امروز : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 23
۱۸:۰۶
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 152056
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت ۰۹:۲۰
تعداد بازدید: 768
موضوع نود و چهارمین نشست از سلسله نشست های ماهانه فرهنگی، مهدوی مؤسّسه موعود عصر(عج)، به موضوع بسیار مهمّ «بیوتروریسم» اختصاص یافت. پرفسوردکتر «علی کرمی» متخصّص بیوتکنولوژی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک و بیولوژی مولکولی، و استاد اسماعیل شفیعی سروستانی سخنرانان این نشست صمیمی بودند.


بخش اوّل: بیوتروریسم ،تهدیدی نوین، حربه ای نوین
پرفسوردکتر کرمی که حدود 30 سال است که در حوزه های تخصصی دانشگاهی خود ، در عرصه دفاع بیولوژیک،  بیوتروریسم و تهدیدهای نوین فعالیت می کند با ارائه اسناد و مدارکی نشان دادن که تهدیدات جان مستکبران علیه مسلمانان ومستضعفان، امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است که در آن دشمنانِ انسان وادیان، از دانش و فناوری نوین علیه آنان استفاده می کنند. ایشان اشکال جدید تهدیدات را تحت عنوان «تهدیدات دانش مدار»، در چند گروه دسته بندی کردند :
-1- تهدیدات فرهنگی؛
- 2-تهدیدات سایبری؛
- 3-تهدیدات اقتصادی؛
4- تهدیدات سیاسی؛
- 5-تهدیدات علمی و فنّی؛
- 5-بیوتروریسم.
درتعریف ساده از بیوتروریسم،ایشان  ترور با استفاده از عوامل و سموم بیماری زا با منشأ زیستی را که با طبیعت و موجودات زنده در عرصه های انسان، دام، محصولات کشاورزی و هر چیزدیگری که با انسان ارتباط پیدا می کند رابیو تروریسم خواندند.

 

بیوتروریسم سلاحی برای قدرت هوشمند 
مسئول پدافند غیرعامل دانشگاه بقیه الله (عج) با نام بردن از چند پروژة خطرناک آمریکا یی برای از بین بردن مسلمانان، همچون: «پروژة کنترل جمعیت» و «کنترل منابع» از قدرتی یاد کرد که با ترکیب قدرت نرم و قدرت سخت پدید می آید و از سوی آمریکا  «قدرت هوشمند» (Smart Power) خوانده شده است. در این نوع ازقدرت، دشمن با استفاده از ترکیب قدرت نظامی، دفاعی، علمی، رسانه ای، هنر و ... به کشورها حمله می برد تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد و در مقابل قدرت دفاعی کشور هدف نیز پائین آورده شود. 
دکتر کرمی، بیوتروریسم را از ابزارهای این قدرت هوشمند نامید و بیان کرد که ویژگی های پرمنفعت سلاح های بیولوژیکی برای کشورهای متخاصم آنقدر زیاد است که در دنیای امروز، مطالعه و تمرکزوسیع بر روی آن قرار گرفته است. ایشان سلاح های بیولوژیکی را به دلیل ارزانی ساخت و نگهداری، در صدر دیگر سلاح ها قرار دادند که به همین دلیل در دنیا «بمب هسته ای فقرا!» نامگذاری شده و آنگاه به بیان ویژگی هایی پرداختند که این سلاح را سلاح مورد علاقه ی تروریست های امروزی کرده است. ایشان ویژگی های سلاح های بیولوژیکی را درموارد زیر خواندند:
- اینکه عامل به وجود آورنده ی آن، زنده و در نتیجه پویا است.
- فاقد بو و رنگ و مشخصات فیزیکی است.  
- دشواری در تشخیص تهاجم.
- اثر تأخیری این سلاح ها سبب می شود که حتّی منشا آغاز آن معلوم نباشد.
- دشواری تشخیص اینکه آثار این ترور عمدی بوده یا طبیعی.
- عدم وجود تجهیزات تشخیص سریع عامل.
- آسانی تولید.
متخصص علوم بیوتکنولوژی، مهم ترین ویژگی این سلاح ها را این دانست که مقدار کمی از آن می تواند اثرات مخرّب وسیعی ایجاد کند: 
«در مقایسه با بمب اتمی، سلاح های بیولوژیکی آن قابلیت دارد که تست شود. در آزمایشاتی که کشورهای غربی انجام داده اند، فهمیده اند که سلاح های بیولوژیکی کارآمدی بیشتری درمقایسه باسلاح هسته ای دارد. برای مثال: 10 کیلو گرم ویروس سیاه زخمی یک بمب بیولوژیکی ، قدرت تخریب بیشتری دارد ازیک بمب 10 هزار تنی TNT؛ چرا که بمب بیولوژیکی زود شیوع پیدا می کند. علاوه بر این، این ده کیلوگرم عامل بیولوژیکی را می توان در یک فلاسک کوچک به راحتی نگهداری و منتقل کرد.» ایشان افزودند: «عوامل بیولوژیکی متعددی می تواند عامل بیوتروریسم باشد؛ از جمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، سم ها و... و امروزه با علم مهندسی ژنتیک حتّی عوامل جدیدی می سازند که پیش از آن موجود نبوده است و این عوامل همگی می توانند در دارو، غذا و  حتّی هوای تنفّسی افراد به کار گرفته شوند و سبب بیماری های مختلف شوند.»

 

شناخت عوامل بیولوژیکی در طبّ اسلامی
پرفسور کرمی با دفاع از طبّ اسلامی بیان کردند که بسیاری از عوامل بیولوژیکی که امروزه سبب ساز ساخت سلاح های بیولوژیکی شده است، پیش از این، توسط حکمای مسلمان و ایرانی قدیم، مورد بحث و مطالعه قرار گرفته بود و در دنیای امروز، با بی مهری نسبت به طبّ سنتی و کنار گذاشته شدن آن، این مطالعات مورد استفاده ی دشمنان اسلام قرار گرفته است. ایشان با معرفی کتاب «ذخیره ی خوارزمشاهی» اثر سید اسماعیل جرجانی، تاریخچه ی بیوتروریسم را به بیش از 800 سال پیش بازگردند و حتّی عنوان کردند که شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی برای قتل امیرمؤمنان علی(علیه السلام) نیز به نوعی، استفاده از سلاح بیولوژیکی قلمداد می شود. سخنران، زهری که امیرمؤمنان با آن به شهادت رسیدند «هند گیاه آلویش» خواندند. 
آنگاه سخنران با استناد به عکس هاو مدارکی قدیمی به بیان تاریخچه ای کوتاه از بیوتروریسم پرداخت؛ برای مثال از شیوع ویروس سارس در چین و ژاپن، ایدز در شاخ افریقا و ترور 5 نفر از مخالفان جنگ با عراق در 17 سپتامبر 2008م. با نامه های آلوده به ویروس سیاه زخم نام برد.

 

سودجویان، مؤمنان را می کشند
در بخش آخر سخنرانی، دکتر کرمی با بیان چند نمونه ترور بیولوژیکی در ایران، بیان کرد که خطرناک ترین پروژه ی کشورهای غربی بر روی این است که با دست بردن برساختمان ژنی مسلمانان آنان را به مروز زمان نسبت به دین و مذهب خود بی تفاوت کنند. ایشان افزود هر چند نهادها و سازمانهایی برای تشخیص و مقابله با سلاح های بیولوژیکی در ایران وجود دارد، امّا همچنان برخی از عوامل مانند برنج های تراریخته شده، گندمهای آلوده و... به خاطر منفعت های شخصی برخی افراد سودجو به ایران وارد می شوند و بیماران و کشتگانی برجای می گذارند. در عین حال برخی مسئولان نیز بیوتروریسم را جدّی نگرفته و با سهل انگاری سبب از بین رفتن مؤمنان ایرانی می گردند.
پس از این بخش هایی از فیلم سینمایی" برنج خونین "، ساخته امیر قویدل به نمایش درآمد.

بخش دوم: شیعیان و وضعیت آخرالزّمانی آنان
سخنران بخش دوم نشست امروزاستاد اسماعیل شفیعی سروستانی بود که با موضوع ،«شیعیان و وضعیت آخرالزّمانی آنان» ایراد شد. وی با  بیان چهار استراتژی مهمّ برای اداره و محافظت از شیعه خانة امام زمان(علیه السلام) پرداختند. ایشان به کسانی که در حوزه ی مهدویت کار می کنند، امّا در زمانه ی خودشان حاضر نیستند و مطالعات فرهنگی و ارائه ی خطوط استراتژیک را جدّی قلمداد نمی کنند، هشدار داد و بیان کرد که نه تنها آنان را «مهدوی» نمی‌شناسد، بلکه آنان غافلانی هستند که بر گستره ی غفلت ها می افزایند؛ در حالی که برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج)  و آماده سازی مردم برای استقبال از حجّت و ولیّ خدا، شرط ضروری، مطالعات  فرهنگی است؛  همان‌گونه که مصونیت بخشی به شیعیان آل محمّد(ص)، برای پژوهشگران حوزه ی مهدوی ضروری و واجب است.  ایشان بیان کرد که بدون شناسایی موقعیت کنونی مادی و فرهنگی جهان وانسان امروزو عملکرد دشمنان نمی توان به مستضعفان مصونیت مادی و فرهنگی بخشید .
بر این اساس، شفیعی سروستانی نخستین خط استراتژی راکه  می بایست کلیه سازمانهاو نهاد ها ی مسوول ان را در راس کار خود قرار دهند ، «محافظت ومراقبت از شیعیان آل محمّد(ع)» خواندند و در بیان اهمّیت آن افزودند:
«نه تنها بنده این استراتژی را مهم می شناسم، بلکه این امر از سوی حضرات معصومان(ع) مورد تأکید قرار گرفته است؛ چرا که دشمنان انسان و ادیان ،از روز نخست تا به امروز، به ویژه سران اشرار یهود، موضوع انهدام سرمایه های مادّی و فرهنگی مسلمانان و به ویژه شیعیان  و انعدام آنان را در زمره ی مهم ترین اهداف خودشان تعریف کرده اند .و به عبارت صریح : انهدام سرمایه های مادّی و فرهنگی شیعیان و انعدام آنان عمق استراتژی یهود است.»
آنگاه استاد شفیعی در بیان جایگاه عالی شیعیان آل محمّد(ص) از منظر رسول خدا(ص) و اهل بیت آنان (علیهم السلام) به روایاتی اشاره داشتند که در این روایات، شیعیان به عنوان «جان دینداری»، «حفظ کننده ی حقیقت اسلام و ایمان»، «عامل فرود آمدن رحمت» و «موانع فرود عذاب الهی» به شمار آمده اند. 
از جمله این روایات روایتی از امام صادق(ع) بود که در دعا برای شیعیان فرمودند: «بار خدايا اينان جمعى اندكند؛ آنها را در زندگى و مرگ ما شريك گردان و دشمن خود را بر آنها مسلط مكن تا ما را به مرگ آنان داغدار كنى؛ زيرا اگر داغ آنها را به دل ما گذارى تو هرگز در زمين خود پرستيده نشوى» 
همچنین امام صادق(ع) فرمودند: « هر آينه خداوند بخاطر آن كسى كه نماز مي خواند از شيعيان‏ ما (بلا را) دفع كند از آن كسى كه نماز نمي خواند از شيعيان‏ ما و اگر همگى نماز را ترك كنند هر آينه (همگى آنها) هلاك شوند.» و فرمودند: «مؤمن نزد خدا ارجمند است، تا آنجا كه اگر بهشت را با هر چه در آنست از خدا بخواهد، به او عطا كند، بدون آنكه از ملك او چيزى كم شود، و كافر نزد خدا خوار و پست است، تا آنجا كه اگر دنيا را با هر چه در آنست از خدا خواهد به او دهد.» 
همچنین امام باقر(ع) فرمودند: «همانا خدا به واسطه يك مؤمن نابودى را از يك قريه برمي دارد.»
ایشان رازرویکردشمنانه یهودیان با این گروه را از این رو دانستند که آنها می دانند با ضربه زدن به شیعیان، می توانند به حقیقت دین و دینداری ضربه وارد کنند. بر این اساس، سردبیر ماهنامه ی موعود تاکید کرد که نه تنها مراقبت و محافظت از شیعیان آل محمّد(ص) در نظام اسلامی ضروری می نماید، بلکه باید به عمق استراتژی این نظام تبدیل بشود. ایشان افزود که اگر فضیلت شیعیان درک شود، این موضوع نیز درک می شود که نمی توان این جماعت برگزیده را فدای منافع و بهره مندی های مادّی، سیاسی، اقتصادی و... کرد و نمی توان با جان و مال و ناموس آنان بازی کرد. چنین کسی بی تردید در زمرة دشمنان خاندان رسول خدا(ص) و مستحقّ عذاب الهی خواهد بود.

استراتژی دوم: مسدود ساختن راه ها و مجاری ضرررساننده به مؤمنان
نویسنده و محقّق مطالعات فرهنگی، خطّ دوم استراتژیک خود را: «ضرورت شناسایی همه ی مجاری و منافذی که خصم برای ضربه زدن به شیعیان از آن راه ها وارد می شود و ضرورت بازدارندگی درباره ی آنان» عنوان کردند و افزودند: 
«دشمنان همواره در چهار لایه و مرتبه با مومنان در حال جنگند . از این روست که عرض می کنم ما با چهار صورت مختلف در میدان نبرد مواجهیم :
-1 دشمنی که هم خودش آشکاراست و هم سلاحش؛ جنگ هایی که در میدان نبرد اتّفاق می افتد با چنین دشمنانی است.مانند سالهای دفاع مقدس.
-2 دشمنی که خودش آشکاراست اما  و سلاح او پنهان است ؛ جنگ های دیپلماتیک و پشت میز های مذاکره سیاسی در زمرة جنگ  دراین میدان است .
- 3دشمنی که  پنهان است ، امّا سلاحش آشکار است؛ این دشمنان اهل ادب، هنر، موسیقی و فرهنگ هستند و جنگ فرهنگی در زمرة جنگ با این دشمنان است و دراین جنگ جان و روان مؤمنان را می فرساید.
-4 دشمنی که هم خودش پنهان است وهم  سلاش است؛ بیوتروریسم از این نوع جنگ هاست؛ شناسایی این دشمن بسیار سخت است و الزاماً کسانی که در حوزة سیاست و امنیت کار می کنند قادربه شناسایی آنان نیستند ، مگر آنکه تخصص لازم را بدست آورده باشند.. در کتاب «استراتژی انتظار»، از این دشمنان مخفی با سلاح های پنهان را، جماعت نشسته در لژهای فراماسونری یاد کرده ام.»
آنگاه بیان کردند که استراتژی دوم نیز در سیره ی اهل بیت(ع) و در برخوردهای بسیار دقیق و زیرکانه ی آنان قابل شناسایی است؛ چنانکه امام باقر(ع) در برخورد با شیعیان مختلف، جوابهای متعدّدی به سؤالات یکسان آنها می دادند تا مبادا دشمن از اتّحاد و مبنای واحد آنان مطّلع شوند و بتوانند به آنها ضربه وارد کنند. استاد شفیعی سروستانی، وجوب «تقیّه» در مرام شیعه را نیز در همین راستا دانستند. سخنران در این بخش سخنرانی روایات متعدّدی در بیان ضرورت حفظ شیعیان قرائت کردند.

استراتژی سوم: حفظ مؤمنان از فتنه ها و حوادث سال های سخت قبل از ظهور و آماده سازی انان برای استقبال :
سردبیر ماهنامه موعود، «ضرورت ایجاد شرایط مادّی و معنوی خرد و کلان در تمام مناسبات در شرایط سخت قبل از ظهور کبرای امام زمان(ع)» را استراتژی سوم خواندند و بیان کردند که در کمال تأسّف در هیچ نهاد و سازمانی گفت وگوی مهدوی وارد نشده است و کارکنان این سازمان ها با امام و مولای خود به درستی آشنایی ندارند و حتّی به عکس، به گونه ای عمل کرده اند که مردم در باره ی این موضوع در غفلت بمانند. ایشان افزودند این خطوط استراتژیک باید در مطالعات کلان وعملکرد سازمان ها وارد شود تا مؤمنان از فتنه های آخرالزّمان گذر کنند و برای استقبال از حضرت مهدی(عج) آماده گردند. چیزی که برای آن موضوع خلق شده اند. مؤمنان برای همراهی با حضرت ولیّ الله اعظم(عج) ذخیره گشته اند. در حالی که در راه دیگری به کار گرفته و خرج می شوند که از مقصود و مطلوب خداوند متعال دور است.

 

 

استراتژی چهارم: در زمین دشمن بازی نکنید!
استاد سروستانی «در زمین دشمن بازی نکردن» را استراتژی مهمّ چهارم وضروری نظام اسلامی خواندند و بیان کردند: 
«دشمن در تمام حوزه های فرهنگی و تمدّنی عصر حاضر ما نه تنها مستقرّ است بلکه حوزه های فرهنگی و تمدّنی خودش را  با ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تعلیمی و اجتماعی  برای تداوم نظام سلطه طراحی کرده است. این ساختار برای تداوم نظام ظالمانه ی اشرار یهود در زمین ساخته شده اند. بنابراین باید درباره ی آن شناختی حاصل بشود تا به مدد این شناخت هیچ کس در زمین دشمن بازی نکند.»
ایشان تأکید کردند: «عادت کرده ایم و عادت کرده اند که برای ماندن، گاهی اسلام و اوامر و نواهی خداوند متعال را سکولاریزه می کنند و گاهی برای ماندن، عوامل و نواهی غرب و استکباری را اسلامیزه می نمایند! اینکه می گویم در زمین دشمن بازی نکنیم یعنی دست از سکولاریزه کردن دین و اسلامیزه کردن غرب در حوزه های فرهنگی، تمدّنی، سیاسی، اقتصادی و... برداریم؛ وگرنه در زمین خصم بازی می کنیم و این موضوع همیشه شیعیان را آسیب پذیر می کند. 
در شیوه ی دارو و درمان چرا هیچ پرسشی از شیوه های غرب نمی کنیم؟ چرا از نظام اقتصادی وارد شده از غرب سؤال نمی کنیم؟ چرا در مبانی و شیوه ی آموزشی وارداتی تردید نمی کنیم؟ این در زمین خصم بازی کردن است. ما هستی شناسی و جهان شناسی وارد شده از غرب را گرفتیم و تطهیر کردیم و در همان مسیر داریم پیش می رویم. این بازی در زمین خصم است.»
نشست نود و چهارم موعود با قرائت زیارت آل یاسین و ادای احترام به شهدای گمنام به خاک رفته در حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی به پایان رسید. در حاشیه ی این نشست مثل همیشه نمایشگاه محصولات موعود برقرار بود. 
لازم به ذکر است حضور در سلسله نشستهای ماهانه ی موعود که در آخرین پنج شنبه ی هر ماه شمسی، برگزار می گردد، برای تمامی افراد آزاد است.

گزارشگر: پ.میعاد

برچسب ها:
آخرین اخبار