امروز : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 19
۲۲:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 157469
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ساعت ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: 291
رین ویژگی و شاخصه زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها، حس مسئولیت پذیری ایشان بود؛ مسئولیت پذیری دارای دو بعد فردی و اجتماعی اس

پیروان موعود؛محمدحسین توانایی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با  شبستان در رابطه با موضوع محورهای الگوگیری جوانان امروز از حضرت زهرا سلام الله علیها با توجه به هجمه های آخرالزمانی، گفت: مهمترین ویژگی و شاخصه زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها، حس مسئولیت پذیری ایشان بود؛ مسئولیت پذیری دارای دو بعد فردی و اجتماعی است که حضرت زهرا سلام الله علیها در هر دو بعد فردی و اجتماعی می توانند الگوی کاملی برای دختران و پسران جوان جامعه ما باشند.

وی افزود: از نظر قرآن در سیر تکاملی انسان به سوی خداوند «جنسیت» مطرح نیست. یعنی گاهی مردان موفق مانند انبیاء و اولیای الهی و گاه زنان موفق مانند زنان خاندان پیامبران و اهل بیت عصمت و طهارت، الگوهای رفتاری خوبی برای زنان و هم برای مردان هستند. مانند آسیه همسر فرعون که از منظر قرآن کریم الگوی زنان و همچنین مردان با ایمان در نظر گرفته شده است.

این کارشناس دینی با اشاره به ویژگی های حضرت فاطمه سلام الله علیها خاطرنشان کرد: این بانوی بزرگوار نیز به همین شکل است. ایشان می توانند الگویی برای زنان جامعه اسلامی و همچنین همه زنان عالم و در عین حال الگویی برای مردان و همه کسانی باشند که به دنبال راه حقیقت هستند. با بررسی زندگی این بانوی بزرگ متوجه می شویم که مهمترین و بارزترین شاخصه زندگی آن حضرت "حس بالای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی" است که در ابعاد فردی و اجتماعی قابل مشاهده است. ایشان از نظر رفتاری در حوزه های فردی الگوی بسیار خوبی برای ما هستند. چه در بعد اعتقادی و ایمانی که بالاترین درجات ایمان و اعتقاد را به خداوند متعال داشتند و چه از بعد رفتارهای عملی و فردی که زندگی ایشان نشان می دهد که اهل عبادت، تهجد و شب زنده داری در پیشگاه الهی بودند.

توانایی یادآورشد: در سایر ابعاد مسئولیت های فردی نیز به خوبی ثابت شده که ایشان از عهده تمام مسئولیت ها به بهترین شکل برآمدند. در بعد مسئولیت های اجتماعی نیز از کمک کردن و احسان به دیگران، ایثار و از خود گذشتگی، انفاق، نیکوکاری و فداکاری، این بانو نمونه و سرآمد است. چنان که در قرآن کریم در سوره مبارکه دهر(انسان) که به سوره «هل اتی» نیز مشهور است شرح این ازخود گذشتگی ایشان و خانواده آن حضرت به خوبی انعکاس یافته است؛ آنجا که می فرماید: « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»؛ و در سوره حشر می فرماید:«وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ آنان ایثار می کنند و ترجیح می دهند دیگران را بر خود، گرچه خود محتاج باشند» که مصداق بارز این آیه وجود مقدس حضرت طاهره مرضیه سلام الله علیها است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد:حضرت فاطمه سلام الله علیها در سایر ابعاد مسئولیت های اجتماعی نیز مسئولیت پذیری بالایی داشتند، از جمله در دفاع از حریم امامت و ولایت. در عین حال که امیرالمومنین علیه السلام، همسر ایشان بود ولی آن بانوی بزرگوار حضرت علی علیه السلام را حجت و ولی خدا در روی زمین و امام خود می دانستند و در لحظاتی که بسیاری از افراد با ایمان از روی بی تفاوتی و تماشاچی بودن، ایستادند و مظلومیت حضرت علی علیه السلام را به تماشا نشستند، سکوت کردند و به مسئولیت خود در این بعد عمل نکردند. حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها با ایراد خطابه ای قراء در مسجد و در حضور همه صحابه و حضار از حریم امامت و ولایت به شایستگی دفاع کردند.

توانایی افزود: آن حضرت در سایر عرصه های اجتماعی نیز حضور بسیار فعال داشت و هر جا که لازم بود برای دفاع از حق و حقیقت، حضور پیدا کنند. ایشان حتما حاضر می شدند و در همین راه نیز به شهادت رسیدند.

وی در تحلیل نحوه الگوگیری جوانان امروز از حضرت صدیقه سلام الله علیها تصریح کرد: به نظرمی رسد در جامعه امروز، بهترین الگو برای «حس مسئولیت پذیری» چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی وجود حضرت زهرا سلام الله علیها است.  ایشان فردی صالحه و البته مصلح بودند؛ یعنی زنی صالحه که در عین حال مصلح نیز بود. بانویی که هم به فکر اصلاح رفتار فردی و خانوادگی بود و هم به فکر اصلاح رفتارهای اجتماعی. البته با توجه به این که این بزرگواران معصوم هستند، خطایی از آنها سرنمی زند اما پیوسته مراقبت می کردند که در حوزه مسایل اجتماعی اگر خدای ناکرده رفتار ناهنجاری صورت گیرد، در مقابل آن سکوت نکنند و تماشاچی نباشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام خاطرنشان کرد: می توان گفت آن حضرت به اصطلاح امروزی از مکانیسم امر به معروف و نهی از منکر تا آخرین لحظات حیات خود که چندان هم طولانی نبود، برای اصلاح مفاسد اجتماعی و ترویج معروف ها بهره بردند. آن چنان که در یکی از سخنان گوهربار خود نیز به شایستگی به این موضوع اشاره کرده و می فرمایند: «فَرَضَ اللّه ُ الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ ؛ مفهوم این کلام گوهربار این است که خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد و آن را فریضه و واجب الهی مقرر فرمود تا مردم در اثر عمل به آن - در قالب تذکر به یکدیگر و خاموش نبودن- تلاش کنند تا منکرها کاهش یافته و معروف ها افزایش یابند و از آن مهمتر این که معروف ها تبدیل به منکر و منکرها تبدیل به معروف نشوند.

آخرین اخبار
پربازدید ها