امروز : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 23
۰۰:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 154259
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ساعت ۰۹:۳۹
تعداد بازدید: 194
به گزارش پیروان مــوعــود، به جرئت مي‌توان گفت هيچ‌كس به اندازه مسئولاني كه در شهرداري و حفاظت محيط‌زيست و كميته اضطرار حضور دارند، از ...

به گزارش پیروان مــوعــود، به جرئت مي‌توان گفت هيچ‌كس به اندازه مسئولاني كه در شهرداري و حفاظت محيط‌زيست و كميته اضطرار حضور دارند، از اين وضعيت خوشحال نشدند. افرادي كه طي ۲۵ روز اخير نشان دادند هيچ برنامه‌اي براي كنترل يا كاستن از آلودگي هوا ندارند و هر صبح به اميد «باد و باران» به محل كار خود مي‌رفتند و شب‌ها دست از پا درازتر راه خانه را در پيش مي‌گرفتند. با اين اوصاف و با پايين آمدن ميزان آلودگي ها، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به جاي اينكه تيم خود را براي برنامه ريزي و آمادگي براي روزهاي آينده بسيج كند چالشي به نام «دماي ۱۸درجه» به راه انداخته كه معلوم نيست در اين قيل و قال به كجا خواهد انجاميد.

با اينكه روز پنج‌شنبه و بر اساس گزارش‌ها عدد غلظت آلاينده‌هاي جوي، ۱۲۴ و هوا همچنان براي گروه‌هاي حساس، ناسالم بود اما از صبح جمعه و با كاهش ۲۴ واحد از شدت غلظت ذرات معلق كمتر از ۲/۵ ميكرون شاخص روي عدد استاندارد ۱۰۰ ايستاد و امروز صبح نيز وضعيت قابل قبول بود.
شايد مروري بر تصميمات و عملكرد مسئولان امر طي ۲۵روز اخير به خوبي نشان مي‌دهد كه آنها در شرايط اضطراري جرئت تصميم‌گيري ندارند و تعطيلي چند روزه مدارس هم فقط براي كم كردن بار انتقادات بود.

بدون برنامه به اميد باد و باران
كارشناسان معتقدند در روزهاي آلوده و سياه پايتخت، مشخص شد مسئولان طرح و برنامه‌اي براي كاستن از ميزان آلاينده‌ها ندارند و باد و باران و برف نيز فقط يا اين ذرات را به زمين باز مي‌گرداند يا آنها را متفرق كرده و به شهرهاي ديگر منتقل مي‌كند. با اينكه موضوع وارونگي هوا در روزهاي سرد سال بحث امروز و ديروز نيست ولي متأسفانه در طول روزهايي كه شاخص هواي پايتخت در وضعيت هشدار و اضطرار بود مسئولان نتوانستند از خود جرئتي نشان داده و لااقل در راحت‌ترين كار، محدوديت‌هايي براي تردد خودرو‌ها اعمال كنند؛ موضوعي كه اين نگراني را به وجود آورده، يك‌بار ديگر و با پايداري جوي بايد منتظر روزهاي سخت و نفسگير باشيم.

آلودگي در آن‌طرف دنيا
جالب است بدانيم در روزهايي كه پايتخت ايران با ميلياردها ذرات آلاينده موجود در هوا دست و پنجه نرم مي‌كرد، برخي شهرهاي بزرگ دنيا نيز با همين معضل درگير بودند اما در آنجا تصميماتي گرفته شد و به اجرا درآمد كه مي‌تواند درس بزرگي براي ما باشد.دوشنبه گذشته وقتي در شهر ميلان ايتاليا هشدار داده شد كه ميزان آلاينده‌ها بيش از حد مجاز است به يكباره و طي تصميمي آني اعلام شد تا روز چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌از‌ظهر (يعني به مدت شش ساعت) تردد خودرو‌ها در اين شهر ممنوع است؛ مسئله‌اي كه موجب شد سريعاً دوچرخه‌سواران كنترل خيابان‌هاي ميلان را در دست بگيرند.مسئولان اين شهر گفتند «رانندگان در روز اول به اين قانون احترام گذاشتند، البته اگر كسي اين قانون را اجرا نمي‌كرد، جريمه سختي در انتظارش بود.»

در رم هم كه در حال جنگ با آلودگي هوا است، طرح زوج و فرد اجرا مي‌شود. در شهر فلورانس ايتاليا نيز در شب سال نو به علت آلودگي هوا محدوديت‌هاي دسترسي به بعضي مناطق وجود داشت.اما نكته حائز اهميت اينكه بعد از اعمال ممنوعيت تردد خودروها در ميلان، هزينه حمل و نقل براي تمام روز ۱/۶۰ دلار اعلام شد؛ رقمي كه پيش از آن، هزينه يك بليت يك طرفه در اين شهر بود.

چه مي‌كنند اين مسئولان!
هرچند سال‌هاست شهرهاي بزرگ ايران درگير آلودگي هوا هستند، اما مسئولان همچنان در بلاتكليفي خاصي به سر مي‌برند و با اينكه در حال حاضر و با پايداري دوباره هوا بايد منتظر تصميمات كارساز باشيم، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اقدامي با راه‌اندازي چالش «دماي ۱۸ درجه» از مردم خواست به اين چالش بپيوندند. معصومه ابتكار در صفحه تلگرامي خود با انتشار تصاوير نامه‌نگاري‌هاي انجام شده در اين باره از معاونان رياست‌جمهوري، وزراي وزارتخانه ‌و استانداران سراسر كشور كمك خواست.

در پي اين دعوت، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده به اين چالش پيوست. شهيندخت مولاوردي با انتشار خبري در كانال تلگرامي خود نوشت: «شما را به چالش «دماي ۱۸ درجه» دعوت مي‌كنيم. به اين چالش ملي براي مقابله با آلودگي هوا و كمپين جهاني براي كاهش گازهاي گلخانه‌اي بپيونديم.»

معلوم نيست در روزهايي كه ميزان آلاينده‌ها باعث افزايش مرگ و ميرها شده بود، كجا بودند كه حالا گل از گلشان شكفته و به فكر كاهش گازهاي گلخانه‌اي افتاده‌اند.البته در همين راستا مديركل مشاركت‌هاي اجتماعي وزارت ورزش و جوانان نيز ضمن بيان اينكه يك دوره توانمندسازي در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي برگزار كرده‌ايم، گفت: «همچنين پيشنهاد برپايي يك دوره تخصصي در زمينه كاهش آلودگي هوا ارائه كرده‌ايم تا اين نشست را بهار ۹۵ برگزار كنيم.»

به هر حال وقتي مردم مي‌فهمند كه مسئولان نمي‌توانند يك تصميم درست براي مهار آلودگي‌ها اتخاذ كنند به هر شايعه‌اي اعتماد مي‌كنند. درست مثل شايعه تخليه پايتخت به‌خاطر شدت گرفتن آلودگي ها.وقتي اين شايعه تلگرامي به سرعت در شبكه‌ها دست به دست مي‌چرخيد، مدير شركت كنترل كيفيت هواي تهران درباره لزوم تخليه شهر تهران به خاطر آلودگي هوا در شاخص‌هاي بالاتر از ۲۰۰ گفت: «اينها شايعات شبكه‌هاي اجتماعي است و مبنايي ندارد.»

وحيد حسيني تأكيد كرد: «در خصوص عدد آلايندگي و تخليه شهر، اصلاً در استانداردهاي بين‌المللي چنين چيزي نديدم. ما متدمان را مانند متد امريكا محاسبه مي‌كنيم و بر اين اساس تصميمات محلي گرفته مي‌شود. در ايران اگر اعداد بالاي ۱۵۰ رفت تصميماتي مي‌گيرند و بعد از عدد ۲۰۰ براي تعطيلي‌ها تصميم‌گيري مي‌شود. بالاتر از ۲۰۰ وضعيت ناجوري است ولي محيط زيست متوسط‌گيري مي‌كند. نه اعداد بالاي آلايندگي در محله‌اي مانند سوهانك يعني ۲۳۸ براي ما ملاك است و نه اعداد پايين‌تري كه در برخي از ايستگاه‌ها ۱۱۰ و ۱۲۰ است. بنابراين بحث تخليه شهر در آلودگي بالاي ۱۸۰ هم مبنايي ندارد.»
 

منبع: روزنامه جوان

منبع:فرهنگ

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها