امروز : دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 29
۰۹:۰۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 14943
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۳:۳۵
تعداد بازدید: 74
به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، تعدادی از دانشمندان و صاحب‌نظران تاجیک با توجه به‌ برگزاری پرشور یازدهمین ...

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در دوشنبه، تعدادی از دانشمندان و صاحب‌نظران تاجیک با توجه به‌ برگزاری پرشور یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام کردند که حماسه سیاسی‌ 24 خرداد، نشان دهنده الگوی واقعی مردم‌سالاری دینی بود.

«اسلام‌الدین فیض‌علی» دانشمند اسلامی و عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، انتخابات 24 خرداد را نمونه برجسته مردم‌سالاری عنوان کرد و گفت: در بیش از 3 دهه گذشته ایران اسلامی همواره در مسیر نهادینه کردن مردم‌ سالاری دینی گام برداشت و برخلاف موانع بسیاری، امروزه دیگر خود را به‌ مرز کمال رساند که کاری بسیار بزرگ می‌باشد.




وی در ادامه تصریح کرد: مردم‌سالاری دینی ایران که امروز شاهد آن هستیم، الگو و نمونه بسیار مناسبی به‌ شمار می‌رود، این الگو نشان می‌دهد که با اتکا بر ارزش‌های اصیل اسلامی می‌توان جامعه‌ای را ساخت که در آن حقوق و کرامت انسانی از جایگاه بالایی برخوردار باشد، بنابراین روندی که امروز در جمهوری اسلامی ایران در حال تحقق است، تجربه‌ای بسیار ارزشمند، غنی و منحصر به ‌فرد است که جامعه جهانی می‌تواند از آن استفاده‌های مفیدی داشته باشد.

این دانشمند اسلامی افزود: واقعیت امر این است که دموکراسی‌ که غربی‌ها به‌ عنوان الگو مطرح می‌کنند در برابر مردم‌سالاری دینی ایران رنگ باخته است.

استاد فیض‌علی با اشاره به‌‌ مواضع غربی‌ها در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 24 خرداد، گفت: تحلیل‌ها و اظهارنظرهای رسانه‌ها و کارشناسان غربی که نه‌ تنها هیچگونه حسن نیتی نسبت به‌ ایران ندارند بلکه همواره غرض می‌ورزند، نشان می‌دهد مردم‌سالاری دینی موجود در جمهوری اسلامی آنها را به‌ طور ناخودآگاه تحت تأثیر قرار داده است.

رسانه‌ها و کارشناسانی که حتی روز انتخابات به‌ گونه‌ای از قبل تعیین شدن سرنوشت آن را موضوع گزارش‌ها و تحلیل‌های خود قرار داده بودند و از «تک‌سالاری در اداره امور جامعه ایران» صحبت می‌کردند، یک‌دفعه اعتراف کردند که قضاوت‌هایشان با واقعیت‌های نظام و جامعه ایران فاصله بسیار زیادی داشته و این امر به‌ گونه‌ای اعتراف به ظرفیت‌های واقعی دموکراسی اسلامی می‌باشد.

این دانشمند اسلامی و صاحب‌نظر مسائل فرهنگی یاد‌آور شد: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران بار دیگر این حقیقت را برجسته کرد که در نظام مردم‌سالاری دینی پایبندی به‌ قانون که از سوی مردم مسلمان مشروعیت کسب کرده است، یکی از اصل‌های تعیین‌ کننده می‌باشد.

امروزه اگر سیاست‌مداران و کارشناسان غربی بر غیر قابل پیش‌بینی‌ بودن نتایج انتخابات در جمهوری اسلامی اذعان می‌کنند، در اصل به‌ این معناست که مردم‌سالاری دینی به‌ صورت واقعی قابل‌مشاهده می‌باشد که نقطه قوت ایران در تمامی زمینه‌هاست.

عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس، دموکراسی دینی ایران را بهترین الگو در سطح جهانی دانست و خاطر‌نشان کرد: این الگو با توجه به‌ واقعیت‌های جوامع و گرایش‌های فرهنگی ملت‌ها، کاملا قابل استفاده می‌باشد که کشورهای مسلمان به‌ویژه در آسیای مرکزی باید به‌ این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

غربی‌ها در اذهان ملت‌های جهان و از جمله مسلمانان این تصور را ایجاد کرده‌اند که دموکراسی یک پدیده کاملا لائیک و غیر‌دینی است اما تجربه ایران نشان داد که این ادعا باطل است و اذعان مستقیم و غیرمستقیم غربی‌ها بر کاملا دموکراتیک بودن انتخابات 24 خرداد در ایران، نگاه سیاسی و مغرضانه آنان به‌ این موضوع را برجسته کرد.

نتیجه انتخابات 24 خرداد: اعتماد به‌ نظام و روحانیت

به‌ اعتقاد «حکمت‌الله سیف‌الله‌زاده» کارشناس سیاسی و سردبیر هفته‌نامه «نجات» چاپ دوشنبه، نتیجه انتخابات 24 خرداد را می‌توان اینگونه تعبیر کرد: اعتماد به‌ نظام و روحانیت.




وی با اشاره به‌ حضور نمایندگان جناح‌های مختلف سیاسی در بین نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، تصریح کرد: اینکه از میان شش نفر نامزد یک نفر سیاست‌مدار روحانی انتخاب می‌شود، به‌ این معناست که مردم به‌ روحانیت اعتماد دارند و هرگونه تغییر و تحول مربوط به‌ تحقق آرمان‌های خود را در چارچوب این نظام می‌خواهند.

سیف‌الله‌زاده در پاسخ به‌ این پرسش که آیا شما در رابطه با این اعتقاد که «در قرن 21 داشتن نظام اسلامی و دموکراسی با هم کار سختی است» چه نظر دارید؟ گفت: این مسئله با محوریت نقش عوامل خارجی و همسوی آنان در داخل، در جوامع اسلامی همواره مورد بحث بوده است.

اگر به‌ این موضوع نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم، قطعا به‌ این نتیجه می‌رسیم که اصول و ارزش‌های دموکراسی حقیقی در اسلام کاملا وجود دارد و اینکه آیا با داشتن اسلام می‌توان به روز زندگی کرد؟ باید بگویم این درست نیست، چرا که اسلام دین مطابق با همه زمان‌ها است و برای تمامی موارد زندگی فردی و جمعی مردم راهکارهای صحیح و منطقی ارائه کرده، چنانچه صحبت از ضرورت اصلاح است پس ما باید در متن و بطن دین، خود را اصلاح کنیم، نه بالعکس.

وی در ادامه تأکید کرد: آنچه در جوامع اسلامی به‌ عنوان ارزش‌ها و مبانی دموکراسی شناخته می‌شود، حداقل ارتباط با غرب را دارد. چرا که در خود اسلام، مبانی و ارزش‌های اصیل مردم‌سالاری به‌ مراتب دقیق‌تر و بنیادی‌تر وجود دارند، فقط با این تفاوت که آنان همگی ریشه در تعالیم الهی داشته و اخلاق و کرامت انسانی را در جایگاه واقعا رفیعی قرار داده‌ است که با دموکراسی مورد نظر غربی‌ها بسیار متفاوت می‌باشد.

سردبیر هفته‌نامه «نجات» در پایان صحبت خود با فارس خاطر نشان کرد: اگر امروز ملاک موجودیت و رعایت موازین و ارزش‌های دموکراسی پیروی از غرب دانسته شود، تصور صحیحی از دموکراسی نخواهد بود، زیرا این اسلام است که بستر مردم‌سالاری حقیقی را هموار کرده و در این راستا مسلمانان باید از الگو‌های موجود در جهان اسلام و بخصوص ایران بهره‌برداری کنند.

آزادی واقعی در اسلام است

«عبدالله محقق» کارشناس مسائل اسلامی در تاجیکستان با توجه به‌ نقش فعال مردم ایران در عرصه‌های مختلف از جمله در انتخابات 24 خرداد، گفت: آزادی واقعی را می‌توان در فضای مردم‌سالاری دینی تجربه کرد.




این صاحب‌نظر مسائل دینی و فرهنگی منطقه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نمونه بسیار برجسته دموکراسی در سراسر جهان دانست.

وی گفت: من گزارش‌های رسانه‌های غربی و شرقی در روز انتخابات 24 خرداد و پس از آن را نگاه کردم و دیدم که همگی به‌ ناچار اعتراف می‌کنند که ایران الگوی بسیار منحصر به‌ فرد مردم‌سالاری را برای جهان ارائه داده است، حتی گزارش‌های رسانه‌های کشورهای غربی که همواره با جمهوری اسلامی مشکل دارند، نتوانستند حضور پررنگ مردم ایران را در این برنامه مهم سیاسی کمرنگ کنند و چندین بار تمدید شدن زمان اخذ آراء مردم نشان می‌داد که سرنوشت ایران به‌ دست خود ملت این کشور تعیین می‌شود، نه‌ دیگران.

محقق افزود: کمتر کشوری را می‌توان یافت که معلولین به‌ شعبه‌های انتخاباتی بیایند و به خاطر شور و شوق حضور در صحنه و سهیم شدن در تعیین سرنوشت و آینده کشور، در انتخابات حضور یابند.

وی با موفق خواندن تجربه ایران در زمینه ایجاد مردم‌سالاری واقعی دینی، تصریح کرد: در نتیجه مردم‌سالاری واقعی دینی است که در انتخابات ریاست جمهوری ایران حدود 73 درصد واجدین شرایط شرکت کردند درحالی که غربی‌ها پیش‌بینی‌های دیگری داشتند.

همه ایرانیان قطع‌نظر از مذهب، دین و قومیت در این انتخابات به‌ طور فعالی حضور یافتند و به‌ طرفداری از ‌نامزدهای مورد علاقه خود رأی دادند و بدون شک انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که مردم‌سالاری دینی موجود در ایران الگوی مناسبی برای کشورهای مختلف جهان و بخصوص کشورهای اسلامی است.

وی در ادامه تأکید کرد: هنگامیکه که میزان بالایی از مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند به‌ این معنا است که به‌ نظام اعتماد دارند و هرگونه تغییر و تحول را در این چارچوب می‌خواهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشوری را می‌توان دموکراتیک نامید که مدیریت آن از طریق انتخابات واقعا رقابتی برگزیده و در برابر مردم پاسخگو باشد که ما این امر را در انتخابات 24 خرداد به‌ روشنی مشاهده کردیم.
  انتهای پیام
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها