امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۸:۴۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 164920
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: 167
یک کارشناس مهدوی با اشاره به اینکه احادیث مطرح شده درباره روز ظهور نیازمند روایت شناسی است، تاکید کرد: روایت مربوط به دحوالارض نه مورداختلاف اعتقادی است نه دارای منفعت برای گروه و فرقه ای خاص.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان  درباره ارتباط دحولارضا با ظهور امام عصر(ع) در روایات گفت: روز دحوالارض براساس روایات نقل شده دارای فضیلت بسیاری است و حتی در برخی از روایات ثواب هفتاد سال یا صد سال عبادت را دارد گویی که همه روزهایش روزه گرفته باشد و در همه شب هایش عبادت کرده باشد.

 

وی با بیان اینکه غسل مهمترین اعمال در روزهای مناسبتی سال است، افزود: در روز جمعه که شرایط خاص دارد غسل روز جمعه و در دیگر ایام الله سال نیز غسل توصیه شده است و در میان اعمال روز دحوالارض نیز غسل این روز موکد است تا با پاکی و طهارت بدن برای مهمانی ویژه خداوند محقق شود و در کنار آن نیز ذکر، اعمال و دعا توصیه شده است.

 

اکبری ادامه داد: شب زنده داری در شب دحوالارض از مهمترین اعمال برای این روز است که ثواب یکسال عبادت برای آن برشمرده شده است.

 

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان در پاسخ به این سوال که روایت تقارن روز ظهور حضرت حجت (عج) با روز دحوالارض چه میزان مستند است، تصریح کرد: روایاتی که برای روز ظهور نقل می شود باید کنار یکدیگر قرار گیرد و از مجموع آنها برداشت شود چراکه در این صورت می تواند دقیق تر باشد.

 

وی تاکید کرد: بطور مثال در روایتی داریم، روز ظهور جمعه است و یا روز ظهور مقارن با دحوالارض است که در این صورت می توان با کنار هم گذاشتن این دو روایت به این نتیجه رسید که روز جمعه مقارن با دحوالارض به روز ظهور نزدیک تر است اما این روایات متفاوت است و در روایت دیگری نیز داریم روز ظهور مقارن با نیمه شعبان است که در این صورت روایت تقارن با دحوالارض را زیر سوال می برد.

 

وی با اشاره به اینکه روایات مطرح شده نیازمند روایت شناسی است، ابراز کرد: این روایت از جهت اینکه روز دحوالارض بحث اعتقادی و اختلافی خاص و سودی برای فرقه ای از فرقه های اسلامی ندارد و در یهودیت و مسیحیت نیز به آن اشاره شده است و سودی نیز برای آنها هم از افزوده شدن آن به روایات ما نداریم لذا بعید است تحریف شده باشد.

 

اکبری جعل این حدیث را فاقد نفع برای گروه و فرقه ای خاص دانست و یادآور شد: البته برای اطمینان بیشتر این حدیث باید تحقیق کرد.

منبع:خبرگزاری شبستان

آخرین اخبار