امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۹:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 164529
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ساعت ۱۰:۳۳
تعداد بازدید: 229
هر چند که موضوع خانواده و آسیب‌های وارد آمده به آن، این روزها نقل بسیاری از محافل شده است، به سختی می‌توان نشستی را یافت که بحران‌های خانواده را بر اساس روایات اهل بیت(ع) و بر اساس نگاه آخرالزّمانی به موضوع خانواده ارزیابی کرده باشند


مهندس ملکی فر، عضو انجمن علمي آينده نگري ايران، با اعلام اینکه بدون داشتن یک تصویر روشن از خانواده‌ی آخرالزّمانی نمی‌توان تصویر خانواده‌ی امروز را تصویر کرد، تأکید نمود که بدون نگاه آخرالزّمانی و بدون شناخت خانواده‌ی مهدوی، ما در تصمیم‌گیری‌ها و یافتن راه حل‌ها، دچار غرب اندیشی خواهیم شد. از آن رو استاد اسماعیل شفیعی سروستانی با ارائه‌ی بحث خانواده‌ی آخرالزّمانی، با استناد به روایات به ترسیم مردان، زنان و فرزندان آخرالزّمانی پرداختند.

ایشان با تأکید بر اینکه نگاه آخرالزّمانی نداشتن، در تحلیل و اتّخاذ راهبرد، در میان مناسبات و معاملات فرد و جامعه را دچار خطا و اشتباه می‌کند،  در توصیف آخر الزّمان از زبان امیرالمومنین علی(ع)، این دوران را «شرّ الازمنه، شرترین زمان‌ها» خواندند و نتیجه گرفتند که قرار گرفتن در این مقطع، ناچار راهبرد خاصّ خود را می‌طلبد. ایشان با قرائت چند روایت از وقایع طبیعی آخرالزّمانی، نتیجه گرفتند که اقتضای چنین زمانه‌ای این است که زلزله ها در میان طبیعت و همچنین در میان مناسبات فرهنگی و تمدنی جوامع  رخ می دهد . شاید بدین طریق مردم متذکّر مسیر حقیقی خود گردند.

استاد سروستانی،  با استناد به قرآن و روایات، «خانواده» را «نهاد اصیل» از منظر اسلام معرفی کردند که دیگر سازمان‌ها و نهادها بر پایه‌ی آن بنا می‌شود. ایشان خانواده را یکی از مقدّس‌ترین ارکان‌ها در اسلام دانستند تا جایی که خداوند تمام موجودات را «زوج» خلق کرده و  احترام به پدر و مادر را در کنار توحید در قران آورده است. چنانچه در سوره‌ی اسراء، آیه‌ی 32 فرموده است: «خدا را بپرستید و برای او شریک نگیرید و به والدین خود نیکی کنید.»

در ادامه‌ی این سخنان، مهندس ملکی‌فر در پاسخ به این سؤال که چرا باید خانواده‌ی آخرالزّمانی را بشناسیم، بیان کردند که در آینده‌پژوهی، یکی از مهمترین کارها، برنامه ریزی برای آینده است. بدین ترتیب که با اتّخاذ شیوه‌ی «شروع از آغاز» و شروع از آینده» با در نظر گرفتن وضعیت حال و آینده‌ی موضوع مورد نظر، فاصله‌ی آن را تا مطلوب ارزیابی می‌کنند. استاد ملکی‌فر روش شیعی در برنامه ریزی را «شروع از پایان» دانستند که از طریق اهل بیت(ع) این پایان ترسیم شده است و بدین ترتیب  با بیان لزوم شناخت خانواده‌ی آخرالزّمانی و مهدوی، گوشزد کردند که نقش این رویکرد، از بین رفتن انفعال و حرکت به سوی ساختن و مهندسی خانواده است.
استاد سروستانی با نقل سخن رابرت مرداک یهودی و رییس فارسی وان که نابودی خانواده و مادران را راه نابودی جامعه‌ی ایران اسلامی دانسته بود، تأکید روایات اسلامی را بر نقش خانواده و علی الخصوص مادر دانست. ایشان با این مقدّمه به سراغ روایاتی رفتند از معصومان درباره‌ی مردان آخرالزّمان نقل گردیده بود که در آن موضوع «مردان زن‌نما»، «مردانی که مطیع زنان خویش می‌شوند»، «مردان حرام‌خوار»، «مردان شهوت‌ران» و «مردان بی‌غیرت» برجسته بود.


پس از این استاد سروستانی با تاکید بر اینکه نگاه روایات به مردان و زنان آخرالزّمانی نگاهی منفی است، افزودند: 
«هدف من از بیان روایات، ظاهرنگری نیست و هدف روایات نیز چنین نیست. بلکه می خواهم بگویم تعریف زن و مرد در اسلام مشخّص و معلوم است و آنچه که امروز اتّفاق افتاده، آن است که زن و مرد شأن الهی خودشان را پائین آورده‌اند. موضوع روایات این است که مردم آخرالزّمان معنایی از حیات دریافته‌اند که بر اساس آن نحوه‌ای خاص برای زیستن جعل کرده‌اند که مطلوب نظر خداوند و محمّد و آل محمّد(ع) نیست. دریافت مردم آخرالزّمانی از معنای حیات، دریافت وحیانی نیست؛ بلکه برگرفته از الهامات  شیطانی است که از مسیر حوزه فرهنگی و تمدنی غرب بر ساکنان زمین آوار شده است ، بدین سبب خانواده آخرالزّمانی عهدش با شیطان است و سر در پس مسیری دارد که او مشخّص می‌کند. چرا که او هم‌پیمان نفس امّاره شده است.»
ایشان از مصادیق این هم‌پیمانی با شیطان، ارائه‌ی رفتارهای غیرمجاز جنسی و گرایش به همجنس دانستند و آماری از وضعیت همجنس‌گرایی در ایران و جهان ارائه دادند.

پس از این استاد سروستانی با تأکید بر اینکه زنان شأن مردانگی پیدا کرده‌اند، مشارکت اقتصادی بالای زنان در جوامع را از مصادیق این جا به جایی شئون معرفی کردند. آنگاه به بیان روایاتی درباره‌ی وضعیت فرزندان و نحوه‌ی برخورد پدر و مادر با آنان پرداختند و با ارائه‌ی آمار دهشتناک طلاق در ایران و جهان به مصادیق ناهنجاری‌های در جوامع امروزی اشاره کردند.

راه برون رفت از بحران‌های آخرالزّمانی
استاد ملکی‌فر، خانواده را در اسلام مساوی به همه‌چیز دانستند و وظیفه‌ی مرد را در خانواده بیش از تأمین معیشت خانواده عنوان کردند. در این بخش برنامه قطعه ای از یک فیلم سینمایی  پخش شد که در آن به خوبی جا به جایی نقش زن و مرد در خانواده تصویرسازی شده بود. آنگاه استاد ملکی فر  این جدایی خانواده ها و جا به جایی شئون را ناشی از علم مدرن دانست و افزود:
«من که هستم؟ کجایم؟ اینجا چه می‌کنم و به کجا می‌روم؟ اینها سؤالات اساسی زندگی هستند که در اسلام پاسخی و در مذهب شیطانی امانیستی  پاسخی دیگر دارد. پاسخ اسلام، تعالی فردی و اجتماعی و پاسخ شیطانی بی‌هدفی و لذّت‌طلبی است.»

ایشان، پس از این، نخستین عامل استحکام خانواده را «عشق ورزی» معرفی کردند و یکی از نشانه‌های عشق ورزی را «رشد» دادن همسر و عامل همسرسازی دانستند و تاکید کردند که عشق‌ورزی گم‌شده‌ی خانواده‌های امروز است و می‌بایست به جای «همسرداری»، «خانه‌داری»، «فرزندداری» افراد «همسرساز»، «خانه‌ساز» و «فرزند ساز» باشند.

در ادامه‌ی این سخنان، سردبیر ماهنامه‌ی موعود راه برون رفت از مشکلات مردان وزنان آخرالزّمانی را اتّصال به منش و روش مؤمنانه و توسّل به حضرت بقیّه‌ی الله (ارواحنا له الفداء) دانستند و افزودند:
«در دعای ندبه می‌خوانیم: «اَین السبب المتصّل بین الارض و السماء، کجاست آنکه متصّل کننده‌ی زمین و آسمان است.» آنکه اتصال دهنده‌ی حیات فانی به حیات باقی است، همان حضرت صاحب الزّمان - ارواحنا له الفداء- است. واسط و متصل کننده‌ی غیب و شهود امام عصر(عج) است و گم شده‌ی انسان، امام زمان(ع) است. 
کسی که حیات طیّبه‌اش تبدیل شده است به حیات کثیف زمینی، نمی‌تواند خودش به حیات باقی برگردد، مگر به دست مولایمان حضرت مهدی(عج). انسان معاصر در عصر حاضر، چه زن و چه مرد، درجاتی از اراده و میل به انانیت و قدرت دارند ؛ در حالی که متولّد شده‌اند تا در خودشان بمیرند (موتوا قبل ان تموتوا) تا در دست اراده‌ی صاحبشان قرار بگیرند. فساد فرد و جمع و خانواده از جایی ناشی می‌شود که اتّصالش با عالم وحی قطع شده و زمینی شده است؛ چرا که عاملی که او را به عالم وحی متصّل نگه می‌داشت، رها کرده است؛ بنابراین اصلاح آن نیز با بازگشت به سوی امام، محقّق می‌گردد.»



مهارت های زندگی آخرالزّمانی
در بخش پایانی میزگرد، استاد ملکی‌فر به برخی از سؤالات شنوندگان پاسخ دادند و استاد سروستانی، با ارائه‌ی چندین راهکار در مدیریت خانواده‌ی اخرالزّمانی و حفظ آن از فتنه‌های دوران غیبت نشست را خاتمه دادند. از جمله این راهکارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. روش «نه» گفتن و اجتناب؛
2. مهارت صبر و استقامت در برابر امواج سهمگين جريانات ضدّ‌اخلاقي؛
3. روش شنا در جهت خلاف آب؛
4. مراقبت از خویشتن؛
5. معرفت امام؛
6. انتظار و دعا براي فرج؛
7-تمسّك به ولايت حضرت صاحب‏الامر(ع).



منبع:موعود

آخرین اخبار