امروز : چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 28
۱۷:۰۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 165368
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ساعت ۱۴:۵۵
تعداد بازدید: 265
امام باقر (ع) در روایاتشان از ولادت مخفی امام عصر (عج)، مادرشان، ویژگی های ظاهری امام زمان(عج)، کیفیت غیبت ایشان که حتی به دو غیبت امام اشاره کرده اند، اوضاع عصر غیبت، رجعت و بویژه حکومت امام عصر (عج) را تشریح کرده اند.

به گزارش پیروان مـوعـود،حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل  موسوی آقداش ، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با شبستان ضمن تسلیت فرا رسیدن شهادت امام محمد باقر (ع) اظهار کرد: امام باقر (ع) در دوران امامت خود که حدود 19 سال بود و حتی قبل از این دوران در زمان امام سجاد (ع)، به اوضاع جهان اسلام بیش از پیش آشنا بودند و با توجه به اینکه خلیفه اموی؛ عبدالملک و حجاج بن یوسف به درک واصل شدند و عمر بن عبدالعزیز سرکار آمد و از طرفی نیز فرزندان عباس نیز با ادعای «الرضا من آل محمد» وارد معرکه شده بودند، قدری فضای جامعه تلطیف شده بود.

  • رسالت تبیین جایگاه امامت

وی ادامه داد: امام باقر (ع) در این اوضاع باید چندکار انجام می دادند، از جمله: تبیین جایگاه امامت زیرا شهادت امام حسین (ع) با آن شرایط به همین دلیل عدم شناخت بود که قطعا اگر امام جایگاه اصلی خود را داشت آن اتفاق نمی افتاد، پس امام باقر (ع) ناچار بودند به عنوان جانشین برحق امام حسین (ع) و  امیرالمومنین امام علی (ع)، جایگاه امامت را تبیین کنند.

 

موسوی با بیان اینکه تبیین جایگاه رفیع امامت خود آستانه و مقدمه ای برای ورود به بحث مهدویت و آخرین امام بود، تصریح کرد: روایات متعددی در این زمینه از قبیل «لو بقیت الارض یوما بلا امام منا لساخت باهلها» یا در جایی دیگر به محمد بن مسلم می فرمایند: «هرشخص از این امت بدون شناخت امام آشکار و عادل از جانب خدا بمیرد، در حالت کفر و نفاق مرده است » از ایشان صادر شده و به لطف خداوند حضرت امام باقر (ع) توانستند این فرهنگ را در جامعه نشر دهند.

 

  • برپایی کرسی های آزاد اندیشی دینی

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در زمینه پرداختن به کارهای علمی و تربیت شاگرد موقعیت مناسبی یافتند، بیان کرد: این دو امام، فرصت برپایی کرسی های آزاداندیشی را پیدا کردند و امام باقر (ع) برای اولین بار توانستند کرسی های علمی را بصورت سوال و جواب برپا کنند و شاگردان و دوستداران ایشان از این فرصت از محضر امام استفاده کردند که موجب روشنگری های بسیار شد .

 

وی اضافه کرد: روایات عمده ای که از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) وجود دارد، سوالاتی است که شاگردان و یاران از ایشان پرسیده اند و می توان گفت امام باقر (ع) برای تثبیت جایگاه امامت و معرفی آن بالاترین و بیشترین تلاش را کردند و نمود این حرکات در امام صادق (ع) بیشتر بود زیرا فرصت و موقعیت بهتری در اختیار ایشان قرار گرفت و عمده روایات ما نیز از این بزرگواران است.

 

موسوی در تشریح شرایط زمانه امامت امام باقر (ع) افزود: در آن دوران هم جایگاه امامت در جامعه متزلزل شده بود و علی رغم آنکه مردم باید از امام عادل و معصوم تبعیت می کردند، متاسفانه منحرف شده بودند و در مقابل، عده ای مانند «کیسانیه» یا دیگر گروه ها، سراغ افراد غیره رفته بودند و بخصوص بنی العباس که از محبت ایرانیان و موالید اهل بیت (ع) سوء استفاده کرده بودند و با شعار «الرضا من آل محمد» پیش آمده بودند، شرایطی را ایجاد کردند که امام باقر(ع) دو وظیفه داشتند؛ یکی آنکه جایگاه امامت را معرفی و تثبیت و نیز در مقابل این انحرافات مبارزه کنند.

 

  • مبارزه با انحرافات و افراد سودجو

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه براساس روایات وظیفه اصلی امام باقر (ع) مبارزه با انحرافات و افراد سودجو بود، تصریح کرد: این مبارزات مستلزم آن بود که امام(ع) علاوه برآنکه مقابله به مثل و آنها را معرفی و روشنگری می کرد، خود نیز باید امامت و مهدویت را خوب معرفی می کرد تا جلوی انحرافات گرفته شود.

 

  • تشریح کامل مطالب مهدویت از سوی امام باقر

وی با اشاره به اینکه سلسله روایات امام باقر (ع) نشان می دهد که ایشان یک دور کامل مهدویت را ذکر کرده اند ، افزود: امام باقر (ع) در روایاتشان از ولادت مخفی امام عصر (عج)، مادرشان، ویژگی های ظاهری امام زمان (عج)، کیفیت غیبت ایشان که حتی به دو غیبت امام(عج) اشاره کرده اند، اوضاع عصر غیبت، رجعت و بویژه حکومت امام عصر (عج) را تشریح کرده اند و ایشان معرفی امام عصر (عج) را بهترین روش برای مقابله با انحرافات انجام دادند.

 

  • معرفی امام عصر (عج) بهترین راهکار امام باقر (ع) برای مقابله با انحرافات

موسوی اضافه کرد: انحرافات در آن زمان و مدعیان دروغین به حدی بودند که فرقه ای به عنوان باقریه، امام باقر (ع) را به عنوان منجی آخرالزمان می شناختند و یا گروه ناووسیه که امام صادق (ع) را به عنوان مهدی معرفی می کردند و امام با این روشنگری که فرمودند و این تبیین اجمالی و مفصلی که از مهدویت داشتند، توانستند این جایگاه را روشن کنند و جلوی این انحراف و کج روی را بگیرند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در کتاب الغیبة شیخ طوسی مطرح شده است که امام باقر (ع) در زمان مراجعه افرادی که زمانی برای ظهور مشخص می کردند سه بار تکرار می کردند که «آنان كه وقتی برای ظهور تعیین می‌كنند، دروغ می‌گویند.» ، ابراز کرد: باید در جامعه امروزی با تبیین صحیح همانند امام باقر (ع)، سلسله وار مطالب اعم از وظایف در عصر غیبت، رخدادها و حوادث این دوران را مطرح کنیم و اگر اطلاعاتی پیرامون انتظار، لذت حقیقی منتظران، فضیلت ها و ثواب های مطرح شده برای منتظران را ارائه کنیم قطعا برای خیلی ها مفید خواهد بود البته در برابر مدعیان دروغین نیز نباید ساکت نشست و آنهایی که از مسیر خارج می شوند، باید در مقابل آنها ایستاد.

 

  • تبیین صحیح روایات در جامعه راه مبارزه با انحرافات کنونی

وی اضافه کرد: امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در مقابل بنی العباس و افراد سودجو دیگر ایستادند و علاوه بر روشنگری ، آنها را به مردم معرفی کردند و در جامعه امروزی هم رسانه ها، حوزه و دانشگاه که در این زمینه کار می کنند، باید علاوه بر معرفی و تثبیت مهدویت، با انحرافات مبارزه کنند و این مبارزه هم نباید اینگونه باشد که از افراد اسم برده شده و نکوهش کرد بلکه زمانی که روایات را بصورت صحیح مطرح کنیم، خود مردم قضاوت صحیحی خواهند داشت و نیاز به جنجال آفرینی و بدنام کردن افراد دیگر هم نیست.

 

موسوی با اشاره به اینکه بحث منجی، ناخواسته امروز یک گمشده و هدف جامعه جهانی با اسامی مختلف است، تصریح کرد: اگر سیر تطور مهدویت را از زمان پیامبر (ص) مشاهده کنیم، خواهیم یافت که مهدویت کم کم جای خود را باز کرده است، در مورد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ادعای مهدویت مطرح نشد اما در مورد امام باقر (ع) و امام صادق (ع) این ادعا مطرح شد و دلیل آن بود که علائم و ظلم و جور در جامعه بسیار زیاد شده بود و مردم با مشاهده این تنگناها، ناخودآگاه به دنبال منجی می گشتند و بنا داشتند آن حضرات(ع) را مهدی تلقی کنند که ائمه اطهار (ع) آنها را انکار می کردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه در جامعه امروزی ما ادعاهای افرادی که به اسم مهدویت و امام عصر (عج) تلاش می کنند طبطلان آنها را ثابت می کند، ادامه داد: زیرا «هر که را اسرارِ حق آموختند/ مُهر کردند و دهانش دوختند» نه آنکه اگر ارتباط خاصی دارد و حتی یا یک درصد ارتباط دارد آن را به صد درصد تبدیل کند و در جامعه نشر دهد.

 

وی اضافه کرد: از امام صادق (ع) سوال می شود، آیا شما امام عصر هستید و یا ایشان متولد شده است، ایشان فرمودند؛ «لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» یعنی من نیستم و متولد نشده، ولی اگر توفیق دیدارش را داشتم، خدمتگزار آن بزرگوار بودم. اگر عاشقان و شیفتگان امام عصر(عج) می خواهند، در جامعه کاری کنند، باید از ائمه اطهار (ع) الگو بگیرند.

آخرین اخبار
پربازدید ها