امروز : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
۲۱:۴۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 15592
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۳۹
تعداد بازدید: 107
رحیم عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به وضعیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور اظهار داشت: ...

رحیم عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به وضعیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور اظهار داشت: امیدواریم امسال،‌بهتر از سال‌های گذشته باشد، اما اکنون به دلیل شرایط اقتصادی، تقاضا برای آموزش‌های مهارتی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه معمولاً افراد متقاضی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، افراد سطح متوسط جامعه هستند، گفت: این افراد در راستای به دست آوردن یک فرصت شغلی به دنبال فراگیری مهارت هستند تا بتوانند سریع‌تر به اشتغال برسند.

عضو کانون انجمن‌ صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه امسال هزینه آموزش‌ها 10 تا 15 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: مجبور هستیم با این میزان افزایش، امورات را بگذرانیم زیرا این مبلغ با توجه به شرایط موجود و تقاضاها، تأمین کننده نیاز‌ها نیست.

به گفته عابدی، افرادی که از نظر شرایط مالی اوضاع خوبی داشته باشند به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نمی‌آیند و بیشتر افراد جویای کار به دنبال این آموزش‌ها هستند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در حال حاضر 13 هزار و 500 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون بسیاری از آموزشگاه‌ها به دلیل نبودن تقاضا و تأمین نشدن هزینه‌های جاری تعطیل شدند و در سال 89 و 90 نزدیک به 16 هزار آموزشگاه وجود داشت که اکنون به رقم فعلی کاهش یافته است.

وی یکی از دلایل تعطیلی آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی را افزایش مراکز غیرمجاز دانست و عنوان کرد: همچنین عدم حمایت‌های مادی و معنوی دولت، وضع اقتصادی مردم و دیگر مباحث از جمله مسائل و مشکلات این بخش است.

عضو کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از ارگان‌های دولتی و غیردولتی، آموزش‌های مهارتی را در دستورکار قرار داده‌اند عنوان کرد: این در حالی است که طبق قانون، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور متولی این آموزش‌ها است و در عین حال هیچ‌یک از این نهادها مباحث تخصصی در آموزش را رعایت نمی‌کنند.

عابدی بیان داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که حرفه‌های جدید به همراه استانداردهای متنوع با کیفیت‌های بالا در راستای پاسخگویی به نیاز بازار کار ایجاد شود و اکنون رشته‌ها و آموزشگاه‌هایی که نتوانند از امکانات جدید بهره‌مند شوند، تعطیل می‌شوند.

وی در خصوص میزان رضایتمندی آموزش‌دیدگان از سطح استانداردها و کیفیت دروس آموزشی گفت: اکنون بیش از 70 درصد افراد متقاضی، جذب بازار کار شده و رضایت نسبی از آموزش‌ها دارند.

عابدی در خصوص رویکردهای جدید آموزشی بیان داشت: اکنون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت طراحی و اجرای دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی در حال حرکت است که به عنوان یک مدرک تحصیلی نیز محسوب می‌شود، اما سرعت تحقق این موضوع پایین است و مثلاً یک نفر با گذراندن 1500 ساعت دوره تخصصی، عملاً مدرک تحصیلی می‌گیرد.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: اکنون مباحث استانداردسازی، آموزشی و تجهیزاتی آن در حال انجام است و از تابستان کلید خواهد خورد.

به گفته عضو کانون انجمن‌ صنفی آموزشگا‌ه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور، این رویکرد نواقصی نیز دارد و در حقیقت دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی باید از طریق آموزشگاه‌ها انجام شود، در حالی که از طریق دانشگاه‌های علمی کاربردی پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: این موضوع با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شده اما دانشگاه‌ها متولی اجرای دوره‌ها هستند و از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد استفاده نمی‌شود، در صورتی که این آموزشگاه‌ها کار را به صورت عملیاتی و اجرایی دنبال می‌کنند.

عابدی تصریح کرد: دانشگاه بیشتر مسائل آموزش‌ها را به صورت تئوری دنبال می‌کند و در صورتی که این دوره‌ها به درستی اجرا شود، به توسعه و ثبات آموزشگاه‌ها کمک می‌کند و در غیر این صورت موجب تعطیلی خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار