امروز : یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۱۴:۳۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 16569
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: 77
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس روزنامه الجزائری «الخبر»، در گزارشی درباره جایگاه شعبان و نیمه شعبان در رسوم مردم این کشور، ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس روزنامه الجزائری «الخبر»، در گزارشی درباره جایگاه شعبان و نیمه شعبان در رسوم مردم این کشور، نوشت: شعبانیه و کلمات منشق از آن نوعی سنت روحانی و اجتماعی است که در هر منطقه تفاوت‌های خاص خود را دارد.

گزارشگر این روزنامه با اشاره به اینکه در این ماه و به‌ویژه از نیمه شعبان آمادگی برای استقبال از ماه رمضان گسترده می‌شود، افزوده است: در منطقه «قسنطینه» رسوم ویژه‌ای وجود داشته که به مرور زمان تعداد آنها کم شده و تنها مراسمی به نام «القشور» باقی مانده است.
 

* تعیین مرگ و حیات جهانیان در شب نیمه شعبان
 

الخبر با اشاره به شعائری چون روزه‌داری، کمک به فقرا و برخی امور روحانی از عقاید مردم این کشور چنین می‌نویسد: عامه مردم معتقدند که درخت زندگی که بر روی آن اسامی انسان‌های زنده نقش بسته در شب نیمه شعبان می‌لرزد و برخی اسامی که بر روی آن است فرومی‌ریزد و این اسامی، نام افرادی است که در سال آینده خواهند مرد.

گروهی دیگر از مردم این کشور نیز معتقدند: نیمه شعبان اول و آخر سال است و برای همین امر است که از شعبان با لقب «المعظم» یاد می‌شود.

اما به نوشته روزنامه الخبر الجزائر، مردم «قسنطینه» در این ماه خانه‌تکانی گسترده‌ای برای ماه رمضان انجام می‌دهند و حتی زنان چند روزی را به خانه پدرانشان می‌روند تا برای رمضان آماده شوند که به آن «تشعبن» گفته می‌شود و از دیگر کارهای مردم این منطقه تهیه سینی‌های بزرگ غذا با کمک زنان داوطلب برای فقرا و رهگذران است.
 

* از تهجد شبانه تا سنت‌های خرافی صوفیانه در شب‌های پایانی شعبان
 

علاوه بر این سنت‌های اجتماعی مردم در این منطقه سنت‌های دینی نیکوئی نیز دارند که از جمله آنها آغاز «تهجد» شبانه از شب نیمه شعبان تا شب 27 شعبان و استقبال از ماه رمضان به این شیوه است.

البته در این بین و در طول تاریخ خرافات و سنت‌های نادرستی در این بین شکل گرفته که از جمله آنها برگزاری بازی‌ها و جشن‌های موسیقی موسوم به «العیساوه» برای احضار و اتصال با اجنه و ارواح است که این گونه خرافات در دوران استعمار فرانسه به شدت تشویق می‌شد تا مردم الجزائر از واقعیت سیاسی کشورشان دور بمانند و دین‌شان آلوده به خرافات شود.

این سنت‌ها و خرافات اما مخالفانی نیز داشته به گونه‌ای که «عبدالحمید بن بادیس» از علما و رهبران نهضت اسلامی الجزائر و دیگر علمای «جمعیت علمای مسلمان» این کشور که خود او تاسیس کرده بود، این گونه خرافات را حرام اعلام کردند و بر جشن‌های معقول تاکید کردند.

بنابر این گزارش، بسیاری از این سنت‌ها که در طول زمان کم شده یا محو شده است این روزها بیشتر به گروهی از صوفیان به نام «العیساوه» تعلق دارد که در آن مدح و احضار روح همچنان صورت می‌گیرد اما این صوفیان نیز با توجه به نوعی قانونی شدن این جشن‌ها سعی می‌کنند جشن‌های شاذ و استثنائی خود را در این ایام انجام دهند تا استثنائات آن در این میان دیده نشود.
انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار