امروز : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 24
۲۱:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 15734
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۴۴
تعداد بازدید: 53
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیر ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی در اول تیر 1360 به صورت نهادی منسجم، مستقل و وابسته به ولایت فقیه با اراده امام خمینی(ره) به منظور پرداختن به امر تبلیغات به وجود آمد. سپس این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود، در چهاردهم فروردین 1368 با فرمایش امام راحل به «سازمان تبلیغات اسلامی» تغییر نام یافت و آیت‌الله احمد جنتی از سوی ایشان به ریاست این سازمان برگزیده شد.

از سال 1380 حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی با عنایت مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب شد که همچنان ادامه دارد.

به مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی، «کاظم شکارچی» مدیر اجرایی دفتر تبلیغات اسلامی تهران به آسیب‌شناسی موضوع تبلیغ و رسالت‌های فراموش شده سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای متولی تبلیغ دین پرداخته است که متن آن در ادامه می‌آید.
 
چهار سال پیش، در سال 1388 هیئتی متشکل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه و  نهادهایی که در امور تبلیغی دخیل هستند تشکیل شد و قرار شد هر یک از این سازمان‌ها بخشی از کار را بر عهده بگیرند و از انجام کارهای موازی جلوگیری شود.

بر این اساس قرار شد بخش پژوهش و تربیت نیرو منحصراً توسط دفتر تبلیغات اسلامی انجام شود و سازمان تبلیغات اسلامی نیز رسالت‌هایی که از قبل برعهده داشت از جمله بحث اعزام مبلغ را پی‌گیری کند اما تمام این نهادها در برهه‌ای از زمان احساس وظیفه کردند؛ از سازمان تبلیغات گرفته تا سازمان اوقاف و امور خیریه، همگی هم بحث جذب نیرو، آموزش نیرو و همچنین اعزام مبلغ را در برنامه‌های خود قرار دادند و از این رو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و ... همگی متولی این امور شدند.

با توجه به عقبه پژوهشی که دفتر تبلیغات اسلامی دارد می‌توان گفت افرادی که در سیستم دفتر تبلیغات آموزش می‌بینند از توانمندی بالاتری برخوردار هستند و از آنجایی که کار پرورش نیرو یکی از رسالت‌های اصلی این مرکز به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد روی هم رفته نیروهای بهتری در دفتر تبلیغات اسلامی تربیت شده‌اند.

اگر سری به اصفهان، مشهد و حتی قم بزنیم، بیشتر دفتر تبلیغات برای مردم شناخته‌ شده‌تر است تا سازمان تبلیغات، اما چون ساختمان اصلی سازمان تبلیغات اسلامی در تهران واقع شده، تمرکز بیشتری در تهران دارد و عمده فعالیت‌های خود را از آنجا شروع‌ کرده، از این رو فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در شهر تهران، نمود بیشتری دارد هرچند که کارهای زیربنایی هم انجام نداده باشند. اما در واقع عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی نشان از رویکرد علمی پژوهشی دارد.

بودجه سازمان تبلیغات اسلامی، رقم درشتی است اما کل بودجه دفتر تبلیغات اسلامی با تمام دفاتری که در مشهد، اصفهان، تهران، قم، خوزستان و اهواز دارد، تقریباً با بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برابری می‌کند. در حالی که دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی فرهنگ‌ساز و اثرگذار است. دفتر تبلیغات اسلامی دارای پژوهشکده و دانشگاه باقرالعلوم بوده، حدود 30 مجله عمومی و 5 مجله تخصصی دارد که اگر فردی بخواهد عضو هیئت علمی دانشگاه باشد اگر مقاله‌ای در یکی از این 5 مجله تخصصی داشته باشد امتیازی برای او به شمار می‌رود.

پرورش نیرو و انجام کارهای زیر ساختی، هزینه‌های بسیاری را در مقایسه با کارهای اجرایی و اعزام مبلغ در بر دارد، رسالت اصلی سازمان تبلیغات اسلامی بحث اعزام مبلغ بوده است با توجه به رصدهایی که داشته‌ایم مشاهده می‌شود سازمان تبلیغات اسلامی آموزش منسجمی برای نیروهای خود ندارد و بعضاً نیروها بدون آموزش اعزام می‌شوند، عموماً به این بسنده می‌کنند که با روحانیون ارتباط داشته و برای آنها پرونده تبلیغی تشکیل داده و سپس آن‌ها را برای تبلیغ اعزام می‌کنند. در حالی که تمام هم و غم ما در دفتر تبلیغات اسلامی این است وقتی یک مبلغ روحانی اعزام می‌شود، با تسلط و اشراف بیشتری نسبت به فضا و سؤالات مخاطبان حضور یابد تا موثر بوده و خروجی مناسبی را شاهد باشیم.

اما در سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان اوقاف چنین مسئله‌ای مشاهده نمی‌شود در حالی که باید رصد شود که یک مبلغ تا چه اندازه مؤثر است، میزان موفقیتی که داشته بررسی شود و قبل از اعزام، در یک دوره‌های آموزشی شرکت کنند اگر کلاس آموزشی هم در سازمان تبلیغات اسلامی برای مبلغان ارائه می‌شود غالباً همان مباحثی است که طلاب در سیستم حوزوی فرا گرفته‌اند اما با قالبی متفاوت و در واقع، خبری از علوم و نیازهای روز نیست.

در دفتر تبلیغات اسلامی بیشتر سعی می‌شود مواردی به طلاب آموزش داده شود که معمولاً در حوزه‌های علمیه ارائه نمی‌شود، مانند طب سنتی، روان‌شناسی رشد، روانشناسی بالینی، دشمن‌شناسی و ... اکثر کلاس‌ها به صورت کارگروهی برگزار می‌شود و شخص مبلغ باید حتما با تمرین و آموزش، به تبلیغ اعزام شوند. همچنین طلاب براساس مهارت‌هایی که دارند درجه و سطح بندی شده‌اند، اعزام‌ها تخصصی‌اند و با توجه به شناختی که از مبلغ داریم آنها را متناسب با سطح توانمندی‌هایشان اعزام می‌کنیم. بنابراین افراد با اشراف و اعتماد به نفس بیشتری به تبلیغ می‌پردازند. در حالی که چنین رویکردی در سازمان تبلیغات اسلامی و یا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کمتر مشاهده می‌شود شاید آنها نیز استدلالی برای خود داشته باشند که من در صدد نفی آن نیستم اما احساس می‌کنم شیوه دفتر تبلیغات اسلامی، قوی‌تر و مؤثرتر است.

با توجه به اینکه طی جلسات مختلفی که با سازمان تبلیغات داشته‌ایم به تفاهم نرسیدیم عملاً سازمان تبلیغات اسلامی تفاهم و تعامل سازنده‌ای با دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ندارد و سازمان تبلیغات فقط برای بعضی از مکان‌هایی که مبلغ ندارد از دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم درخواست می‌کند تا افرادی را به آنها معرفی کند در حالی پتاسیل دفتر تبلیغات اسلامی یک پتانسیل بسیار قوی‌ است و به تنهایی و عملا می‌تواند مکان‌هایی که سازمان تبلیغات مدنظر دارد را پوشش دهد. بنابراین سازمان تبلیغات، نیروهایی را برای خودش جذب کرده و آنها اعزام می‌کند و فقط جاهایی که نیرو کم وارد از دفتر تبلیغات اسلامی درخواست کمک می‌کند و در واقع همکاری سازمان تبلیغات با دفتر تبلیغات در اولویت‌های انتهایی قرار دارد.

بر اساس مسئولیت‌های تعریف شده، سازمان تبلیغات اسلامی باید مرجع قدرتمند و عظیم برای اعزام مبلغ باشد و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عموماً باید بودجه خود را در کارهای علمی، پژوهشی و تربیتی و تولید محتوا هزینه کند اما متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

بخش اعظمی از بودجه دفتر تبلیغات برای اعزام مبلغ هزینه می‌شود در حالی که اگر همین بودجه در بخش پژوهشی به کار گرفته شود کارهای بسیار خوبی را می‌توان مشاهده کرد اما تاکنون اتفاق نظری میان مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی صورت نگرفته است.

برخی اوقات بعضی از نهادها و ارگان‌هایی که می‌توانند با اجماع و همکاری با هم بهره‌وری را بالا برده و هزینه را کاهش دهند، احساس می‌کنند که حتما باید لوگوی سیستم و سازمانی که در آن قرار دارند مطرح شود و همانند بسیاری از افراد که احساس تکلیف کردند برای حضور در عرصه ریاست جمهوری این نهادها نیز هر کدام به تنهایی احساس تکلیف می‌کنند و نمی‌‌توانند فعالیت‌ها را به گونه‌ای انجام دهند که از موازی کاری جلوگیری شده و موجب هم‌افزایی شود.

به نظر می‌رسد جایگاه یک نگاه کلان و یک چشم‌انداز کلی در سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه و تمام نهادهای مؤثر در امور تبلیغی خالی است و امید است نهادهای جریان‌‌ساز فرهنگی در سطح کشور در راستای هم‌افزایی و دوری از هرگونه موازی کاری به سیاست‌گذاری مشترکی دست یابند. 

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها