امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۶:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 158908
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ساعت ۲۰:۲۳
تعداد بازدید: 219
آمار و ارقام از اهمیت بی‌سابقه شبکه‌های اجتماعی در تعیین رئیس‌جمهور آینده آمریکا خبر می‌دهد؛ گوگل و فیس‌بوک به راحتی می‌توانند به کاربران خود بگویند به کدام نامزد رأی بدهند، بدون آن‌که هیچ‌کس بویی ببرد.

به گزارش پیروان موعود٬شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توئیتر و همین‌طور غول‌های جست‌وجوگر اینترنتی مانند گوگل، در تعیین نتیجه انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا نقشی را ایفا خواهند کرد که از نظر وسعت، بی‌سابقه است. از یک طرف، گوگل با توجه به اطلاعات خصوصی‌ای که از هر کاربر در اختیار دارد، الگوریتم‌هایی را به کار می‌گیرد تا رأی‌دهندگان مردد را متقاعد کند به یک نامزد خاص رأی دهند. از طرف دیگر، فیس‌بوک با «دست‌کاری احساسات» کاربران خود، آن‌ها را به رأی دادنبه یک نامزد خاص تشویق می‌کند. نامزدهای انتخابات آمریکا هم با اطلاع از این واقعیت‌ها، تمام تلاش خود را می‌کنند تا نهایت استفاده را از شبکه‌های اجتماعی ببرند. کلینتون پشت سر هم عکس‌های اینستاگرامی می‌گذارد و سندرز پیر هم بر دنیای رسانه‌های اجتماعی «پادشاهی» می‌کند. به نظر می‌رسد رابطه اولیه میان دنیای واقعی و فضای مجازی تغییر کرده و اکنون اینترنت است که دنیای واقعی را مدیریت می‌کند.

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند
کدام نامزدها بیش‌ترین دنبال‌کننده را در فضای مجازی دارند
در حالی که رقابت‌ها میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا گرم‌تر از هر زمان دیگری شده، تحقیقات نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی[1] و غول‌های جست‌وجوگر اینترنتی نظیر گوگل[2]، می‌توانند در شکل‌دهی به افکار عمومی رأی‌دهندگان در قبال نامزدها تأثیرگذار باشند. این نفوذ گسترده[3] می‌تواند نه تنها انتخابات در آمریکا، بلکه انتخابات در کشورهای سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
 
 
اولین منبع خبری 61 درصد از جوانان آمریکا، فیس‌بوک است - دانلود

تحقیقات نشان می‌دهد فناوری‌های دیجیتال جدید تأثیر عمیقی بر تصمیم‌گیری‌های مردم دارد، نه تنها تصمیم‌گیری درباره نوع خمیر دندانی که می‌خرند یا قهوه‌ای که می‌نوشند، بلکه تصمیم‌گیری‌هایی که می‌تواند کل جامعه آن‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد، مانند انتخابات ریاست‌جمهوری . به این ترتیب، باید شک کرد که آیا انتخابات‌هایی که برگزار می‌شود، واقعاً آزاد و عادلانه است یا نه .

 

تأثیر گوگل بر نتیجه انتخابات‌های دنیا

مسلماً انتخابات در آمریکا کم‌تر شباهتی به یک پروسه دموکراتیک دارد. از ساختار ایالت‌محور انتخابات تا «مجمع‌های انتخاب‌کنندگان» تا این‌که هیلاری کلینتون برخی آرای خود در ایالت آیووا را صرفاً با «شیر یا خط[4]» به دست آورد[5] (و این‌که ظاهراً هیلاری کلینتون در این مسئله «بی‌اندازه[6]» خوش‌شانس است[7])، همگی گواه این مطلب هستند که رأی سرتاسری مردم تنها یکی از چندین عاملی است که نتیجه انتخابات آمریکا را تعیین می‌کند. اما همین عامل هم به روش‌های مختلفی قابل «دست‌کاری» است. تبلیغات و دلارهای انتخاباتی همه این روش‌ها نیستند. روش نامحسوس اما بسیار مهم دیگری هم وجود دارد: دست‌کاری در فضای مجازی.

طی سال‌های اخیر نقش مهم شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا بیش‌تر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیقات در این‌باره بسیار نگران‌کننده است، چوننقش این فناوری‌های جدید به راحتی در افکار عمومی قابل‌تشخیص نیست، و بنابراین می‌توانند به راحتی نتیجه یک انتخابات را تغییر دهند، بدون آن‌که کسی متوجه شود.

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند
شوخی اینستاگرامی کلینتون با عنوان کتاب خاطراتش
«انتخاب‌های سخت»


«رابرت اپستین» روان‌شناس تحقیقی ارشد عضو مؤسسه تحقیقات رفتاری و فناوری آمریکا و سردبیر سابق مجله معتبر «روان‌شناسی امروز» درباره همین قدرت «نامرئی» شبکه‌های اجتماعی[8] و جست‌وجوگرهای اینترنتی هشدار می‌دهد که اگر «گوگل در یک انتخابات، طرف‌دار یکی از نامزدها باشد، تأثیرش بر رأی‌دهندگان مردد، به راحتی می‌تواند نتیجه آن انتخابات را [به نفع نامزد مدنظرش] تعیین کند.» این در حالی است که تخمین زده می‌شود بیش از 60 درصد از جمعیت آمریکا در حال حاضر اخبار خود را از طریق واسطه‌های دیجیتال مانند گوگل، فیس‌بوک و توئیتر دریافت می‌کنند.

تحقیقاتی که اپستین و تیم هم‌کارش انجام داده‌اند تأثیری را نشان داد که الگوریتم جست‌وجوی گوگل بر مخاطبان می‌گذارد و نام آن را «تأثیر دست‌کاری موتور جست‌وجوگر» گذاشته‌اند[9]. نتیجه شگفت‌آوری که این تحقیق نشان داد این بود که گوگل اکنون می‌تواند نتیجه بیش از 25 درصد از انتخابات‌های ملی را در جهان تغییر دهد، بدون آن‌که هیچ‌کس از این موضوع باخبر شود[10].

این تحقیقات نتایج دیگری هم داشت، از جمله این‌که رتبه‌بندی مغرضانه نتایج جست‌وجو توسط موتورهایی مانند گوگل می‌تواند افکار عمومی رأی‌دهندگان مردد را 20 درصد یا حتی بیش‌تر تغییر دهد. البته این تغییر در همه گروه‌های جمعیتی یکسان نیست، بلکه در برخی از آن‌ها بسیار بیش‌تر است (تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که اخبار را بیش‌تر دنبال می‌کنند، احتمال فعالیت مدنی و سیاسی بیش‌تری دارند[11]). هم‌چنین می‌تواند جهت‌دار بودن رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو را به گونه‌ای پنهان کرد که مردم هیچ اطلاعی از این دست‌کاری‌ها پیدا نکنند.

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند
میدان التحریر؛ شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگ خود را
در بیداری اسلامی به خوبی اثبات کردند

البته تعیین نتیجه انتخابات‌های ملی، برای آمریکایی‌ها به هیچ عنوان پدیده جدیدی نیست. در یکی از نمونه‌های مشهوری که در این‌باره وجود دارد، «ادوارد برنیز» پدر علم «روابط عمومی» (بخوانید: پروپاگاندا)، با کمپانی آمریکایی «یونایتد فروت» و سازمان سیا هم‌کاری کرد تا افکار عمومی سراسر جهان را علیه «جاکوبو آربنز» رئیس‌جمهور وقت گواتمالا تحریک کند و زمینه را برای یک کودتای نظامی علیه او آماده نماید، کودتایی که سال 1954 انجام شد و دولت گواتمالا را سرنگون کرد

 

شبکه‌های اجتماعی و انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا

برخی آمار نشان می‌دهد نقش شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات انتخاباتی سال جاری در آمریکا بیش از هر زمان دیگری پررنگ است[12]در حالی که کل هزینه‌های تبلیغاتی در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا 11.4 میلیارد دلار برآورد می‌شود[13] (20 درصد بیش‌تر از دوره قبلی)، تخمین زده می‌شود که از یک میلیارد هزینه برای تبلیغات در رسانه‌های دیجیتال، بیش از نیمی از آن به شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده شود.

اوباما را اولین رئیس‌جمهوری می‌دانند که در تبلیغات انتخاباتی توانست با موفقیت از رسانه‌های اجتماعی استفاده کند[14]. کمپین «هرچه [می‌خواهید] از من بپرسید» او در شبکه اجتماعی محبوب «ردیت» (Reddit) به سرعت یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های این شبکه شد. اوباما به این ترتیب، توانست رأی اقلیت‌ها و جوانانی را جمع کند که در هر دو دوره 2008 و 2012 برایش حیاتی بودند.

 

ابتکار سندرز برای تبدیل صفحه آزاردهنده «ارور 404»

به یک پیام تبلیغاتی - دانلود

با توجه به این سابقه تعجبی ندارد که نامزدهای کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جمله هیلاری کلینتون حتی از شبکه‌هایی مانند اینستاگرام[15] و «اسنپ‌چت[16]» (Snapchat) هم استفاده می‌کنند تا جایی که کلینتون خبر نامزد شدنش را هم در اسنپ‌چت اعلام کرد[17].

البته کلینتون (بعد از ترامپ[18]) به استفاده از شبکه‌های اجتماعی مشهور است، اما حتی «برنی سندرز» هم (که اگر انتخاب شود پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خواهد شد[19]) به خوبی اهمیت شبکه‌های اجتماعی را درک و از آن‌ها استفاده می‌کند. ویدیوهای عجیب تبلیغاتی[20] و حدود 2.5 میلیون «دنبال‌کننده»ای که سندرز را در فضای مجازی دنبال می‌کنند، موجب شده تا نیویورک‌تایمز، این نامزد پیر را «پادشاه رسانه‌های اجتماعی» توصیف کند[21].

طبق تحقیقات در آمریکا هم نشان می‌دهد[22] که 41 درصد از جوانان بین سنین 15 تا 25 سال، در شکلی از بحث سیاسی شرکت داشته‌اند؛ خواه به اشتراک گذاشتن یک ویدیو از یک نامزد انتخابات یا نوشتن پیام توئیتری درباره اتفاقات جهان. این افراد نسبت به کاربرانی که در فعالیت‌های سیاسی حضور نداشته‌اند، احتمال بسیار بیش‌تری دارد که رأی بدهند. مطالعه مشابهی در انگلیس، یک سوم از جوانان 18 تا 24 ساله می‌گویند رسانه‌های اجتماعی[23](بعد از مناظره‌های تلویزیونی) بیش‌ترین تأثیر را روی رأی آن‌ها می‌گذارد[24].

 

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند
«این یکی برای بچه درس‌خوان‌هاست. اولین روز مدرسه مبارک!»
کلینتون تصاویر قدیمی خود را به اشتراک می‌گذارد

 

هر چه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، مسلماً بودجه تبلیغاتی بیش‌تری هم برای رسانه‌های اجتماعی خرج خواهد شد تا اندازه‌ای که بیش از 9 درصد از کل هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها را به خود اختصاص دهد[25]. در این میان، گوگل اگرچه تنها نیست، اما بیش‌ترین سهم را در تبلیغات نامزدها خواهد داشت. از لینک‌های تبلیغاتی که با هر جست‌وجو به کاربران نشان داده می‌شوند گرفته تا سرویس یوتیوب که به نظر «لی دان» مدیر تیم مدیریت کمپین‌های انتخاباتی گوگل، بهترین پلتفرمی است[26]که می‌تواند ویدیوهای تبلیغاتی را بر اساس موقعیت جغرافیایی و زبان کاربران، به آن‌ها نشان دهد.

البته گوگل و همین‌طور فیس‌بوک روش‌های مخفیانه‌تری هم برای تأثیرگذاری روی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، نفوذی است که نهادهای مختلف جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا نظیر سیا بر شبکه‌های اجتماعی دارند و بنابراین یک چرخه باطل را تشکیل داده‌اند 

 

گوگل چگونه رأی شما را تغییر می‌دهد

تحقیقات اپستین نشان می‌دهد که امپراتوری‌های دیجیتال جدید اکنون می‌توانند «قدرت نرم» قرن بیستم را به گونه‌ای بسیار مؤثرتر پیاده کنند. این نسخه جدید از قدرت نرم خود را پشت مفاهیمی مانند «بهینه‌سازی موتور جست‌وجو» پنهان می‌کند. این یعنی اگر امپراتوری‌های سنتی باید برای تغییر نتایج انتخابات در یک کشور، قبل از آن‌که به سراغ گزینه «قدرت سخت» و مداخله نظامی بروند، به سازمان‌های مدنی و سیاسی متوسل می‌شدند، امپراتوری‌های دیجیتال جدید می‌توانند نتایج انتخابات را به طور مستقیم و البته مخفیانه تعیین کنند.

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند
جوک‌گویی «اریک اشمیت» مدیرعامل گوگل با هیلاری کلینتون

«اریک اشمیت» مدیرعامل گوگل در کتاب خود موسوم به «عصر دیجیتال جدید» که سال 2003 به چاپ رسید، اعتراف می‌کند که اینترنت «محدود به قوانین زمینی [و کشوری] نیست» و بنابراین نه تنها «بزرگ‌ترین فضای مدیریت‌نشده در دنیا»، بلکه «بزرگ‌ترین آزمایش شامل آنارشیسم در تاریخ» است.

وقتی شما عبارتی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، ظاهر امر این است که این موتور جست‌وجوگر، یک سری نتایج را به شما ارائه می‌دهد که به شکلی شفاف از محتواهای موجود در اینترنت به دست آمده‌اند و شما می‌توانید آزادانه روی هر کدام از آن‌ها که خواستید، کلیک کنید. با این حال، واقعیت این است که گوگل «آگاهانه» یک سری نتایجی را به شما ارائه می‌دهد که اتفاقاً کاملاً گزینش‌شده هستند. به این ترتیب، کاربران اینترنتی عملاً مجبور هستند از میان مجموعه‌ای محدود از گزینه‌هایی انتخاب کنند که گوگل قبلاً برای آن‌ها گزینش کرده است.

«نوام چامسکی» سال 1989 نوشته بود که در نظام‌های دموکراتیک، «توهمات ضروری» درباره آزادی «باید با استفاده از ابزارهای زیرکانه‌تر در ذهن عموم مردم نهادینه شود.» به نظر می‌رسد در دنیای امروز، یکی از این روش‌های زیرکانه، استفاده از فضای مجازی و به خصوص الگوریتم‌های پیچیده است.

هیلاری کلینتون رأی برخی «انتخاب‌کنندگان» را

بر اساس «شیر یا خط» به دست آورد - دانلود

بر کسی پوشیده نیست که مدیران در رأس غول‌های فناوری آمریکایی، ترجیح می‌دهند هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات آینده رئیس‌جمهوری آمریکا شود. گوگل در حال حاضر دو شرکت دارد که به طرح‌ریزی استراتژی کمپین انتخاباتی کلینتون کمک می‌کنند: «گراوندورک[27]» و «سیویس آنالتیکس[28]». پشتیبانی گوگل از کلینتون آن‌قدر واضح بوده که «جولیان آسانژ» مؤسس ویکی‌لیکس، گوگل را «سلاح مخفی» کلینتون توصیف کرده است. اما آیا فقط گوگل است که حمایتش از یک نامزد خاص می‌تواند در نتیجه انتخابات آمریکا تأثیرگذار باشد؟

 

فیس‌بوک چگونه به شما می‌گوید به چه کسی رأی بدهید

هر روز، صدها میلیون نفر در جهان با میل و رغبت، اطلاعات شخصی خود، خانواده و دوستانشان را در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند. از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا مطالعات گسترده‌ای انجام داده تا بفهمد که چگونه می‌تواند در میان کاربران این شبکه‌ها نفوذ کند[29]. هم‌چنین فیس‌بوک در اقدامی بسیار بحث‌برانگیز تلاش کرده تا ببیند

آخرین اخبار