امروز : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 13
۱۱:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 168964
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ساعت ۱۹:۲۰
تعداد بازدید: 430
پس از فروریختن پایه های جهل و ایسم های متنوع بشری بنای نوپای تمدن نوین اسلامی بر روی ستون های کهن آن برافراشته می شود . هر تمدنی برای خود معیارها شاخص ها آرمان ها و هدف هایی دارد ... یکی از شاخصه های مهم هر تمدنی مسئله قضاوت است .

 

به گزارش پیروان مـوعـود؛پس از فروریختن پایه های جهل و ایسم های متنوع بشری بنای نوپای تمدن نوین اسلامی بر روی ستون های کهن آن برافراشته می شود .

هر تمدنی برای خود معیارها شاخص ها آرمان ها و هدف هایی دارد ... یکی از شاخصه های مهم هر تمدنی مسئله قضاوت است . 

در تمدن اسلامی که بعد از ظهور امام دوازدهم به صورت کامل و تمام شکل خواهد گرفت سازوکار قضایی این تمدن مظهر عدل الهی خواهد بود که حقوق هر موجودی را به آن خواهد داد حتی گیاهان و حیوانات و نیز اجنه . 

اولین سوال این است آیا در زمان ظهور آیا دیگر گناه و خلافی باقی می ماند که بخواهد قوه ی قضاییه ای وجود داشته باشد ؟

در پاسخ باید بگوییم تا وقتی که انسان هست نفس اماره و رذایل اخلاقی نیز هست پس به تبع این دو ،کارخلاف و زیاده خواهی و حرص و طمع نیز وجود دارد ولی این خلاف و زیاده خواهی وسیع نیست و فراگیر نمی باشد چراکه از طرفی گردن ستمگران و ظالمان بزرگ قبلا شکسته شده و سازمان های فساد آنها متلاشی گردیده و نیز عقل مردم به سبب پیاده سازی کامل فرامین الهی اسلامی و تربیت امام عصر کامل می گردد و همین ها سمت و سوی جامعه را از گناه و مریضی ها فرسنگها دور می کند .

ولی تعریف از سازو کار قضا همیشه گرفتن و دستگیر کردن و مجازات کردن نیست بلکه وجود قوه ی قهریه قضایی بخش از دایره تربیت جوامع می باشد مانند چوب معلمی که فقط برای نزدن است و نقش تربیتی دارد و یا حضور پر صلابت و ابهت پدری در خانه که حتی بدون هیچ خشونتی تاثیر بازدارندگی دارد و دایره تربیتی را کامل می کند  .

بنابراین در جامعه ان زمان نقش قوه قضایه از جهت تکمیل چرخه تربیتی لازم است اگرچه ظلم و ستم ها و زیاده خواهی ها نیز در حد جزئی و کم وجود دارد .

و اما نحوه رسیدگی به پرونده ها و جرایم در دوران ظهور دارای ویژگی های منحصر به فردی است  یکی از این ویژگی ها عدم نیاز به بینه شاهد و دلیل در دعاوی می باشد ازین رو در احادیث آمده که در محاکم به باطن و حق حکم میشود نه به ظواهر و شواهد چراکه گاهی صاحب حق برای گرفتن حق خود دلیلی ندارد مثل همان فرد یهودی که مالی از حضرت علی ع دزدیده بود ، حضرت به قاضی شکایت برد که این شخص مال مرا دزدیده  است قاضی هر دو را احضار کرد و رو به حضرت کرده و گفت آیا شاهدی داری که این مال برای توست ؟ امیرالمومنی گفت نخیر شاهدی ندارم پس قاضی به مرد یهودی اشاره کرد و گفت این مال برای توست بردار و بورو ... اینجا در حقیقت و باطن آن مال برای امام بود ولی چون دلیلی برای گرفتن حقش نداشت که به قاضی ارائه دهد آنرا از دست داد ولی در زمان حکومت مهدوی دیگر قاضی از شاکی دلیل نمی خواهد بلکه حق را در همان ابتدا می فهمد و حق را به حق دار می رساند این روش قضاوت شبیه به کار داوود پیامبر است که به باطن و حقیقت حکم می کرد نه به ظاهر ازین جا معلوم می شود قضات آن زمان گویی عرفای آن زمان نیز خواهند بود که در صدق و ایمان بارزترین افراد جامعه هستند .

و اما ویژگی دیگر این سازوکارو قضایی قاطعیت در انجام حکم است دیگر فشارهای مبنی بر حقوق بشر و یا سازمان بین المللی وجود نخواهد داشت تا از اجرای حکم الهی جلوگیری کنند بلکه دین خدا که مظهر حکمت و عدل و رحمت پروردگار است به تمامه در زمین گسترده خواهد شد و عقل ها و استعدادهای مردم شکوفا خواهد گردید ازین رو در احادیث به صراحت بیان شده دیگر مانعی نیست برای انجام حکم های سخت  مثل حکم سنگسار زناکار محصن یا گردن زدن شخص عصیان گر از پرداخت نکردن زکات (همه ی این احکام و قوانین به دستور امام مهدی علیه السلام بر جوامع ابلاغ خواهد شد چرا که امام خلیفه ی خداوند بر روی زمین است و حرف و دستور امام سخن و دستور پروردگار است )

آخرین اخبار
پربازدید ها