امروز : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 17
۱۷:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 151211
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ساعت ۰۵:۱۷
تعداد بازدید: 350
پرواز IR۶۵۵
به گزارش پیروان موعود، در ساعت ۱۰:۱۷ قبل از ظهر روز ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شماره ی IR۶۵۵ از فرودگاه بندرعباس به ...

پرواز IR۶۵۵

به گزارش پیروان موعود، در ساعت ۱۰:۱۷ قبل از ظهر روز ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به شماره ی IR۶۵۵ از فرودگاه بندرعباس به مقصد فرودگاه دبی برخاست. مدت پرواز تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع از سطح زمین ۱۴ هزار پا در نظر گرفته شده بود. در ساعت ۱۰:۲۲ دقیقه ناو جنگی وینسنس که حالا وارد حریم دریایی ایران شده بود به فرماندهی ناخدا "ویل راجرز" موشک Standard-II را به سمت پرواز IR۶۵۵ شلیک می کند و پس از چند ثانیه هواپیمای ایرباس A۳۰۰-B۲ هواپیمایی ایران ایر به شماره ثبت EP-IBU از اسکوپ رادار محو می شود.

موشک RIM-۶۶ Standard

موشک استاندارد-۲ یک موشک سطح به هوا برای پدافند هوایی شناورهای نظامی می باشد. از ناو وینسنس ۲ تیر از این موشک به سمت ایرباس ایرانی شلیک شد که بر اساس مستندات یک تیر آن به قسمت دم هواپیما و دیگری به بال راست هواپیما اصابت می کند.

هواپیمای ایرباس A۳۰۰-B۲ هواپیمایی ایران ایر به شماره ثبت EP-IBU

پنتاگون بلافاصله اعلام کرد که یک فروند شکاری-رهگیر اف-۱۴ ایرانی را مورد هدف قرار داده، اما پس از آنکه مشخص شد که چه فاجعه ای رخ داده مقامات آمریکایی اعلام کردند که این جنایت در اثر یک خطا رخ داده است. اما شواهد بعدها نشان داد که این ادعای آمریکایی ها خلاف واقع بوده که پس از آن مجبور به گفتن دروغی دیگر مبنی بر انحراف هواپیمای ایرانی از مسیر هوایی شدند.

ناو جنگی وینسنس با شناسه CG-۴۹ از ناوهای رزمی سری "تیکاندروگا" با وزن ۹۸۰۰ تن می باشد. این خانواده از کشتی های جنگی در مدل های مختلف حدود ۱۱ سامانه ی راداری و شناسایی را در اختیار دارند. در ناو وینسنس وظیفه ی شناسایی اشیاء و اهدافی که در آسمان هستند به عهده ی سیستم راداری AN/SPS-۴۹ می باشد. این رادار جستجوگر دو بعدی، بردی در حدود ۴۷۰ کیلومتر دارد که با چرخش ۳۶۰ درجه می تواند اهداف را تا ارتفاع ۱۵۰ هزار پایی شناسایی کند.

از آنجایی که رادار های شناسایی بر پایه ی سطح مقطع هدف (RCS) عمل می کنند پس تشخیص یک هواپیمای ایرباس A-۳۰۰ که جثه ای بسیار بزرگتر از یک جنگنده دارد در صفحه ی رادار این ناو بسیار ساده بوده، مضاف بر اینکه در آن برهه جنگنده ی اف-۱۴ در سه پایگاه هوایی اصفهان، شیراز و بوشهر حضور عملیاتی داشته که ادعای آمریکایی ها مبنی بر برخاستن جنگنده اف-۱۴ از بندرعباس را نیز رد می کند.

رادار جستجوگر **AN/SPS-۴۹**

همچنین ایالات متحده مدعی شد که ۷ بار به پرواز ۶۵۵ ایران ایر بر روی موج ۲۴۳ مگاهرتز اخطار داده که با فرض صحیح بودن این ادعا باید گفت که هواپیماهای تجاری دستگاه های دریافت این امواج را ندارند، در آن زمان پروازهای مسافری و تجاری بر فراز محدوده خلیج فارس بر روی طول موج ۵/۱۲۱ (گارد) که یک فرکانس بین المللی و قراردادی است به شنود مکالمات و اخطارهای احتمالی می پرداختند که همین موضوع باعث شد ۷ مورد اخطار ادعایی آمریکایی ها به گوش خلبان ایرباس ایرانی نرسد و آن فاجعه رقم بخورد.

پس از این جنایت وحشیانه ی نیروی دریایی آمریکا گروه حقیقت یاب ایکائو (سازمان هواپیمایی جهانی) عمدی بودن این حادثه را محرز دانست و فشار روانی و عصبی حاکم بر کارکنان ناو وینسنس را که از هدف قرار گرفتن ناو یو. اس. اس استارک در ماه می همان سال نشات می گرفت را یکی از عوامل این موضوع بر شمرد. ایالات متحده هیچگاه مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفت و حتی غرامت قربانیان و هواپیما را تحت عنوان کمک بلاعوض پذیرفت.

جورج هربرت بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در پایان خدمت ناو جنگی وینسنس به فرمانده ی آن ناخدا "ویل راجرز" نشان لیاقت داد! و به تمامی کارکنان این ناو در زمان آن جنایت مدال مبارزه اهدا شد. شورای امنیت هم با تشکیل جلسه ای به بیانیه ای که در آن با خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی شده بود و از ایران پایان جنگ با عراق خواسته شده بود بسنده کرد.۲۹۰ شهید که ۲۷۴ نفر مسافر و ۱۶ نفر نیز خدمه پرواز بودند شهدای این حادثه را تشکیل دادند.۶۶ نفر از قربانیان کودکان بودند.

اهدای مدال به جنایت کاران جنگی نمونه ی بارزی از حقوق بشر آمریکایی است که رد پای آن به خوبی در جنایت پرواز ۶۵۵ ایران ایر مشهود و پیداست.

برچسب ها:
آخرین اخبار