امروز : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 30
۱۴:۴۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 149289
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ساعت ۱۶:۱۶
تعداد بازدید: 222
پیروان مــوعـــود ـ سجاد اسلامیان: به یاد دارم هنگامی که در سال 88 جنگ ششم صعده علیه جنبش الحوثی و مردم شیعه در شمال یمن در جریان بود و چون این روزها ...

پیروان مــوعـــود ـ سجاد اسلامیان: به یاد دارم هنگامی که در سال 88 جنگ ششم صعده علیه جنبش الحوثی و مردم شیعه در شمال یمن در جریان بود و چون این روزها علاوه بر رژیم عبدالله صالح، عربستان نیز اقدام به عملیات توپخانه‌ای و هوایی کرده بود یکی از رهبران شیعه یمن با این مضمون به من گفت که اگرچه حوثی‌ها این روزها(سال 88) در انزوا به‌سر می‌برند اما نوارهای سخنرانی شهیدحسین الحوثی در تاکسی‌های صنعا شنیده می‌شود.

این روزها اما اگر چه همه چشم‌ها و ذهن‌ها به حملات عربستان به یمن به نیابت از آمریکاست اما به علت پروپاگاندای سعودی و عربی کسی از درون جامعه یمنی خبر ندارد؛ جامعه‌ای که در طول سالیان گذشته در روندی فرهنگی رشد کرده و انقلاب خود را علیرغم تلاش ایادی خارجی به پیش می‌برند تا جایی که می‌توان گفت انقلاب یمن تنها یک انقلاب سیاسی نیست بلکه یک انقلاب فرهنگی و رسانه‌ای است.

* قرآن؛ چراغ راه

قرآن از نظر همه مسلمانان چراغ راه سعادت و رسیدن به آزادی و عدالت است و این کتاب آسمانی نزد جنبش انصارالله به عنوان یکی از قطب‌های جدی انقلاب مردمی یمن جایگاه ویژه‌ای داشته است.

رهبران این جنبش از بدرالدین الحوثی تا شهید حسین الحوثی همگی پیش از آنکه خود را رهبر سیاسی و نظامی و یا حتی رهبر دینی بدانند خود را مفسر قرآن می‌دانند و به این لقب خود را مفتخر می‌دانند؛ چه اینکه این روزها سیدعبدالملک الحوثی نیز با عنوان «رهبر مسیر قرآنی» خوانده می‌شود.

شهیدحسین الحوثی که در سال 2004 و در نخستین جنگ‌های داخلی یمن موسوم به جنگ‌ها ششگانه صعده به شهادت رسید و در سال 2013 به شکل باشکوهی در صعده به خاک سپرده شد خود یکی از پایه‌های قرآنی انقلاب یمن است.

او را «پژوهشگر اندیشه قرآنی» و «منتشرکننده فرهنگ قرآنی» نیز نامیده‌اند که از جمله فعالیت‌های او در اواخر دهه 90 قرن بیستم و اوایل قرن 21، تاسیس مدارس متعدد قرآنی در یمن به‌ویژه شمال آن و صعده بود.

تحلیلگران با اشاره به سخنرانی‌های او معتقدند که سخنرانی‌های افشاگرانه شهیدحسین الحوثی به‌ویژه پس از دخالت آمریکا در یمن پس از 11 سپتامبر، بر سه پایه قرآن، قیام امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(ره) آغاز شد و نهایتا خروجی آن سخنرانی‌ها شعار معروف حوثی‌ها «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود، پیروزی از آن اسلام» بود.

البته در کنار این چهره‌های برتر در عرصه‌های قرآنی یمن، چهره‌های دیگری نیز در سال‌های اخیر بروز و ظهور داشته‌اند که مقالات قرآنی آنها در رسانه‌های یمنی دیده می‌شود که از جمله آنها «یحیی قاسم ابوعواضه» است.

* وحدت رمز پیروزی؛ وحدت شیعه و سنی و وحدت شمال و جنوب در یمن

نکته دیگری که شاید بتوان به عنوان یکی از ابعاد انقلاب فرهنگی مردم یمن یاد کرد این است که آنان به این امر قرآنی «واعتصوا بحبل‌الله جمیعا ولاتفرقوا» جامه عمل پوشانده‌اند.

تاریخ معاصر یمن برخلاف کشورهای دیگر منطقه شاهد دوگانگی شدیدی بوده است تا جایی که تنها کشور خاورمیانه که در جنگ سرد به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم شد، یمن بود.

پس از این امر، مردم یمن از دهه 90 میلادی که به وحدت رسیدند همیشه برای این وحدت تلاش کردند؛ به یاد دارم که در جریان انقلاب سال 2011 مردم یمن یکی از اشعاری که تبدیل به ترانه‌ای حماسی انقلابی شده بود از این قرار بود که «ای ملتی که در عصبانیت زندگی کردی/ جاودانگی و اراده از آن ملت‌هاست/ یمن از شمال تا جنوب/ بپاخاسته برای تغییر نظام»

وحدت شیعه و سنی نیز یکی دیگر از ابعاد وحدت مردمی یمن برای رسیدن به پیروزی است؛ وحدتی که با تشدید تلاش‌های مرتجعان عرب منطقه برای اختلاف‌انگیزی در یمن مورد تهدید قرار گرفت.

پس از حوادث اخیر یمن در ماه‌های پایانی سال 2014، دستگاه‌های مرتجع منطقه تلاش جدی برای به هم زدن وحدت ملی و وحدت اسلامی یمنی‌ها کردند تا با توجه به مسلح بودن غالبیت مردم یمن یک جنگ تمام عیار داخلی چون سوریه در این کشور شکل بگیرد.

رصد بوق‌های رسانه‌ای آنان از جمله شبکه‌های العربیه و الجزیره نشان می‌داد که آنها تلاش می‌کردند جریان‌های سنی مذهب جنوب و شرق یمن را علیه جریان‌های شیعی زیدی از جمله جنبش انصارالله تحریک کنند؛ اما ناراحتی مردم از عدم امنیت در مناطق سنی‌نشین به‌واسطه حضور تکفیری‌ها و القاعده از یک طرف و هوشیاری «کنگره علمای یمن» و انقلابیون جوان یمنی از طرف دیگر موجب شد که این نقشه‌ها به ثمر ننشیند.

چه اینکه بارها شاهد آن بودیم که انقلابیون جوان یمنی به امامت ائمه سنی‌مذهب نمازگذاشتند تا وحدت خود را نشان دهند و در آخرین اتفاق از این دست بمب‌گذاری‌های انتحاری در مساجد شیعیان در صنعا در هفته گذشته نتوانست خللی در این وحدت ایجاد کند.

تلاش‌ها برای برهم زدن وحدت ملی نیز با رفتن رئیس جمهور یمن به شهر عدن پایتخت سابق یمن جنوبی برای همراه کردن جنبش جنوبی یمن دنبال شد که آن هم بی‌نتیجه ماند و نهایتا به جای شکل‌گیری یک جنگ داخلی شاهد مداخله نظامی عربستان هستیم.

* فرهنگ شهادت؛ خط سرخ ابدیت

شهادت همیشه یک پای هر انقلابی است؛ نمی‌توان انقلابی را پیروز دید مگر آنکه فداکاری مردم و دادن خون‌های بهترین‌های یک ملت در کنار و پشتوانه آن باشد.

شهادت امام حسین(ع) الگوی همه مسلمانان بوده و هست اما جنبش انصارالله یک پایه از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی خود را بر برگزاری مراسم باشکوه عاشورا متمرکز کرده است.

مراسمی که رنگ استکبار و استبدادستیزی و وحدت به خود گرفته و تلاش‌های یکی ـ دو سال اخیر برای ناامن کردن این مراسمات و حمله به عزاداران حسینی نتیجه عکس داده است.

برگزاری هفته شهید از هفت سال پیش تاکنون توسط جنبش انصارالله(الحوثی) در ماه جمادی‌الاول هر سال نیز از دیگر اقدامات گسترده این جنبش برای گسترش فرهنگ شهادت بوده است.

انصارالله در اهداف خود برای برگزاری این هفته‌ها که شامل مراسم‌های متنوعی چون برگزاری نمایشگاه عکس، مراسم سرودخوانی و سخنرانی با حضور خانواده شهدای یمن بوده است، «تقویت فرهنگ شهادت و ایثار و مبارزه با ظلم و طغیان و خروج از هیمنه ظالمان»، «تقویت فرهنگ همبستگی اجتماعی» و «یاد شهدا به عنوان الهام‌بخش اخلاقی و تربیتی در مبارزه و تسلیم‌ناپذیری در برابر طاغوت و در راس آن آمریکا و اسرائیل» را ذکر می‌کنند.

به یاد دارم که در جریان انقلاب 2011 یمن شعری حماسی بود که می‌گفت: «[می‌گویند] یکی از این دو یا عزت یا ذلت/ اما یا آزاده زندگی می‌کنیم یا به دیدار خدا می‌رویم/ بعد از شهید بنگر به عزت وطن و اهل آن/ برای یمن قلبم را می‌دهم و آن را چون چشمانم تکریم می‌کنم»

* رشد رسانه‌ای در خدمت فرهنگ مقاومت

اما همه المان‌های قرآنی، وحدوی و شهادت‌طلبانه‌ای که گفته شد به واسطه رسانه‌های موفق انقلابیون یمنی توانسته به یک فرهنگ در میان مردم یمن تبدیل شود.

در حالیکه تا پیش از انقلاب یمن در سال 2011 سخن گفتن از انصارالله و جنبش شیعی الحوثی جرم بود در همان حال نوارهای سخنان شهیدحسین الحوثی در تاکسی‌های صنعا شنیده می‌شد.

شنیده شدن این صدا به‌واسطه سایت‌ها و پایگاه‌های متنوع خبری و غیرخبری و مجازی این جنبش بود که در قالب بخشی به نام «گروه جنگ رسانه‌ای» در این جنبش ارائه می‌شد.

پس از انقلاب و آزادی‌های شکل‌گرفته پس از آن بود که انصارالله توانست صدای خود را بهتر به گوش مردم برساند؛ صدایی که همه المان‌های مقاومت را دنبال می‌کرد.

اوج این تلاش رسانه‌ای تاسیس شبکه تلویزیونی «المسیره» بود که در مارس 2013(ابتدای فروردین 92) به همین منظور تاسیس شد و فعالیت‌های انقلابی مردم یمن بیشتر در چندین ماه گذاشته با هدایت‌های این شبکه تلویزیونی صورت گرفت.

همه آنچه گفته شد ناشی از رصد چند ساله تحولات فرهنگی و رسانه‌ای مردم یمن از خارج از این کشور است که نشان می‌دهد که به‌واقع شاید بتوان گفت از بیش از ده سال پیش مردم یمن در حال تحولی درونی هستند که البته حاضران در این کشور علاوه بر تایید این نکات مصادیق بیشتر و بهتری برای آن ارائه می‌کنند.

تحولی درونی که در تغییر فرهنگ این کشور در مسیر قرآن و شهادت‌طلبی شکل گرفته است و به میزان عمق آن و استقامت مردمی موجبات پیروزی در جنگ اخیر را ایجاد خواهد کرد که « إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ».

انتهای پیام/س

منبع:فارس

برچسب ها:
آخرین اخبار