام نیز تبحّر وافی داشت. آیت اللَّه میرسید علی آیت نجف آبادی سرانجام در 30 بهمن 1321 ش برابر سیزدهم صفر 1362 ق در 74 سالگی در اصفهان وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه، در قبرستان تخت فولاد مدفون گشت. این عالم مجاهد و فقیه سترگ، جدّ مادری شهید دکتر حسن آیت، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره اول و عضو حزب جمهوری اسلامی است که در چهاردهم مرداد 1360 ش توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

*درگذشت خطیب شهیر، حجت‏ الاسلام و المسلمین "حسن کافی" (1379ش)

حجت ‏الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن کافی خراسانی، در سال 1307ش (1347ق) به دنیا آمد. وی پس از طی دوران کودکی، ادبیات و سطوح عالیه را از محضر استادان مشهد همچون: شیخ هاشم قزوینی و محمدتقی ادیب نیشابوری آموخت. ایشان پس از چندی، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد و دروس عالی فقه و اصول را از عالمان آن دیار فرا گرفت. حجت ‏الاسلام کافی سپس به مشهد بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت. وی در جریان ملی شدن صنعت نفت و مبارزات ضد استعماری مردم ایران، به نمایندگی از آیت‏ اللَّه سید ابوالقاسم کاشانی، به افشای حقایق و روشنگری مردم اشتغال داشت. او در سال ‏های 1340ش به بعد، در مشهد بر سخنرانی ‏های روشنگرانه خود افزود و چون به دلیل فشار ساواک، امکان حضور در مشهد را نداشت به تهران مهاجرت کرد و به کار تالیف و تبلیغ و امامت جماعت یکی از مساجد شهر پرداخت. حجت‏ الاسلام کافی در تهران، به حمایت همه جانبه از حرکت امام خمینی(ره) و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی پرداخت و با سخنرانی ‏های مؤثر خویش، نقش ارزشمندی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کرد. وی در این راستا، چندین بار دستگیر شد و به زندان رفت و شکنجه‏‌های ساواک را در راه آرمان اسلامی خویش تحمل کرد. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل پشتیبانی دائمی از نظام اسلامی، مورد کینه منافقین کوردل قرار گرفت و توسط آنان ترور شد که از این سوءقصد جان سالم به در برد و مجروح شد. از این خطیب مبارز آثاری نیز بر جای مانده که تعالیم‏ امام حسن(ع) مجتبی، تعالیم امام هفتم در دعا و حدیث، امام رضا(ع) اسوه صراط مستقیم و تعالیم پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) از آن جمله‏‌اند. آن عالم خدمتگزار سرانجام در سی‏ام بهمن 1379ش برابر با بسیت و چهارم ذی‏قعده 1421ق در هفتاد و دو سالگی درگذشت و به لقای معبود رسید.

*رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 29 ربیع الثانی 1436 )

*تولد "محمد بن احمد ذهبی" محدث و مورخ(673 ق)

شمس الدین، محمدبن احمد ذهبی محدث و مورخ مشهور، علاقه‏ زیادی به گردآوری حدیث داشت و برای تکمیل این علم، سفرهای بسیار کرد. او در این سفرها از بسیاری از بزرگان و علما حدیث شنید و آن‏ها را ضبط کرد. ذهبی وقایع تاریخ اسلام و مشاهیر این دوران را از زمان ظهور آیین اسلام تا سال 704 ق دنبال کرده و اخبار و وقایع محدثین آن دوره را نیز به رشته‏ی تحریر درآورده است. وی این مجموعه را تحت عنوان تاریخ اسلام به صورت کتابی تنظیم کرده است. آثار ذهبی بسیار مورد استفاده‏ اهل علم قرار گرفت و در اکثر مواقع، دانش ‏پژوهان برای شنیدن احادیث به محضرش می‏‌شتافتند. الکاشف، طبقات القُرّاء، المُعجم الکبیر و المعجم الصغیر از آثار اوست. ذهبی در سال 748 ق در 75 سالگی در دمشق وفات یافت.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 19 فوریه 2015 )

*درگذشت آندره ژید ، نویسندهٔ فرانسوی (1951م)

"آندره ژید" نویسنده نامدار فرانسوی که که نوشته هایش تاثیر شگفت آوری بر نسل جوان در سال‌های پس از جنگ جهانی داشت، در سال 1869 در پاریس به دنیا آمد.خانواده او سخت پای‌بند به سنت‌های مذهب پروتستان بود و این موضوع تاثیر زیادی برشکل گیری شخصیت او در نوجوانی و جوانی گذاشت.

بروز بیماری در کودکی مانع از تحصیلات منظم او شد، اما علم دوستی و فضای فرهنگی خانواده توانست این خلاء را جبران کند. ژید، در پانزده سالگی با شوری عارفانه به یکی از بستگانش دل بست و در سال 1895 با او ازدواج کرد. بیست و دو سالگی آغاز فعالیت‌های ادبی اوست. دوستی با "استفان مالارمه" باعث روی آوردن به مکتب "سمبولیسم" و پدید آوردن آثاری مثل"یادداشت های روزانه ی آندره والتر"،"شعر های آندره والتر"،"رساله ی نرگس"و "سفر اورین" شد.اما پس از مدتی از این مکتب روی گرداند و به تجزیه و تحلیل و تامل در پیچیدگی های زندگی درونی انسان پرداخت.سفر ژید به آفریقا باعث تغییرات بسیاری در روح و جسم او شد و پس از آن ژید از تجربیاتی نوشت که از او انسانی تازه ساخته بود.آثاری هم چون "مائده های زمینی"،"ضد اخلاق"،"در تنگ"و "دخمه های واتیکان" زاییده ی همین انقلاب روحی اند. با آغاز جنگ جهانی اول ژید مدتی خاموشی گزید؛ اما بعد کتاب های "اگر دانه نمیرد"،"کوریدون" و "سکه سازان" را نوشت. او در "اگر دانه نمیرد" واقعیات زندگی اش را بی پرده بیان کرد و با نوشتن رمان "سکه سازان" شیوه  تازه ای در رمان فرانسوی بنیاد نهاد. ژید کتاب های "بازگشت از کنگو"و "بازگشت از چاد" را با هدف تاختن به استعمار نوشت؛عضو حزب کمونیست شد، اما با برآورده نشدن انتظارات و تمایلات عدالت خواهانه اش با نوشتن کتاب " بازگشت از شوروی" از این حزب کناره گرفت.ژید همواره از ریا و تظاهر پرهیز می‌کرد و گاهی بیان بی پرده ی مسائل اخلاقی باعث برانگیختن دشمنی‌هایی بر ضد او می شد.او در سال 1947 جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد و در سال 1951چشم از جهان فرو بست. "مائده های زمینی" کتابی است تماماً در ستایش شادی، شوق به زندگی و غنیمت شمردن لحظات آن. ژید در این کتاب هم چون عرفای ایرانی خداوند را در همه موجودات هستی متجلی می بیند و آزدانه و برخلاف قید و بند های مذهب رسمی عشق به هستی را مترادف عشق به خداوند می داند. شاید همین همذات پنداری با عرفان ایرانی-اسلامی باعث شد تا کتابش را باقسمتی از آیه ی 22 سوره ی بقره(فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم) و مصراعی از حافظ(بخت خواب آلود ما بیدار خواهد شد مگر) آغاز کند. او ،خود، کتابش را "ستایشی از وارستگی" می‌نامد.

انتهای پیام/

منبع : فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار