امروز : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 19
۲۲:۰۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 161933
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۵ - ساعت ۱۵:۴۱
تعداد بازدید: 268
این نزول، تردد نیست و اموری بسیار مهم و مربوط به کل عالم در این نزول مقدر و سازماندهی می شود و باید همیشه ولی خدایی در حدّ پیامبر(ص) وجود داشته باشد که این فرشتگان و امور هر سال به محضر او نازل شود.

حجت الاسلام محمدصابر جعفری، رییس انجمن عملی مهدویت حوزه درباره اثبات حیات و طول عمر حضرت مهدی (ع) با استناد به آیات سوره مبارکه قدر تصریح کرد: در این آیات چند نکته قابل توجه وجود دارد اول اینکه سوره باعظمت قدر که خداوند در آن خبر از نزول فرشتگانی می دهد که به صورت سالانه خدمت ولی خدا می رسند، در این سوره سخن از تنزل است از باب تفعل یعنی امری که ادامه دار و همیشگی است.

 

وی افزود: درباره این فرود آمدن هرساله فرشتگان در زمان پیامبر (ص) اختلاف نظری وجود ندارد اما در رابطه با دوران پس از پیامبر (ص) که در این رابطه نیز ما روایاتی داریم که این نزول را ادامه دار می داند.

 

حجت الاسلام جعفری اظهار کرد: هم روایات بر این موضوع دلالت دارند و هم نفس آیه مبارکه نیز این مسئله را تایید می کند. در همین رابطه روایاتی از امام سجاد (ع) نقل است که فرمودند فتنه ای دامنگیر برخی شد که شب قدر را انکار کردند و دوباره به دوران جاهلیت بازگشتند.

 

این کارشناس مذهبی در توضیح این روایت و دلیل انکار شب قدر توسط برخی افراد گفت: دلیل این انکار این بود که اگر می گفتند شب قدر وجود دارد باید می پذیرفتند که خداوند در این شب اموری دارد که تقدیر و ساماندهی این امور صاحبی می خواهد باید تنزل الملائکه را نیز می پذیرفتند و همچنین آن قسمت از آیه را می فرماید من کل الامر چون برای این منظور باید کسی باشد که جایگاه پیامبر (ص) را داشته باشد تا این نزول ملائکه و روح به محضر او باشد.

 

رییس انجمن عملی مهدویت حوزه تصریح کرد: این روایت را مرحوم کلینی در کافی در شان سوره مبارکه قدر آورده است که عده ای آمده و گفتند که شب قدر تمام شده است. همچنین روایت است که از رسول خدا (ص) سوال کردند که آیا این شب قدر در ماه رمضان است یا غیر ماه رمضان؟ حضرت (ص) فرمودند در ماه رمضان؛ پرسشگر سوال می کند که آیا این در دوران پیامبران بود که با رحلت آنها شب قدر نیز برداشته شود، پیامبر (ص) نیز در پاسخ می فرمایند: «الا یوم القیامه» که این مسئله در تصویر بزرگان اهل سنت نیز بیان شده از جمله جلال الدین سیوطی و ابن کثیر در ذیل آیه 4 سوره مبارکه قدر این روایت را آورده اند.

 

حجت الاسلام جعفری ادامه داد: بنابراین مسئله اول آن است که شب قدر ادامه دارد و عده ای در طول تاریخ به دنبال انکار شب قدر بوده اند اما مطابق این روایات و بر اساس ظاهر و بیان قرآن نتیجه می گیریم که این تنزل و استمرار، هر سال وجود دارد و هرساله شب قدر است و در هر سال فرشتگان در این شب به خدمت ولی خدا می رسند البته نکته ای که وجود دارد این است که اگر موضوع "من کل الامر" وجود داشته باشد یعنی نزول همه امور در شب قدر، که سوره مبارکه دخان نیز همین مسئله را بیان می کند بنابراین، باید ولی خدا هم هرساله وجود داشته باشد یعنی هر سال کسی باشد که این ملائک و امور بر او نازل شود.

 

این کارشناس مهدوی در ادامه سخنان خود به این سوال پاسخ داد که ممکن است کسی بگوید لازم نیست که حتما ولی خدا وجود داشته باشد بلکه فرشتگان می توانند به صورت آزاد فرود بیایند و لازم نیست که حتما به خدمت کسی برسند. در پاسخ باید گفت اگر چنین بود آیه قرآن نمی فرمود تنزل الاملائکه و این تعبیر معنایی نداشت چون تنزل متفاوت از تردد است، تردد یعنی رفت و آمد کردن اما تنزل یعنی فرود می آیند.

 

وی تاکید کرد: اگر منظور ما صرفاً تردد فرشتگان بود بعد از واژه "تنزل" واژه "من کل الامر" مفهومی نداشت یعنی اگر آیه را به معنای تردد و رفت و آمد فرشتگان معنا کنیم دیگر نیازی به واژه "من کل الامر" نیست. همان طور که درباره اهل بیت(ع) می گوییم آنها مختلف الملائکه هستند یعنی محل رفت و آمد فرشتگان اما فرود آمدنی که با واژه تنزل بیان می شود یعنی فرود آمدنی که برای کار خاصی است.

 

عضو بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ممکن است برخی بگویند که قرآن در آیات دیگری می فرماید: قال ربنا الله ثم استقاموا تتنزل الاملائکه یعنی در این آیه هم در این باره صحبت می شود که فرشتگان به نزد مومنان می آیند. جواب این مسئله روشن است اینکه فرشتگان به خدمت اهل ایمان و اهل استقامت می آیند آیه کاملا صراحت دارد که فرشتگان به خدمت این افراد می آیند و صرفا به آنها بشارت می دهند که نگران نباشید اما در آیه 4 سوره مبارکه قدر صحبت صرفا آمدن فرشته ها نیست بلکه بالاتر و باعظمت تر از فرشته ها، بحث روح را مطرح می کنند که یا حضرت جبرییل و یا بالاتر از جبرییل است.

 

حجت الاسلام جعفری در همین رابطه تاکید کرد: نکته دوم در این باره آن است که در آیه ای که می فرماید فرشتگان به خدمت مومنان می رسند واژه "من کل الامر" وجود ندارد یعنی این فرشته ها می آیند و صرفا بشارت می دهند اما در سوره مبارکه قدر واژه ؟«من کل الامر» ذکر شده است یعنی همه مسائل عالم وجود را شامل می شود و صرفا یک عده فرشته نیستند که بیایند و بشارت بدهند بلکه علاوه بر آنها روح و جبرییل نیز در این نزول حضور دارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درک مفهوم شب قدر گفت: اگر کسی شب قدر و مفهوم این آیه را درک کند متوجه می شود که طبعا بایستی یک شخصیت و مهبط و فرودگاهی در زمین وجود داشته باشد که بتواند جایگاه فرشتگانی در حد جبرییل و بالاتر از او باشد و این جایگاه پس از انبیای الهی همان جایگاهی است که از آن چنین تعبیر شده که نسبت میان کسی که به شب قدر ایمان دارد در مقابل کسی که به این شب ایمان ندارد مانند برتری انسان بر بهائم است.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی این روایت را در کنار روایاتی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده و مورد اتفاق نظر است قرار می دهیم از جمله روایاتی که می فرماید کسی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است، به این نتیجه می رسیم که کسی که جایگاه امام را نیز نمی شناسد مرگ جاهلی دارد و کسی که معرفت به امام نداشته باشد در حد بهائم است.

 

حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به روایاتی از امیرالمومنین (ع) گفت: روایاتی از حضرت علی (ع) نقل شده که خطاب به ابن عباس فرمودند: «لیله القدر در هر سال است و در هر سال امور سال در آن شب نازل می شود بنابراین برای این امر پس از رسول خدا (ص) والیانی وجود دارند.» ابن عباس از حضرت امیرالمومنین(ع) سوال کرد که این والیان چه کسانی هستند؟ و حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: «من و 11 نفر از اولاد من.»

 

کارشناس مباحث مهدوی ابراز کرد: موضوع دیگر در این رابطه ماجرایی است که در قرآن به آن اشاره می شود که وقتی در ابتدای خلقت فرشتگان از سرپیچی انسان و خطاهای او صحبت می کنند خداوند می فرماید: «من چیزی می دانم که شما نمی دانید» و در ادامه می فرماید "من الاعلم الاسماء کلها" یعنی وقتی که اسما به حضرت آدم (ع) تعلیم داشته باشد ایشان در مقام مربی و استاد برای فرشتگان است. آیه 33 سوره مبارکه بقره می فرماید که: آدم همان جا معارف اسمایی را آموخته بود به فرشتگان یاد داد یعنی در جایگاه مربی و استاد برای فرشته ها بود و آنها را تعلیم داد، بنابراین معارفی که فرشتگان کسب می کنند به واسطه همان ولی خدا است. به عبارت دیگر فرشتگان نیز وقتی در شب قدر به نزد ولی خدا می آیند مسایلی می آموزند و ارتقاء پیدا می کنند. برای این امر نیز باید شخصیتی وجود داشته باشد که خودش واسطه فیض عالی الهی باشد.

 

رییس انجمن عملی مهدویت حوزه خاطرنشان کرد: بنابراین، طبق آیات و روایات شب قدر همیشگی است و فرشتگان و جبرئیل و روح همه ساله حاضر می شوند. این نزول، تردد نیست و اموری بسیار مهم و مربوط به کل عالم در این نزول مقدر و سازماندهی می شود و باید همیشه ولی خدایی در حدّ پیامبر (ص) وجود داشته باشد که این فرشتگان و امور هر سال به محضر او نازل شود. بر طبق احادیث و روایاتی که شیعه و سنی نقل کرده اند ائمه(ع)  بعد از پیامبر (ص) و جانشینان او 12 نفر هستند و این 12 نفر مصداق آن شخصیتی هستند که فرشتگان و امور بر آنها نازل می شود. همچنین شیعه و سنی قبول دارند، جانشینان رسول خدا(ص) تا روز قیامت روی زمین حضور دارند.

آخرین اخبار