امروز : جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 24
۰۸:۰۱
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 16479
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۵۲
تعداد بازدید: 104
به گزارش خبرنگار قضایی فارس حجت الاسلام شهریاری معاون فن آوری و اطلاعات قوه قضاییه گفت: از سال 88 مرکز آمار و فن آوری اطلاعات در قوه قضاییه راه ...

به گزارش خبرنگار قضایی فارس حجت الاسلام شهریاری معاون فن آوری و اطلاعات قوه قضاییه گفت: از سال 88 مرکز آمار و فن آوری اطلاعات در قوه قضاییه راه اندازی شده که در حال حاضر نفوذ سامانه خدمات یکپارچه قضایی در کل کشور به 100 درصد رسیده است و مجموعه خدمات وسیعی از طریق این سامانه به صورت اتوماسیون داخلی انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص کاربردهای سامانه سخا گفت: این سامانه به ثبت دادخواست و شکواییه شهروندان می‌پردازد و از طریق پیامک به شاکی پرونده اطلاع می‌دهد که پرونده وی در چه مرحله‌ای است و از مراجعه مکرر افراد به دادگاه جلوگیری می‌کند.

شهریاری افزود: از سال گذشته در تهران تمام ثبت درخواست‌ها، ابلاغ‌ها و ثبت پرونده از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و ظرف یک سال گذشته این امکانات در سامانه سخا گذاشته شده و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت عدل ایران از آن استفاده کنند و اگر اینترنت در اختیار آنها نباشند می‌توانند با مراجعه با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی این کار را انجام دهند و همچنین برای دریافت کد پیگیری و احراز هویت باید به این دفاتر مراجعه کنند.

وی در ادامه گفت: شفاف سازی فرآیندهای دادرسی و کارآمدی بیشتر دفاتر دادگاه‌ها، از بین رفتن تهدیدهایی که از بیرون به داخل در هنگام دادرسی به دفاتر قضایی وارد می‌شد و کم شدن مراجعات مردمی و همچنین کم شدن اشتباهات انسانی از فواید این سامانه است.

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: شناسایی شاکیان پرونده‌های قضایی و ثبت تعداد مراجعه یک فرد به دادگاه و مشخص شدن آن از دیگر فواید استفاده از این سامانه می‌باشد.

معاون فن آوری قوه قضاییه در ادامه افزود: با استفاده از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نوعی رقابت به رسیدگی پرونده‌های مردم توسط شرکت‌های خصوصی به وجود می‌آید که این منجر به سرعت بخشیدن به رسیدگی کار مردم می‌شود و بالطبع رضایت مندی مردم را در پی خواهد داشت.

وی گفت: 40 دفتر در تهران راه اندازی شده که فعالیت دادگاه‌ها را الکترونیکی می‌کند و حدود دو هفته است ما تیمی برای ارزیابی عملکرد این دفاتر و همچنین رضایتمندی مردم گرد هم جمع کرده‌ایم که تا کنون 67 درصد از مردم از عملکرد این دفاتر رضایت داشتند.

حجت‌الاسلام شهریاری در ادامه گفت: این طرح در 8 مرحله در نظر گرفته شده بود که تاکنون 75 درصد از آن به اجرا رسیده و در حدود 60 عنوان قضایی پرونده‌هایشان در دفاتر الکترونیکی در شهر تهران انجام می‌شود، سعی کردیم عناوین پر تکرار مثل چک، سفته، اعسار مهریه و مطالبه نفقه که بیشترین تکرار را در دادگاه‌های قضایی دارند ابتدا در این سامانه قرار بدهیم.

وی در خصوص اشاعه این سامانه به کل کشور گفت: در سال 92 این دفاتر در شهرستان‌ها نیز راه اندازی می‌شود، دو هفته پیش آیین نامه اعطای دفاتر الکترونیک خدمات قضایی تنظیم شده و در هفته آینده فراخوانی برای اعطای این دفاتر را در سایت عدل ایران خواهیم گذاشت.

معاون فن‌آوری و اطلاعات قوه قضائیه در خصوص برنامه‌های آینده معاونت فن آوری و اطلاعات قوه قضایی گفت: این طرح به حوزه شکواییه‌ها که در کلانتری‌ها تنظیم می‌شود نیز توسعه می‌یابد تا نیازی نباشد که مردم یک پرونده را در دو جا ثبت کنند که با هماهنگی نیروی انتظامی این کار انجام خواهد شد. ما اعلام آمادگی کردیم که سرور‌هایمان را به سرورهای نیروی انتظامی متصل کنیم که این اعلام هماهنگی از شش ماه پیش به نیروی انتظامی اعلام شده است.

وی در خصوص ادامه کار عریضه نویسان در دادسراهای کشور گفت: عریضه نویسان یک نیروی خود جوش هستند که این افراد می‌توانند در دفاتر خدمات الکترونیکی شاغل شوند و حتی اگر صلاحیت داشته باشند می‌توانند در فراخوان اعطای این دفترها شرکت و مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیکی دریافت کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار