امروز : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 20
۱۱:۴۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 152224
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ساعت ۲۰:۳۲
تعداد بازدید: 382
به گزارش پیروان مــوعــود، برای اینکه یک اشتباه بزرگ همچنان ادامه پیدا کند، توجیه ها و فلسفه بافی ها نیز به دنبال آن می آید. جایگاهی که صنعت ...

به گزارش پیروان مــوعــود، برای اینکه یک اشتباه بزرگ همچنان ادامه پیدا کند، توجیه ها و فلسفه بافی ها نیز به دنبال آن می آید. جایگاهی که صنعت خودروسازی ایران دارد، نه زیبنده نام ایران است و نه در حد شایستگی ملت بزرگ ایران است. انحصار،کیفیت پایین، عدم نوآوری و قیمت های نامعقول سال هاست که دامن این صنعت را گرفته و مدیران آن نیز بر آن دامن می زنند. 

سال های سال است که خودروهای ساخت ایران، در جاده های کشور یکه تازی می کنند و با نگاهی به خیابان های و بزرگراه های کشور با خیل عظیمی از چند مدل خاص روبه رو می شویم که این تکرار خود ایجاد زشتی در جاده ها می کند. تا مدت ها وجود خودرو پیکان با مصرف بالای بنزین و ایجاد آلودگی، مهمان ناخوانده جاده ها بود و قصد خروج نداشت. مسئولان ایران خودرو نیز نمی توانستند از این گاو شیرده دل بکنند بالاخره در سال 81 این چهارچرخ ایرانی از خط تولید خارج شد اما جایگزین آن نیز در نهایت نتوانست باب میل مصرف کنندگان باشد. 

این اوضاع در شرکت تولید خودرو سایپا به مراتب وحشتناکتر است. پراید که به معنای غرور است، غرور ایرانیان را له کرده است. این خودرو که متعلق به دهه 70 است، همچنان خط تولید انحصاری خود را حفظ کرده است و سالانه جان هزاران ایرانی را به خاطر کیفیت پایین و عدم وجود امنیت می گیرد و کودکان بسیاری را یتیم می کند. نهایت نوآوری در این وسیله مربوط به چراغ های جلو و عقب می شود و با کوچکترین تغییر، سایپا آن را به عنوان مدل جدید و با قیمت بالاتر عرضه می کند.

با عبور از کیفیت و قیمت این خودروها، خدمات پس از فروش و حفظ حقوق مصرف کنندگان حلقه گمشده صنعت خودروسازی ایران است. با انحصاری که در این صنعت وجود دارد، مصرف کنندگان مجبور به تن دادن به شرایط استعماری این خودروسازها هستند و حتی مواردی مشاهده شده که مشتری خودروهایی را تحویل گرفته که فرمان نیز نداشته است! 

در کنار تمامی این شرایط، مدیران خودروسازی با وجود در اختیار داشتن کامل بازار ایران، کمترین تلاشی برای بهبود اوضاع این صنعت نمی کنند و به بهانه های مختلف سعی در توجیه شرایط بیمار خودروهای ایرانی را دارند. تحریم، قیمت بالای ارز و نبود نقدینگی از جمله این بهانه هاست. گناه مصرف کننده داخلی نیز این است که به بهانه حمایت از استفاده از کالای داخلی، مجبور است بر ارابه های مرگ سوار شود و جان خود و دیگران را به خطر اندازد. 

حمایت از کالای ایرانی در صورتی قابل توجیه است که کالای مناسب و بادوامی نیز در اختیار مصرف کننده باشد. هیچ مصرف کننده ای راضی به تعطیلی صنایع داخلی نیست اما تولید کننده داخلی نیز باید به دنبال افزایش کیفیت و نوآوری باشد و با نگاهی راهبردی در فکر حاشیه سود همیشگی باشد. متاسفانه خوردوسازی ایران به عادت بد "همینه که هست"، مبتلا شده و خودکامگی مدیران آن نیز مزید بر علت شده و بر ادامه اشتباهات تاکید می کنند. در این میان وزیر صنعت و معدن دولت تدبیر و امید که قرار بود با به کار بردن عقلانیت وضع این صنعت را سروسامان دهد، به ادبیات توهم توطئه دچار شده و کهولت سن او موجب شده تا فراموش کند صنایع ایران نیاز به درمان دارد نه حمایت کورکورانه.

نعمت زاده در واکنش به کمپین "خرید خودرو صفر داخلی ممنوع"، عنوان کرده بود که کسانی که در این راستا، خودروی داخلی نمی خرند را "ضدانقلاب" نامیده و آنها را متهم به "خیانت" کرده است. 

وزیر صنعت که تا به حال دو کارت زرد از مجلس به خاطر ضعف در عملکردهایش گرفته، فراموش کرده که مردم ایران سال های سال است مجبور به خریدن خوردویی بوده اند که کمترین استاندارهای جهانی را رعایت نمی کنند و قیمت های نجومی نیز برای این خودروهای نیز می پردازند. زمانیکه قیمت ها در حد معقولی بود، تنها بهانه خریدارن کیفیت پایین خودروها بود اما زمانیکه به بهانه تحریم و افزایش قیمت ارز، قیمت خودور به ناگهان چند برابر شد، قیمت ها نیز به جمع نارضایتی افزوده شد.

در حال حاضر که دولت تدبیر و امید دیگر بهانه ای با عنوان تحریم ها در اختیار ندارد، مشخص نیست چرا کماکان بر طبل افزایش قیمت ها می کوبد و وزیر آن نیز کسانی را که از خرید خودرو گرانقیمت و بی کیفیت امتناع می کنند، خائن می نامد. خیانت را کسانی انجام می دهند که تولیدات نامرغوب خود را به خاطر انحصار کنونی به خورد مردم ایران می دهند. خائن کسی است که ضعف مدیریتی خود را به پای کمپین ساده ای می نویسد که برخواسته از خواست مردم بوده است.

ذکر این نکته نیز لازم است با گسترش شبکه های اجتماعی، پیگیری مطالبات عمومی به پویشی فراگیر تبدیل می شود و برخی اوقات رسانه های مکتوب و پایگاه های خبری نیز دنباله رو این امواج می شوند. نه به خودروی بی کیفیت و با قیمت ناعادلانه، موضوعی نیست که مربوط به چند ماه اخیر باشد. در گذشته نیز شکایت های بسیاری از این اوضاع صورت می گرفت اما فراگیر نمی شد. با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی این مطالبه فراگیر شده و می تواند صنعت خودرسازی ایران را تهدید کند. در این زمان لازم است دولت و مدیران مربوطه به جای به کار بردن ضد انقلاب و خائن، هر چه زودتر، فکری به حال این صنعت بکنند و آن را از باتلاقی که گرفتار آمده نجات دهند. 

اگر تا به امروز، حمایت های استراتژیک دولتی از صنعت خودروسازی آن را به صنعت لوس و نازپرورده تبدیل کرده، می بایست به سوی خصوصی سازی حرکت کند و آن را به اهلش واگذار کرد. با خصوصی سازی واقعی آن، رقابت واقعی نیز ایجاد می شود و در این رقابت است که می توان به خروجی های باکیفیت و با قیمت مناسب دست یافت. 

از سوی دیگر، شرکت های خارجی خودروسازی در جهان، به خاطر حفظ فروش و بالا بردن سود خود در فضای رقابتی مجبور به ارائه مدل های جدید و با کیفیت و همراه با قیمت هایی است که تقاضای واقعی برای آن ایجاد شود. در جدول زیر قیمت خودرهای خارجی شرکت های مختلف را مشاهده می کنید که در بازارهای اروپایی به فروش می رسند و دارای استاندارهای ورود به این بازار هستند. این خودروها تمامی استانداردهای اولیه را رعایت کرده اند و تنوع محصول نیز موجب رضایت خریداران شده به نحوی که این مدل ها از پروفروشترین های بازار در سال 2014 بودند. 

بسیار بجاست که وزیر صنعت و معدن، علاوه بر عذر خواهی از مردم ایران به خاطر به کار بردن ادبیات خارج از ادب، راه های تولید خودروی مناسب ایرانی را نیز دنبال کند و به جای چانه زنی بر سر افزایش قیمت و اصرار بر تولید مدل های قدیمی و از رده خارج، خطوط تولید دو خودرو ساز داخلی را به روز تر و استانداردتر کند. دنیای کنونی، دنیای رقابت است و این انحصار نیز بیش از این نمی تواند ادامه پیدا کند و دامن زدن به حاشیه ها نیز باعث حساسیت بیشتر مصرف کنندگان داخلی و از بین بردن صنعت 50 ساله ای می شود که می تواند به نحو بهتری جوابگوی خواست مصرف کنندگان باشد. 

منبع:فرهنگ

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها