امروز : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۰۰:۴۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 148417
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ساعت ۲۲:۵۳
تعداد بازدید: 118
به گزارش خبرنگار اقتصادی پیروان مــوعـــود، فرهاد به‌نیا امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: حجم زیادی از قطعات بی کیفیت چینی در بازار قطعات یدکی ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی پیروان مــوعـــود، فرهاد به‌نیا امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: حجم زیادی از قطعات بی کیفیت چینی در بازار قطعات یدکی خودرو به چشم می‌خورد، در حالی که قطعه‌سازان داخلی به راحتی توان تأمین نیاز بازار یدکی را دارا هستند.

وی با اشاره به واردات قطعات چینی بی کیفیت به بازار قطعات یدکی خودروی کشور، افزود: مصرف کنندگان به دلیل قیمت پایین این نوع قطعات بیشتر به خرید آنها تمایل دارند، در حالی که اگر نظارت دقیقی بر واردات این قطعات از سوی سازمان استاندارد و گمرک صورت گیرد، شاهد واردات بالای این قطعات یدکی بی‌کیفیت نخواهیم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد از قطعات موجود در بازار قطعات یدکی ایران وارداتی‌اند که عمدتاً بی‌کیفیت و تولید چین هستند، اگر در مبادی ورودیف آزمایش‌های لازم بر روی این نوع قطعات صورت گیرد، امکان استفاده از قطعات داخلی فراهم می‌شود که به نفع تولید داخل و مصرف کنندگان خواهد بود.

به‌نیا با طرح این سوال که متولی نظام کیفیت کالای وارداتی چه کسی است، اظهار داشت: 670 آزمایشگاه در سراسر کشور فعال است که می‌توان کیفیت قطعات وارداتی را از طذیق آنها مورد آزمون قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به واردات خودروهای بی کیفیت چینی به بازار کشور گفت: هزینه تولید خودروهای چینی 34 درصد کمتر از قیمت تمام شده خودرو در ایران است و در حال حاضر واردات بی رویه خودروهای چینی را به کشور شاهد هستیم.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان در حال حاضر توافق با شرکت پژو برای تولید خودروهای جدید در ایران مطرح است که این مسئله می‌تواند مانعی در مقابل واردات بی رویه خودروهای چینی باشد.

وی با اشاره به جلسه ایران‌خودرو با قطعه‌سازان برای تامین قطعات مورد نیاز در تولید محصولات جدید پژو گفت: برای تولید قطعات استراتژیک و مهم نیازمند انتقال دانش فنی به کشور هستیم که این موضوع به هنر مدیران خودروساز کشور بستگی دارد.

وی با اشاره به 3 برابر شدن رشد تولید قطعه‌سازان در کشور طی سال جاری، گفت: در حال حاضر 14 میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که 7 میلیون دستگاه باید از رده خارج شود.

به نیا ادامه داد: برای این کار باید از توان بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ استفاده شود که در حال حاضر مشکلاتی در این بخش وجود دارد، به همین دلیل امکان افزایش تیراژ تولید خودرو فراهم نیست و وزارت صنعت نیز فعلاً روی افزایش تیراژ تولید خودرو تاکیدی ندارد، تا مشکل لیزینگ‌ها برطرف شود.

به‌نیا با اشاره به آشفتگی قیمت‌گذاری خودرو در کشور به دلیل اختلاف نظر شورای رقابت، سازمان حمایت و خودروسازان، افزود: اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود موضوع قیمت‌گذاری دستوری خودرو کنار می‌رود و این مسئله به نفع مصرف کننده و تولید کننده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید ارز ملی به اسم رقابت خودروهای داخلی با خودروهای بی‌کیفیت، وارد چین شود، گفت: اخیراً بانک مرکزی مصوباتی برای حمایت از بخش تولید داشته است تا تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی اختصاص یابد، اما طبق یکی از بندهای این مصوبه، تولیدکنندگان باید وثیق‌هایی به بانک ارائه کنند که در این مورد مشکلاتی وجود دارد.

به‌نیا با اشاره به رشد 58.2 درصدی تیراژ تولید خودرو در سال جاری، گفت: این مسئله باعث شد، ایران در بین 20 خودروساز اول جهان قرار گیرد و رتبه 18 را کسب کند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان این که تولید خودرو در کشور طی سال جاری 1.2 میلیون دستگاه بوده است، پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 1394به 1.7 میلیون دستگاه برسد.

وی در پایان با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات مجدد انجمن قطعه‌سازان گفت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده پرداختی از سوی قطعه سازان در هیأت دولت مطرح شده و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ب

منبع:فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها