امروز : جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 18
۱۵:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 163120
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت ۱۲:۳۴
تعداد بازدید: 268
گزارش نشست ماهانه موعودیان؛
در صد و سومین نشست ماهانه فرهنگ مهدوی، مؤسّسه فرهنگی موعود موضوع «رجعت» را به بحث گذاشت. موضوعی که کمتر کسی در حوزه‌های اعتقادی و مهدوی در سراسر ایران و جهان به آن می‌پردازد. این در حالی است که به گفته‌ی سخنران این نشست، استاد اسماعیل شفیعی سروستانی، رجعت، از مسائل محوری اعتقادی شیعیان است و با این حال مغفول مانده است.

گزارش نشست ماهانه موعودیان؛


سردبیر ماهنامه موعود، ضمن تاکید بر موضوع رجعت، بیان داشت که مطالبی که تاکنون در حوزه مهدوی و فرهنگ مهدوی از سوی مؤسسه فرهنگی موعود ارائه شده است با مطالعه و هدف دار بوده است و مراد از آن، این بوده است که شنوندگان بعد از چندی بر مهم ترین سرفصل های حوزه مطالعات مهدوی در حد قابل قبولی مسلط شوند.

ایشان، ضمن اینکه این مباحث را برای تمامی مسلمانان شیعه در شرایطی که امروز در آن زندگی می کنیم ضروری دانستند و ناآگاهی در اینباره را نقصی بزرگ خواندند و هشدار دادند که چنین کسی در وقت مواجهه با شرائط سخت قبل از ظهور کبرای امام زمان(ع) تبعات ناآگاهی خود را خواهد دید. بدین ترتیب استاد به تمامی شنوندگان و بینندگان آثار موعود توصیه کردند که این مباحث را از لوح های فشرده و کتاب های موسسه فرهنگی موعود http://yaranshop.ir/  پیگیری کنند.

استاد سروستانی بررسی مسئله رجعت را پس از موضوعات «معرفت امام»، «یاران و یاری دهندگان اهل بیت(ع)» و «ملک عظیم خداوندی» ضروری دانستند؛ خصوصاً آنکه از این موضوع مهم در جامعه شیعیان غفلت ورزیده شده است. ایشان هشدار دادند:

«موضوع رجعت به رغم آنکه از مسلّمات اعتقادات و از ضروریات شیعه است، به نحو شگفت آوری مغفول مانده است.»
استاد سروستانی در بیان علت این غفلت بیان کردند که شیطان رجیم عامل اصلی در پرده رفتن این موضوع مهم است. ایشان یادآوری کردند که رجعت یک کریدور و راهرو برای رسیدن به واقعه ظهور کبرای امام زمان (ع) است و در این باره توضیح دادند:
«اهمیتی که مطلب رجعت پیدا می کند از آنجا ناشی می شود که یک مسلمان مومن و شیعه می بایست زندگی و بودن خودش را عرصه زمین بر این چند مدار استوار می کند؛ ؛
1.     زندگی کند به نحوی که بتواند واقعه شریف ظهور را درک کند و در زمره یاری دهندگان آن حضرت باشد. و اگر انسان مومنی نخواهد در مسیر اهل ولایت زندگی کند و این مسیر را انتخاب نکند خطا رفته است. چنانچه در دعای عهد مومن هر روز عهد خودش را با مولایش تجدید می کند.
2.     مومن می داند که ممکن است بمیرد و توفیق حضور پیدا نکند؛ پس رجعت و بازگشت به دنیا را از خداوند بخواهد .
این نگاه در مومن رفتاری محتاطانه ایجاد می کند تا همیشه مراقب اعمال و رفتارش باشد تا اگر زنده ماند یا از دنیا رفت، با امام باقی بماند.»



رجعت چیست؟

پس از بیان این مقدّمه، استاد شفیعی سروستانی با بیان معنا و ارائه تعریف رجعت، آن را بازگشت مردگان پیش از قیامت و در هنگامه‌ی ظهور کبرای امام زمان(ع) خواندند و به نقل شیخ مفید توضیح دادند:
«خداوند گروهی از اموات را به همان صورتی که در گذشته بودند، به دنیا بازمی گرداند و گروهی را عزیز و گروهی دیگر را ذیلی می‌کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه و نصرت داده و مظلومان را بر ظالمان و ستمگران غلبه می‌دهد. این واقعه هنگام ظهور مهدی آل‌محمّد(ص) رخ خواهد داد.»
محقّق و پژوهشگر حوزه مهدویت تاکید کردند که تمامی اقوام حتّی سرخپوستان هم به نحوی به رجعت اعتقاد دارند غیر از جماعتی از اهل سنت که این موضوع را انکار می کنند

پس از این استاد سروستانی به بیان مستندات قرآنی رجعت پرداختند و آیات قرآن درباره رجعت را به سه دسته تقسیم کردند:
الف) آیاتی که به طور کلّی به قدرت مطلق خداوند متعال اشاره می‌کنند؛
ب) آیاتی که به طور کلّی درباره رجعت و بازگشت گروهی از مردم پیش از قیامت سخن می‌گویند؛
ج) آیاتی که به واقعة رجعت در اقوام گذشته اشاره دارد.
آنگاه مصادیق هر کدام را شرح دادند.



رجعت، آشنای تمامی اقوام

این نویسنده ی توانا و با سابقه پس از طرح موضوع رجعت، به شرح مفصّل روایاتی پرداختند که به رجعت در اقوام گذشته اشاره می کرد. در ادامه عناوین برخی از آنها را می آوریم:
الف) رجعت چهار پرنده به دست حضرت براهیم(ع)؛



ب) رجعت در قوم موسی نبی(ع):
- داستان دم گاو زردی که مردی را زنده کرد؛ (بقره: 67- 73)
- ماجرای زنده شدن کسانی که خواهان دیدن خداوند بودند؛ (اعراف: 155)
- زنده شدن عزیر نبی(ع) بعد از صد سال؛ (بقره: 259)



ج) رجعت در قوم حضرت عیسی(ع)
- معجزه حضرت عیسی(ع)، زنده کردن مردگان بود. (آل عمران: 49)
- زنده کردن سام بن نوح(ع) پس از 4000 سال
-  زنده کردن عاذر، دوست حضرت عیسی(ع) به دست ایشان

د) رجعت در دیگر اقوام
- زنده شدن اصحاب کهف پس از 309 سال (کهف: 9- 14)
- زنده شدن ذوالقرنین (تفاسیر ذیل آیات 83- 84 سورة کهف)
- بازگشت فرزندان وفات یافتة ایّوب نبی(ع) به ایشان (انبیاء: 84)


هـ) رجعت در تاریخ اسلام
- زنده شدن دسته جمعی اجداد مشرکان مکّه به درخواست جبّانه و به فرمان امیرمؤمنان علی(ع)؛
- زنده شدن پیرزنی که وصیّتش را می‌خواست به امام حسین(ع) بگوید؛
- زنده شدن فرزند یکی از انصار به دست مادر او (غیرمعصوم).



چه کسانی رجعت می‌کنند؟

بخش شیرین و مفصّل این نشست به شرح چرایی و نحوة بازگشت انبیاء و اوصیای دین(علیهم السلام) اختصاص یافت. در این بخش، استاد سروستانی با دسته بندی رجعت‌کنندگان، به بیان استنادات روایی و عقلی بازگشت هر کدام از آنها پرداختند. ایشان در پاسخ به سؤال «چه کسانی رجعت می‌کنند؟» دو دسته را از رجعت‌کنندگان دانستند:
1. مؤمنان محض که از میان آنها تمامی پیامبران و تمامی ائمّه معصوم(ع) به طور شاخص در روایات بازگشت آنان ترسیم شده است.
2. کافران محض از جمله غاصبان خلافت اهل بیت(ع) و قاتلان و جنایتکارانی که پیامبران الهی(ع) و اوصیای ایشان را به قتل رساندند و شکنجه کردند.
استاد سروستانی، «امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب(ع)» و «حضرت اباعبدالله الحسین(ع)» را از شاخص‌ترین کسانی دانستند که با مأموریت‌های ویژه به دنیا بازمی‌گردند و جهان به دست پر قدرت آن حضرات، نورانی و پاک از هرگونه دشمن خداوند می‌گردد.
لازم به ذکر است که استاد سروستانی، به طور جداگانه به رجعت پیامبران و امامان معصوم(ع) اشاره داشتند؛ امّا به خاطر طولانی شدن متن گزارش از بیان شرح آن معذوریم.



رجعت، ابزاری برای هدایت شیعیان آل محمّد(ع)

استاد شفیعی سروستانی، پس از تاکید بر اینکه مؤمنان صالح نیز در میان رجعت کنندگان خواهند بود، روایات متعددی را در این زمینه بیان کردند؛ از جمله روایتی از حضرت صادق آل رسول(ع) که در آن فرمودند:
«از پشت شهر کوفه، بیست و هفت مرد همراه حضرت قائم بیرون می آیند. پانزده تن آنان از قوم حضرت موسى هستند که «به حق هدایت کنند و به آن دادگرى نمایند» و هفت تن آنان اصحاب کهف هستند و (دیگران) یوشع‏ بن‏ نون‏، سلمان فارسى، ابو دجانه انصارى، مقداد و مالک اشتر هستند. پس اینها یاران و فرماندهان او هستند.»

استاد سروستانی در ادامه تاکید کردند که اگر مباحث مهدوی به درستی برای مردم تعریف گردد، نیازمند ابزار زور و اجبار در هدایت آنان به راه راست نمی شود. در چنین صورتی است که فرد باور می کند که می بایست برای یاری امام زمان ع زندگی کند. چنین امیدی وقتی در قلب جوانان کاشته شود که نیاز نیست زندگی پیامبران و اهل بیت را در انیمیشن  های تلویزیون ببنند. بلکه می توانند در کنار آنها زندگی کنند و در سایه امن حکومت کریمه ادامه مسیر دهند. چنین چیزی شدنی است و روزنه و بارقه امید است برای کسانی که می خواهند بر طریق اهل ولایت زندگی کنند.

ایشان افزودند:
«راه باز است باید صمیمانه به جوانان نشانش بدهیم که با شوق و ذوق خودشان را آماده کنند؛ نه آنکه آنقدر سخت نشانش دهیم که گمان کنند از پس دینداری برنمی آیند  و باید رهایش کنند. ما دینداری و دین را به خاطر آبادی دنیای خودمان برای جوانان سخت می کنیم. این در حالی است که تمام اهل بیت به رئوف بودن معروفند و در راس آنها خداوند تمامی سوره های قرآن را با بلندای نام رحمن رحیم آغاز کرده است.»



یادآور می شویم که نشست‌های فرهنگ مهدوی از سوی مؤسسه موعود، اخرین پنج شنبه هر ماه شمسی برگزار می‌گردد و در کنار این نشست، همواره نمایشگاهی از آثار و محصولات موعود برقرار است. از همگی علاقه مندان دعوت می‌گردد که در این نشست‌ها که نیاز به ثبت نام نیز ندارد، شرکت نمایند تا با آگاهی از مسائل مهمّ مهدوی، فرهنگی و غرب شناسی، به توکل به خداوند منان، به سلامت از فتنه‌های آخرالزّمان گذر نمایند؛ ان‌شاء الله.

آخرین اخبار