امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۲:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 15779
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۲۱:۳۹
تعداد بازدید: 411
در نگاه اوّل تعريف لغوي و اصطلاحي «يهود» سختي‌هايي دارد كه ارائه تعريفي جامع و مانع از آن را دشوار مي‌نمايد. با اين حال در ...

در نگاه اوّل تعريف لغوي و اصطلاحي «يهود» سختي‌هايي دارد كه ارائه تعريفي جامع و مانع از آن را دشوار مي‌نمايد. با اين حال در تعريف اين كلمه مي‌توان گفت! «يهود» اسمي است كه بر اولاد حضرت ابراهيم[1] 
به خصوص شاخه اسحاقي يعني فرزندان حضرت اسحاق اطلاق مي‌شود، اين افراد كه امروزه در سر تا سر جهان پراكنده مي‌باشند به دليل همين انتساب به حضرت اسحاق و ابراهيم ـ عليهما السّلام ـ ، خوانده مي‌شوند؛ امّا از آنجا كه علاوه بر نسب خوني و نژادي داراي آيين خاص و كتاب‌هاي مقدس مي‌باشند و در مقابل ساير اديان و مذاهب، پيرو دين مستقلي هستند، دين آنان را هم «يهوديت» مي‌نامند، به تعبير ديگر از آنجا كه آيين يهود بر خلاف ساير اديان آييني نژادي بوده و مختص يهوديان مي‌باشد، به همين دليل نام يهود، هم دلالت بر نژاد فرد منتسب به آن دارد و هم از دين وي خبر مي‌دهد،يعني هر يهودي بايد از نژاد اسحاق باشد و الّا به او يهودي گفته نمي‌شود. با توجه به اين امر تفكيك بين تعريف يهوديت به عنوان يك دين و يهوديت به عنوان اصطلاح نژادي، سخت مي‌باشد و مي‌توان با اندك مسامحه در تعريف اصطلاحي يهود از اين تعبير استفاده كرد كه: «يهوديت آييني است مختص اولاد بني اسرائيل».



قرآن كريم براي تفكيك بين نژاد يهوديان و آيين يهوديت از دو اصطلاح «اليهود» و «بني اسرائيل» استفاده مي‌كند به اين صورت كه هر گاه مي‌خواهد از اولاد حضرت اسحاق نام ببرد و آنان را از جهت نژادي و قبيلگي مورد اشاره قرار دهد، از نام بني اسرائيل استفاده مي‌كند[2] و هر گاه مي‌خواهد از اين افراد به عنوان پيروان يك آيين نام ببرد از اصطلاح «اليهود» بهره مي‌گيرد.[3] بنابراين در قرآن مشكل اختلاط مباحث نژادي و ديني اولاد حضرت اسحاق وجود ندارد لكن به اين نكته بايد توجه كرد كه آيين يهود از دو ديدگاه مي‌تواند مورد توجه واقع شود.
ديدگاه اول اين است كه دين يهود يا ديني كه بر حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ نازل شده و از سوي پيامبران ديگر تشريح گرديده، ديني آسماني بود و قبل از نزول دين حضرت عيسي بر همگان واجب بود كه از آن تبعيت كنند.
ديدگاه دوم به اين منظر توجه دارد كه بعد از نزول دين اسلام و تبليغ آن توسط حضرت محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ آيين يهود نمي‌توانست پاسخگوي بشر باشد و تحريف‌هاي به وجود آمده آن را بي اعتبار و بي ارزش ساخته بود. بنابراين ما سعي خواهيم كرد آيين يهود موجود را كه يهوديان كنوني به آن اعتقاد دارند را از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار دهيم. شايد بتوان ادعا كرد كه پيروان هيچ آييني به اندازه يهوديان مورد خطاب قرآن قرار نگرفته است، با اين همه مي‌توانيم تحقيق خود را محصور در آياتي كنيم كه صراحتاً به نام اين قوم اشاره كرده است.



در قرآن كريم حدود هشت بار كلمه «اليهود»، ذكر شده است و هم‌چنين سه بار نيز از كلمه «هوداً» استفاده شده، امّا پرشمارترين كلمه، نام «بني اسرائيل» مي‌باشد كه حدوداً چهل و يك بار در قرآن آمده است. اين موارد غير از اشاره‌هايي است كه قرآن نسبت به حضرت موسي، يوشع، جالوت، داود، سليمان و ساير پيامبران بني اسرائيل دارد و هم چنين غير از مواردي است كه به كتابهاي مقدس يهود و احبار و بزرگان اين قوم اشاره مي‌كند.










از جمع بندي اشاره‌ها و تصريحات قرآن مي‌توان نتيجه گرفت كه خداوند به قوم بني اسرائيل دين و آييني فرستاده بود كه در آن احكام الهي بيان شده بود، ولي بني اسرائيل به همه آن عمل نكرده آن را تحريف كردند.[4] اين آيين و دين تحريف شده در آيات متعددي مورد اشاره قرار گرفته و تحريفات آن بيان شده است. در لا به لاي اين تبيين‌ها برخي از ويژگي‌هاي بني اسرائيل و پيروان آيين يهود نيز بيان شده است كه در ذيل به چند مورد اشاره مي‌شود:
1. برتر دانستن آيين يهود: قرآن مي‌فرمايد: «يهوديان گفتند: مسيحيان هيچ موقعيتي (نزد خدا) ندارند و مسيحيان نيز گفتند: يهوديان هيچ موقعيتي ندارند ... خداوند روز قيامت دربارة آن‌چه در آن اختلاف داشتند داوري مي‌كند.»[5]
اين آيه به وضوح نشان مي‌دهد كه يهوديان آيين خود را برترين آيين دانسته و اديان بعد از خود را قبول نمي‌كردند. البته اين امر در ميان مسيحيان نيز رواج داشت. چنان كه قرآن در جاي ديگر مي‌فرمايد: «آنها گفتند: هيچ كس جز يهود و نصاري هرگز داخل بهشت نخواهند شد، اين آرزوي آنها است. بگو: اگر راست مي‌گوييد دليل خود را بياوريد»
2. اعتقاد به تفويض: قرآن مي‌فرمايد كه يهوديان گمان مي‌كنند خداوند مجبور است و تمام كارها را به مخلوقات تفويض كرده است و اين پنداري غلط است، به همين دليل در سورة مائده مي‌فرمايد: «و يهود گفتند: دست خدا بسته است، دست‌هايشان بسته باد و به خاطر اين سخن از رحمت الهي دور شوند. بلكه دستان خدا گشاده است، هر گونه بخواهد مي‌بخشد ...»[6]
3. فتنه انگيزي و فساد در زمين: قرآن يهوديان را فتنه‌انگيز معرفي كرده مي‌فرمايد: «... هر زمان آتش جنگي افروختند خداوند آن را خاموش ساخت و براي فساد در زمين تلاش مي‌‌كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد.»[7]
4. دشمني با مسلمانان: از ديگر ويژگي‌هاي يهوديان دشمني آنان با مسلمانان است، قرآن كريم در اين مورد مي‌فرمايد: «به طور مسلم دشمن‌ترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهي يافت ...»[8]
5. مخالفت با توحيد: يهوديان جزو اولين گروه‌هايي بودند كه توحيد را به شرك آلوده كردند و معتقد شدند «عُزير» پسر خداوند است. قرآن در توضيح اين باور آنان مي‌فرمايد: «يهود گفتند: عُزير پسر خدا است و نصاري گفتند: مسيح پسر خدا است اين سخني است كه با زبان خود مي‌گويند كه همانند كافران پيشين است. خدا آنان را بكشد چگونه از حق انحراف مي‌يابند.»[9]
6. پيمان‌شكني و مخالفت با احكام الهي: از ديگر خصوصيات قوم يهود عمل نكردن به اوامر و احكام الهي است قرآن در اين مورد مي‌فرمايد: «و به ياد آوريد زماني را كه از بني اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكي كنيد و به مردم نيك بگوئيد و نماز به پا داريد و زكات بدهيد، پس همه شما جز عده كمي سرپيچي كرديد و (از وفاي به پيمان خود) رويگردان شديد.»[10] و در آيه ديگري نيز مي‌فرمايد: «... و رسولان ما دلايل روشني براي بني اسرائيل آوردند، امّا بسياري از آنها پس از آن در روي زمين تعدي و اسراف كردند.»[11]
البته اين ويژگي‌ها تنها گوشه‌اي از خصوصيات قوم يهود است و قرآن كريم به ويژگي‌هاي بسياري اشاره دارد كه تفاسير به آنها پرداخته‌اند، در اينجا مي‌توانيم چنين نتيجه‌گيري كنيم كه از ديدگاه قرآن، خداوند به قوم يهود نعمت‌هاي فراواني اعطاء كرده بود،[12] لكن آنان به جاي سپاس‌گذاري طغيان كرده، پيمان‌شكني نموده و به فتنه‌انگيزي و فساد روي آوردند و با پيامبران الهي مخالفت كرده، دين اسلام را كه آخرين و كامل‌ترين دين بود قبول نكردند. معرفي


منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ تفسير الميزان، علامه طباطبايي.
2ـ تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي.

------------------------------------------------------------


[1] . ر.ك: معين، محمّد، فرهنگ معين، تهران، انتشارات امير، چ دهم، 1375 هـ ش، ج 6، ص 2351.
[2] . ر.ك: صف/6؛ و اعراف/105.
[3] . ر.ك: بقره/113؛ و مائده/18؛ و توبه/30.
[4] . ر.ك: بقره/83.
[5] . بقره/113.
[6] . مائده/64.
[7] . مائده/64.
[8] . مائده/82.
[9] . توبه/30.
[10] . بقره/83.
[11] . مائده/32.

[12].جاثیه/16 و 17
_نگاهی به عقاید قوم یهود در مورد سایر انسان ها :


مورد علت نامگذاری قوم یهود چند نقل گفته شده است یك نقل این است كه به خاطر این سخن آنها كه از خداوند می‌خواستند به سوی او باز گردند می‌باشد و یك نوع مدح آنها بوده است و بعدا معنی اصلی فراموش شد و به عنوان نامی بر روی این قوم باقی ماند. نقل دیگر این است كه این واژه به هر گونه بازگشت از شر به خیر و یا از خیر به شر اطلاق می‌شود و متضمن مدح آنها نیست بلكه از نوسان روحی و اخلاقی آنها حكایت می‌كند. برخی دیگر گفته اند: علت نامگذاری این قوم به این جهت است كه در اصل از ماده«یهوذا» كه نام یكی از فرزندان یعقوب است گرفته شده و سپس ذال تبدیل به دال گردیده و یهودا شده و منسوب به آن یهودی می‌باشد.
شهید مطهری نیز می‌فرماید: بسیاری از یهودیها اصلاً از نسل اسرائیل نیستند، جامع مشتركشان فقط مذهب است و بس.

به هر حال قوم یهود در صدر اسلام و حتی قبل از آمدن پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ با عشق و علاقه خاصی برای ایمان به رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در سرزمین مكه سكنی گزیده بودند زیرا نشانه های پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را در كتاب آسمانی خود تورات خوانده بود و با بی صبری در انتظار ظهورش بودند و با ظهور او امید فتح، بر دشمنان داشتند اما وقتی پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ظهور كرد و با قرآن، كریم به سراغ آنها آمد، همانطور كه در آیه 89 سوره بقره آمده است، به پیامبر كافر شدند و در حالی كه خود مبلغ بوده، خود كافر شدند؛ لذا به تعبیر قرآن كریم«آنها در مقابل بدبهائی، خود را فروختند» آیت الله مكارم در این رابطه می‌گوید: در حقیقت یهود معامله زیان آوری انجام داده‌اند؛ زیرا برای پیروی از پیامبر موعود از سرزمینهای خود كوچ كرده بودند و با مشكلات فراوان در سرزمین مدینه سكونت گزیدند تا به مقصد برسند، اما سرانجام در صف منكران و كافران قرار گرفتند.علامه طباطبائی در بیان علت كفر آنها احادیثی نقل می‌كند از جمله حدیثی را به نقل از تفسیر الدرالمنثور از ابن عباس نقل می‌كند كه یهود قبل از بعثت برای اوس و خزرج خط و نشان می‌كشد كه اگر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ مبعوث شود به حساب شما می‌رسیم ولی همین كه دیدند پیامبر آخرالزمان از میان یهود مبعوث نشد بلكه از میان عرب برخاست، به او كفر ورزیدند و گفته های قبلی خود را انكار نمودند. لذا به خاطر اینكه او از بنی اسرائیل نیست و یا منافع شخصی آنها به خطر افتاده است كافر شدند. و حتی در تاریخ می‌خوانیم به ظاهر اظهار مسلمانی می‌كردند و با مسلمانها رفت و آمد می‌كردند ولی افكار خودشان را به صورت جعل حدیث در میان مسلمانان رواج دادند و در این كار ضمن اینكه ابتكار جعل و وضع حدیث در دست یهودیها بود بسیار مهارت داشتند در نتیجه در نفاق هم عجیب بودند، بنابراین آنان از افكار و عقاید بی اساس خود دست برنداشتند. بعضی از این افكار آنها در قرآن كریم آمده است كه با شدت با این افكار مقابله می‌كند. از لابه لای این افكار می‌توان با عقاید یهود نسبت به مسلمانان و حتی غیر مسلمانان آشنا شد. ما ابتدائاً به بعضی از عقاید آنهاكه در قرآن كریم آمده است اشاره می‌كنیم و سپس در مورد عقاید دیگر آنها نیز بحث خواهیم كرد.


_عقاید یهود در قرآن:



از جمله عقاید یهودیان كه در قرآن كریم به آن اشاره دارد، عدم عذاب دائمی برای یهودیان، پول پرستی یهود، جواز تصرف و غصب اموال عرب، نژاد پرستی و ... می‌باشد كه در ذیل توضیح مختصری در مورد آنها می‌دهیم.



الف. عدم عذاب دائمی



این عقیده یهود كه خداوند آنها را برای همیشه عذاب نمی كند در آیه 80 سوره بقره آمده است و قرآن كریم از زبان آنها نقل می‌كند كه می‌گفتند«هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید» و در همین آیه خداوند جواب آنان را می‌دهد كه ای پیامبر به آنها بگو«آیا پیمانی از خدا گرفته اید و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمی ورزد یا چیزی كه نمی دانید به خدا نسبت می‌دهید؟!» آری در این آیه شریفه ضمن بیان عقیده آنها با یك بیان منطقی پندار آنها را باطل می‌كند و می‌فرماید: این گفتار شما از دو حال خارج نیست یا باید عهد و پیمان خاصی از خدا در این زمینه گرفته باشید كه نگرفته اید و یا به خدا دروغ و تهمت می‌بندید! در نتیجه این عقیده و امتیازطلبی آنها، با هیچ منطقی سازگار نیست، زیرا هیچگونه تفاوتی در میان انسانها از نظر كیفر و پاداش اعمال در پیشگاه خدا وجود ندارد. و قانون مجازات، تبصره ای به نفع یهود نمی خورد.



ب. پول پرستی یهود و تفكر مادی



در تاریخ بشر، ملتی در پول پرستی و مال اندوزی همچون قوم یهود دیده نشده است. شاید هم علت آن تفكر مادی پیروان این دین باشد كه بجز ظاهر زندگی مادی به چیز دیگر ایمان نداشته و زندگانی جاویدان سرای دیگر، از نظر آنها مفهومی ندارد. و لذا شهید مطهری می‌فرماید: یهود معتقد به معاد نیست.به هر حال آیه 96 بقره این صفت و تفكر مادی آنها را بیان می‌كند و چنین می‌فرماید:«آنها را حریص ترین مردم حتی حریص تر از مشركان بر زندگی(این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت (تا آنجا) كه هر یك از آنها دوست دارد كه هزار سال عمر كند... البته منظور از هزار سال، طولانی ترین عمر است و كلمه هزار، كنایه از بسیاری است؛ چون در عرب آخرین مراتب عدد از نظر فردی است و بیش از آن اسم جداگانه ندارد بلكه با تكرار(هزار هزار) و یا تركیب(ده هزار و صد هزار) تعبیر می‌شود.



ج. نژاد پرستی:



این عقیده یهود كه خود را نژاد برتر می‌دانند بر سایر عقاید آنها مانند چتری سایه افكنده است، تا جایی كه حتی آئین حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ را در نژاد خود محصور ساخته اند و اگر كسی از غیر نژاد یهود بخواهد این آئین را بپذیرد برای آنان جالب نیست و لذا در میان ملل دیگر، تبلیغی نداشته و ندارند و آیین یهود را آیین انحصاری خویش دانسته اند. همین وضع خاص آنها سبب شده كه در انظار سایر ملل منفور شوند، زیرا مردم دنیا كسانی را كه برای خود امتیازی قائل باشند هرگز دوست ندارند. و ما می‌بینیم اسلام شدیداً با آن مبارزه می‌كند چون نژاد پرستی، شعبه ای از شرك است.از جمله آیاتی كه نژادپرستی آنها را تأیید می‌كند، آیه 6 سوره جمعه می‌باشد كه خداوند چنین می‌فرماید:«ای پیامبر» بگو: ای یهودیان اگرگمان می‌كنید كه(فقط) شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ كنید.؛



خداوند متعال این ادعای دروغین آنها را رد می‌كند و می‌فرماید: اگر شما راست می‌گویید و دوست خاص او هستید، پس چرا اینقدر به زندگی دنیا چسبیده اید؟ چرا اینقدر از مرگ وحشت دارید؟ چون گفتیم یكی از عقاید آنها تفكر مادّی و پول پرستی است و این دلیل بر این است كه در ادعای خودشان صادق نیستند. آیه دیگری كه نژادپرستی آنها را تأیید و بر آن خط بطلان می‌كشد آیه 18سوره مائده است كه در این آیه چنین می‌خوانیم: «و یهود و نصاری گفتند: ما فرزندان خدا و دوستان او هستیم بگو(ای پیامبر) پس چرا خدا شما را به خاطر گناهانتان مجازات می‌كند؟ بلكه شما هم بشری هستید از مخلوقاتی كه خداوند آفریده است. او به هر كس بخواهد (و شایسته بداند) می‌بخشد و هر كس را كه بخواهد (و مستحق بداند) مجازات می‌كند». با توجه به این آیه شریفه، تنها یهودیان ادعای دوستی و فرزندی خدا را نمی نمودند بلكه مسیحیان نیز در این عقیده با یهودیان شریك بودند.

د: جواز تصرف و غصب اموال عرب



عقیده دیگر گروهی از یهودیان این است كه آنها می‌توانند اموال عرب و حتی سایر ملل را تصاحب كنند و می‌توانند در اموالی كه در نزد آنها به امانت نهاده شده است تصرف كرده و در امانت خیانت كنند. این مطلب از آیه 75 سوره آل عمران فهمیده می‌شود. آیت الله مكارم شیرازی ذیل این آیه می‌گوید: جمعی از یهود عقیده داشتند كه مسؤول حفظ امانتهای دیگران نیستند حتی حق دارند امانات آنها را تملك كنند، آنها می‌گفتند ما در تصرف و غصب اموال عرب مجاز و مأذون هستیم، زیرا آنان مشركند و پیروی از مرام موسی ندارند.






[تصویر:  karekator.jpg]





_عقاید یهود در تلمود :


تلمود: شرح تورات عهد عتیق می‌باشد. در این كتاب آداب و تعالیم و عقاید یهود آمده است كه شاید بتوان گفت: این عقاید به یهودیان امروز كه تورات خود را تحریف كرده اند بسیار نزدیك می‌باشد از جمله مواردی كه در این كتاب آمده است عبارتند از:


1. امتیاز ارواح یهود بر غیر یهود به این جهت است كه ارواح یهود، جزئی از خدا هستند اما ارواح غیر یهود، ارواح شیطانی و شبیه به ارواح حیوانات است و نطفه غیر یهودی مانند نطفه دیگر حیوانات می‌باشد!!!!!


2.بر فرد یهودی لازم است كه تمام كوشش خود را صرف جلوگیری از حیات و پیشرفت دیگر ملتها بنماید تا قدرت مطلق تنها برای آنها باشد .... پیش از آنكه یهود بر همه ملتها پیروز شود لازم است كه جنگ به حالت خود باقی باشد.


3. یك فرد یهودی در نزد خدا، از ملائكه بالاتر است!!!! و اگر یهودی، آفریده نشده بود بركت از زمین می‌رفت و باران نمی بارید و خورشیدی آفریده نمی شد. ملتهای دیگر مانند سگ هستند و سگ از غیر یهودی بالاتر است.


4. افراد صالح غیر یهودی را بكش. بر یهودی حرام است كه غیر یهودی را از مرگ نجات بدهد.



5. كشتن و غصب مال غیر اسرائیلی، بر اسرائیلی ها جایز، بلكه واجب است.


6. املاك غیر یهود مانند مال متروك است و یهودی حق دارد، آنها را تملك كند.



7. خداوند به یهودیان اجازه داده است كه فرآورده های غیر یهودی را مالك شوند.


8. كشتن افراد مسیحی، لازم است از ناحیه یهودیان عملی گردد.



9. ما تنها ملت برگزیده خدا در زمین هستیم. خداوند به خاطر لطفی كه به ما داشته است حیواناتی از جنس انسان كه عبارت از سایر ملل باشند برای ما آفریده و آنها را مسخّر ما ساخته است زیرا خداوند به خوبی می‌دانسته كه ما نیازمند دو نوع حیوان هستیم: یك نوع حیوان لال، مانند چهارپایان و پرندگان، و یك نوع حیوان ناطق، مانند مسیحی ها مسلمانها، بودایی ها و سایر ملل از شرق و غرب»



پس از مجموع عقاید این چنینی آنها استفاده می‌شود كه عقیده یهود در مورد مسلمانها و اسلام و خصوصاً شیعه مانند سایر انسان های غیر یهودی است یعنی مسلمانها مثل سایر ملل مانند حیواناتی كه در اختیار آنها هستند، آفریده شده اند. غصب اموال جایز و كشتن آنها واجب می‌باشد و یهودی ها می‌توانند فرآورده های مسلمانان را تملك كنند. و این عقاید همانطور كه گفتیم از نژاد پرستی آنها سرچشمه می‌گیرد. و برای رسیدن به اهداف و عقاید خود، با اسلام و پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ برخورد كردند در حالی كه در كتاب آسمانی آنها نشانه های پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده بود، بعد از ظهورش او را تكذیب كردند. در معاملاتی كه با مسلمین بسته بودند، خالف تعهدشان رفتار كردند و در میان آنان فتنه بر پا كردند و وقتی عمر با آنها در مورد خلافت امام علی ـ علیه السّلام ـ بجای پیامبر سؤال می‌كند، صراحتاً با جسارت می‌گویند كه امام علی ـ علیه السّلام ـ لیاقت جانشینی را ندارد و با جعل احادیث و تحریف و قلب حقایق كه قرآن كریم به آنها نسبت می‌دهد و هنوز هم ادامه دارد، به شدت با عقاید مسلمین برخورد كرده اند. تا جایی كه جمعی از یهود كوشش داشتند كه افراد سرشناس و مبارزی پاكدل، همچون«معاذ» و عمار را به سوی آیین خود دعوت كنند و با وسوسه های شیطانی از اسلام برگردانند اما خداوند نقشه آنها را افشا می‌كرد و درمورد آنها آیه نازل می‌شد كه«آنها فقط خودشان را گمراه می‌كنند و این موضوع را نمی فهمند.»



منبع برای مطالعه بیشتر


برای مطالعه بیشتر می‌توان به كتاب یهود از نظر قرآن تألیف عفییف عبدالفتاح طبّاره (با ترجمه علی منتظمی، مؤسسه انتشارات بعثت) ص 20 تا ص 252 رجوع كنید.




***********************************************


قال الله تعالی:

لتجدن اشد الناس عداوه للذین امنوا الیهود و الذین اشركوا؛


همانا دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان یهود و مشركان را خواهی یافت.
[تصویر:  2012.gif]
برچسب ها:
آخرین اخبار