امروز : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 24
۲۱:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 17828
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۴
تعداد بازدید: 201
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» عنوان کتابی است که چندی پیش توسط «محمدحسن زورق» تألیف و از سوی ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» عنوان کتابی است که چندی پیش توسط «محمدحسن زورق» تألیف و از سوی انتشارات «سوره مهر» منتشر و روانه بازار کتاب شد.

نویسنده در این اثر نقش حضرت فاطمه (س) را در پایایی و پویایی دین اسلام تشریح کرده است؛ پدیدآورنده تلاش می‌کند نقش حضرت فاطمه (س) در جدا کردن سرنوشت مدینةالنبی از مدینةالعرب را برای مخاطبان روایت کند.

به همین منظور با محمدحسین زورق، نویسنده، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر درباره دلایل نگارش کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل این مطلب می‌آید؛

* آقای زورق درباره دلیل نگارش این کتاب توضیح دهید؟

اردیبهشت سال گذشته به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) برای سخنرانی به دانشگاه پیام نور تبریز و دانشگاه دولتی تبریز دعوت شدم به همین منظور موضوع سخنرانی خود را به «فاطمیت حضرت فاطمه (س)» اختصاص دادم.

بعد از سفر تبریز، برخی از دوستان و علاقه‌مندان درخواست داشتند که متن آن صحبت‌ها را داشته باشند، مطالب آن بحث را به رشته تحریر درآورده و آنها را در قالب کتابی با عنوان «فاطمیت فاطمه و تاریخ» از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ رساندم.

* آقای زورق این کتاب دارای 4 فصل است که در آن بیشتر به فطرت انسان و نبوت اشاراتی داشته‌اید، درباره این مهم توضیحاتی ارائه دهید؟

بله؛ این کتاب دارای 4 فصل است که فصل اول آن درباره «فطرت انسان» به نگارش درآمده، یعنی بحث این فصل این است که انسان به دلیل علم حضوری و تمایل ذاتی که نسبت به صفات ربوبی در او پیدا شده، سرنوشت‌اش از بقیه موجودات زنده بر روی کره زمین جدا شده است، به گونه‌ای که انسان علم حضوری نسبت به صفات خدا، قدرت، علم، عدالت، زیبایی، لطف و خلاقیت پیدا می‌کند، در حالی که علم حضوری نسبت به این صفات پیدا کرده است یعنی نسبت به این صفات تمایل ذاتی در خودش احساس کرده و در نتیجه این علم حضوری و تمایل ذاتی، انسان تمدن آفرین می‌شود چراکه میل به قدرت آن هم قدرت مطلق، انواع قدرت‌های را ایجاد و میل به علم مطلق، علوم را ایجاد کرده است.

* نظام سیاسی در زمان پیامبر (ص)، نظام امامت بود

در این راستا نیز میل به زیبایی مطلق، هنر را ایجاد کرد، میل به عدالت مطلق، حقوق را و میل به لطف مطلق، روابط و میل به خلاقیت مطلق، تمدن را ایجاد کرد بنابراین تمدن زائیده عشق انسان به خدا و صفات او است.

با توجه به این مهم باید گفت، انسان‌هایی که خود آگاه و خدا آگاه هستند، آنها مجذوب خداوند می‌شوند نه مجذوب قدرت‌ها و مظاهر مادی تمدنی، اما انسان‌های ناخود آگاه و ناخدا آگاه ممکن است تمدن بزرگ را به وجود بیاورند ولی انسان‌های بزرگی که خودآگاه و خدا آگاه باشند، چنین انسان‌های بزرگی در تمدن‌های ناخودآگاه و ناخدا آگاه به وجود نمی‌آید، که بحث فطرت در این حوزه بیان شده است یعنی در حوزه رابطه انسان، خدا و تمدن است.

فصل دوم این کتاب درباره با «نبوت» به نگارش درآمده است، نبوت به معنی یک نهاد تاریخی است که باید با یک نگرش سیستمی به این نهاد تاریخی نگاه کرد یعنی مجموعه اجزای مرتبط، متناسب، متعامل و هدفمند. کسانی که از ما برای پرده طبیعت از ذات مطلق هستی برای انسان خبر آوردند و او را به خودآگاهی و خدا آگاهی دعوت کرده‌اند.

* امامت به عنوان یک نظام سیاسی مبتنی بر دو اصل فطرت و نبوت

فصل سوم این کتاب درباره «امامت» است، امامت به عنوان یک نظام سیاسی که مبتنی بر دو اصل قبلی نظیر فطرت و نبوت است.

در نظام امامت کسی که پیشتاز راه خداست و از بقیه مردم بیشتر صفات الهی در خودش نهادینه و متجلی ساخته و عملاً امام مردم است، آن زمام‌دار مردم خواهد بود.

ما معتقدیم که نظام سیاسی در زمان پیامبر (ص)، نظام امامت بود یعنی بعد از پیامبر (ص) تبدیل به نظام خلافت شد و در زمان معاویه نیز تبدیل به نظام سلطنتی شد که این یک استخراج است وگرنه نظام سیاسی مطلوب اسلام، نظام امامت است و نخستین امام اسلام شخص رسول اکرم (ص) هستند یعنی حضرت علی (ع) اولین امام بعد از رحلت پیغمبر (ص) محسوب می‌شوند.

* بعد از جنگ خندق عده‌ای به جای اینکه مجذوب حقیقت اسلام شوند مجذوب قدرت آن شدند

فصل چهارم این کتاب که فصل اصلی این کتاب نیز به شمار می‌رود، درباره فاطمیت است، بعد از جنگ خندق و فتح مکه عده‌ای به جای اینکه مجذوب حقیقت اسلام شوند مجذوب قدرت اسلام می‌شوند به خاطر اینکه چاره‌ای برای آنها باقی نمانده بود جز اینکه وارد جامعه اسلامی شوند، شرایط اقتضاء نمی‌کرد که در حالت گذشته باقی بمانند، اینها در اثر شکست‌هایی که در بت‌پرستی از اسلام خورده بودند، از بت‌پرستی جدا شدند و به توحید هم نرسیدند ولی برای مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد جامعه اسلامی شدند.

آنها انسان‌هایی بودند که یک بافت جداگانه‌ای را در داخل جامعه اسلامی ایجاد کردند؛ بعد از رحلت پیامبر (ص) سرنوشت مدینةالنبی به دست کسانی افتاد که مقداری تحت تأثیر تحولات سیاسی و اجتماعی بعد از فتح مکه و جنگ خندق بودند، کسی باید سرنوشت مدینه‌النبی را از این مدینه جدید که اسم آن را مدینةالعرب ‌گذاشتیم، جدا می‌کرد که آن شخص، تنها حضرت فاطمه (س) بود یعنی نقش حضرت فاطمه (س) در همین جدا کردن سرنوشت مدینةالنبی از مدینةالعرب است و بحث مبسوطی هم درباره این موضوع در کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» آورده شده است.

یعنی بخش عمده کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» درباره همین بحث است یعنی یک بررسی جامعه شناختی بر تحولات مدینه، قبل از فتح مکه، قبل از جنگ خندق، بعد از جنگ خندق و تغییراتی که در جامعه اصحاب پیامبر (ص) بعد از فتح مکه به وجود آمده، شده است.

* در حقیقت این کتاب مکمل کتاب‌های قبلی شما درباره حضرت فاطمه زهرا (س) است؟

بله، این کتاب مکمل کتب قبلی بنده در این حوزه است، یعنی در گذشته کتاب «شهر گمشده» را با حدود 800 صفحه به نگارش درآوردم و پیش از آن نیز در سال 1367 کتاب «کدام بیت‌الاحزان» را در این حوزه به نگارش درآورده بودم، که این اثر سومین کتاب بنده درباره حضرت فاطمه (س) به شمار می‌رود.

* پژوهشگران تاریخ باید تلاش کنند که روایت تاریخی به واقعیت تاریخ نزدیک شود

* درباره لزوم نگارش این کتاب توضیح دهید؟

این کتاب یک بحث پژوهشی و تاریخ شناختی است، چراکه تاریخ دارای یک روایت و واقعیت است که پژوهشگران تاریخ باید تلاش کنند روایت تاریخی به واقعیت تاریخ نزدیک شود.

* یعنی این اثر با توجه به روایت تاریخ بر مبنای واقعیت به نگارش درآمده است؟

بله، در این کتاب تلاش کرده‌ام که واقعیت تاریخ را تا حد ممکن بیان کنم.

بر اساس این گزارش، کتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» چندی پیش از سوی انتشارات «سوره مهر» در 158 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه منتشر و به مخاطبان این عرصه، ارائه شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها