امروز : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 19
۰۳:۳۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 150580
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ساعت ۱۴:۱۶
تعداد بازدید: 299
به گزارش پیروان مــوعــود، استخاره،طلب خیر و به جویی از خداوند است؛ یعنی پیش آمدن حالتی مضطرگونه برای انسان که در انتخاب بهترین گزینه در سر دوراهی ...

به گزارش پیروان مــوعــود، استخاره،طلب خیر و به جویی از خداوند است؛ یعنی پیش آمدن حالتی مضطرگونه برای انسان که در انتخاب بهترین گزینه در سر دوراهی مانده باشد.

درچنین شرایطی است که انسان می تواند باذات اقدس باری تعالی به مشورت بنشیند وبراساس آیه 44 سوره مومن؛

«افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد»
خداوندرامشاورامین خوددرانتخاب بهترین راه قراردهد.

استخاره را به طرق مختلفی انجام می دهند که انواع آن درکتاب مفاتیح الجنان مرحوم قمی نوشته شده است ومیتوان برای آگاهی بیشتر به آن مراجعه و مطالعه نمود.

البته غالب صاحبان استخاره، به منظور تسهیل در درک معانی و انتقال دقیق تر پیام، استخاره را با قرآن کریم انجام می دهند.

امادراستخاره نکاتی مترتب است که لازم است بدان توجه جدی شود.

1_ آیات بسیار زیادی در قرآن کریم آمده است که دلالت بر اندیشه و تعقل دارد. و نیز بشر را دلالت میدهد بر اینکه در امور خویش با اهل عقل وخرد مشورت نماید. لذا بدیهی است که شایسته است در امور مضطر زندگی باصاحبان عقل و اندیشه مشورت شود. واگر نتیجه مشخص ومعقولانه ای حاصل نشداستخاره شود.

2_ استخاره باید زمانی انجام شود که انسان در حالتی باشد که درمقام تسلیم برای دریافت پاسخ قرار گرفته باشد. یعنی اگر ازطریق استخاره بر انجام کاری ترغیب و راهنمایی شد یا نهی از انجام آن کار شد، نتیجه را بپذیرد.

3_ شایسته نیست برای یک نیت دوبار استخاره انجام شود و موکدا توصیه شده است از این کار پرهیز شود. مگر در مواقعی که شرایط تغییر کرده باشد. یعنی در زمان استخاره اول شرایط عمومی حاکم بر نیت، متفاوت با شرایط عمومی مرحله بعدی همان نیت مورد نظراستخاره باشد.

4_ در نیت استخاره همیشه جنبه مثبت در نظر گرفته شود. مثلا طلب خیر و صلاح خداوند را خواستن بر رفتن به فلان سفر یا معامله و خریدن فلان کالا یا ملک و یا انجام فلان کار. بهتر است از در نظر قرار دادن وجه منفی کار پرهیز شود.

5_ بدیهی است استخاره بر فعل حرام و گناه، اساسا اشکال دارد. کما اینکه عده ای از منتقدان استخاره بر این باور هستند که اگر کسی استخاره کند برای خودکشی واگر جواب خوب بود آیا باید خودش را بکشد؟ یا استخاره کند که فلان کار مفسده و خلاف عرف وعفت را انجام بدهد و اگر خوب بود باید انجام بدهد !!؟

پاسخ شفاف است که ذات نیت و این قبیل سوالها و نیت ها محل ایراد است. چگونه می شود که کسی به استخاره و راهنمایی خداوند اعتقاد داشته باشد اما به حرام بودن و موارد نهی شده خداوند اعتقاد نداشته باشد؟

6_ بهتر است هرکسی خودش استخاره را طلب کند اما اگر کسی هم به نیابت فرد دیگری و براساس نیت موردنظر و برحسب تقاضا و خواسته آن فرد استخاره بگیرد مانعی ندارد.

7_ شخص استخاره کننده باید آراسته به تقوای الهی و رعایت حد و حدودات شرعی و اخلاقی باشد و البته که درمسیر تهذیب نفس کوشا باشد. و بر همین اساس است که عده ای هستند که صاحب استخاره هستند و به طرقی این اجازه به آنان داده شده است که برای دیگران استخاره بگیرند. کما اینکه مرحوم آیت الله کشمیری و مرحوم آیت الله زنجانی از جمله کسانی بودند که صاحب استخاره بودند واجازه این اقدام را داشتند و هم اکنون هم هستند کسانی که جزو صاحبان استخاره محسوب می شوند که نقل این موضوع در مجال این سطور نمی گنجد.

8_ باید توجه داشت که شرایط دیگری از قبیل بهترین ساعات استخاره و... درهمان کتاب مفاتیح الجنان نوشته شده است که خواندن آن قابل توصیه است.

درخاتمه ذکر این نکته ضروری است که انسان باید همیشه ایام و ساعات زندگی خویش درنیل تقرب به خداوند متعال طلب خیر و سعادت داشته باشد و با دست آویختن به ادعیه و کتاب کلام الله مجید در این مهم کوشا باشد.
* قدس آنلاین

 

پیروان مـوعــود

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها