امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 23
۰۳:۴۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 148237
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت ۱۰:۳۶
تعداد بازدید: 259
پیروان مــوعـــود ـ سجاد اسلامیان: فروردین 93 بود که برای نخستین بار اصطلاح «جوان مومن انقلابی» به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت؛ پس از ...

پیروان مــوعـــود ـ سجاد اسلامیان: فروردین 93 بود که برای نخستین بار اصطلاح «جوان مومن انقلابی» به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت؛ پس از آنکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد مقدس این چنین گفتند: گسترش کار فرهنگی در بین جوان‌های مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.

ایشان سال را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملیب و مدیریت جهادی» نامیده بودند و در تبیین بخش فرهنگ آن تاکید کرده بودند: خطاب به جوان‌هایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّت‌های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من می‌خواهم بگویم آن جوان‌هایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استان‌های مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی می‌کنند، با اراده خودشان، با انگیزه خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه می‌توانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند.

این گروه‌های خودجوش فرهنگی و جوانان مومن انقلابی اما سال‌ها مورد توجه رهبری قرار داشتند و در این سال نیز که نام فرهنگی داشت به مسیر خود ادامه دادند؛ مسیری که برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب باید طی شود.

* از بحث‌های تئوریک بی‌ثمر تا خروج تاریخ شفاهی عملیاتی از گروه‌های خوجوش دهه 60

پس از این بود که مثل همیشه بحث‌های تئوریک برای چگونگی کمک به گروه‌های خودجوش راه افتاد اما کمتر به بحث‌های عملیاتی می‌رسید؛ یکی از مهمترین جاهایی که سال‌ها فعالیت خود درباره گروه‌های خودجوش فرهنگی را به صورت عملیاتی ارائه کرد «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بود».

تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ پروژه این دفتر برای بیرون کشاندن راهبردهای عملیاتی گروه‌های خودجوش دهه‌های 50 و 60 برای جوانان مومن انقلابی این روزها بود.

مسعود ملکی، مسئول این پروژه می‌گفت: یک سوال این بود که چرا فعالیت‌های دهه 60 خودجوش بود و پویا و موثر و اگر امروز بخواهیم همان طور باشیم چه کنیم؟ لذا اگر این مانیفست جلوی فعال فرهنگی دهه 90 قرار بگیرد حتماً قابل استفاده است و یکی از پاشنه آشیل‌های جدی جناح مومن را برطرف می‌کند و از این جهت اهمیت بسیار بالایی دارد.

مانیفست آنها به مرور قرار است منتشر شود و نخستین خروجی رسانه‌ای آن در ویژه‌نامه نشریه راه در آذرماه 93 منتشر شد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در کمک به گروه‌های خودجوش صورت گرفت، همایش دو روزه «نفس عمیق» در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب(سرچشمه) با حضور گروه‌های خودجوش فرهنگی بود؛ همایشی که علیرغم کوتاهی آن مملو از دغدغه‌های اقتصادی و فرهنگی این گروه‌ها بود و اگرچه قرار بود همایش سلسله‌وار ادامه یابد چنین نشد.

اما گروه‌های خودجوش فرهنگی جدا از این تئوری‌پردازی‌ها با توان کم و زیاد خود فعالیت کردند؛ فعالیت‌هایی که بعضی دیده شد و بعضی دیده نشد.

* وقتی سینمای مردمی و خودجوش بار اکران رسمی را به دوش می‌کشد

یکی از این بخش‌ها سینما بود؛ دیده شدن فعالیت‌های خودجوش جناح مومن انقلابی در این عرصه چند سالی است آسان‌تر از گذشته شده و آن هم ثمره جشنواره مردمی فیلم عمار است.

گروه‌های انیمیشن خودجوش، افراد و گروه‌هایی که مستندسازی‌های گوناگون را تجربه می‌کنند و حتی آدم‌ها و گروه‌هایی که به سراغ ساختن فیلم‌های کوتاه داستانی رفته‌اند.

جشنواره عمار اما چند سالی یک بعد دیگر از حضور گروه‌های خودجوش در عرصه سینما را عرضه کرد و آن اکران‌های مردمی جشنواره است؛ اکران‌هایی که توسط گروه‌های خودجوش از هیئت‌های مسجدی تا گروه‌های دانشگاهی آن را برگزار می‌کردند.

در این بین اتفاق مهمی که امسال شکل گرفت جبران نقایص جریان اکران رسمی سینمای کشور توسط شبکه اکران‌های مردمی جشنواره عمار بود.

چه اینکه پس از آنکه فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» با بی‌مهری اکران رسمی سینمای کشور مواجه شد و پس از آنکه بهترین فیلم بلند داستانی پنجمین دوره جشنواره عمار شد شبکه اکران‌های مردمی با هزینه‌های مردمی و مختلف حتی با خرید حق پخش فیلم شروع به پخش آن در دانشگاه‌ها، مساجد، شهرها و حتی روستاها کردند.

* هنرمندان تجسمی و موسیقی خودجوش حاضران بزنگاه‌های مختلف

هنرهای نمایشی و تجسمی و حتی موسیقی عرصه‌های دیگری بود که گروه‌های خودجوش مردمی وارد آن شدند و به مناسبت‌های مختلف در طول سال توانستند عرصه‌های فرهنگی را فتح کنند.

به عنوان مثال هنرمندان تجسمی در عرصه گرافیک برای سخنان رهبری درباره مبارزه با صهیونیسم و کمپین «ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم» یا کمپین‌های حمایتی از پیامبر اکرم(ص) و کمپین‌های حمایتی از مردم غزه در جنگ 51 روزه و یا حتی سخنان رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف و یا ضرورت فرزندآوری وارد عرصه شدند.

یکی از مهمترین این گروه‌ها «نهضت مردمی پوستر انقلاب» در مشهد بود که مجموعه پوستر «ایران جوان» را برای ضرورت‌های فرزندآوری منتشر کرد و مجموعه پوسترهای «سرطان مصرف» را درباره اصلاح الگوی مصرف منتشر کرد.

در کنار گرافیست‌های جوان انقلابی، کاریکاتوریست‌ها هم در مناسبت‌های مختلف به صورت خودجوش وارد عرصه شدند که یکی از آن زمان‌ها نبرد 51 روزه غزه بود.

جدا از جنگ 51 روزه غزه که بسیاری از فعالان موسیقی، گرافیک، کاریکاتوریست، شاعر و .... را به صورت خودجوش به صحنه آورد؛ کاریکاتوریست‌ها در عرصه‌های دیگری نیز وارد شدند.

یکی از این عرصه‌ها که با حضور گروه‌های خودجوش بود، کاریکاتور وحدت بود که «جشنواره پوستر و کاریکاتور فردا» با موضوع وحدت اسلامی در همین رابطه فراخوان صادر کرد.

موسیقی هم عرصه‌ای بود که گروه‌های خودجوش از جناح مومن انقلابی به آن وارد شدند و آثار مهمی اعم از سرود و ترانه تولید کردند.

دو مرحله مهمی که در طول سال 93 با حضور جدی گروه‌های خودجوش مردمی در عرصه موسیقی همراه شد؛ حمله رژیم صهیونیستی به غزه در تابستان و توهین به پیامبر اعظم(ص) در دی‌ماه بود.

ترانه‌هایی چون ترانه «لبیک یا محمد» که آن را پویا بابایی خواند و «خط قرمز» که توسط گروه ارزشی نبض تولید و عرضه شد از جمله آثاری گروه‌های خودجوش موسیقی بود که در پی توهین نشریه شارلی‌ابدو به ساحت پیامبر اکرم(ص) منتشر شد.

* کمک به عمق‌بخشی فرهنگ کشور با حضور کتابفروشی‌ها و توزیع‌کنندگان خودجوش

کتاب شاید مهمترین بخشی بود که گروه‌های خودجوش وارد عرصه شدند و ده‌ها کتابفروشی و مرکز فرهنگی و هنری و توزیع‌کننده کتاب در بزنگاه‌های مختلف خود را نشان دادند.

یکی از این نمونه‌ها همکاری این کتابفروشی‌ها و توزیع‌کنندگان با گروه‌های خودجوش و دولتی توزیع نوشت‌افزار ایرانی در ایام تابستان بود.

یکی دیگر از اتفاقات همراهی همین مراکز با طرح‌های کتابفروشی در سراسر کشور از جمله همکاری با طرح مسابقه «من زنده‌ام» یا طرح فروش کتاب‌هایی درباره پیامبر اکرم(ص) تحت عنوان «پویش مطالعاتی عاشق محمد(ص)» و فروش دو کتاب «همنام گل‌های بهاری» و «محمد(ص) مثل گل بود» است.

فعالان خودجوش فرهنگی در عرصه‌های قرآنی و حتی در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور داشتند و نباید از آنها چشم‌پوشی کرد.

فعالان بین‌المللی برای جنگ 51 روزه غزه تمام عیار کار کردند؛ کمپین‌ها و پویش‌های مختلفی راه انداختند و دنبال کردند که دو نمونه آن طرح جمله‌نگاری مردم ایران علیه نقش آمریکا در جنگ غزه و «پویش شکوفه‌های زیتون» بود که به ایتام شهدای غزه کمک‌های مالی صورت گرفت.

به گزارش فارس، آنچه که عنوان شد بخش اندک و چه بسا خیلی اندک از فعالیت‌های گسترده و دیده نشده گروه‌های خودجوش مردمی و جوانان مومن انقلابی است که فرهنگ این کشور را همچون 20 سال گذشته در برابر تهاجم فرهنگی غرب مصون داشته‌اند.

حال اما با توجه به تاکیدات رهبری چه در ابتدای سال 93 و چه پس از آن در دو حکم مهم فرهنگی خود در سال 93 خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست صداوسیما اینک نوبت دستگاه‌های کلان فرهنگی کشور است که به دنبال تقویت(و نه تسخیر) گروه‌های فرهنگی باشند.

انتهای پیام/س

منبع:فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار