امروز : یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 25
۱۴:۱۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 17837
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۳۷
تعداد بازدید: 478
آيه 4)- سپس به ذكر گوشه‏اى از تاريخ پرماجراىبنى اسرائيل پرداخته، مى‏گويد: «و ما در كتاب (تورات) به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه شما در ...

آيه 4)- سپس به ذكر گوشه‏اى از تاريخ پرماجراىبنى اسرائيل پرداخته، مى‏گويد: «و ما در كتاب (تورات) به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه شما در زمين، دو بار فساد خواهيد كرد، و راه طغيان بزرگى را در پيش خواهيد گرفت» (وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً).

 

 

 

آيه 4)- سپس به ذكر گوشه‏اى از تاريخ پرماجراىبنى اسرائيل پرداخته، مى‏گويد: «و ما در كتاب (تورات) به بنى اسرائيل اعلام كرديم كه شما در زمين، دو بار فساد خواهيد كرد، و راه طغيان بزرگى را در پيش خواهيد گرفت» (وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً).
منظور از كلمه «الارض» به قرينه آيات بعدسرزمين مقدس فلسطين است كه «مسجد الاقصى» در آن واقع شده است.
(آيه 5)- سپس به شرح اين دو فساد بزرگ و حوادثى كهبعد از آن به عنوان
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 619

مجازات الهى واقع شد پرداخته، چنين مى‏گويد: «هنگامىكه نخستين وعده فرا رسد (و شما دست به فساد و خونريزى و ظلم و جنايت بزنيد) ما گروهى از بندگان بسيار نيرومند (و رزمنده و جنگجوى) خود را به سراغ شما مى‏فرستيم» تا به كيفر اعمالتان شما را درهم بكوبند (فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ).
اين قوم جنگجو آن چنان بر شما هجوم مى‏برندكه حتى براى يافتن نفراتتان «هر خانه و ديارى را جستجو مى‏كنند» (فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ).
«و اين يك وعده قطعى و تخلف ناپذير خواهد بود» (وَكانَ وَعْداً مَفْعُولًا).
(آيه 6)- «سپس (الطاف الهى بار ديگر به سراغ شمامى‏آيد و) شما را بر آن (قوم مهاجم) چيره مى‏كنيم» (ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ).
«و شما را به وسيله اموال و ثروت سرشار و فرزندانىكمك خواهيم كرد» (وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ).
«و نفرات شما را بيشتر (از دشمن) قرار مى‏دهيم»(وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً).
سپس به ذكر گوشه‏اى از تاريخ پر ماجراىبنى اسرائيل پرداخته و مى‏گويد:
" ما در كتاب تورات به بنى اسرائيلاعلام كرديم كه شما در زمين، دو بار فساد خواهيد كرد، و راه طغيان بزرگى را در پيش خواهيد گرفت" (وَ قَضَيْنا إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً).
" قضاء" گر چه داراى معانى مختلفىاست اما در اينجا به معنى" اعلام" است.
منظور از كلمه" الارض" به قرينهآيات بعد سرزمين مقدس فلسطين است كه" مسجد الاقصى" در آن واقع شده است.
در آيات بعد به شرح اين دو فساد بزرگ وحوادثى كه بعد از آن به عنوان مجازات الهى واقع شد پرداخته چنين مى‏گويد.
" هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد وشما دست به فساد و خونريزى و ظلم و جنايت بزنيد، ما گروهى از بندگان رزمنده و جنگجوى خود را به سراغ شما مى‏فرستيم" تا به كيفر اعمالتان شما را درهم بكوبد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ).
اين قوم جنگجو آن چنان بر شما هجوم مى‏برندكه حتى براى يافتن نفراتتان
__________________________________________________
(1) مجمع البيان ذيل آيه.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:26
" هر خانه و ديارى را جستجو مى‏كنند"(فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ).
" و اين يك وعده قطعى و تخلف ناپذيرخواهد بود" (وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا).
سپس الطاف الهى بار ديگر به سراغ شما آمدو شما را بر آن قوم مهاجم پيروز كرديم" (ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ).
" و شما را بوسيله اموال و ثروت سرشارو فرزندان و نفرات بسيار تقويت نموديم" (وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ).
آن چنان كه نفرات شما بر نفرات دشمن فزونىگرفت" (وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً) «1».
اين گونه الطاف الهى شامل حال شما مى‏شودشايد به خود آئيد و به اصلاح خويشتن بپردازيد دست از زشتيها برداريد و به نيكى‏ها رو آريد، چرا كه:
" اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايدو اگر بدى كنيد به خود بدى كرده‏ايد" (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها).
اين يك سنت هميشگى است نيكى‏ها و بديهاسرانجام به خود انسان باز مى‏گردد، هر ضربه‏اى كه انسان مى‏زند بر پيكر خويشتن زده است، و هر خدمتى به ديگرى مى‏كند در حقيقت به خود خدمت كرده است، ولى مع الاسف نه آن مجازات شما را بيدار مى‏كند و نه اين نعمت و رحمت مجدد الهى باز هم به طغيان مى‏پردازيد و راه ظلم و ستم و تعدى و تجاوز را پيش مى‏گيريد و فساد كبير در زمين ايجاد مى‏كنيد و برترى جويى را از حد مى‏گذرانيد.
__________________________________________________
(1)" نفير" اسم جمع و به معنى گروهى ازمردان است، بعضى گفته‏اند جمع" نفر" و در اصل از ماده نفر (بر وزن عفو) به معنى كوچ كردن و به چيزى روى آوردن است و به همين جهت به جماعتى كه قدرت بر تحرك به سوى چيزى داشته باشند، نفير گفته مى‏شود.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:27
سپس وعده دوم الهى فرا مى‏رسد:" هنگامىكه اين وعده دوم فرا مى‏رسد باز گروهى جنگجو و پيكارگر بر شما چيره مى‏شوند، آن چنان بلائى به سرتان مى‏آورند كه آثار غم و اندوه از صورتهاى شما مى‏بارد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ).
آنها حتى بزرگ معبدتان بيت المقدس را ازدست شما مى‏گيرند" و در آن داخل مى‏شوند همانگونه كه بار اول داخل شدند" (وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ).
آنها به اين هم قناعت نمى‏كنند،" تمامبلاد و سرزمينهايى را كه اشغال كرده‏اند درهم مى‏كوبند و ويران مى‏كنند" (وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً).
با اين حال باز درهاى توبه و بازگشت شمابه سوى خدا بسته نيست باز هم" ممكن است خداوند به شما رحم كند" (عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ).
" و اگر به سوى ما بازگرديد ما هملطف و رحمت خود را به شما باز مى‏گردانيم، و اگر به فساد و برترى‏جويى گرائيد باز هم شما را به كيفر شديد گرفتار خواهيم ساخت" (وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا).
و تازه اين مجازات دنيا است" و ماجهنم را براى كافران زندان سختى قرار داده‏ايم" (وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ حَصِيراً) «1».
نكته‏ها:
1- دو فساد بزرگ تاريخى بنى اسرائيل
در آيات فوق، سخن از دو انحراف اجتماعىبنى اسرائيل كه منجر به فساد
__________________________________________________
(1)" حصير" از ماده" حصر" بهمعنى حبس است، و به هر نقطه‏اى كه راه خروج ندارد، حصير گفته مى‏شود، و اگر حصير معمولى را هم حصير مى‏گويند به خاطر آن است كه قسمتهاى مختلف آن به هم بافته و محصور شده است.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:28
و برترى جويى مى‏گردد به ميان آمده است،كه به دنبال هر يك از اين دو، خداوند مردانى نيرومند و پيكار جو را بر آنها مسلط ساخته تا آنها را سخت مجازات كنند و به كيفر اعمالشان برسانند.
گر چه تاريخ پر ماجراى بنى اسرائيل، فرازو نشيب بسيار دارد، و پيروزيها و شكستها در آن فراوان ديده مى‏شود اما در اينكه قرآن به كداميك از اين حوادث اشاره مى‏كند در ميان مفسران گفتگو بسيار زياد است، كه به عنوان نمونه چند قسمت از آنها را ذيلا مى‏آوريم.
1- آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى‏شوداين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را ويران كرد، بخت‏النصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود يكصد سال قبل از ميلاد بود.
بنا بر اين ممكن است دو حادثه‏اى كه قرآنبه آن اشاره مى‏كند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بخت‏النصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت (تا در اين اواخر كه به كمك قدرتهاى جهانخوار و استعمارگر حكومتى براى خود دست و پا كردند) «1».
2-" طبرى" در تفسير خود نقل مى‏كندكه پيامبر ص فرمود: مراد
__________________________________________________
(1) تفسير الميزان جلد 13 صفحه 46.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:29
از فساد اول قتل حضرت زكريا و گروهى ديگراز پيامبران، و منظور از وعده نخستين، وعده انتقام الهى از بنى اسرائيل به وسيله" بخت‏النصر" مى‏باشد، و مراد از فساد دوم شورشى است كه بعد از" آزادى بوسيله يكى از سلاطين فارس" مرتكب شدند، و دست به فساد زدند، و مراد از وعده دوم هجوم" انطياخوس" پادشاه روم است.
اين تفسير با تفسير اول تا اندازه‏اى قابلانطباق است، ولى هم راوى اين حديث مورد وثوق نيست و هم انطباق تاريخ" زكريا"" و يحيى" بر تاريخ" بخت النصر" و" اسپيانوس يا انطياخوس" محرز نمى‏باشد، بلكه بنا به گفته بعضى بخت النصر معاصر" ارميا" يا" دانيال" پيامبر بوده، و قيام او حدود ششصد سال پيش از زمان يحيى صورت گرفته بنا بر اين چگونه قيام بخت‏النصر مى‏تواند براى انتقام خون يحيى اقدام كرده باشد.
3- بعضى ديگر گفته‏اند بيت المقدس يك باردر زمان داود و سليمان ساخته شد و بخت‏النصر آن را ويران كرد كه اين همان وعده اولى است كه قرآن به آن اشاره مى‏كند، و بار ديگر در زمان پادشاهان هخامنشى ساخته و آباد شد و آن را" طيطوس" رومى ويران ساخت (توجه داشته باشيد طيطوس يا طرطوز كه در بالا ذكر شد قابل انطباق است) و از آن پس هم چنان ويران ماند تا در عصر خليفه دوم كه آن سرزمين بوسيله مسلمانان فتح شد «1»:
اين تفسير نيز چندان منافات با دو تفسيربالا ندارد.
4- در برابر تفسيرهاى فوق و تفاسير ديگرىكه كم و بيش با آنها هماهنگ است، تفسير ديگرى داريم كه سيد قطب در تفسير فى ظلال احتمال آن را داده است كه با آنچه گفته شد به كلى متفاوت مى‏باشد، و آن اينكه:
__________________________________________________
(1) تفسير ابو الفتوح رازى جلد 7 پاورقى صفحه209 به قلم دانشمند گرانمايه مرحوم شعرانى.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:30
اين دو حادثه تاريخى در گذشته و در زماننزول قرآن واقع نشده بوده بلكه مربوط به آينده است كه يكى از آنها احتمالا فساد آنها در آغاز اسلام بود كه منجر به قيام مسلمانان به فرمان پيامبر ص بر ضد آنان شد و به كلى از جزيره عرب بيرون رانده شدند، و ديگرى مربوط به قيام نازيهاى آلمان به رياست هيتلر بر ضد يهود بوده است «1».
ولى اشكال اين تفسير اين است كه در هيچيكاز آنها داخل شدن قوم پيروزمند در بيت المقدس تا چه رسد به ويران كردن آن، وجود ندارد.
5- آخرين احتمال اينكه بعضى احتمال داده‏انداين دو حادثه مربوط به رويدادهاى بعد از جنگ جهانى دوم و تشكيل حزبى بنام" صهيونيسم" و تشكيل دولتى بنام" اسرائيل" در قلب ممالك اسلامى است، منظور از فساد اول بنى اسرائيل و برترى جويى آنها همين است، و منظور از انتقام اولى آن است كه ممالك اسلامى در آغاز كه از اين توطئه آگاه شدند دست به دست هم دادند و توانستند بيت المقدس و قسمتى از شهرها و قصبات فلسطين را از چنگال يهود بيرون آورند، و نفوذ يهود از مسجد اقصى به كلى قطع شد.
و منظور از فساد دوم هجوم بنى اسرائيل بااتكاى نيروهاى استعمارى جهانخوار و اشغال سرزمينهاى اسلامى و گرفتن بيت المقدس و مسجد الاقصى است.
و به اين ترتيب بايد مسلمانان در انتظارپيروزى دوم بر بنى اسرائيل باشند بطورى كه مسجد اقصى را از چنگال آنها بيرون آورند و نفوذشان را از اين سرزمين اسلامى بكلى قطع كنند، اين همان چيزى است كه همه مسلمين جهان در انتظار آنند و وعده فتح و نصرت الهى است نسبت به مسلمانان «2».
__________________________________________________
(1) تفسير فى ظلال جلد 5 صفحه 308. [.....]
(2) از مجله مكتب اسلام شماره 12 و يك سال 13 ازبحث تفسيرى آقاى ابراهيم انصارى.
تفسير نمونه، ج‏12، ص:31
و تفاسير ديگرى كه ذكر آنها چندان قابلملاحظه نيست.
البته در تفسير پنجم و چهارم بايد فعلهاىماضى كه در آيه ذكر شده است همه به معنى مضارع باشد، و البته اين معنى در جايى كه فعل بعد از حروف شرط واقع مى‏شود از نظر ادبيات عرب بعيد نيست.
ولى ظاهر آيه ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَعَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً آن است كه حد اقل فساد اول بنى اسرائيل و انتقام آن در گذشته واقع شده است.
از همه اينها گذشته مساله مهمى كه بايددر اينجا مورد توجه قرار گيرد اين است كه ظاهر تعبير بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ (ما گروهى از بندگان خود را كه قدرت جنگى زيادى داشتند بر ضد شما مبعوث كرديم، نشان مى‏دهد كه گروه انتقام گيرنده مردان با ايمان بودند كه شايسته نام" عباد" و عنوان" لنا" و همچنين" بعثنا" بوده‏اند و اين معنى در بسيارى از تفاسير كه در بالا گفته شد ديده نمى‏شود).
البته نمى‏توان انكار كرد كه عنوان بعث(برانگيختن) هميشه در مورد پيامبران و مؤمنان به كار نرفته، بلكه در غير آنها نيز در قرآن استعمال شده مانند آنچه در داستان" هابيل" و" قابيل" مى‏خوانيم: فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ:" خداوند كلاغى را برانگيخت كه زمين را جستجو مى‏كرد" (مائده آيه 31).
و در مورد عذابهاى زمينى و آسمانى اين كلمهبه كار رفته است قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ (انعام- 65).
و نيز كلمه" عباد" و يا"عبد" در افرادى كه مورد مذمتند احيانا به كار رفته است، از جمله به كار رفتن اين كلمه در مورد گنهكاران در آيه 58 فرقان وَ كَفى‏ بِهِ بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبِيراً و در آيه 27 سوره شورى در مورد طغيانگران تفسير نمونه، ج‏12، ص:32
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْافِي الْأَرْضِ و در مورد خطاكاران و منحرفان از اصل توحيد در آيه 118 سوره مائده مى‏خوانيم: إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ.
ولى با همه اوصاف نمى‏توان انكار كرد كهاگر قرينه قاطعى قائم نشود ظاهر آيات مورد بحث در بدو نظر آنست كه جمعيت انتقام گيرنده مردمى باايمانند.

به هر حال آيات فوق اجمالا به ما مى‏گويدكه بنى اسرائيل دو بار سخت به فساد دست زدند و استكبار ورزيدند و خدا از آنها انتقام سختى گرفت، و هدف از بيان اين موضوع درس عبرتى براى آنها و ما و همه انسانها است تا بدانيم ستمگريها و فسادانگيزى‏ها در پيشگاه خدا بدون مجازات نمى‏ماند، هنگامى كه قدرت يافتيم حوادث دردناكى را كه در آينده در انتظار ما است فراموش نكنيم و از تواريخ گذشتگان اين درس را بياموزيم.

و حال به به برسی پیام مقام معظم رهبری میپردازیم:

سخنان رهبری در عید امسال مثل همیشه بسیار نکته داشت که متاسفانه دقتی در انها نشد
هر بندش نکته ای داشت مثل نقاط قوت و ضعف که بعدها
در پستی توضیح میدم اما جمله ای که بیان شد حیفا و تل اویو را با خاک یکسان میکنیم بسیار زیبا و
غیر از اون نکته هایی داشت که در اینجا بیان میکنم.
که برای توضیح این جمله بکار میاید
با خاک یکسان کردن یک شهر یعنی چی ؟؟؟
آیا تا بحال آیات ابتدایی سوره ی بنی اسرائیل را با دقت خوانده اید ؟؟؟
وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ
خداوند ابتدا درباره ی شکست سنگین یهودیان پس از فساد اول سخن می گوید. آنگاه از پیروزی آنها پس از شکست خبر میدهد. اما فساد دوم که همراه با نابودی کامل آنها در سرزمین فلسطین است:

"هنگامی که این وعده دوم فرا میرسد گروهی جنگجو و پیکارگر بر شما چیره میشوند، آن چنان بلائی به سرتان میآورند که آثار غم و اندوه از صورتهای
شما میبارد (فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوؤُا وُجُوهَکُمْ).
آنها حتی بزرگ معبدتان بیت المقدس را از دست شما میگیرند" و در آن داخل میشوند همانگونه که بار اول داخل شدند" (وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ).
آنها به این هم قناعت نمیکنند، "تمام بلاد و سرزمینهایی را که اشغال کردهاند درهم میکوبند و با خاک یکسان می کنند"(وَ لِیُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِیراً).
حالا بار دیگر جمله ی رهبری را مرور کنید...


"گاهی سردمداران رژيم صهيونيستی، ما را تهديد هم ميكنند؛ تهديد به حمله‌ی نظامی ميكنند؛ اما به‌نظرم خودشان هم ميدانند، و اگر نميدانند، بدانند كه اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آويو» و «حيفا» را با خاك يكسان خواهد كرد."(اول فروردین 92)
دقت دارید «با خاک یکسان کردن» یک شهر یعنی چه؟
ان شاءالله ادامه دارد......

برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها